iltasyazilim
FD Üye
Garip akımı nedir?
Ilginç ya da Birinci Yeni1, Orhan Veli, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Anday'ın öncülüğünü yaptığı şiir akımının adıdır Türk şiirinde o güne değin yer etmiş kalıp ve anlayışlardan kurtulmak gerektiğini savunur ve biçimciliğe, duygusallığa aleyhinde çıkıp, söyleyiş güzelliğini alır 1941'de Orhan Veli, M Cevdet Anday ve Oktay Rifat üçlüsü, şiirde var olan fazla duygusallığa, şairaneliğe, sıradan söyleyişe başkaldıran şiirlerini Garip adıyla bir kitapta topladılar Kitaba koyulan Acayip adı zamanla keza üç şairi yansıtan bir kimlik kazandı keza de Türk şiirinde yeni başlayan akımı yansıttı Şiirde her türlü kurala ve önceden belirlenmiş kalıplara karşısında çıkıp kuralsızlığı kaide edindiler Şiirin ölçü, uyak ve dörtlükle dikkatsiz olduğunu, bağımsızlık yazılması gerektiğini savundular ve şiirin konularını genişlettiler O güne dek seçkinbir tür sayılan şiirin her konuda yazılabileceğini savundular Tavır dilini şiire dahil ettiler; nasırgibi basmakalıp bir sözcüğün de şiirde kullanılabileceğini gösterdiler Halk deyişlerini şiire aktardılar Bütün bu tutarsız özellikleriyle şiir gibi soyut ve Türk Edebiyatı içinde tepki toplayan Ilginç Akımı, ama günümüzde anlaşılabildi
Garipçiler, Garip adlı kitaplarına yazdıkları önsözde, Türk şiirini katı kurallara alt ve doğallıktan uzaktan bulduklarını belirtmişlerdir Garipçiler'e kadar bu durumun temel nedeni hece, uyak, aruz gibi kalıpların şiirde vazgeçilmez sanılmasıydı
Acayip akımını takip eden şairler bir türlü sürükleyici para kazanamamıştırKaderleriyle başbaşa kalmışlardırGenelde yalnız olarak hayata gözlerini yummuşlardır *
Ilginç ya da Birinci Yeni1, Orhan Veli, Oktay Rıfat ve Melih Cevdet Anday'ın öncülüğünü yaptığı şiir akımının adıdır Türk şiirinde o güne değin yer etmiş kalıp ve anlayışlardan kurtulmak gerektiğini savunur ve biçimciliğe, duygusallığa aleyhinde çıkıp, söyleyiş güzelliğini alır 1941'de Orhan Veli, M Cevdet Anday ve Oktay Rifat üçlüsü, şiirde var olan fazla duygusallığa, şairaneliğe, sıradan söyleyişe başkaldıran şiirlerini Garip adıyla bir kitapta topladılar Kitaba koyulan Acayip adı zamanla keza üç şairi yansıtan bir kimlik kazandı keza de Türk şiirinde yeni başlayan akımı yansıttı Şiirde her türlü kurala ve önceden belirlenmiş kalıplara karşısında çıkıp kuralsızlığı kaide edindiler Şiirin ölçü, uyak ve dörtlükle dikkatsiz olduğunu, bağımsızlık yazılması gerektiğini savundular ve şiirin konularını genişlettiler O güne dek seçkinbir tür sayılan şiirin her konuda yazılabileceğini savundular Tavır dilini şiire dahil ettiler; nasırgibi basmakalıp bir sözcüğün de şiirde kullanılabileceğini gösterdiler Halk deyişlerini şiire aktardılar Bütün bu tutarsız özellikleriyle şiir gibi soyut ve Türk Edebiyatı içinde tepki toplayan Ilginç Akımı, ama günümüzde anlaşılabildi
Garipçiler, Garip adlı kitaplarına yazdıkları önsözde, Türk şiirini katı kurallara alt ve doğallıktan uzaktan bulduklarını belirtmişlerdir Garipçiler'e kadar bu durumun temel nedeni hece, uyak, aruz gibi kalıpların şiirde vazgeçilmez sanılmasıydı
Acayip akımını takip eden şairler bir türlü sürükleyici para kazanamamıştırKaderleriyle başbaşa kalmışlardırGenelde yalnız olarak hayata gözlerini yummuşlardır *