Fotoğraf Makinesinin tarihi
Fotoğraf Makinesinin gecmişi
Dun ve Bugun fotoğraf makinesi
1300 yıllarında objektifsiz Camera ObscuraAraplar tarafından (İbnEl Haitham ve Kamaladdın) ortaya cıkarılmıştır Ancak Ronesans doneminde ressamlar, resimde perspektife başvurmaya başlayınca Camera Obscura'yı (karanlık kutu) kullanmışlardır 14521517 yıllarında yaşayan Leonardo da Vinci, fotoğrafla da ilgilenmiş ve camera obscura'nın tanımını yapmıştır Aynı zamanda goruntu oluşumunun insan gozunde de meydana geldiğini acıklamıştır Leonardo da Vinci Camera Obscurayı yani karanlık kutunun genel prensibini şoyle tanımlamıştır: Dışarıda duran cisimler ondeki yuzeye delinmiş olan kucuk bir delikten karşı duvara ters goruntuler şeklinde yansımaktadır
1550 yılında Nurnbergli Cardan, kup bicimindeki kameranın onundeki deliğe ufak bir cam kure yerleştirmiştir Kısa bir sure sonra İngiliz bilgin Newton, cam kure yerine mercek kullanarak bugunku kameranın ilk adımını atmıştır
1568'de Johann Zahn, Wurzburg'da optik ile ilgili bir kitap yayınlamış ve Obscura hakkında acıklamalar yapmıştır Bu Camera Obscura; bir mercek, netliği ayarlayan hareketli bir tup ve goruntuyu ters olarak yansıtan bir aynadan oluşmaktadır
1795 yılından sonra Nicephore Niepce fotoğraf alanında yeni deneyler geliştirdi Litografi ile ilgilenerek taşın uzerine cizilen herhangi bir resmin gorunmesini sağlayacak derecede şeffaf maddeleri taş uzerine uyguladı Bu yontemle 1822 yılında asfalt tabaka ile kaplanmış bir cam plaka uzerine Papa VII Plus'u gosteren resmi cizmiştir Niepce, deneylerine devam ederek 1826 yılında evinin penceresinden catısını dunyanın kalıcı ilk fotoğrafik goruntusunu cekti Bu işleme Heliografiyani guneş yazısıadını verdi Niepce bu yıllarda Fransız mucit Daguerre ile birlikte calışmaya başladı Birlikte geliştirdikleri aygıt ile ışık kaynağı bol olan hareketsiz ve yakın objelerin fotoğraflarını 4 dakika gibi kısa surede cekebiliyorlardı Niepce 1833 yılında olunce Daguerre, calışmalarına yalnız devam etti ve 1837 yılında kamerada film yerine iyot buharına tutulmuş parlak yuzeyli bir gumuş levha kullandı Pozlanan bu levhayı da civa buharında banyo ederek bir cismin goruntusunu elde etmeyi başardı Bu icadına Daguerreotypeadını verdi Daguerre'in bu calışması Fransız Bilimler Akademisi tarafından 19 Ağustos 1839 tarihinde onaylandı ve fotoğraf, resmen bir buluş olarak ilan edildi
1841 yılında Cekoslovak Josef Max Petzval, bir daguerreotype aygıtı yaptı Tumu metalden yapılan bu aygıt, koni biciminde ve bir sehpa uzerindedir Aygıtın en geniş yerinde, buzlu cama bağlı ve netliği ayarlayan bir mercek bulunan Daguerreotype idi Netlik ayarlandıktan sonra karanlık odada, buzlu camın yerine icinde duyarlı tabaka bulunan kaset konulmaktaydı Uzerinde ışığı 16 kez daha guclu geciren bir cift mercek vardı ve bu sayede poz suresi kısaltılmıştı Aynı yıl İngiliz William Henry Fox Talbot, modern fotoğrafa yonelik calışmalar yapmış ve negatifpozitif tekniğini bularak fotoğrafta yeni bir donemin başlamasını sağlamıştır Talbot, manzara ve anıt goruntulerini Camera Lucidaaracılığıyla cizmeyi denemiştir Yine 1841 yılında ilk kez elde taşınabilen kucuk kamera Voiglander tarafından yapılmıştır 1858 yılından itibaren de istenilen negatif boyutlarına gore kamera yapımına başlanmıştır Orneğin; Thurston Thompson, VIIIHenry'nin sarayındaki Raphael'in eskizlerinin buyuk reproduksiyonlarını cekebilmek icin 360 x 90 cm boyutlarında bir kamera yapmıştır O donemde agrandisman baskı yerine kontakt baskı (11 kopya) yapılıyordu Bu nedenle istenilen negatife gore de kamera yapılıyordu Orneğin; George Lawrence Chicago ve Alton demiryolu şirketine ait yeni bir yolcu treninin fotoğrafını cekebilmek icin ozel bir kamera yapmıştır Bu kameranın yapımında 160 kg cimento, 150 m ağac kullanılmıştı Toplam ağırlığı 409 kg olan bu kamera odak uzaklığı 168 cm biri geniş acılı, diğeri odak uzaklığı 300 cm olan iki objektife sahipti
1871 yılında Amerikalı Eastman Kodak, Kodakadını verdiği, film ile calışan ilk kamerayı yapmış ve film olarak da seluloit şerit kullanmıştır 1874 yılında Pierre Jules Cesar, kısa zamanda cok sayıda fotoğraf cekebilen bir kamera geliştirmiş ve bu kamera daha sonraki yıllarda sinematografinin doğmasına neden olmuştur 1880 yılından sonra kameraların boyutlarında buyuk olcude değişiklikler yapılmıştır Daha onceki yıllarda yapılan buyuk olcudeki kameralar yerine dedektif kameralardenilen şapka, baston, durbun ve tabancaların icine sığabilecek kadar kucuk boyutlarda yapılmış ve kullanılmıştır
1890 yılında 9 x 12 cm Linhoff kamera yapılmıştır Bu kameranın ozelliği, objektifinin icerisinde bir enstantenenin bulunması ve standart aksesuara sahip oluşu, bunların gerektiğinde değiştirilebilmesidir 1892 yılında Londe ve Dessoudeix, ustten bakılabilen spiegelreflex kamerayı yapmışlardır 1911'de Voiglander, tamamen metalden koruklu bir kamera yapmıştır 1925 yılında Oscar Barnack, 24 x 36 mmlik kamerayı yaptı ve aynı yıllarda Kodak da renkli filmini ortaya cıkardı
1947 yılında Mr Land polaroid makinayı icat etti Daha sonraki yıllarda ise kamera teknolojisindeki gelişmeler, fotoğraf ve teknoloji işbirliği ile daha ust duzeylere goturulmuş, mikroskobik calışmalar, uzay fotoğrafcılığı, sualtı fotoğrafcılığı gibi ozel alanlar geliştirilmiş, cok daha detaylı bir fotoğraf tekniği oluşturulmuştur Daguerre'in daha o tarihte hareketli korukle donatılmış kubik kutusu, optiğin ve kimyanın gelişimine uydu; butun parcaları gerekli butun işlemlere cevap verecek bicimde kusursuzlaştı 19 yuzyılın sonlarında fotoğraf makinaları ve merceklerde buyuk ilerlemeler sağlandı 20 yuzyılın başından itibaren de en buyuk gelişme renkler ve merceklerde oldu Gelişen mercekler sayesinde gorulebilen ve hatta gorulemeyen herşeyin fotoğrafını cekmek mumkun oldu Bu merceklerle ortaboy ve kucuk fotoğraf makinaları seri uretimlerle piyasaya sunuldu Bu gelişmeler sonucu elverişli butun ışıklarda fotoğraf cekimi kolaylaştı Fotoğraf makinalarının boyutlarının kuculmesi ile birlikte filmler de rahatca harcanabilecek kadar ucuzladı
Fotoğraf, 1839 yılında birdenbire ortaya cıkmış bir buluş değildir Bircok araştırmacının yuzyıllar suren calışmalarının bir sonucudur Ozellikle Sanayi Devrimi sonrasında toplumların sosyal ve ekonomik duzeylerinin artması, burjuvazinin ve aristokrasinin kendi goruntulerini olumsuzleştirmek istekleri, gorulenin duyarlı bir yuzey uzerine gecirilmesi ve coğaltılmasında yeni yollar aranmasını zorunlu kılmıştır Bu zorunlulukla birlikte kimya ve optik alanında calışanlar araştırmalarını birleştirmiş ve aralarında ortaklıklar kurarak fotoğrafın gelişimini hızlandırmışlardır
19 yuzyıl bir keşifler yuzyılı olarak kabul edilmektedir Fotoğraf teknolojisindeki temel ve en onemli buluşlar da bu yuzyılda gercekleşmiştir 1950'lerden itibaren Japon makinalarının dunyayı sarması, 1960'larda renkli fotoğrafın yaygınlaşması, 1970'lerden itibaren de baskı sistemleri ve labaratuvarların gelişmesi, 1980'lerde elektroniğin gelişimi ve fotoğrafta uygulanması, fotoğrafı kitlelere yayan donum noktalarıdır İcinde olduğumuz son donum noktası ise bilgisayar teknolojisi ile birlikte dijital fotoğraf cağına giriştir Tum bunlara bakılarak fotoğrafın bir teknoloji olarak değerinin gozardı edilmemesi gerekir Fotoğraf, gelişmenin surmesi ve daha da hızlanabilmesi icin gerekli teknolojik bilgidir Gunumuzde bu işlevini tum gorkemi ile surdurmektedir Elektormanyetik specturum icerisinde sadece kucucuk bir alanı gormemizi sağlayan insan gozunun yerini, specturumun en kısa ve en uzun dalga boylarında varolan, gozle gorulemeyen şeyleri gorulebilir hale getiren fotoğraf almıştır Gorulemeyecek kadar kucuk veya hızlı nesneler, erişilemeyen uzaklıklar ve katmanlar, atmosferdeki ve tum evrendeki değişiklikler hep fotoğraf sayesinde gorulebilirolmuştur Bu nedenle bilimsel bir alan olan fotoğraf, biyolojiden uzay bilimine, coğrafi oluşumlardan arkeolojiye, antropolojiden sanayileşmenin sonuclarına kadar bircok konuda bilimin yanında olmuştur Yaşamın butun alanlarında vazgecilmez olan fotoğraf nedeniyle makina ve aksesuarlarındaki teknik gelişmelerde kacınılmaz olmuş ve fotoğraf makinaları ceşitli formatlarda kulanıcılara sunulmuştur
Fotoğraf Makinesinin gecmişi
Dun ve Bugun fotoğraf makinesi
1300 yıllarında objektifsiz Camera ObscuraAraplar tarafından (İbnEl Haitham ve Kamaladdın) ortaya cıkarılmıştır Ancak Ronesans doneminde ressamlar, resimde perspektife başvurmaya başlayınca Camera Obscura'yı (karanlık kutu) kullanmışlardır 14521517 yıllarında yaşayan Leonardo da Vinci, fotoğrafla da ilgilenmiş ve camera obscura'nın tanımını yapmıştır Aynı zamanda goruntu oluşumunun insan gozunde de meydana geldiğini acıklamıştır Leonardo da Vinci Camera Obscurayı yani karanlık kutunun genel prensibini şoyle tanımlamıştır: Dışarıda duran cisimler ondeki yuzeye delinmiş olan kucuk bir delikten karşı duvara ters goruntuler şeklinde yansımaktadır
1550 yılında Nurnbergli Cardan, kup bicimindeki kameranın onundeki deliğe ufak bir cam kure yerleştirmiştir Kısa bir sure sonra İngiliz bilgin Newton, cam kure yerine mercek kullanarak bugunku kameranın ilk adımını atmıştır
1568'de Johann Zahn, Wurzburg'da optik ile ilgili bir kitap yayınlamış ve Obscura hakkında acıklamalar yapmıştır Bu Camera Obscura; bir mercek, netliği ayarlayan hareketli bir tup ve goruntuyu ters olarak yansıtan bir aynadan oluşmaktadır
1795 yılından sonra Nicephore Niepce fotoğraf alanında yeni deneyler geliştirdi Litografi ile ilgilenerek taşın uzerine cizilen herhangi bir resmin gorunmesini sağlayacak derecede şeffaf maddeleri taş uzerine uyguladı Bu yontemle 1822 yılında asfalt tabaka ile kaplanmış bir cam plaka uzerine Papa VII Plus'u gosteren resmi cizmiştir Niepce, deneylerine devam ederek 1826 yılında evinin penceresinden catısını dunyanın kalıcı ilk fotoğrafik goruntusunu cekti Bu işleme Heliografiyani guneş yazısıadını verdi Niepce bu yıllarda Fransız mucit Daguerre ile birlikte calışmaya başladı Birlikte geliştirdikleri aygıt ile ışık kaynağı bol olan hareketsiz ve yakın objelerin fotoğraflarını 4 dakika gibi kısa surede cekebiliyorlardı Niepce 1833 yılında olunce Daguerre, calışmalarına yalnız devam etti ve 1837 yılında kamerada film yerine iyot buharına tutulmuş parlak yuzeyli bir gumuş levha kullandı Pozlanan bu levhayı da civa buharında banyo ederek bir cismin goruntusunu elde etmeyi başardı Bu icadına Daguerreotypeadını verdi Daguerre'in bu calışması Fransız Bilimler Akademisi tarafından 19 Ağustos 1839 tarihinde onaylandı ve fotoğraf, resmen bir buluş olarak ilan edildi
1841 yılında Cekoslovak Josef Max Petzval, bir daguerreotype aygıtı yaptı Tumu metalden yapılan bu aygıt, koni biciminde ve bir sehpa uzerindedir Aygıtın en geniş yerinde, buzlu cama bağlı ve netliği ayarlayan bir mercek bulunan Daguerreotype idi Netlik ayarlandıktan sonra karanlık odada, buzlu camın yerine icinde duyarlı tabaka bulunan kaset konulmaktaydı Uzerinde ışığı 16 kez daha guclu geciren bir cift mercek vardı ve bu sayede poz suresi kısaltılmıştı Aynı yıl İngiliz William Henry Fox Talbot, modern fotoğrafa yonelik calışmalar yapmış ve negatifpozitif tekniğini bularak fotoğrafta yeni bir donemin başlamasını sağlamıştır Talbot, manzara ve anıt goruntulerini Camera Lucidaaracılığıyla cizmeyi denemiştir Yine 1841 yılında ilk kez elde taşınabilen kucuk kamera Voiglander tarafından yapılmıştır 1858 yılından itibaren de istenilen negatif boyutlarına gore kamera yapımına başlanmıştır Orneğin; Thurston Thompson, VIIIHenry'nin sarayındaki Raphael'in eskizlerinin buyuk reproduksiyonlarını cekebilmek icin 360 x 90 cm boyutlarında bir kamera yapmıştır O donemde agrandisman baskı yerine kontakt baskı (11 kopya) yapılıyordu Bu nedenle istenilen negatife gore de kamera yapılıyordu Orneğin; George Lawrence Chicago ve Alton demiryolu şirketine ait yeni bir yolcu treninin fotoğrafını cekebilmek icin ozel bir kamera yapmıştır Bu kameranın yapımında 160 kg cimento, 150 m ağac kullanılmıştı Toplam ağırlığı 409 kg olan bu kamera odak uzaklığı 168 cm biri geniş acılı, diğeri odak uzaklığı 300 cm olan iki objektife sahipti
1871 yılında Amerikalı Eastman Kodak, Kodakadını verdiği, film ile calışan ilk kamerayı yapmış ve film olarak da seluloit şerit kullanmıştır 1874 yılında Pierre Jules Cesar, kısa zamanda cok sayıda fotoğraf cekebilen bir kamera geliştirmiş ve bu kamera daha sonraki yıllarda sinematografinin doğmasına neden olmuştur 1880 yılından sonra kameraların boyutlarında buyuk olcude değişiklikler yapılmıştır Daha onceki yıllarda yapılan buyuk olcudeki kameralar yerine dedektif kameralardenilen şapka, baston, durbun ve tabancaların icine sığabilecek kadar kucuk boyutlarda yapılmış ve kullanılmıştır
1890 yılında 9 x 12 cm Linhoff kamera yapılmıştır Bu kameranın ozelliği, objektifinin icerisinde bir enstantenenin bulunması ve standart aksesuara sahip oluşu, bunların gerektiğinde değiştirilebilmesidir 1892 yılında Londe ve Dessoudeix, ustten bakılabilen spiegelreflex kamerayı yapmışlardır 1911'de Voiglander, tamamen metalden koruklu bir kamera yapmıştır 1925 yılında Oscar Barnack, 24 x 36 mmlik kamerayı yaptı ve aynı yıllarda Kodak da renkli filmini ortaya cıkardı
1947 yılında Mr Land polaroid makinayı icat etti Daha sonraki yıllarda ise kamera teknolojisindeki gelişmeler, fotoğraf ve teknoloji işbirliği ile daha ust duzeylere goturulmuş, mikroskobik calışmalar, uzay fotoğrafcılığı, sualtı fotoğrafcılığı gibi ozel alanlar geliştirilmiş, cok daha detaylı bir fotoğraf tekniği oluşturulmuştur Daguerre'in daha o tarihte hareketli korukle donatılmış kubik kutusu, optiğin ve kimyanın gelişimine uydu; butun parcaları gerekli butun işlemlere cevap verecek bicimde kusursuzlaştı 19 yuzyılın sonlarında fotoğraf makinaları ve merceklerde buyuk ilerlemeler sağlandı 20 yuzyılın başından itibaren de en buyuk gelişme renkler ve merceklerde oldu Gelişen mercekler sayesinde gorulebilen ve hatta gorulemeyen herşeyin fotoğrafını cekmek mumkun oldu Bu merceklerle ortaboy ve kucuk fotoğraf makinaları seri uretimlerle piyasaya sunuldu Bu gelişmeler sonucu elverişli butun ışıklarda fotoğraf cekimi kolaylaştı Fotoğraf makinalarının boyutlarının kuculmesi ile birlikte filmler de rahatca harcanabilecek kadar ucuzladı
Fotoğraf, 1839 yılında birdenbire ortaya cıkmış bir buluş değildir Bircok araştırmacının yuzyıllar suren calışmalarının bir sonucudur Ozellikle Sanayi Devrimi sonrasında toplumların sosyal ve ekonomik duzeylerinin artması, burjuvazinin ve aristokrasinin kendi goruntulerini olumsuzleştirmek istekleri, gorulenin duyarlı bir yuzey uzerine gecirilmesi ve coğaltılmasında yeni yollar aranmasını zorunlu kılmıştır Bu zorunlulukla birlikte kimya ve optik alanında calışanlar araştırmalarını birleştirmiş ve aralarında ortaklıklar kurarak fotoğrafın gelişimini hızlandırmışlardır
19 yuzyıl bir keşifler yuzyılı olarak kabul edilmektedir Fotoğraf teknolojisindeki temel ve en onemli buluşlar da bu yuzyılda gercekleşmiştir 1950'lerden itibaren Japon makinalarının dunyayı sarması, 1960'larda renkli fotoğrafın yaygınlaşması, 1970'lerden itibaren de baskı sistemleri ve labaratuvarların gelişmesi, 1980'lerde elektroniğin gelişimi ve fotoğrafta uygulanması, fotoğrafı kitlelere yayan donum noktalarıdır İcinde olduğumuz son donum noktası ise bilgisayar teknolojisi ile birlikte dijital fotoğraf cağına giriştir Tum bunlara bakılarak fotoğrafın bir teknoloji olarak değerinin gozardı edilmemesi gerekir Fotoğraf, gelişmenin surmesi ve daha da hızlanabilmesi icin gerekli teknolojik bilgidir Gunumuzde bu işlevini tum gorkemi ile surdurmektedir Elektormanyetik specturum icerisinde sadece kucucuk bir alanı gormemizi sağlayan insan gozunun yerini, specturumun en kısa ve en uzun dalga boylarında varolan, gozle gorulemeyen şeyleri gorulebilir hale getiren fotoğraf almıştır Gorulemeyecek kadar kucuk veya hızlı nesneler, erişilemeyen uzaklıklar ve katmanlar, atmosferdeki ve tum evrendeki değişiklikler hep fotoğraf sayesinde gorulebilirolmuştur Bu nedenle bilimsel bir alan olan fotoğraf, biyolojiden uzay bilimine, coğrafi oluşumlardan arkeolojiye, antropolojiden sanayileşmenin sonuclarına kadar bircok konuda bilimin yanında olmuştur Yaşamın butun alanlarında vazgecilmez olan fotoğraf nedeniyle makina ve aksesuarlarındaki teknik gelişmelerde kacınılmaz olmuş ve fotoğraf makinaları ceşitli formatlarda kulanıcılara sunulmuştur