iltasyazilim
FD Üye
Geçmişten Günümüze Müzik Aletlerinin Gelişimi,
Geçmişten Günümüze Müzik Araçları,
Müzik Aletlerinin Gelişimi
Geçmişten Günümüze Müzik Aletleri
Müzik hayatımızın vazgeçilmezidir hemen hemen müziğin hayatımızdaki yeri fazla önemlidir Hatta “müzik ruhu gıdasıdır bunun en güzel örneğidir
Müziği müzik yapan, onu manalı kılan tek şey ise enstrümanlardır
Enstrümanlarla yaratılan tikim, müziğe benzersiz güzellik katar ve müziğin oluşumunda koskocoman bir payı vardır
Yaylı Çalgılar
Keman
Olasılıkla en meşhur orkestra çalgısı olan keman, bir yayla çalınan telli bir enstrümandır Keman ailesinin en geniş kesik kesik sesine sahip olan üyesi olan kemanın yanında bu ailenin öteki üyeleri, viola, çello ve kontrbasdır Keman bir kaç asıl parçadan oluşur Ön kısım, omurga, boyun, perdeler, akort anahtarları, beden, köprü, kuyruk ve F delikleri Üst, göbek veya ses tahtası olarak da anılan ön kısım genelde iyi kurutulmuş ladin, arkadaki tarafı ise akağaçtan yapılır Keman üretim edilirken, ön, arka kısımlar ve omurga, abes bir kutu oluşturacak şekilde birleştirilir Kuyruğa bağlanan dört tel köprünün üzerinden geçip, perdelerden uzanıp, ayar anahtarlarına bağlanır Anahtarla vasıtasıyla ayar edilir ve elin perdelere basılması ile değişik sesler ve tonlar elde edilebilir Müzisyen, tellerin üstünde yayı dürüst açıyla sürtünce ses elde edilir Bu yay, pernambuco ’dan yapılıp, 75 santim uzunluğundadır ve telleri at kılındandır Kemanın en manâlı özellikleri, sahip olduğu ses aralığı ve hem lirik ayrıca de seri ve aydınlık kullanıma kullanışlı olmasıdır Kemancılar aşağıdaki teknikleri kullanarak özel sesler de elde ederler: pizzicato (telleri çekerek), tremelo (yayı hızlı süratli telin üzerinde hareket ettirmek), sul ponticello (yayı köprüye fazla yakın sürterek ince bir ses elde etme), collegno (yayın teli yerine ahşap kısmını kulanarak) ve glissando (yayların üstünde parmakları gezdirmekle çıkan ses)
Tarihçe:
Kemanın başlangıçta 1500 ’lerde İtalya da ortaya çıktığı anlaşılmaktadır Lira da Braccio ve “fiddle adlı iki enstrümandan türemiş olduğu sanılmaktadır Keman üretim sanatı 17 ve 18 yy ’larda, Antonio Straari, Guiseppe Guarneri ve Jacob Stainer gibi ustalarla başlamıştır O zamanki kemanların bugüne göre, boyunları daha kısa, perde bölgesi daha kısa ve köprüleri daha düzdü Keman klasik eserlerde birincil kullanılmaya başlandığı süre, daha aşağı sosyal seviyede bir cihaz olarak görünmüştür Fakat, Claudio Monteverdi ’nin Orfeo ’su gibi eserler ve “24 violons du roi gibi topluluklarla bu statüsü de yükselmeye başlamıştır Bu tırmanma barok dönemde de, Antonio Vivaldi, JSBach ve Georg Philip Telemann gibi bestecilerle devam etmiştir Solo konçerto, sonat ve süit gibi müzik janrlarında, keman en önde dışarı giden eleman olmuştur Oysa keman virtüözleri başlangıçta 19yy da ortaya çıkmıştır Giovanni Viotti, Isaac Stern, Mischa Elman ve Nathan Milstein, David Oistrach, Pinhas Zuckerman, Jacha Heifeltz bu konuda ün yapmış isimlerden bazılarıdır
Viola
Viola, keman ailesinin 2 en geniş ses aralığındaki elemanıdır C,G,D ve A notalarına yarlı 4 teli vardır Viola için yazılan parçalar, alto anahtarında yazılır Viola ’nın boyutları değişmekle beraber çoğunlukla kemandan büyük ve daha kalın sese ayarlanmıştır Haydn ve Mozart eserlerinde Violaya yer vermişlerdir Solo repertuarı sınırlı olmasına rağmen, viola semfonilerde önemli bir yere sahiptir Hector Berlioz, Johannes Brahms ve Robert Schumann gibi besteciler eserlerinde violaya geniş yer vermişlerdir
Çello
Viyolonsel olarak da tanıdık çello, keman ailesinin üyesi olan bir yaylı çalgıdır Kemandakine benzer bir yayla çalınır Keman biçiminde olmakla beraber daha büyüktür Takriben 120 m uzunlukta ve en geniş uygun 40 cm civarında olan çello bu boyutları yüzünden oturarak çalınır Yere dayanan bir çubuk üzerinde duran çello müzisyenin bacakları arasına alınıp bir plato çalınır Keman gibi dört yay sahiptir ve müzisyenin ellerinin perdeler üzerinde gezmesiyle değişik tonlar elde edilir Bu yüzden çello ’nun ses genişliği 4 oktavdan fazladır Rostropoviç, Pablo Cassals, Jacquelin de Pera, Misch Maisky, William Lloyd Weber ünlü violonsel solistleri arasındadır
Tarihçe:
Günümüze değin da kalabilen bazı çellolar 1560 ’larda, İtalyan imalatçı Andrea Amati göre yapılmışlardır 18 yy sonlarına değin çello ön planda olan bir çalgı değildi ve müzikteki bas sesi vererek parçadaki boşlukları doldururdu Ama, barok döneminde, Antonia Vivaldi ve Luigi Boccherini gibi besteciler yalnızca çello için suitler yazdılar 19yy gelindiğinde çello için konçerto ve yarı eserler Johannes Brahms ve Antonin Dvorak gibi isimler tarafından yazılmışlardı 20 yy da da Sergei Prokofiev ve Dmitri Shostakovich gibi besteciler çello ’nun olanaklarını keşfedip bir solo çalgı olarak geliştirdiler
Yaylı Bas (Kontrbas)
Çift bas (yaylı bas ya da bas keman veya kontrbas ) olarak tanınan bu enstrüman, keman ailesinin en büyük ve en pes sesleri veren üyesidir Genelde 1,80 m boyunda olup 4 teli vardır Bazılarında bir telin uzatılıp tonu tizleştiren bir tertibat vardır Ses dışında tutmak için müzisyen bir eliyle perdelerde dolaşırken diğeriyle telleri çeker ya da üstünde yay gezdirir Bottesini bu saz için görkemli konçertolar bestelemiştir
Tarihçe:
3 telli baslar 18 ve 19 yy da çok yaygındılar ve bugün de Doğu Avrupa halk müziğinde kullanılmaktadırlar 19yy gelene değin bası çalmanın tek yolu dışa eğimli bir yaydı Daha sonraları müzisyenler telleri çekmeyi ve içe dönük yayla da ses çıkartmayı keşfettiler Baslar orkestra ve oda müziklerinde kullanıla gelmiştir Bugün de jazz ve diğer popüler müzik türlerinde manâlı bir ritm aletidir
Nefesli Çalgılar
Piccolo
Piccolo, alışılagelmiş flütünün 1 oktav üstünde olacak şekilde ayarlanmış bir tür bağlı flüttür 3 oktava yakın ses genişliğiyle günümüz orkestrasında en tiz seslere ulaşan enstrümandır Genellikle orkestralarda özel efekt nedeniyle kullanılmakla beraber marş topluluklarında da kendine geniş yer bulmaktadır Flütün yerini alacak şekilde çalınır
Tarihçe:
Piccolo başlangıçta ağaçtan üretilmiş ve insanın ön planda olduğu bestecilerin eserlerinde yer almıştır Piccolo ’nun birincil kullanıldığı eserlerden birisi Beethoven ’in 5Senfonisidir Piccolo ’nun kullanıldığı en meşhur yapıtlardan birisi, John Philip Sousa ’nın “The Stars and Stripes Forever marşının finalidir
Korno
Korno, obua ailesinin bir üyesidir 15 oktav daha tiz olduğu için en kalın kadın sesi obua da denmektedir Şekli çoğunlukla obuaya benzer olup, orkestra ’da 3 obuacı kadar çalınmaktadır
Tarihçe:
Korno ’nun birincil prototipleri 17yy sonundan önce ortaya çıkmıştır Bu aletler kıvrık boynuz biçiminde, deri kaplı ve gövdesi delikliydi Delikler, parmakların açılımını kapsayacak bir açı ile yerleştirilmişlerdi Johan Sebastian Bach göre kullanılan Oboa da Caccia (Av obuası) nın, kornonun çok sanki olduğuna inanılmaktadır Karanlık ve yaslı sesi, Hector Berlioz, Peter Ilich Tchaikovsky ve Richard Wagner gibi besteciler tarafından öne çıkarılmıştır
Obua
Obua, en küçük ve en geniş oktavlı enstrümanlardan biridir Silindirik ahşap bir gövdesi ve gövdesi boyunca tuşları vardır 3 oktav ses aralığıyla çalması fazla kuvvet bir enstrümandır Fazla nefes isteyen ve dürüst nefes tekniklerine sahip olunmasını gerektirir
Tarihçe:
Obua, 17yy ’da iki Fransız müzisyeni, Jean Hotteterre ve Michel Philidor kadar icat edilmiştir “Shawm adı bahşedilen bir enstrümanı “Hautbois (obua) ya çevirdiler “Hautbois in Shawm ’dan daha rahat ve 3 parçalı bir gövdesi vardı 18 yy da çoğu orkesra bu enstrümanı bünyesine katmaya başlamıştı Tarih baştan başa bir takım besteciler, obua için solo eserler bestelediler Bunların aralarında, George Frideric handel, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart ve Ludwig Van Beethoven vardır
Klarnet
Ahşap nefesli çalgılar ailesinin bir üyesi olan Klarnet, bir ucunda ağızlık olan öteki ucu da çan şeklinde olan bir uzun tüpten ibaretttir Çoğunlukla ahşaptan yapılan klarnetin üstünde, minik metal tuşlar yer alan delikler vardır Dil titredikçe, dolu ve zengin bir ton elde edilir Tuşlara basıp bırakarak tonlama yapılır Klarnet 4 nota da üretim edilir ve en fazla kullanılan düzsi klarnettir Bu klarnetin 35 oktav kadar ses genişliği vardır
Tarihçe:
18yy ’da Alman bir flüt imalatçısı olan Johann Christoph Denner kadar dilli bir halk çalgısı olan “Chalumeau adlı enstrümanın değiştirilmesi ile elde edilmiştir 1840 lı yıllarda 2 farklı karmaşık tuş takımı geliştirilmiştir Klarinetler orkestralarda 1780 lerde popüler hale gelmiştir Klarneti ön plana çıkaran eserlerden bazıları George Frideric Handel ’in 2 klarnet ve bir korno için üvertürü, Carl Strawitz ve Wolgang Amadeus Mozart ’ın klarnet konçertosudur
Fagot
Fagot iki dilli bir enstrümandır Toplamda 25 metreye yakın silindirik ahşap tüpten yapılmıştır 4 temas parçasından oluşur: Bass parça, tenor parça, çift parça ve çan parça edinmek üzere Çan parça olarak adlandırılan kısım bass kısma alttan tabi olup kıvrıktır Bu grup tenor kısma sonradan topluca çift parçaya bağlıdırlar Çift dilli ağızlık tenor parçaya bir başka parçayla bağlıdır Bassoon üzerinde 8 delik ve 10 tuş bulunur Müzisyen dilli parçadan üfleyerek ve tuşlarla ton değiştirerek enstrümanı çalar
Tarihçe:
Fagot 1650 lerde büyük bir ihtimalle, kıvrık şekilli tek parçalı bir enstrümandan türetilmiş olmalıdır Çağdaş Fransız Fagot ’u, 19yy ortalarında, BuffetCrampon isimli bir Fransız firması tarafından geliştirilmiştir Alman Fagot ’u ise Wilhelm Heckel isimli bir üretici tarafından mükemmelleştirilmiştir Avrupa ’nın dağıtılmış yerlerinde bambaşka türlerde çalınmaktadır
Saksafon
Saksafon dil sesli nefesli çalgılardan birisidir Yapısında, klarnet ’in tek dilli ağızlığı, metal bir cisim, obuanın konik kısmına benzeşen bir kısım bulunur Birçok saksafonun alt kısmı eğiktir ve bu şekliye bass klarneti andırır Fazla azı, örn: soprano saksafon, düzdür ve klarnete benzer Saksafonun üzerinde 12 tuş ve delik bulunur 6 çiviye basıp bırakılarak gruplar halinde açılıp kapatılmak suretiyle öbür tonlar elde edilir Aletin üzerinde, bayağı sesinin bir oktav altında ya da üstünde ses çıkartmaya asistan olan 2 de fazladan delik vardır En fazla kullanılan saksafon türleri olan, soprano, en kalın kadın sesi ve tenor saksafonun 25 oktavlık bir ses genişliği vardır
Tarihçe:
Birincil kez 1840 yılında Adolph Sax isimli bir üretici tarafından buluş edilmiştir 1844 de ilk defa senfonik orkestralarda görünmüşlerdir Oysa saksafon için yazılan parçalara pek rastlanmaz Jazz ’ın gelişimi ile saksafonun popüler olmasını 20yy başına değin beklemek gerekmiştir
Flüt
Flüt birçok orkestra, topluluk ve nefesli gruplarında soprano sesi veren çalgı olarak kullanılmaktadır Flütlerin büyük bir çoğunluğu metalden yapılmaktadır ve bir ucunda ağızlık olan bir tüp şeklindedir Müzisyen flütü yatay olarak tutup ağızlıkta bulunan oval şekilli bir parçadan içeri üfler Benzer anda düğme denen tuşlara basar Bu tuşlara basılıp bırakıldıkça flütte değişik tonlar yaratıcı delikler açılır Do anahtarında ayar edilen orkestra flütü en popüler flüt türüdür ve 3 oktavlık bir ses genişliği vardır Flüt ailesinin öteki üyeleri, piccolo, alto flüt ve bas flütten ibarettir Jean Pierre Rampal ve Aure Nicolet bu sazın meşhur solistlerindendir
Tarihçe:
Neandertal insanları kadar kullanılan flütün 43 ila 82 bin yıl değin eski olduğu hesaplanmaktadır Flüt hakkında ayrıntılı bir analiz yapan Amerikalı araştırmacı Bob Fink, flütteki deliklerin belirtilen notalarda ses almak için fazla ustaca yerleştirildiğini, deliklerin boylarının ve aralarındaki mesafenin günümüzdeki flütlere fazla benzediğini belirlemiştir Altında Bob Fink'in flütle ilgili hesaplamaları görülmektedir
Batı Müziğinde en fazla kullanılan flüt cinsi olan Tabi Flüt ’ün Çin ’de MÖ 900 yılından beri kullanıldığı bilinmektedir Flüt, Avrupa ’ya 12 Asır ’da, başta Almanca konuşulan bölgeler olmak üzere, girmiş ve ilk önceleri genelde askeri bandolarda kullanılmıştır Alman Flütü isminin verilmesi bu zamana eşit gelmektedir Flüt daha sonra 16 ve 17 yy ’da Oda müzüğinde kullanılan bir enstrüman haline dönüşmeye başlamıştır Bu ilk flütler, 6 parmak deliğinden ibaret tek parçadan oluşmaktaydı Oysa 1600 lerde, flüt birbirine ast 3 parçadan ibaret olarak her tarafta tasarlanmıştır aşamalı olarak, flüte daha fazla tuş eklenmiş ve orkestra parçalarında yerini almaya başlamıştır 1800 lü yıllarda 4 tuşlu flüt en çok kullanılan türü olmakla beraber, 8 tuşlusu da geliştirilmiştir Günümüzde,silindir biçiminde, 13 veya daha artı ton delikli ve basmalı tuşlu Bohemia Flüdü en çok kullanılan cinsidir
netten seçme parça *
Geçmişten Günümüze Müzik Araçları,
Müzik Aletlerinin Gelişimi
Geçmişten Günümüze Müzik Aletleri
Müzik hayatımızın vazgeçilmezidir hemen hemen müziğin hayatımızdaki yeri fazla önemlidir Hatta “müzik ruhu gıdasıdır bunun en güzel örneğidir
Müziği müzik yapan, onu manalı kılan tek şey ise enstrümanlardır
Enstrümanlarla yaratılan tikim, müziğe benzersiz güzellik katar ve müziğin oluşumunda koskocoman bir payı vardır
Yaylı Çalgılar
Keman
Olasılıkla en meşhur orkestra çalgısı olan keman, bir yayla çalınan telli bir enstrümandır Keman ailesinin en geniş kesik kesik sesine sahip olan üyesi olan kemanın yanında bu ailenin öteki üyeleri, viola, çello ve kontrbasdır Keman bir kaç asıl parçadan oluşur Ön kısım, omurga, boyun, perdeler, akort anahtarları, beden, köprü, kuyruk ve F delikleri Üst, göbek veya ses tahtası olarak da anılan ön kısım genelde iyi kurutulmuş ladin, arkadaki tarafı ise akağaçtan yapılır Keman üretim edilirken, ön, arka kısımlar ve omurga, abes bir kutu oluşturacak şekilde birleştirilir Kuyruğa bağlanan dört tel köprünün üzerinden geçip, perdelerden uzanıp, ayar anahtarlarına bağlanır Anahtarla vasıtasıyla ayar edilir ve elin perdelere basılması ile değişik sesler ve tonlar elde edilebilir Müzisyen, tellerin üstünde yayı dürüst açıyla sürtünce ses elde edilir Bu yay, pernambuco ’dan yapılıp, 75 santim uzunluğundadır ve telleri at kılındandır Kemanın en manâlı özellikleri, sahip olduğu ses aralığı ve hem lirik ayrıca de seri ve aydınlık kullanıma kullanışlı olmasıdır Kemancılar aşağıdaki teknikleri kullanarak özel sesler de elde ederler: pizzicato (telleri çekerek), tremelo (yayı hızlı süratli telin üzerinde hareket ettirmek), sul ponticello (yayı köprüye fazla yakın sürterek ince bir ses elde etme), collegno (yayın teli yerine ahşap kısmını kulanarak) ve glissando (yayların üstünde parmakları gezdirmekle çıkan ses)
Tarihçe:
Kemanın başlangıçta 1500 ’lerde İtalya da ortaya çıktığı anlaşılmaktadır Lira da Braccio ve “fiddle adlı iki enstrümandan türemiş olduğu sanılmaktadır Keman üretim sanatı 17 ve 18 yy ’larda, Antonio Straari, Guiseppe Guarneri ve Jacob Stainer gibi ustalarla başlamıştır O zamanki kemanların bugüne göre, boyunları daha kısa, perde bölgesi daha kısa ve köprüleri daha düzdü Keman klasik eserlerde birincil kullanılmaya başlandığı süre, daha aşağı sosyal seviyede bir cihaz olarak görünmüştür Fakat, Claudio Monteverdi ’nin Orfeo ’su gibi eserler ve “24 violons du roi gibi topluluklarla bu statüsü de yükselmeye başlamıştır Bu tırmanma barok dönemde de, Antonio Vivaldi, JSBach ve Georg Philip Telemann gibi bestecilerle devam etmiştir Solo konçerto, sonat ve süit gibi müzik janrlarında, keman en önde dışarı giden eleman olmuştur Oysa keman virtüözleri başlangıçta 19yy da ortaya çıkmıştır Giovanni Viotti, Isaac Stern, Mischa Elman ve Nathan Milstein, David Oistrach, Pinhas Zuckerman, Jacha Heifeltz bu konuda ün yapmış isimlerden bazılarıdır
Viola
Viola, keman ailesinin 2 en geniş ses aralığındaki elemanıdır C,G,D ve A notalarına yarlı 4 teli vardır Viola için yazılan parçalar, alto anahtarında yazılır Viola ’nın boyutları değişmekle beraber çoğunlukla kemandan büyük ve daha kalın sese ayarlanmıştır Haydn ve Mozart eserlerinde Violaya yer vermişlerdir Solo repertuarı sınırlı olmasına rağmen, viola semfonilerde önemli bir yere sahiptir Hector Berlioz, Johannes Brahms ve Robert Schumann gibi besteciler eserlerinde violaya geniş yer vermişlerdir
Çello
Viyolonsel olarak da tanıdık çello, keman ailesinin üyesi olan bir yaylı çalgıdır Kemandakine benzer bir yayla çalınır Keman biçiminde olmakla beraber daha büyüktür Takriben 120 m uzunlukta ve en geniş uygun 40 cm civarında olan çello bu boyutları yüzünden oturarak çalınır Yere dayanan bir çubuk üzerinde duran çello müzisyenin bacakları arasına alınıp bir plato çalınır Keman gibi dört yay sahiptir ve müzisyenin ellerinin perdeler üzerinde gezmesiyle değişik tonlar elde edilir Bu yüzden çello ’nun ses genişliği 4 oktavdan fazladır Rostropoviç, Pablo Cassals, Jacquelin de Pera, Misch Maisky, William Lloyd Weber ünlü violonsel solistleri arasındadır
Tarihçe:
Günümüze değin da kalabilen bazı çellolar 1560 ’larda, İtalyan imalatçı Andrea Amati göre yapılmışlardır 18 yy sonlarına değin çello ön planda olan bir çalgı değildi ve müzikteki bas sesi vererek parçadaki boşlukları doldururdu Ama, barok döneminde, Antonia Vivaldi ve Luigi Boccherini gibi besteciler yalnızca çello için suitler yazdılar 19yy gelindiğinde çello için konçerto ve yarı eserler Johannes Brahms ve Antonin Dvorak gibi isimler tarafından yazılmışlardı 20 yy da da Sergei Prokofiev ve Dmitri Shostakovich gibi besteciler çello ’nun olanaklarını keşfedip bir solo çalgı olarak geliştirdiler
Yaylı Bas (Kontrbas)
Çift bas (yaylı bas ya da bas keman veya kontrbas ) olarak tanınan bu enstrüman, keman ailesinin en büyük ve en pes sesleri veren üyesidir Genelde 1,80 m boyunda olup 4 teli vardır Bazılarında bir telin uzatılıp tonu tizleştiren bir tertibat vardır Ses dışında tutmak için müzisyen bir eliyle perdelerde dolaşırken diğeriyle telleri çeker ya da üstünde yay gezdirir Bottesini bu saz için görkemli konçertolar bestelemiştir
Tarihçe:
3 telli baslar 18 ve 19 yy da çok yaygındılar ve bugün de Doğu Avrupa halk müziğinde kullanılmaktadırlar 19yy gelene değin bası çalmanın tek yolu dışa eğimli bir yaydı Daha sonraları müzisyenler telleri çekmeyi ve içe dönük yayla da ses çıkartmayı keşfettiler Baslar orkestra ve oda müziklerinde kullanıla gelmiştir Bugün de jazz ve diğer popüler müzik türlerinde manâlı bir ritm aletidir
Nefesli Çalgılar
Piccolo
Piccolo, alışılagelmiş flütünün 1 oktav üstünde olacak şekilde ayarlanmış bir tür bağlı flüttür 3 oktava yakın ses genişliğiyle günümüz orkestrasında en tiz seslere ulaşan enstrümandır Genellikle orkestralarda özel efekt nedeniyle kullanılmakla beraber marş topluluklarında da kendine geniş yer bulmaktadır Flütün yerini alacak şekilde çalınır
Tarihçe:
Piccolo başlangıçta ağaçtan üretilmiş ve insanın ön planda olduğu bestecilerin eserlerinde yer almıştır Piccolo ’nun birincil kullanıldığı eserlerden birisi Beethoven ’in 5Senfonisidir Piccolo ’nun kullanıldığı en meşhur yapıtlardan birisi, John Philip Sousa ’nın “The Stars and Stripes Forever marşının finalidir
Korno
Korno, obua ailesinin bir üyesidir 15 oktav daha tiz olduğu için en kalın kadın sesi obua da denmektedir Şekli çoğunlukla obuaya benzer olup, orkestra ’da 3 obuacı kadar çalınmaktadır
Tarihçe:
Korno ’nun birincil prototipleri 17yy sonundan önce ortaya çıkmıştır Bu aletler kıvrık boynuz biçiminde, deri kaplı ve gövdesi delikliydi Delikler, parmakların açılımını kapsayacak bir açı ile yerleştirilmişlerdi Johan Sebastian Bach göre kullanılan Oboa da Caccia (Av obuası) nın, kornonun çok sanki olduğuna inanılmaktadır Karanlık ve yaslı sesi, Hector Berlioz, Peter Ilich Tchaikovsky ve Richard Wagner gibi besteciler tarafından öne çıkarılmıştır
Obua
Obua, en küçük ve en geniş oktavlı enstrümanlardan biridir Silindirik ahşap bir gövdesi ve gövdesi boyunca tuşları vardır 3 oktav ses aralığıyla çalması fazla kuvvet bir enstrümandır Fazla nefes isteyen ve dürüst nefes tekniklerine sahip olunmasını gerektirir
Tarihçe:
Obua, 17yy ’da iki Fransız müzisyeni, Jean Hotteterre ve Michel Philidor kadar icat edilmiştir “Shawm adı bahşedilen bir enstrümanı “Hautbois (obua) ya çevirdiler “Hautbois in Shawm ’dan daha rahat ve 3 parçalı bir gövdesi vardı 18 yy da çoğu orkesra bu enstrümanı bünyesine katmaya başlamıştı Tarih baştan başa bir takım besteciler, obua için solo eserler bestelediler Bunların aralarında, George Frideric handel, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart ve Ludwig Van Beethoven vardır
Klarnet
Ahşap nefesli çalgılar ailesinin bir üyesi olan Klarnet, bir ucunda ağızlık olan öteki ucu da çan şeklinde olan bir uzun tüpten ibaretttir Çoğunlukla ahşaptan yapılan klarnetin üstünde, minik metal tuşlar yer alan delikler vardır Dil titredikçe, dolu ve zengin bir ton elde edilir Tuşlara basıp bırakarak tonlama yapılır Klarnet 4 nota da üretim edilir ve en fazla kullanılan düzsi klarnettir Bu klarnetin 35 oktav kadar ses genişliği vardır
Tarihçe:
18yy ’da Alman bir flüt imalatçısı olan Johann Christoph Denner kadar dilli bir halk çalgısı olan “Chalumeau adlı enstrümanın değiştirilmesi ile elde edilmiştir 1840 lı yıllarda 2 farklı karmaşık tuş takımı geliştirilmiştir Klarinetler orkestralarda 1780 lerde popüler hale gelmiştir Klarneti ön plana çıkaran eserlerden bazıları George Frideric Handel ’in 2 klarnet ve bir korno için üvertürü, Carl Strawitz ve Wolgang Amadeus Mozart ’ın klarnet konçertosudur
Fagot
Fagot iki dilli bir enstrümandır Toplamda 25 metreye yakın silindirik ahşap tüpten yapılmıştır 4 temas parçasından oluşur: Bass parça, tenor parça, çift parça ve çan parça edinmek üzere Çan parça olarak adlandırılan kısım bass kısma alttan tabi olup kıvrıktır Bu grup tenor kısma sonradan topluca çift parçaya bağlıdırlar Çift dilli ağızlık tenor parçaya bir başka parçayla bağlıdır Bassoon üzerinde 8 delik ve 10 tuş bulunur Müzisyen dilli parçadan üfleyerek ve tuşlarla ton değiştirerek enstrümanı çalar
Tarihçe:
Fagot 1650 lerde büyük bir ihtimalle, kıvrık şekilli tek parçalı bir enstrümandan türetilmiş olmalıdır Çağdaş Fransız Fagot ’u, 19yy ortalarında, BuffetCrampon isimli bir Fransız firması tarafından geliştirilmiştir Alman Fagot ’u ise Wilhelm Heckel isimli bir üretici tarafından mükemmelleştirilmiştir Avrupa ’nın dağıtılmış yerlerinde bambaşka türlerde çalınmaktadır
Saksafon
Saksafon dil sesli nefesli çalgılardan birisidir Yapısında, klarnet ’in tek dilli ağızlığı, metal bir cisim, obuanın konik kısmına benzeşen bir kısım bulunur Birçok saksafonun alt kısmı eğiktir ve bu şekliye bass klarneti andırır Fazla azı, örn: soprano saksafon, düzdür ve klarnete benzer Saksafonun üzerinde 12 tuş ve delik bulunur 6 çiviye basıp bırakılarak gruplar halinde açılıp kapatılmak suretiyle öbür tonlar elde edilir Aletin üzerinde, bayağı sesinin bir oktav altında ya da üstünde ses çıkartmaya asistan olan 2 de fazladan delik vardır En fazla kullanılan saksafon türleri olan, soprano, en kalın kadın sesi ve tenor saksafonun 25 oktavlık bir ses genişliği vardır
Tarihçe:
Birincil kez 1840 yılında Adolph Sax isimli bir üretici tarafından buluş edilmiştir 1844 de ilk defa senfonik orkestralarda görünmüşlerdir Oysa saksafon için yazılan parçalara pek rastlanmaz Jazz ’ın gelişimi ile saksafonun popüler olmasını 20yy başına değin beklemek gerekmiştir
Flüt
Flüt birçok orkestra, topluluk ve nefesli gruplarında soprano sesi veren çalgı olarak kullanılmaktadır Flütlerin büyük bir çoğunluğu metalden yapılmaktadır ve bir ucunda ağızlık olan bir tüp şeklindedir Müzisyen flütü yatay olarak tutup ağızlıkta bulunan oval şekilli bir parçadan içeri üfler Benzer anda düğme denen tuşlara basar Bu tuşlara basılıp bırakıldıkça flütte değişik tonlar yaratıcı delikler açılır Do anahtarında ayar edilen orkestra flütü en popüler flüt türüdür ve 3 oktavlık bir ses genişliği vardır Flüt ailesinin öteki üyeleri, piccolo, alto flüt ve bas flütten ibarettir Jean Pierre Rampal ve Aure Nicolet bu sazın meşhur solistlerindendir
Tarihçe:
Neandertal insanları kadar kullanılan flütün 43 ila 82 bin yıl değin eski olduğu hesaplanmaktadır Flüt hakkında ayrıntılı bir analiz yapan Amerikalı araştırmacı Bob Fink, flütteki deliklerin belirtilen notalarda ses almak için fazla ustaca yerleştirildiğini, deliklerin boylarının ve aralarındaki mesafenin günümüzdeki flütlere fazla benzediğini belirlemiştir Altında Bob Fink'in flütle ilgili hesaplamaları görülmektedir
Batı Müziğinde en fazla kullanılan flüt cinsi olan Tabi Flüt ’ün Çin ’de MÖ 900 yılından beri kullanıldığı bilinmektedir Flüt, Avrupa ’ya 12 Asır ’da, başta Almanca konuşulan bölgeler olmak üzere, girmiş ve ilk önceleri genelde askeri bandolarda kullanılmıştır Alman Flütü isminin verilmesi bu zamana eşit gelmektedir Flüt daha sonra 16 ve 17 yy ’da Oda müzüğinde kullanılan bir enstrüman haline dönüşmeye başlamıştır Bu ilk flütler, 6 parmak deliğinden ibaret tek parçadan oluşmaktaydı Oysa 1600 lerde, flüt birbirine ast 3 parçadan ibaret olarak her tarafta tasarlanmıştır aşamalı olarak, flüte daha fazla tuş eklenmiş ve orkestra parçalarında yerini almaya başlamıştır 1800 lü yıllarda 4 tuşlu flüt en çok kullanılan türü olmakla beraber, 8 tuşlusu da geliştirilmiştir Günümüzde,silindir biçiminde, 13 veya daha artı ton delikli ve basmalı tuşlu Bohemia Flüdü en çok kullanılan cinsidir
netten seçme parça *