iltasyazilim
FD Üye
Geleneksel Ahali Tiyatrosu Türleri Nelerdir
Geleneksel Halk Müziği Tiyatrosu Türleri Hakkında Data
Geleneksel Türk tiyatrosu seyirlik, köy oyunları ve millet tiyatrosu geleneğini içerecek bir biçimde, ayrıca sözsüz, keza de söze dayanan dramatik kaliteli oyunlar için kullanılmaktadır Seyirlik köy oyunları eski Ön Asya uygarlıklarının bolluk törenleri ile Anadoluya göç etmiş Türklerin atalarının kültüründe bulunan şaman törenlerinin birleşiminden oluşmuştur Seyirlik köy oyunlarının yanına, yine şaman kültüründen izler içeren köy kuklasıda bugün varlığını sürdürmektedir
Türk tiyatrosu yüzyılı aşkın süredir,kendi insanını kendi milli sorunlarını, kendine özgü renk ve tarzıyla seyircisine aktaracak bir biçem arayışı içerisindedir
Kukla
Kukla ise Türkler'in Anadolu'ya geldiklerinde birlikte getirdikleri bir misafir etme sanatıdır İstanbul'da Osmanlı döneminde el kuklası, ipli kukla, sopalı kukla, otomobil kuklası, yer kuklası, but kuklası, iskemle kuklası gibi öbür türde kukla gösterileri 19 yüzyıla kadar geliştirilerek sürdürülmüştür Fakat kukla sanatı, ondan daha eski bir ağırlama olan meddahlık ve İstanbul'a 16 yüzyılda geldiği sanılan Karagöz kadar yaygın olmamıştır
Meddahlık
Meddahlık, bir konuyu oynayarak anlatma sanatıdır ve İslam ülkelerinde oldukça yaygın bir gelişme alanı bulmuştur Değişik gösteri türlerinde güldürüye önem verilmesine karşılık meddahlıkta hazin, duygusal, dinsel ve kahramanlıkla ilgili konulara da rahatlıkla yer verilebiliyordu bununla beraber kıssahan diye anılan meddahlar, sarayda olduğu gibi millet arasında da büyük alaka görmüş, bilhassa kahvehanelerde İstanbullular'ın ziyafet gereksinimini yüzyıllar her tarafında karşılamıştır
Karagöz ve Hacivat
Türkler'in toplumsal yaşamında manâlı bir yeri olan bir başka geleneksel ağırlama türü de, bir çeşitlilik gölge oyunu olan Karagöz'dür Gölge oyununun kökeni konusunda değişik fikirler ileri sürülmektedir Cava, Endonezya ya da Çin gibi Uzakdoğu ülkesinde ortaya çıkmış ve Hindistan üzerinden Ortadoğu'ya gelmiş olması akla yakındır Bazı kaynaklar Karagöz'ün 14 yüzyılda Orhan Gazi vaktinde Bursa'da ortaya çıktığını ileri sürüyorsa da, günümüzde daha yaygın bir görüşe göre Türkler gölge oyunu tekniğini 16 yüzyılda Mısır'dan almış ve bu oyun türüne Karagöz adı altında belirlenmiş biçimini 17 yüzyılda kazandırmışlardır
Ortaoyunu
Geleneksel Türk tiyatrosunun çoğu bakımlardan Karagöz'e eş, ama canlı oyuncularla oynayan bir türü de ortaoyunudur 16 ve 17 yüzyıllardaki kol oyunu, taklit oyunu, meydan oyunu ve zuhuri gibi oyuncu kollarının gösterilerinden kaynaklanan bu gösteri türü belirli biçimini ve ortaoyunu adını 19 yüzyılda almıştır Karagöz'de ve İtalyanlar'ın commedia dell'arte'sinde olduğu gibi ortaoyununda da yazılmış bir oyun metni yoktur *
Geleneksel Halk Müziği Tiyatrosu Türleri Hakkında Data
Geleneksel Türk tiyatrosu seyirlik, köy oyunları ve millet tiyatrosu geleneğini içerecek bir biçimde, ayrıca sözsüz, keza de söze dayanan dramatik kaliteli oyunlar için kullanılmaktadır Seyirlik köy oyunları eski Ön Asya uygarlıklarının bolluk törenleri ile Anadoluya göç etmiş Türklerin atalarının kültüründe bulunan şaman törenlerinin birleşiminden oluşmuştur Seyirlik köy oyunlarının yanına, yine şaman kültüründen izler içeren köy kuklasıda bugün varlığını sürdürmektedir
Türk tiyatrosu yüzyılı aşkın süredir,kendi insanını kendi milli sorunlarını, kendine özgü renk ve tarzıyla seyircisine aktaracak bir biçem arayışı içerisindedir
Kukla
Kukla ise Türkler'in Anadolu'ya geldiklerinde birlikte getirdikleri bir misafir etme sanatıdır İstanbul'da Osmanlı döneminde el kuklası, ipli kukla, sopalı kukla, otomobil kuklası, yer kuklası, but kuklası, iskemle kuklası gibi öbür türde kukla gösterileri 19 yüzyıla kadar geliştirilerek sürdürülmüştür Fakat kukla sanatı, ondan daha eski bir ağırlama olan meddahlık ve İstanbul'a 16 yüzyılda geldiği sanılan Karagöz kadar yaygın olmamıştır
Meddahlık
Meddahlık, bir konuyu oynayarak anlatma sanatıdır ve İslam ülkelerinde oldukça yaygın bir gelişme alanı bulmuştur Değişik gösteri türlerinde güldürüye önem verilmesine karşılık meddahlıkta hazin, duygusal, dinsel ve kahramanlıkla ilgili konulara da rahatlıkla yer verilebiliyordu bununla beraber kıssahan diye anılan meddahlar, sarayda olduğu gibi millet arasında da büyük alaka görmüş, bilhassa kahvehanelerde İstanbullular'ın ziyafet gereksinimini yüzyıllar her tarafında karşılamıştır
Karagöz ve Hacivat
Türkler'in toplumsal yaşamında manâlı bir yeri olan bir başka geleneksel ağırlama türü de, bir çeşitlilik gölge oyunu olan Karagöz'dür Gölge oyununun kökeni konusunda değişik fikirler ileri sürülmektedir Cava, Endonezya ya da Çin gibi Uzakdoğu ülkesinde ortaya çıkmış ve Hindistan üzerinden Ortadoğu'ya gelmiş olması akla yakındır Bazı kaynaklar Karagöz'ün 14 yüzyılda Orhan Gazi vaktinde Bursa'da ortaya çıktığını ileri sürüyorsa da, günümüzde daha yaygın bir görüşe göre Türkler gölge oyunu tekniğini 16 yüzyılda Mısır'dan almış ve bu oyun türüne Karagöz adı altında belirlenmiş biçimini 17 yüzyılda kazandırmışlardır
Ortaoyunu
Geleneksel Türk tiyatrosunun çoğu bakımlardan Karagöz'e eş, ama canlı oyuncularla oynayan bir türü de ortaoyunudur 16 ve 17 yüzyıllardaki kol oyunu, taklit oyunu, meydan oyunu ve zuhuri gibi oyuncu kollarının gösterilerinden kaynaklanan bu gösteri türü belirli biçimini ve ortaoyunu adını 19 yüzyılda almıştır Karagöz'de ve İtalyanlar'ın commedia dell'arte'sinde olduğu gibi ortaoyununda da yazılmış bir oyun metni yoktur *