iltasyazilim
FD Üye
Geleneksel türk halk müziğinin başlıca türleri
Türk Halk örnekleri başlıca sözlü olmakla beraber, sözsüz dans müziklerini de içerir
Ahali türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir Uzun havalar Anadolu'nun öbür bölgelerinde bozlak, türkmani, maya, hoyrat, an, ağıt gibi adlarla anılır Bunlar genellikle Karacaoğlan, Emrah, Ruhsati, Sümmani ve daha çoğu ünlü insanlar ozanının deyişleri üstüne yakılmıştır
Kırık havalar ise koşma, yiğitleme, güzelleme, taşlama, ninni ve daha diğer adlar altında kümelenir Bunlar da çoğunlukla gurbet, ayrılık, sıla hasreti, vefat, askere gidiş, yiğitlik, nikah, çocuk sevgisi, kız kaçırma gibi köye has toplumsal bir olayı konu alır, sadelik, samimiyet, duygululuk gibi özellikler gösterir yerel renkler taşır Türk Millet'nin melodi yapısı incelendiğinde bu melodilerin ses genişlikleri bakımından bir oktav (sekiz ses sınırı) tamamlayan dizi ve tonaliteyi emin şekilde belirtmeyen ikili ile beşli aralıkları içinde yaratılmış olduğu görülür aynı zamanda dizi ve tonaliteyi kesin eden sekizli ve daha geniş sınırlı melodiler de çoktur Kolay ve birleşik ölçülerden diğer aksak ölçüleri taşıyan Türk Halk Müziği, ezgiler ve formlardan oluşur
*
Türk Halk örnekleri başlıca sözlü olmakla beraber, sözsüz dans müziklerini de içerir
Ahali türkülerinin ölçülü olanına kırık hava, ölçüsüz olanına uzun hava denir Uzun havalar Anadolu'nun öbür bölgelerinde bozlak, türkmani, maya, hoyrat, an, ağıt gibi adlarla anılır Bunlar genellikle Karacaoğlan, Emrah, Ruhsati, Sümmani ve daha çoğu ünlü insanlar ozanının deyişleri üstüne yakılmıştır
Kırık havalar ise koşma, yiğitleme, güzelleme, taşlama, ninni ve daha diğer adlar altında kümelenir Bunlar da çoğunlukla gurbet, ayrılık, sıla hasreti, vefat, askere gidiş, yiğitlik, nikah, çocuk sevgisi, kız kaçırma gibi köye has toplumsal bir olayı konu alır, sadelik, samimiyet, duygululuk gibi özellikler gösterir yerel renkler taşır Türk Millet'nin melodi yapısı incelendiğinde bu melodilerin ses genişlikleri bakımından bir oktav (sekiz ses sınırı) tamamlayan dizi ve tonaliteyi emin şekilde belirtmeyen ikili ile beşli aralıkları içinde yaratılmış olduğu görülür aynı zamanda dizi ve tonaliteyi kesin eden sekizli ve daha geniş sınırlı melodiler de çoktur Kolay ve birleşik ölçülerden diğer aksak ölçüleri taşıyan Türk Halk Müziği, ezgiler ve formlardan oluşur
*