Geleneksel turk halk muziğinin başlıca turleri
Turk Halk Muziği ornekleri genelde sozlu olmakla beraber, sozsuz dans muziklerini de icerir
Halk turkulerinin olculu olanına kırık hava, olcusuz olanına uzun hava denir Uzun havalar Anadolu'nun değişik bolgelerinde bozlak, turkmani, maya, hoyrat, an, ağıt gibi adlarla anılır Bunlar genellikle Karacaoğlan, Emrah, Ruhsati, Summani ve daha bircok tanınmış halk ozanının deyişleri uzerine yakılmıştır
Kırık havalar ise koşma, yiğitleme, guzelleme, taşlama, ninni ve daha başka adlar altında kumelenir Bunlar da genellikle gurbet, ayrılık, sıla hasreti, olum, askere gidiş, yiğitlik, duğun, cocuk sevgisi, kız kacırma gibi koye has toplumsal bir olayı konu alır, sadelik, ictenlik, duygululuk gibi ozellikler gosterir yerel renkler taşır Turk Halk Muziği'nin melodi yapısı incelendiğinde bu melodilerin ses genişlikleri bakımından bir oktav (sekiz ses sınırı) tamamlayan dizi ve tonaliteyi kesin şekilde belirtmeyen ikili ile beşli aralıkları icinde yaratılmış olduğu gorulur Bununla birlikte dizi ve tonaliteyi belli eden sekizli ve daha geniş sınırlı melodiler de coktur Basit ve birleşik olculerden başka aksak olculeri iceren Turk Halk Muziği, ezgiler ve formlardan oluşur
Turk Halk Muziği ornekleri genelde sozlu olmakla beraber, sozsuz dans muziklerini de icerir
Halk turkulerinin olculu olanına kırık hava, olcusuz olanına uzun hava denir Uzun havalar Anadolu'nun değişik bolgelerinde bozlak, turkmani, maya, hoyrat, an, ağıt gibi adlarla anılır Bunlar genellikle Karacaoğlan, Emrah, Ruhsati, Summani ve daha bircok tanınmış halk ozanının deyişleri uzerine yakılmıştır
Kırık havalar ise koşma, yiğitleme, guzelleme, taşlama, ninni ve daha başka adlar altında kumelenir Bunlar da genellikle gurbet, ayrılık, sıla hasreti, olum, askere gidiş, yiğitlik, duğun, cocuk sevgisi, kız kacırma gibi koye has toplumsal bir olayı konu alır, sadelik, ictenlik, duygululuk gibi ozellikler gosterir yerel renkler taşır Turk Halk Muziği'nin melodi yapısı incelendiğinde bu melodilerin ses genişlikleri bakımından bir oktav (sekiz ses sınırı) tamamlayan dizi ve tonaliteyi kesin şekilde belirtmeyen ikili ile beşli aralıkları icinde yaratılmış olduğu gorulur Bununla birlikte dizi ve tonaliteyi belli eden sekizli ve daha geniş sınırlı melodiler de coktur Basit ve birleşik olculerden başka aksak olculeri iceren Turk Halk Muziği, ezgiler ve formlardan oluşur