iltasyazilim
FD Üye
Geleneksel Türk Ahali Müziğinin Türleri
Geleneksel Türk Millet Müziğinin Esas Türleri Nelerdir
1 Dini Musiki Formları
A Cami musikisi (özelliği yalnız sesle icra edilmesidir)
a) Illegal okunanlar:Münacat, Ezan, Kaamet, Salatu Selamlama, Tekbir, Mersiye
b) Usullü okunanlar: Cumhur, Tevşih ve Teşbih gibi ilahi türleri
B Tekke musikisi (özelliği saz eşliğiyle de icra edilebilmesidir)
a) Usulsüz okunanlar: Naati Peygamberi ve Durak
b) Usullü okunanlar: Ayini Şerif (Mevlevi), Ayni Cem ve Nefesler (Bektaşi) ve Zikir İlahileri (Arapça güfteli olanlarına Şuğl denir)
C Keza camide, hem tekkede okunan dini musiki formları
a) Illegal okunanlar: Kuranı Kerim ve Mevlidi Şerif
b) Usullü okunanlar: Her türlü ilahiler
c) Kısmen usullü, kısmen kaçak okunan : Miraciye gibi
2 Dindışı Musiki Formları
A Askeri Musiki
I Mehter Musikisi
Osmanlı Devleti'nde ordunun moralini takviye etmek, savaşa dışarı giden askerleri neşelendirmek, teşvik etmek nedeniyle söylenen bir nesil musikidir Mehter musikisi yapanlara mehter ve bu kişilerden oluşan topluluğa da mehter takımı adı verilir Mehter takımında üflemeli ve vurmalı çalgılar bulunur
B Herzamanki Musiki
I Fasıl Musikisi
Klasik Türk Musikisi'nin,sözlü ve sözsüz eserlerinin muhakkak bir ahenk içerisinde icra edilmesine fasıl denir Fasıl, Herzamanki Türk Musikisi'nin,farklı alanlara yönlendirilmiş bölümlerinin bir sıra içinde seslendirildiği türdür Fasıl musikisine taksimle başlanır,peşrev ve şarkı ile devam edilir Saz semaisi ile bitirilir Fasıl musikisini söyleyene hanende,çalana sazende denir Bunların oluşturduğu topluluğa da fasıl heyeti denir
1 Laf Musikisi
a ) Illegal okunan:
Gazel: Bir ses sanatkarının belli bir güfte üstüne yaptığı irticaili beste, tınısı güzel olmakla birlikte genişliği de uygun olacak bir sese ek olarak, yüksek makam ve edebiyat bilgisi, hem bestecilik kabiliyeti de gerektiren bu formun güçlüğü iyi icracılarını azaltmış, özendirme görmemesi de eski itibarını kaybettirmiştir Gazele bu ad Türkler kadar verilmiştir: benzer forma Araplar leyali ya da mauel, Acemlerse avaz derler
bl ) Usullü büyük formlar:
Kar: Olağan fasılda peşrevden sonra okunur Özelliği; güftesinin Farsça oluşu, büyük ve küçük usullerle bestelenebilmesi, usul değişikliği yapılabilmesi ve adetten uzun bir Terennüm bölümüyle başlamasıdır (istisnai olarak Türkçe güfteli karlar da vardır)
Beste: Alışılmış fasılda kar varsa ondan, yahut peşrevden sonradan okunur
özel baskı *
Geleneksel Türk Millet Müziğinin Esas Türleri Nelerdir
1 Dini Musiki Formları
A Cami musikisi (özelliği yalnız sesle icra edilmesidir)
a) Illegal okunanlar:Münacat, Ezan, Kaamet, Salatu Selamlama, Tekbir, Mersiye
b) Usullü okunanlar: Cumhur, Tevşih ve Teşbih gibi ilahi türleri
B Tekke musikisi (özelliği saz eşliğiyle de icra edilebilmesidir)
a) Usulsüz okunanlar: Naati Peygamberi ve Durak
b) Usullü okunanlar: Ayini Şerif (Mevlevi), Ayni Cem ve Nefesler (Bektaşi) ve Zikir İlahileri (Arapça güfteli olanlarına Şuğl denir)
C Keza camide, hem tekkede okunan dini musiki formları
a) Illegal okunanlar: Kuranı Kerim ve Mevlidi Şerif
b) Usullü okunanlar: Her türlü ilahiler
c) Kısmen usullü, kısmen kaçak okunan : Miraciye gibi
2 Dindışı Musiki Formları
A Askeri Musiki
I Mehter Musikisi
Osmanlı Devleti'nde ordunun moralini takviye etmek, savaşa dışarı giden askerleri neşelendirmek, teşvik etmek nedeniyle söylenen bir nesil musikidir Mehter musikisi yapanlara mehter ve bu kişilerden oluşan topluluğa da mehter takımı adı verilir Mehter takımında üflemeli ve vurmalı çalgılar bulunur
B Herzamanki Musiki
I Fasıl Musikisi
Klasik Türk Musikisi'nin,sözlü ve sözsüz eserlerinin muhakkak bir ahenk içerisinde icra edilmesine fasıl denir Fasıl, Herzamanki Türk Musikisi'nin,farklı alanlara yönlendirilmiş bölümlerinin bir sıra içinde seslendirildiği türdür Fasıl musikisine taksimle başlanır,peşrev ve şarkı ile devam edilir Saz semaisi ile bitirilir Fasıl musikisini söyleyene hanende,çalana sazende denir Bunların oluşturduğu topluluğa da fasıl heyeti denir
1 Laf Musikisi
a ) Illegal okunan:
Gazel: Bir ses sanatkarının belli bir güfte üstüne yaptığı irticaili beste, tınısı güzel olmakla birlikte genişliği de uygun olacak bir sese ek olarak, yüksek makam ve edebiyat bilgisi, hem bestecilik kabiliyeti de gerektiren bu formun güçlüğü iyi icracılarını azaltmış, özendirme görmemesi de eski itibarını kaybettirmiştir Gazele bu ad Türkler kadar verilmiştir: benzer forma Araplar leyali ya da mauel, Acemlerse avaz derler
bl ) Usullü büyük formlar:
Kar: Olağan fasılda peşrevden sonra okunur Özelliği; güftesinin Farsça oluşu, büyük ve küçük usullerle bestelenebilmesi, usul değişikliği yapılabilmesi ve adetten uzun bir Terennüm bölümüyle başlamasıdır (istisnai olarak Türkçe güfteli karlar da vardır)
Beste: Alışılmış fasılda kar varsa ondan, yahut peşrevden sonradan okunur
özel baskı *