gelir idaresi başkanlığı gelir uzmanlığı yonetmeliği hakkında bilgi verirmisiniz?
Cevap: gelir idaresi başkanlığı gelir uzmanlığı yonetmeliği
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI GELİR UZMANLIĞI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1 (1) Bu Yonetmeliğin amacı, gelir uzman yardımcılarının mesleğe alınma, yetiştirilme, yeterlik sınavları ile gelir uzmanlığına atanma usul ve esaslarını; gelir uzman ve gelir uzman yardımcılarının calışma usul ve esasları ile yetki, gorev ve sorumluluklarını duzenlemektir
(2) Bu Yonetmelik, gelir uzmanları ile gelir uzman yardımcılarını kapsar
Dayanak
MADDE 2 (1) Bu Yonetmelik, 552005 tarihli ve 5345 sayılı Gelir İdaresi Başkanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanunun 29 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır
Tanımlar
MADDE 3 (1) Bu Yonetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakan: Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
c) Başkan: Gelir İdaresi Başkanını,
c) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
d) Giriş sınavı: Uzman yardımcısı kadrolarına atanacakları belirlemek uzere, KPSS (A) sonuclarına gore Başkanlıkca belirlenen puan turu veya turlerinden yeterli puanı alan adaylar arasında yapılan, yazılı ve sozlu bolumlerden oluşan sınavı,
e) Giriş Sınavı Yonetmeliği: 317 tarihli ve 27305 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gelir İdaresi Başkanlığı (A) Grubu Kadrolarına Giriş Sınavlarının Duyurulması, Sınavlara Başvurular ile Atamada İstenecek Belgelere İlişkin Yonetmeliği,
f) İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı: Gelir İdaresi Başkanlığı İnsan Kaynakları Daire Başkanlığını,
g) KPDS: OSYM tarafından yapılan Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ğ) KPSS (A): (A) grubu olarak adlandırılan kadrolara atanacaklar icin OSYM tarafından yapılan Kamu Personel Secme Sınavını,
h) OSYM: Oğrenci Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
ı) Sınav Kurulu: Başkan veya gorevlendireceği Gelir İdaresi Başkan Yardımcısı veya İnsan Kaynakları Daire Başkanlığından sorumlu Gelir İdaresi Daire Başkanının başkanlığında, Gelir İdaresi Daire Başkanları, 1 Hukuk Muşaviri, Gelir İdaresi Grup Başkanları ile Gelir İdaresi Grup Mudurleri arasından secilecek en az beş asil ve iki yedek uyeden oluşan ve İnsan Kaynakları Daire Başkanlığından sorumlu Gelir İdaresi Daire Başkanının tabii uyesi olduğu kurulu,
i) Uzman: Gelir uzmanını,
j) Uzmanlık: Gelir uzmanlığını,
k) Uzman Yardımcısı: Gelir uzman yardımcısını,
l) Uzman Yardımcılığı: Gelir uzman yardımcılığını,
m) Yonetmelik: Bu Yonetmeliği,
ifade eder
İKİNCİ BOLUM
Uzman Yardımcılığına Giriş
Uzman yardımcılığına giriş
MADDE 4 (1) Uzman yardımcıları, kadro ve ihtiyac durumları dikkate alınarak, Başkanlıkca uygun gorulecek tarih, yer veya yerlerde acılacak giriş sınavı ile alınırlar
Giriş sınavının duyurulması
MADDE 5 (1) Giriş sınavına ilişkin duyurular Giriş Sınavı Yonetmeliğine gore yapılır
Giriş sınavına başvuru şartları
MADDE 6 (1) Uzman yardımcılığı giriş sınavına başvurmak isteyenlerin aşağıda belirtilen şartları taşımaları gerekir:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak,
b) Aşağıda yer verilen eğitim şartlarını taşımak
1) En az dort yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakulteleri ile bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen dort yıllık fakultelerden birini veya,
2) En az dort yıllık lisans eğitimi veren muhendislik fakultelerinin lisans bolumleri ile matematik ve istatistik lisans bolumlerinden ya da bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen dort yıllık fakultelerden birini,
bitirmiş olmak,
c) Yazılı sınavın yapılacağı yılın Ocak ayının ilk gunu itibarıyla 30 yaşını doldurmamış olmak,
c) Erkek adaylar icin askerlikle ilişiği olmamak,
d) Gorevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmamak,
e) Son başvuru tarihi itibarıyla gecerlilik suresi dolmamış KPSS (A)dan, başvuru ilanında belirtilen puan turu veya turlerinden yeterli puanı almış olmak
Giriş sınavına başvuru ve istenecek belgeler
MADDE 7 (1) Adaylar giriş sınavına Giriş Sınavı Yonetmeliğinde belirtilen şekilde başvuru yaparlar
(2) Giriş sınavı duyurusunda, mezun olunan fakultelere, bolumlere ve KPSS (A) puan turlerine ilişkin belirleme yapılmışsa, sadece belirlenen fakulteler ve bolumlerden mezun olan ve istenen puan turunden yeterli puanı alan adaylar başvuru yapabilirler
(3) Giriş sınavı duyurusunda atama yapılacak birden cok yer belirlenmişse, adaylar başvuru sırasında atanmak istedikleri yerleri oncelik sırasına gore belirtirler ve daha sonra bu tercihlerinden vazgecemezler
Giriş sınavına cağrı ve sınav yeri
MADDE 8 (1) Yapılan başvurular, İnsan Kaynakları Daire Başkanlığınca incelenerek, giriş sınavı koşullarını taşıyan adaylarla ilgili olarak, ilanda belirtilen son başvuru gunu mesai bitiminde, toplam başvuru sayısını ve son aday numarasını da belirleyen bir tutanak duzenlenir
(2) Giriş sınavına girmeye hak kazanan adayların isimleri Giriş Sınavı Yonetmeliğinin 4 uncu maddesinin ucuncu fıkrasındaki usullere gore duyurulur
(3) Giriş sınavı, Giriş Sınavı Yonetmeliğinin 6 ncı maddesi uyarınca belirlenen yerlerde yapılır
Sınav kuruluna ilişkin diğer hususlar
MADDE 9 (1) Giriş sınavının, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen okullardan mezun olanlar icin acılması halinde, sınavın sozlu bolumune katılması amacıyla sınav kuruluna, sınava cağrılan adayların mezun oldukları bolume ilişkin teknik bilgiyi haiz, biri asil olmak uzere en cok iki uye Başkanlık merkezinden veya diğer kurumlardan alınabilir
(2) Giriş sınavının, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen okullardan mezun olanlar icin birlikte acılması halinde, sınavın sozlu bolumune katılmak icin sınav kuruluna, Başkanlık merkezinden veya diğer kurumlardan cağrılan uyeler yalnızca teknik bilgiyi haiz oldukları bolumden sınava giren adayların sozlu sınavına iştirak ederler
(3) Sınav kurulu, giriş sınavını yapar, sonuclarını değerlendirir ve itirazları inceleyerek karara bağlar
(4) Sınav kurulu başkan ve uyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ucuncu dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavda gorev alamazlar
(5) Sınav kurulunun sekretarya hizmetlerini İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı yurutur
Yazılı sınavın yapılış bicimi
MADDE 10 (1) Yazılı sınavın Başkanlık tarafından yapılması halinde, sınav soruları sınav kurulu tarafından hazırlanır
(2) Sınav Kurulunun teklifi uzerine, Başkanlık, giriş sınavının yazılı bolumunun tamamının veya bir kısmının başka kurum veya kuruluşlar tarafından yapılmasına karar verebilir
(3) Başkanlık, giriş sınavı duyurusunda belirtmek şartıyla giriş sınavının yazılı bolumunu, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen farklı fakulteler ve bolumler icin ayrı ayrı veya birlikte yapabileceği gibi başka kurum veya kuruluşlara da yaptırabilir
(4) Yazılı sınavın başka kurum veya kuruluşlara yaptırılması halinde, yazılı sınava ilişkin hususlar Başkanlıkla ilgili kurum veya kuruluş arasında yapılacak protokolle belirlenir
Yazılı sınav konuları
MADDE 11 (1) Uzman yardımcılığı yazılı sınav soruları aşağıda belirtilen konulardan hazırlanır Başkanlık, yabancı dil konusunu sınav konularından haric tutabilir
a) Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen okullardan mezun olanlar icin:
1) Ataturk İlkeleri ve İnkılap Tarihi;
2) Hukuk Grubu; Anayasa Hukuku, İdare Hukuku ve İdari Yargı Hukuku, Medeni Hukuk, Borclar Hukuku, Ticaret Hukuku (Genel HukumlerŞirketlerKıymetli Evrak), İcra ve İflas Hukuku (Genel Hukumler)
3) İktisat Grubu; Makro İktisat, Mikro İktisat, Uluslararası İktisat, İşletme İktisadı, Uluslararası Ekonomik İlişkiler ve Kuruluşlar
4) Maliye Grubu; Kamu Maliyesi, Maliye Politikası, Turk Vergi Sisteminin Genel Esasları
5) Muhasebe Grubu; Genel Muhasebe, Maliyet Muhasebesi, Şirketler Muhasebesi, Mali Tablolar Analizi, Ticari Hesap
6) Yabancı Dil; İngilizce, Fransızca veya Almanca dillerinden birisi
b) Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen okullardan mezun olanlar icin:
1) Ataturk İlkeleri ve İnkılap Tarihi;
2) Genel yetenek ve genel kultur;
3) Fakultelerin ilgili bolumleri mufredatı dikkate alınarak belirlenen alan bilgisi;
4) Yabancı Dil; İngilizce, Fransızca veya Almanca dillerinden birisi
Yazılı sınavın değerlendirilmesi
MADDE 12 (1) Yazılı sınav, 100 tam puan uzerinden değerlendirilir ve en yuksek puandan başlamak uzere sıralanarak tutanağa bağlanır ve sınav kurulunca imzalanır
(2) Yazılı sınavın değerlendirilmesi sonucu, bu sınavdan 100 uzerinden 70 ve uzeri puan alan adaylardan; en yuksek puan alan adaydan başlamak uzere, atama yapılacak kadro sayısının iki katına kadar aday sozlu sınava cağrılır Son sıradaki adayla eşit puan alan adaylar da sozlu sınava cağrılır
(3) Uzman yardımcılarının atanacağı yerlerin giriş sınavı duyurusunda belirlendiği durumlarda, bu sınavdan 100 uzerinden 70 ve uzeri puan alan adaylardan; bu yerler itibarıyla, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri goz onunde bulundurulmak suretiyle ve adayların başvuru sırasında atanmak istedikleri yerlere ilişkin yapmış oldukları tercih sırasına gore, en yuksek puan alan adaydan başlamak uzere, atama yapılacak kadro sayısının iki katına kadar aday sozlu sınava cağrılır Son sıradaki adayla eşit puan alan adaylar da sozlu sınava cağrılır
Yazılı sınav sonuclarının duyurulması
MADDE 13 (1) Sozlu sınava girmeye hak kazanan adayların isimlerine, sozlu sınavın yerine ve tarihine ilişkin listeler, uygun yerlere asılmak ve Başkanlık resmi internet sitesinde yayımlanmak suretiyle duyurulur
Sozlu sınavın yapılması ve değerlendirilmesi
MADDE 14 (1) Sozlu sınav, yazılı sınav sonucunun duyurulmasından en az 15 gun sonra yazılı sınav konularından yapılır
(2) Sozlu sınavda, adayların muhakeme gucu, bir konuyu kavrama, ozetleme ve ifade etme yeteneği, genel ve fiziki gorunumu ile davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu, yetenek ve kulturu, bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığı da goz onunde bulundurularak, her adaya sınav kurulu başkan ve uyelerinin her biri tarafından ayrı ayrı 100 uzerinden puan verilir Verilen bu puanların aritmetik ortalaması sozlu sınav puanını teşkil eder Sozlu sınavda başarılı olmak icin alınan puanın 70 ten az olmaması gerekir
(3) Sınav kurulu sozlu sınav sonuclarını bir tutanakla tespit eder
Giriş sınavı puanının ve başarı sıralamasının tespit edilmesi
MADDE 15 (1) Giriş sınavı puanı; sozlu sınavda başarılı olan adayların sozlu sınav puanı ile yazılı sınav puanının aritmetik ortalaması alınarak hesaplanır
(2) Giriş sınavı sonucları, sınav kurulunca, puanı en yuksek adaydan başlamak suretiyle başarı derecesine gore sıraya konulup, atama yapılacak kadro sayısı kadar aday asil, %25 ine kadar aday ise yedek olarak tespit edilerek bir liste halinde tutanağa bağlanır
(3) Asil ve yedek listelerinde sıralama yapılırken, adayların giriş sınavı puanının eşit olması halinde, yazılı puanı yuksek olan adaya; yazılı puanının da eşit olması halinde, KPSS (A) puanı yuksek olan adaya oncelik tanınır
(4) Yedek listede yer alan adayların hakları muteakip yazılı sınav tarihine kadar gecerli olup, daha sonraki sınavlar icin muktesep hak veya herhangi bir oncelik teşkil etmez
(5) Giriş sınavından 70 ve uzerinde puan almış olmak asil ve yedek listedeki sıralamaya giremeyen adaylar icin muktesep hak teşkil etmez
(6) Asil ve yedek listeler; uzman yardımcılarının atanacağı yerlerin giriş sınavı duyurusunda belirlendiği durumlarda bu yerler itibarıyla, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri goz onunde bulundurulmak suretiyle oluşturulur
Giriş sınavı sonucunun duyurulması
MADDE 16 (1) Giriş sınavında başarılı olan adayların ad ve soyadları ile aday numaralarının yer aldığı asil ve yedek listeler uygun gorulen yerlere asılarak ve Başkanlık resmi internet sitesinde yayımlanarak duyurulur Ayrıca, asil ve yedek listelerde yer alan adaylara sonuc yazı ile bildirilir
Uzman yardımcısı kadrosuna atama
MADDE 17 (1) Giriş sınavında başarılı olup, asil listede yer alanlardan, Yonetmeliğin 6 ncı maddesindeki şartları taşıyan ve kendilerine yapılacak bildirimde belirtilen sure icinde Giriş Sınavı Yonetmeliğinin 7 nci maddesindeki belgeleri ibraz edenler uzman yardımcısı kadrolarına atanırlar
(2) Asil listede yer alanlardan atama işlemlerinin yapılması icin kendilerine bildirilen sure icinde gecerli bir mazereti olmadığı halde başvurmayanlar ile gerekli şartları taşımadığı sonradan anlaşılanların atama işlemleri yapılmaz Atama yapılması icin kendilerine bildirilen sure icinde mazeretsiz olarak başvurmayan veya ataması yapıldığı halde suresi icinde goreve başlamayan adaylar icin sınav sonucları kazanılmış hak sayılmaz
(3) Kendilerine yapılacak bildirimde belirtilen sure icerisinde başvuruda bulunmayanlar, atama işleminden sarfınazar edenler, atamaları iptal edilenler ile memurluğa alınma şartlarından herhangi birini taşımadığının anlaşılması uzerine ataması yapılmayanların yerlerine, yedek listedeki adaylar sırası ile aynı usulle uzman yardımcısı kadrolarına atanır Ancak uzman yardımcılarının atanacağı yerler giriş sınav duyurusunda tespit edilmiş ve giriş sınav sonucları her bir yer icin ayrı ayrı listeler halinde duzenlenmişse, bu durumda yedek listeden yapılacak atamalarda yalnızca o yer icin hazırlanan listedeki adaylar yukarıdaki esaslara gore atanırlar Atama yapılacak bir yer icin hazırlanmış listede yer alan adaylar sadece bu yer icin yapılacak atamalarda dikkate alınır
(4) Giriş sınavı duyurusunda atanılacak yerlerin belirlenmiş olması halinde, atanılan yerlerde beş yıl sureyle calışılması zorunludur Bu surenin hesabında, fiilen calışılmayan surelerden yalnızca yıllık izinde gecirilen sureler fiilen calışılmış sayılır Bu sureyi doldurmayanların kurum ici nakilleri yapılmaz Ancak, goreve başladıktan sonra ozur halleri ortaya cıkanlar, atanmak istedikleri yerlerde hizmetlerine ihtiyac duyulması kaydıyla, bu sureyi tamamlamadan durumlarına uygun yerlere atanabilirler Ozur halleriyle ilgili olarak, 1941983 tarihli ve 836525 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yururluğe konulan Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yonetmeliğin bu husustaki hukumleri uygulanır
(5) Bu maddede yer verilen usuller dahilinde ataması yapılan uzman yardımcıları, dorduncu fıkrada belirtilen sure zarfında atandıkları yerin dışında başka bir yerde, tedviren, vekaleten veya gecici olarak gorevlendirilemezler
Gerceğe aykırı beyanda bulunduğu anlaşılanlar
MADDE 18 (1) Giriş sınavında başarılı olanlardan, gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında Giriş Sınavı Yonetmeliğinin 8 inci maddesine gore işlem yapılır
Sınav belgelerinin saklanması
MADDE 19 (1) Uzman yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili belgeleri ozluk dosyalarında, bunun dışında kalan sınavla ilgili diğer belgeler ise dava acma suresinden az olmamak kaydıyla bir sonraki sınav tarihine kadar saklanır
UCUNCU BOLUM
Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi,
Yeterlik Sınavı ve Uzmanlığa Atama
Yetiştirilme donemi ve yetiştirilme amacı
MADDE 20 (1) Yetiştirilme donemi, uzman yardımcısı kadrosuna atanma ile başlayıp, yeterlik sınavı sonucunda uzman kadrosuna atanmaya kadar gecen surectir Bu surecte uzman yardımcılarının yetiştirilmesindeki amac;
a) Uzmanlığın gerektirdiği nitelikleri kazandırmak,
b) Gorev ve yetki alanına giren mevzuat konularında bilgi, tecrube ve ihtisas sahibi olmalarını sağlamak,
c) Mesleğin gerektirdiği niteliklere gore gelişimini sağlamak,
c) Bilimsel araştırma ve analiz yapma yeteneklerini geliştirmektir
(2) Uzman yardımcılarının yetişmelerinde kişisel caba ve calışmaları esastır
Yetiştirilme şekli ve esasları
MADDE 21 (1) Uzman yardımcısı kadrosuna atananlar, Başkanlıkca uygun gorulen yer veya yerlerde temel ve hazırlayıcı eğitime tabi tutulurlar Adayların temel ve hazırlayıcı eğitimde başarılı olabilmeleri icin gormuş oldukları konulara ilişkin yapılacak sınavlar ile eğitim sonunda yapılacak genel sınavdan 100 uzerinden en az 60 puan almaları zorunludur
(2) Eğitimlerini başarıyla tamamlayan adaylar atamaları yapılan yerlerde yeterlik sınavına kadar stajyer olarak calıştırılırlar Staj calışmaları sonunda yanlarında staj yaptıkları birim amirleri, adayın calışmaları ve genel davranışları hakkındaki goruşlerine yer verdikleri Ek1de yer alan Staj Değerlendirme Belgesini staj surecinin bitimini takip eden otuz iş gunu icinde duzenleyerek İnsan Kaynakları Daire Başkanlığına gonderirler
Yeterlik sınavından once meslekten cıkarılma
MADDE 22 (1) Yapılan eğitim sonunda başarılı olamayanlar ile başarılı olup da staj calışmaları sonucları ve almış oldukları sicil raporlarına gore uzmanlıkta başarı gosteremeyeceği anlaşılan uzman yardımcıları, yeterlik sınavı beklenmeksizin derecelerine uygun memur kadrosuna atanırlar
(2) Yapılan sınavlarda başarılı olmakla birlikte, kurs ve staj calışması sonunda yeterli bulunmayanların bu sınavlara katılmış olmaları, uzman kadrosuna atanmak icin kazanılmış hak teşkil etmez
Yeterlik sınavı
MADDE 23 (1) Yeterlik sınavı, uzman yardımcılarının gorev ve yetki alanlarını ilgilendiren mevzuat ve uygulamaları ile mesleğin gerektirdiği bilgi ve nitelikleri kazanıp kazanmadıklarını saptamak icin yapılan sınavdır
(2) Yeterlik sınavı yazılı ve sozlu olmak uzere iki bolumden oluşur
Yeterlik sınavına cağrılma
MADDE 24 (1) Uzman yardımcısı olarak asgari uc yıl calışmış olanlar, en az iki ay once bildirilmek suretiyle yeterlik sınavına cağrılırlar Ucretsiz izinli olarak gecen sureler uc yıllık sureye dahil edilmez
Yeterlik sınav kurulu
MADDE 25 (1) Yeterlik sınavını, sınav kurulu yapar
Yeterlik sınav konuları
MADDE 26 (1) Yeterlik sınavı aşağıda belirtilen konulardan oluşur:
a) 13121983 tarihli ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname, 5345 sayılı Gelir İdaresi Başkanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun, 792005 tarihli ve 25929 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Vergi Dairesi Başkanlıklarının Kuruluş ve Gorev Yonetmeliği, 24121994 tarihli ve 22151 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Vergi Daireleri Kuruluş ve Gorev Yonetmeliği, Vergi Daireleri İşlem Yonergesi,
b) Vergi Hukuku,
c) Gider Kanunları,
c) Muhasebe
(2) Sınav kurulu birinci fıkrada belirtilen sınav konularını kapsayan tek oturumlu sınav duzenlenmesine karar verebilir Bu takdirde bu husus uzman yardımcılarına yeterlik sınavı icin yapılacak cağrıda ayrıca bildirilir
Yeterlik sınavının yapılması, değerlendirilmesi ve sonucunun duyurulması
MADDE 27 (1) Yeterlik sınavının yazılı ve sozlu bolumleri sınav kurulunca 100 tam puan uzerinden ayrı ayrı değerlendirilir
(2) Yazılı sınavda konuların her birinden ayrı ayrı en az 50 puan alınması ve yazılı sınav ortalamasının en az 60 puan olması zorunludur Sınav kurulunca, yazılı sınavın tek oturum şeklinde yapılması halinde, bu sınavdan en az 60 puan alınması zorunludur Yazılı sınavda başarısız olanlar sozlu sınava giremezler Yazılı sınavda başarılı olan uzman yardımcılarına, sozlu sınavın yeri ve tarihi yazılı olarak bildirilir Ayrıca yazılı sınav sonucu, uygun yerlere asılmak ve Başkanlık resmi internet sitesinde yayımlanmak suretiyle duyurulur
(3) Sozlu sınav, yazılı sınav sonucunun duyurulmasından en az 15 gun sonra yazılı sınav konularından yapılır Sozlu sınavda başarılı olmak icin sınav kurulu başkan ve uyelerinin her biri tarafından 100 uzerinden munferiden verilen puanların aritmetik ortalamasının 60 puandan az olmaması gerekir
(4) Genel yetişme puanı, Başkanlıkca duzenlenen eğitimlerde alınan puanların ortalaması ile stajyer olarak maiyetinde calışılan amirlerin mutalaaları dikkate alınarak, yapılacak genel değerlendirme sonucunda verilecek notun ortalamasından oluşur
(5) Yazılı ve sozlu sınav puanı ile genel yetişme puanının aritmetik ortalaması alınarak hesaplanan başarı puanı 60 ve uzeri olan uzman yardımcıları başarılı sayılarak başarı sırasına gore bir tutanağa bağlanır
(6) Yeterlik sınav sonucları uzman yardımcılarına yazılı olarak bildirilir Ayrıca uygun yerlere asılarak ve Başkanlık resmi internet sitesinde yayımlanarak duyurulur
Uzmanlığa atanma hakkını kaybetme
MADDE 28 (1) Yeterlik yazılı sınavında başarısız olanlar veya sınava girmeye hak kazandığı halde gecerli mazereti olmaksızın sınava girmeyenler ile yazılı sınavda başarılı olup sozlu sınav sonucu başarısız olan uzman yardımcıları yeniden yeterlik sınavına alınmazlar
(2) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar ile sınava girmeye hak kazandığı halde gecerli mazereti olmaksızın sınava girmeyenler derecelerine uygun memur kadrolarına atanırlar
Uzman kadrosuna atama
MADDE 29 (1) Yeterlik sınavında başarı gosteren uzman yardımcıları, uzman kadrosuna atanırlar
Yatay geciş
MADDE 30 (1) Başkanlıkca ihtiyac duyulması halinde, KPDSden 50 ve uzeri puan alanlar veya en az yuksek lisans derecesine sahip olanlardan son uc yıl ust uste sicil not ortalaması 90 ve uzeri olup uzmanlıkta 5 yıllık fiili hizmet suresini dolduranlar Devlet gelir uzmanlığına yatay geciş yapabilirler
DORDUNCU BOLUM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Gorev ve Sorumlulukları
Uzman ve uzman yardımcılarının gorevleri
MADDE 31 (1) Uzman ve uzman yardımcıları kanun, tuzuk, yonetmelik, yonerge ve diğer mevzuatta belirtilen iş ve işlemlerden kendilerine verilenleri yerine getirirler
Uzman ve uzman yardımcılarının sorumlulukları
MADDE 32 (1) Uzman ve uzman yardımcıları, kendilerine verilen gorevlerin zamanında ve mevzuata uygun olarak yerine getirilmesinden amirlerine karşı sorumludurlar
(2) Uzman ve uzman yardımcıları tahakkuk ve tahsilata ilişkin işlemlerin zamanında ve doğru olarak yerine getirilmemesinden doğan Hazine zararlarından sorumlu tutulurlar
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Sınav sonuclarına itiraz
MADDE 33 (1) Sınav sonuclarına, duyurunun yapıldığı gunu takip eden tarihten itibaren yedi gun icerisinde dilekce ile itiraz edilebilir İtirazlar, sınav kurulu tarafından incelenir ve en gec beş iş gunu icinde karara bağlanıp sonuc ilgiliye yazılı olarak bildirilir
Hizmet ici eğitim
MADDE 34 (1) Uzman ve uzman yardımcıları uygun gorulecek zamanlarda hizmet ici eğitim programlarına alınır
Kariyer dışı uzman atanamayacağı
MADDE 35 (1) Uzman yardımcılığı safhası gecirilmeden uzman kadrosuna meslek dışından atama yapılamaz
Yeniden atama
MADDE 36 (1) Uzmanlıktan ayrılarak merkezi yonetim butcesi kapsamındaki idarelerde calışmakta olanların yeniden uzman kadrosuna atanma talepleri, Başkanlıkca uygun gorulmesi halinde yerine getirilir
Yetki
MADDE 37 (1) Başkanlık, uzman ve uzman yardımcılarının Yonetmelikte yer alan calışma usul ve esasları ile eğitimlerine ilişkin gerekli duzenlemeleri alt duzenleyici işlemlerle yapmaya yetkilidir
Yururlukten kaldırılan yonetmelik
MADDE 38 (1) 1522007 tarihli ve 26435 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gelir İdaresi Başkanlığı Gelir Uzmanlığı Gorev, Calışma ve Atama Yonetmeliği yururlukten kaldırılmıştır
Yururluk
MADDE 39 (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer
Yurutme
MADDE 40 (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Maliye Bakanı yurutur
Cevap: gelir idaresi başkanlığı gelir uzmanlığı yonetmeliği
GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI GELİR UZMANLIĞI YONETMELİĞİ
BİRİNCİ BOLUM
Amac ve Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amac ve kapsam
MADDE 1 (1) Bu Yonetmeliğin amacı, gelir uzman yardımcılarının mesleğe alınma, yetiştirilme, yeterlik sınavları ile gelir uzmanlığına atanma usul ve esaslarını; gelir uzman ve gelir uzman yardımcılarının calışma usul ve esasları ile yetki, gorev ve sorumluluklarını duzenlemektir
(2) Bu Yonetmelik, gelir uzmanları ile gelir uzman yardımcılarını kapsar
Dayanak
MADDE 2 (1) Bu Yonetmelik, 552005 tarihli ve 5345 sayılı Gelir İdaresi Başkanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanunun 29 uncu maddesine dayanılarak hazırlanmıştır
Tanımlar
MADDE 3 (1) Bu Yonetmeliğin uygulanmasında;
a) Bakan: Maliye Bakanını,
b) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
c) Başkan: Gelir İdaresi Başkanını,
c) Başkanlık: Gelir İdaresi Başkanlığını,
d) Giriş sınavı: Uzman yardımcısı kadrolarına atanacakları belirlemek uzere, KPSS (A) sonuclarına gore Başkanlıkca belirlenen puan turu veya turlerinden yeterli puanı alan adaylar arasında yapılan, yazılı ve sozlu bolumlerden oluşan sınavı,
e) Giriş Sınavı Yonetmeliği: 317 tarihli ve 27305 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gelir İdaresi Başkanlığı (A) Grubu Kadrolarına Giriş Sınavlarının Duyurulması, Sınavlara Başvurular ile Atamada İstenecek Belgelere İlişkin Yonetmeliği,
f) İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı: Gelir İdaresi Başkanlığı İnsan Kaynakları Daire Başkanlığını,
g) KPDS: OSYM tarafından yapılan Kamu Personeli Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
ğ) KPSS (A): (A) grubu olarak adlandırılan kadrolara atanacaklar icin OSYM tarafından yapılan Kamu Personel Secme Sınavını,
h) OSYM: Oğrenci Secme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,
ı) Sınav Kurulu: Başkan veya gorevlendireceği Gelir İdaresi Başkan Yardımcısı veya İnsan Kaynakları Daire Başkanlığından sorumlu Gelir İdaresi Daire Başkanının başkanlığında, Gelir İdaresi Daire Başkanları, 1 Hukuk Muşaviri, Gelir İdaresi Grup Başkanları ile Gelir İdaresi Grup Mudurleri arasından secilecek en az beş asil ve iki yedek uyeden oluşan ve İnsan Kaynakları Daire Başkanlığından sorumlu Gelir İdaresi Daire Başkanının tabii uyesi olduğu kurulu,
i) Uzman: Gelir uzmanını,
j) Uzmanlık: Gelir uzmanlığını,
k) Uzman Yardımcısı: Gelir uzman yardımcısını,
l) Uzman Yardımcılığı: Gelir uzman yardımcılığını,
m) Yonetmelik: Bu Yonetmeliği,
ifade eder
İKİNCİ BOLUM
Uzman Yardımcılığına Giriş
Uzman yardımcılığına giriş
MADDE 4 (1) Uzman yardımcıları, kadro ve ihtiyac durumları dikkate alınarak, Başkanlıkca uygun gorulecek tarih, yer veya yerlerde acılacak giriş sınavı ile alınırlar
Giriş sınavının duyurulması
MADDE 5 (1) Giriş sınavına ilişkin duyurular Giriş Sınavı Yonetmeliğine gore yapılır
Giriş sınavına başvuru şartları
MADDE 6 (1) Uzman yardımcılığı giriş sınavına başvurmak isteyenlerin aşağıda belirtilen şartları taşımaları gerekir:
a) 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinin (A) bendinde yer alan genel şartları taşımak,
b) Aşağıda yer verilen eğitim şartlarını taşımak
1) En az dort yıllık lisans eğitimi veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadi ve idari bilimler fakulteleri ile bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen dort yıllık fakultelerden birini veya,
2) En az dort yıllık lisans eğitimi veren muhendislik fakultelerinin lisans bolumleri ile matematik ve istatistik lisans bolumlerinden ya da bunlara denkliği yetkili makamlarca kabul edilen dort yıllık fakultelerden birini,
bitirmiş olmak,
c) Yazılı sınavın yapılacağı yılın Ocak ayının ilk gunu itibarıyla 30 yaşını doldurmamış olmak,
c) Erkek adaylar icin askerlikle ilişiği olmamak,
d) Gorevini devamlı olarak yapmaya engel bir durumu olmamak,
e) Son başvuru tarihi itibarıyla gecerlilik suresi dolmamış KPSS (A)dan, başvuru ilanında belirtilen puan turu veya turlerinden yeterli puanı almış olmak
Giriş sınavına başvuru ve istenecek belgeler
MADDE 7 (1) Adaylar giriş sınavına Giriş Sınavı Yonetmeliğinde belirtilen şekilde başvuru yaparlar
(2) Giriş sınavı duyurusunda, mezun olunan fakultelere, bolumlere ve KPSS (A) puan turlerine ilişkin belirleme yapılmışsa, sadece belirlenen fakulteler ve bolumlerden mezun olan ve istenen puan turunden yeterli puanı alan adaylar başvuru yapabilirler
(3) Giriş sınavı duyurusunda atama yapılacak birden cok yer belirlenmişse, adaylar başvuru sırasında atanmak istedikleri yerleri oncelik sırasına gore belirtirler ve daha sonra bu tercihlerinden vazgecemezler
Giriş sınavına cağrı ve sınav yeri
MADDE 8 (1) Yapılan başvurular, İnsan Kaynakları Daire Başkanlığınca incelenerek, giriş sınavı koşullarını taşıyan adaylarla ilgili olarak, ilanda belirtilen son başvuru gunu mesai bitiminde, toplam başvuru sayısını ve son aday numarasını da belirleyen bir tutanak duzenlenir
(2) Giriş sınavına girmeye hak kazanan adayların isimleri Giriş Sınavı Yonetmeliğinin 4 uncu maddesinin ucuncu fıkrasındaki usullere gore duyurulur
(3) Giriş sınavı, Giriş Sınavı Yonetmeliğinin 6 ncı maddesi uyarınca belirlenen yerlerde yapılır
Sınav kuruluna ilişkin diğer hususlar
MADDE 9 (1) Giriş sınavının, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen okullardan mezun olanlar icin acılması halinde, sınavın sozlu bolumune katılması amacıyla sınav kuruluna, sınava cağrılan adayların mezun oldukları bolume ilişkin teknik bilgiyi haiz, biri asil olmak uzere en cok iki uye Başkanlık merkezinden veya diğer kurumlardan alınabilir
(2) Giriş sınavının, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen okullardan mezun olanlar icin birlikte acılması halinde, sınavın sozlu bolumune katılmak icin sınav kuruluna, Başkanlık merkezinden veya diğer kurumlardan cağrılan uyeler yalnızca teknik bilgiyi haiz oldukları bolumden sınava giren adayların sozlu sınavına iştirak ederler
(3) Sınav kurulu, giriş sınavını yapar, sonuclarını değerlendirir ve itirazları inceleyerek karara bağlar
(4) Sınav kurulu başkan ve uyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, ucuncu dereceye kadar (bu derece dahil) kan ve ikinci dereceye kadar (bu derece dahil) kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavda gorev alamazlar
(5) Sınav kurulunun sekretarya hizmetlerini İnsan Kaynakları Daire Başkanlığı yurutur
Yazılı sınavın yapılış bicimi
MADDE 10 (1) Yazılı sınavın Başkanlık tarafından yapılması halinde, sınav soruları sınav kurulu tarafından hazırlanır
(2) Sınav Kurulunun teklifi uzerine, Başkanlık, giriş sınavının yazılı bolumunun tamamının veya bir kısmının başka kurum veya kuruluşlar tarafından yapılmasına karar verebilir
(3) Başkanlık, giriş sınavı duyurusunda belirtmek şartıyla giriş sınavının yazılı bolumunu, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen farklı fakulteler ve bolumler icin ayrı ayrı veya birlikte yapabileceği gibi başka kurum veya kuruluşlara da yaptırabilir
(4) Yazılı sınavın başka kurum veya kuruluşlara yaptırılması halinde, yazılı sınava ilişkin hususlar Başkanlıkla ilgili kurum veya kuruluş arasında yapılacak protokolle belirlenir
Yazılı sınav konuları
MADDE 11 (1) Uzman yardımcılığı yazılı sınav soruları aşağıda belirtilen konulardan hazırlanır Başkanlık, yabancı dil konusunu sınav konularından haric tutabilir
a) Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendinde belirtilen okullardan mezun olanlar icin:
1) Ataturk İlkeleri ve İnkılap Tarihi;
2) Hukuk Grubu; Anayasa Hukuku, İdare Hukuku ve İdari Yargı Hukuku, Medeni Hukuk, Borclar Hukuku, Ticaret Hukuku (Genel HukumlerŞirketlerKıymetli Evrak), İcra ve İflas Hukuku (Genel Hukumler)
3) İktisat Grubu; Makro İktisat, Mikro İktisat, Uluslararası İktisat, İşletme İktisadı, Uluslararası Ekonomik İlişkiler ve Kuruluşlar
4) Maliye Grubu; Kamu Maliyesi, Maliye Politikası, Turk Vergi Sisteminin Genel Esasları
5) Muhasebe Grubu; Genel Muhasebe, Maliyet Muhasebesi, Şirketler Muhasebesi, Mali Tablolar Analizi, Ticari Hesap
6) Yabancı Dil; İngilizce, Fransızca veya Almanca dillerinden birisi
b) Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen okullardan mezun olanlar icin:
1) Ataturk İlkeleri ve İnkılap Tarihi;
2) Genel yetenek ve genel kultur;
3) Fakultelerin ilgili bolumleri mufredatı dikkate alınarak belirlenen alan bilgisi;
4) Yabancı Dil; İngilizce, Fransızca veya Almanca dillerinden birisi
Yazılı sınavın değerlendirilmesi
MADDE 12 (1) Yazılı sınav, 100 tam puan uzerinden değerlendirilir ve en yuksek puandan başlamak uzere sıralanarak tutanağa bağlanır ve sınav kurulunca imzalanır
(2) Yazılı sınavın değerlendirilmesi sonucu, bu sınavdan 100 uzerinden 70 ve uzeri puan alan adaylardan; en yuksek puan alan adaydan başlamak uzere, atama yapılacak kadro sayısının iki katına kadar aday sozlu sınava cağrılır Son sıradaki adayla eşit puan alan adaylar da sozlu sınava cağrılır
(3) Uzman yardımcılarının atanacağı yerlerin giriş sınavı duyurusunda belirlendiği durumlarda, bu sınavdan 100 uzerinden 70 ve uzeri puan alan adaylardan; bu yerler itibarıyla, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri goz onunde bulundurulmak suretiyle ve adayların başvuru sırasında atanmak istedikleri yerlere ilişkin yapmış oldukları tercih sırasına gore, en yuksek puan alan adaydan başlamak uzere, atama yapılacak kadro sayısının iki katına kadar aday sozlu sınava cağrılır Son sıradaki adayla eşit puan alan adaylar da sozlu sınava cağrılır
Yazılı sınav sonuclarının duyurulması
MADDE 13 (1) Sozlu sınava girmeye hak kazanan adayların isimlerine, sozlu sınavın yerine ve tarihine ilişkin listeler, uygun yerlere asılmak ve Başkanlık resmi internet sitesinde yayımlanmak suretiyle duyurulur
Sozlu sınavın yapılması ve değerlendirilmesi
MADDE 14 (1) Sozlu sınav, yazılı sınav sonucunun duyurulmasından en az 15 gun sonra yazılı sınav konularından yapılır
(2) Sozlu sınavda, adayların muhakeme gucu, bir konuyu kavrama, ozetleme ve ifade etme yeteneği, genel ve fiziki gorunumu ile davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu, yetenek ve kulturu, bilimsel ve teknolojik gelişmelere acıklığı da goz onunde bulundurularak, her adaya sınav kurulu başkan ve uyelerinin her biri tarafından ayrı ayrı 100 uzerinden puan verilir Verilen bu puanların aritmetik ortalaması sozlu sınav puanını teşkil eder Sozlu sınavda başarılı olmak icin alınan puanın 70 ten az olmaması gerekir
(3) Sınav kurulu sozlu sınav sonuclarını bir tutanakla tespit eder
Giriş sınavı puanının ve başarı sıralamasının tespit edilmesi
MADDE 15 (1) Giriş sınavı puanı; sozlu sınavda başarılı olan adayların sozlu sınav puanı ile yazılı sınav puanının aritmetik ortalaması alınarak hesaplanır
(2) Giriş sınavı sonucları, sınav kurulunca, puanı en yuksek adaydan başlamak suretiyle başarı derecesine gore sıraya konulup, atama yapılacak kadro sayısı kadar aday asil, %25 ine kadar aday ise yedek olarak tespit edilerek bir liste halinde tutanağa bağlanır
(3) Asil ve yedek listelerinde sıralama yapılırken, adayların giriş sınavı puanının eşit olması halinde, yazılı puanı yuksek olan adaya; yazılı puanının da eşit olması halinde, KPSS (A) puanı yuksek olan adaya oncelik tanınır
(4) Yedek listede yer alan adayların hakları muteakip yazılı sınav tarihine kadar gecerli olup, daha sonraki sınavlar icin muktesep hak veya herhangi bir oncelik teşkil etmez
(5) Giriş sınavından 70 ve uzerinde puan almış olmak asil ve yedek listedeki sıralamaya giremeyen adaylar icin muktesep hak teşkil etmez
(6) Asil ve yedek listeler; uzman yardımcılarının atanacağı yerlerin giriş sınavı duyurusunda belirlendiği durumlarda bu yerler itibarıyla, Yonetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (1) ve (2) numaralı alt bentleri goz onunde bulundurulmak suretiyle oluşturulur
Giriş sınavı sonucunun duyurulması
MADDE 16 (1) Giriş sınavında başarılı olan adayların ad ve soyadları ile aday numaralarının yer aldığı asil ve yedek listeler uygun gorulen yerlere asılarak ve Başkanlık resmi internet sitesinde yayımlanarak duyurulur Ayrıca, asil ve yedek listelerde yer alan adaylara sonuc yazı ile bildirilir
Uzman yardımcısı kadrosuna atama
MADDE 17 (1) Giriş sınavında başarılı olup, asil listede yer alanlardan, Yonetmeliğin 6 ncı maddesindeki şartları taşıyan ve kendilerine yapılacak bildirimde belirtilen sure icinde Giriş Sınavı Yonetmeliğinin 7 nci maddesindeki belgeleri ibraz edenler uzman yardımcısı kadrolarına atanırlar
(2) Asil listede yer alanlardan atama işlemlerinin yapılması icin kendilerine bildirilen sure icinde gecerli bir mazereti olmadığı halde başvurmayanlar ile gerekli şartları taşımadığı sonradan anlaşılanların atama işlemleri yapılmaz Atama yapılması icin kendilerine bildirilen sure icinde mazeretsiz olarak başvurmayan veya ataması yapıldığı halde suresi icinde goreve başlamayan adaylar icin sınav sonucları kazanılmış hak sayılmaz
(3) Kendilerine yapılacak bildirimde belirtilen sure icerisinde başvuruda bulunmayanlar, atama işleminden sarfınazar edenler, atamaları iptal edilenler ile memurluğa alınma şartlarından herhangi birini taşımadığının anlaşılması uzerine ataması yapılmayanların yerlerine, yedek listedeki adaylar sırası ile aynı usulle uzman yardımcısı kadrolarına atanır Ancak uzman yardımcılarının atanacağı yerler giriş sınav duyurusunda tespit edilmiş ve giriş sınav sonucları her bir yer icin ayrı ayrı listeler halinde duzenlenmişse, bu durumda yedek listeden yapılacak atamalarda yalnızca o yer icin hazırlanan listedeki adaylar yukarıdaki esaslara gore atanırlar Atama yapılacak bir yer icin hazırlanmış listede yer alan adaylar sadece bu yer icin yapılacak atamalarda dikkate alınır
(4) Giriş sınavı duyurusunda atanılacak yerlerin belirlenmiş olması halinde, atanılan yerlerde beş yıl sureyle calışılması zorunludur Bu surenin hesabında, fiilen calışılmayan surelerden yalnızca yıllık izinde gecirilen sureler fiilen calışılmış sayılır Bu sureyi doldurmayanların kurum ici nakilleri yapılmaz Ancak, goreve başladıktan sonra ozur halleri ortaya cıkanlar, atanmak istedikleri yerlerde hizmetlerine ihtiyac duyulması kaydıyla, bu sureyi tamamlamadan durumlarına uygun yerlere atanabilirler Ozur halleriyle ilgili olarak, 1941983 tarihli ve 836525 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yururluğe konulan Devlet Memurlarının Yer Değiştirme Suretiyle Atanmalarına İlişkin Yonetmeliğin bu husustaki hukumleri uygulanır
(5) Bu maddede yer verilen usuller dahilinde ataması yapılan uzman yardımcıları, dorduncu fıkrada belirtilen sure zarfında atandıkları yerin dışında başka bir yerde, tedviren, vekaleten veya gecici olarak gorevlendirilemezler
Gerceğe aykırı beyanda bulunduğu anlaşılanlar
MADDE 18 (1) Giriş sınavında başarılı olanlardan, gerceğe aykırı beyanda bulunduğu tespit edilenler hakkında Giriş Sınavı Yonetmeliğinin 8 inci maddesine gore işlem yapılır
Sınav belgelerinin saklanması
MADDE 19 (1) Uzman yardımcısı kadrolarına atananların sınavla ilgili belgeleri ozluk dosyalarında, bunun dışında kalan sınavla ilgili diğer belgeler ise dava acma suresinden az olmamak kaydıyla bir sonraki sınav tarihine kadar saklanır
UCUNCU BOLUM
Uzman Yardımcılarının Yetiştirilmesi,
Yeterlik Sınavı ve Uzmanlığa Atama
Yetiştirilme donemi ve yetiştirilme amacı
MADDE 20 (1) Yetiştirilme donemi, uzman yardımcısı kadrosuna atanma ile başlayıp, yeterlik sınavı sonucunda uzman kadrosuna atanmaya kadar gecen surectir Bu surecte uzman yardımcılarının yetiştirilmesindeki amac;
a) Uzmanlığın gerektirdiği nitelikleri kazandırmak,
b) Gorev ve yetki alanına giren mevzuat konularında bilgi, tecrube ve ihtisas sahibi olmalarını sağlamak,
c) Mesleğin gerektirdiği niteliklere gore gelişimini sağlamak,
c) Bilimsel araştırma ve analiz yapma yeteneklerini geliştirmektir
(2) Uzman yardımcılarının yetişmelerinde kişisel caba ve calışmaları esastır
Yetiştirilme şekli ve esasları
MADDE 21 (1) Uzman yardımcısı kadrosuna atananlar, Başkanlıkca uygun gorulen yer veya yerlerde temel ve hazırlayıcı eğitime tabi tutulurlar Adayların temel ve hazırlayıcı eğitimde başarılı olabilmeleri icin gormuş oldukları konulara ilişkin yapılacak sınavlar ile eğitim sonunda yapılacak genel sınavdan 100 uzerinden en az 60 puan almaları zorunludur
(2) Eğitimlerini başarıyla tamamlayan adaylar atamaları yapılan yerlerde yeterlik sınavına kadar stajyer olarak calıştırılırlar Staj calışmaları sonunda yanlarında staj yaptıkları birim amirleri, adayın calışmaları ve genel davranışları hakkındaki goruşlerine yer verdikleri Ek1de yer alan Staj Değerlendirme Belgesini staj surecinin bitimini takip eden otuz iş gunu icinde duzenleyerek İnsan Kaynakları Daire Başkanlığına gonderirler
Yeterlik sınavından once meslekten cıkarılma
MADDE 22 (1) Yapılan eğitim sonunda başarılı olamayanlar ile başarılı olup da staj calışmaları sonucları ve almış oldukları sicil raporlarına gore uzmanlıkta başarı gosteremeyeceği anlaşılan uzman yardımcıları, yeterlik sınavı beklenmeksizin derecelerine uygun memur kadrosuna atanırlar
(2) Yapılan sınavlarda başarılı olmakla birlikte, kurs ve staj calışması sonunda yeterli bulunmayanların bu sınavlara katılmış olmaları, uzman kadrosuna atanmak icin kazanılmış hak teşkil etmez
Yeterlik sınavı
MADDE 23 (1) Yeterlik sınavı, uzman yardımcılarının gorev ve yetki alanlarını ilgilendiren mevzuat ve uygulamaları ile mesleğin gerektirdiği bilgi ve nitelikleri kazanıp kazanmadıklarını saptamak icin yapılan sınavdır
(2) Yeterlik sınavı yazılı ve sozlu olmak uzere iki bolumden oluşur
Yeterlik sınavına cağrılma
MADDE 24 (1) Uzman yardımcısı olarak asgari uc yıl calışmış olanlar, en az iki ay once bildirilmek suretiyle yeterlik sınavına cağrılırlar Ucretsiz izinli olarak gecen sureler uc yıllık sureye dahil edilmez
Yeterlik sınav kurulu
MADDE 25 (1) Yeterlik sınavını, sınav kurulu yapar
Yeterlik sınav konuları
MADDE 26 (1) Yeterlik sınavı aşağıda belirtilen konulardan oluşur:
a) 13121983 tarihli ve 178 sayılı Maliye Bakanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun Hukmunde Kararname, 5345 sayılı Gelir İdaresi Başkanlığının Teşkilat ve Gorevleri Hakkında Kanun, 792005 tarihli ve 25929 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Vergi Dairesi Başkanlıklarının Kuruluş ve Gorev Yonetmeliği, 24121994 tarihli ve 22151 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Vergi Daireleri Kuruluş ve Gorev Yonetmeliği, Vergi Daireleri İşlem Yonergesi,
b) Vergi Hukuku,
c) Gider Kanunları,
c) Muhasebe
(2) Sınav kurulu birinci fıkrada belirtilen sınav konularını kapsayan tek oturumlu sınav duzenlenmesine karar verebilir Bu takdirde bu husus uzman yardımcılarına yeterlik sınavı icin yapılacak cağrıda ayrıca bildirilir
Yeterlik sınavının yapılması, değerlendirilmesi ve sonucunun duyurulması
MADDE 27 (1) Yeterlik sınavının yazılı ve sozlu bolumleri sınav kurulunca 100 tam puan uzerinden ayrı ayrı değerlendirilir
(2) Yazılı sınavda konuların her birinden ayrı ayrı en az 50 puan alınması ve yazılı sınav ortalamasının en az 60 puan olması zorunludur Sınav kurulunca, yazılı sınavın tek oturum şeklinde yapılması halinde, bu sınavdan en az 60 puan alınması zorunludur Yazılı sınavda başarısız olanlar sozlu sınava giremezler Yazılı sınavda başarılı olan uzman yardımcılarına, sozlu sınavın yeri ve tarihi yazılı olarak bildirilir Ayrıca yazılı sınav sonucu, uygun yerlere asılmak ve Başkanlık resmi internet sitesinde yayımlanmak suretiyle duyurulur
(3) Sozlu sınav, yazılı sınav sonucunun duyurulmasından en az 15 gun sonra yazılı sınav konularından yapılır Sozlu sınavda başarılı olmak icin sınav kurulu başkan ve uyelerinin her biri tarafından 100 uzerinden munferiden verilen puanların aritmetik ortalamasının 60 puandan az olmaması gerekir
(4) Genel yetişme puanı, Başkanlıkca duzenlenen eğitimlerde alınan puanların ortalaması ile stajyer olarak maiyetinde calışılan amirlerin mutalaaları dikkate alınarak, yapılacak genel değerlendirme sonucunda verilecek notun ortalamasından oluşur
(5) Yazılı ve sozlu sınav puanı ile genel yetişme puanının aritmetik ortalaması alınarak hesaplanan başarı puanı 60 ve uzeri olan uzman yardımcıları başarılı sayılarak başarı sırasına gore bir tutanağa bağlanır
(6) Yeterlik sınav sonucları uzman yardımcılarına yazılı olarak bildirilir Ayrıca uygun yerlere asılarak ve Başkanlık resmi internet sitesinde yayımlanarak duyurulur
Uzmanlığa atanma hakkını kaybetme
MADDE 28 (1) Yeterlik yazılı sınavında başarısız olanlar veya sınava girmeye hak kazandığı halde gecerli mazereti olmaksızın sınava girmeyenler ile yazılı sınavda başarılı olup sozlu sınav sonucu başarısız olan uzman yardımcıları yeniden yeterlik sınavına alınmazlar
(2) Yeterlik sınavında başarılı olamayanlar ile sınava girmeye hak kazandığı halde gecerli mazereti olmaksızın sınava girmeyenler derecelerine uygun memur kadrolarına atanırlar
Uzman kadrosuna atama
MADDE 29 (1) Yeterlik sınavında başarı gosteren uzman yardımcıları, uzman kadrosuna atanırlar
Yatay geciş
MADDE 30 (1) Başkanlıkca ihtiyac duyulması halinde, KPDSden 50 ve uzeri puan alanlar veya en az yuksek lisans derecesine sahip olanlardan son uc yıl ust uste sicil not ortalaması 90 ve uzeri olup uzmanlıkta 5 yıllık fiili hizmet suresini dolduranlar Devlet gelir uzmanlığına yatay geciş yapabilirler
DORDUNCU BOLUM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Gorev ve Sorumlulukları
Uzman ve uzman yardımcılarının gorevleri
MADDE 31 (1) Uzman ve uzman yardımcıları kanun, tuzuk, yonetmelik, yonerge ve diğer mevzuatta belirtilen iş ve işlemlerden kendilerine verilenleri yerine getirirler
Uzman ve uzman yardımcılarının sorumlulukları
MADDE 32 (1) Uzman ve uzman yardımcıları, kendilerine verilen gorevlerin zamanında ve mevzuata uygun olarak yerine getirilmesinden amirlerine karşı sorumludurlar
(2) Uzman ve uzman yardımcıları tahakkuk ve tahsilata ilişkin işlemlerin zamanında ve doğru olarak yerine getirilmemesinden doğan Hazine zararlarından sorumlu tutulurlar
BEŞİNCİ BOLUM
Ceşitli ve Son Hukumler
Sınav sonuclarına itiraz
MADDE 33 (1) Sınav sonuclarına, duyurunun yapıldığı gunu takip eden tarihten itibaren yedi gun icerisinde dilekce ile itiraz edilebilir İtirazlar, sınav kurulu tarafından incelenir ve en gec beş iş gunu icinde karara bağlanıp sonuc ilgiliye yazılı olarak bildirilir
Hizmet ici eğitim
MADDE 34 (1) Uzman ve uzman yardımcıları uygun gorulecek zamanlarda hizmet ici eğitim programlarına alınır
Kariyer dışı uzman atanamayacağı
MADDE 35 (1) Uzman yardımcılığı safhası gecirilmeden uzman kadrosuna meslek dışından atama yapılamaz
Yeniden atama
MADDE 36 (1) Uzmanlıktan ayrılarak merkezi yonetim butcesi kapsamındaki idarelerde calışmakta olanların yeniden uzman kadrosuna atanma talepleri, Başkanlıkca uygun gorulmesi halinde yerine getirilir
Yetki
MADDE 37 (1) Başkanlık, uzman ve uzman yardımcılarının Yonetmelikte yer alan calışma usul ve esasları ile eğitimlerine ilişkin gerekli duzenlemeleri alt duzenleyici işlemlerle yapmaya yetkilidir
Yururlukten kaldırılan yonetmelik
MADDE 38 (1) 1522007 tarihli ve 26435 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Gelir İdaresi Başkanlığı Gelir Uzmanlığı Gorev, Calışma ve Atama Yonetmeliği yururlukten kaldırılmıştır
Yururluk
MADDE 39 (1) Bu Yonetmelik yayımı tarihinde yururluğe girer
Yurutme
MADDE 40 (1) Bu Yonetmelik hukumlerini Maliye Bakanı yurutur