iltasyazilim
FD Üye
Genel liseler hakkında bilgi
Genel Liseler (Düz Liseler)
GENEL LİSELERDE EĞİTİM ÖĞRETİM AMAÇLARI
Genel Liseler; Türk Ulusal Eğitim sisteminin genel amaçları doğrultusunda, bireylerin,
Atatürk İnkılap ve İlkelerine ve Anayasa'da ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine alt; Türk Milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve her zaman yüceltmeye çalışan; insan haklarına ve Anayasa'nın başlangıcındaki esas ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı tayin ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak geliştirmek,
Vücut, fikir, etik, ruh ve duygu bakımlarından dengelenmiş ve dinç şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, serbest ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, şahsiyet ve teşebbüse değerinde veren, topluma karşı yükümlülük duyan; yapıcı yaratıcı ve bereketli kişiler olarak yetiştirmek,
Alaka, yetenek ve kabiliyetlerini geliştirerek zorunlu bilgi, hüner, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata sıralamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını karşılamak nedeniyle belirlenmiş olan üç takvim eğitim veren ve bireyleri yüksek öğretime hazırlayan öğretim kurumlarıdır
GENEL LİSELERDE EĞİTİM ÖĞRETİM İLKELERİ
Bütün öğrencilere orta öğretim seviyesinde, en az iki taraflı bir genel kültür verilir
Öğrencilere birey ve toplum sorunları tanıtılır ve çözüm yolları aranır
Ülkenin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda katılmak bilinci ve gücü kazandırılır
Öğrenciler; ilgi, arzu ve yetenekleri doğrultusunda yüksek öğretime hazırlanır
Öğrencilere fazla yönü olan, soyut, eleştirel, yaratıcı, yapıcı, bağımsız, mantıklı ve çözümlemeli düşünme becerisi kazandırılır
Öğrencilerin planlı, metodik, bereketli egzersiz usul ve teknikleri kazanmaları sağlanır
Öğrencilere zamanı en iyi şekilde kullanma alışkanlığı kazandırılır
Mezunlar ile ilgilenilerek, onların ilk olarak kendi alanları ile ilgili bir yüksek öğretim kurumuna girmeleri özendirme edilir
Öğrencilerin ilgi, arzu, kabiliyet ve derslerdeki galibiyet durumlarına göre alanlara yönelmeleri sağlanır
Öğrenciler, sevgiye, akla, bilime ve tekniğe dayanarak kendi kültürümüz içinde, milli ruhumuzu, özümüzü ve benliğimizi koruyarak, yaşayarak kendisine, ailesine ve milletine yabancılaştırılmadan yetiştirilir
Öğrenciler kişilikli ve bilinçli, kendilerine güvenen ve tatmin edici, kendi kendisi ve başkaları ile yarışan, uygar cesaret sahibi olan, vatanını, milletini seven ve yüceltmeye çalışan, modern, akılcı ve laik davranışlı olarak yetiştirilir
Öğrenciler, iyi bir insan, iyi bir yurttaş olarak hayata hazırlanır
Birey ve halk olarak, serbest ve egemen yaşayabilmek için, öğrencilerin ahenkli ve disiplinli sistematik şekilde düşünme ve kesintisiz alıştırma, müsabaka, başarma, çaba etme duygusu, telaşı, iradesi ve çabası içinde olmaları sağlanır
GENEL LİSELERDE EĞİTİM ÖĞRETİM UYGULAMALARI
Tüm liseler 4 yıllıktır
LİSE I SINIF
İlköğretim eğitimini tamamlayarak genel liselere kabul edilen öğrencilere ve velilerine, eğitim öğretim yılı başında; lise sınıf geçme sistemi aktarılarak, lise eğitimi süresince kendisinden beklenen sorumluluklar bildirilir Isınıfta, Iki Taraflı Genel Kültür dersleri verilerek, öğrencinin yaşamında zorunlu olacak esas bilgileri alması ve II sınıfta seçeceği alana hazırlık yapması sağlanır
Dönem içinde galibiyet durumu takip edilerek ve alan seçiminde kullanılan envanterlerde çıkan sonuçların doğrultusunda, öğrencinin sahip olduğu ilgi, kabiliyet ve yönelimlerine uygun olarak seçebileceği bölge alanlar konusunda bilgilendirme yapılır Eğitim gördüğü okulda mevcut alanlar ve alanlara kaynaklık eden dersler tanıtılarak, mektep idaresi, rehberlik servisi, derslik kılavuz öğretmeni ve ailesi ile birlikte, öğrencinin ileride seçebileceği iş dalına yerinde alana yönlenmesi sağlanır
LİSE II , III ve III SINIF
Genel liselerde okulun şartlarına tarafından açılabilecek alanlar;
Fen Bilimleri Alanı
Türkçe Matematik Alanı
Sosyal Bilimler Alanı
Tanıdık Olmayan Dil Alanı
Spor Alanı
Sanat Alanı
Lise II sınıfta, öğrenci seçmiş olduğu alandan ileride seçebileceği iş dalında alacağı eğitime esas oluşturacak bilgileri alır
Rehberlik servisi ve derslik öğretmeni kadar; ÖSS Sınav sistemi, öğrencinin lise eğitimde gösterdiği başarının ÖSS sınavındaki katkısı, öğrencinin eğitim gördüğü alandan seçebileceği meslek dalları, yüksek öğrenim görebileceği üniversiteler, mesleklerin bireylerde aradığı özellikler, yüksek öğrenimde yöneldiği iş dalında göreceği dersler, yüksek öğrenimden mezuniyet ardından çalışabileceği alanlar, meslek bulgu olanakları konusunda bilgilendirme yapılır
Genel Liselerin temel görevlerinin; öğrencileri, hayata, bir üst öğretime ve bilhassa alaka, arzu, yetenek ve derslerdeki başarı durumlarına kadar alanlarında akademik öğretime hazırlama olduğuna inanılır Buna dayanarak, ceset, hafıza, ruhsal ve duygusal yönlerden dengelenmiş ve sağlıklı bir kişiliğe, bağımsızlık ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, topluma karşısında mesuliyet duyan kişiler olarak yetiştirilmesi amaçlanır
İLKÖĞRETİM SONRASI YÖNLENDIRME
Öğrenci, ilköğretime başladığı birincil yıldan itibaren, ideallerini oluşturmakta ve üniversiteye hazırlık süreci başlamaktadır Esas eğitimini tamamlamış öğrenci, artık meslek grubunu ve okulunu seçeceği aşamaya da gelmiş demektir Bu aşamada verilecek karar çok önemlidir
Veli, öğretmen, öğrenci bir araya gelerek, öğrencinin idealleri ve yeteneklerini en uygun bir şekilde değerlendirmelidir İlköğretim aşamasında yapılan gözlemler ışığında, öğrencinin kabiliyetli ve ilgili olduğu alanda öğrenim görmesi, bir üstteki eğitim yaşantısında kendisine ek avantajlar sağlamaktadır Mesela; öğretmen elde etmek isteyen ve bu alana yerinde özellikleri içeren öğrencilerin, hoca liselerine yönlendirilmesi, öğrencinin hem başarısının yükselmesini hem de üniversiteye girişte ilave puan almasını sağlayacaktır Hoca lisesi mezunu olan bir öğrencinin ÖSS sınavında istediği bölümü galip gelmek için oluşturacağı doğru sayısı, genel lise mezunu bir öğrencinin aynı kasıt için yapacağı soru sayısından daha az olacaktır, bu durumda hoca lisesi mezunu olan öğrenci avantajlı durumdadır
Bu açılardan değerlendirilecek olursa; ilköğretim sonrası devam edilecek öğrenim kurumları tespit edilirken, genç; aile, mektep yönetimi ve öğretmenleri kadar; yetenekleri, kişiliği ve ilgileri açısından içten tanınıp değerlendirilmeli, bu aşamada aile üstteki öğrenim kurumları ile ilgili tatmin edici ve içten bilgiyi almalıdır (Lise müdürleri, rehber öğretmenler, ilköğretim okulları yönetici ve öğretmenlerinden) Içten üretilmiş bir yönlendirme, akademik süreçte sağlanacak başarının temelini oluşturmaktadır
Yanlış yapılan yön belirleme ve seçimlerde ise; genç, kendisine uygun bir alana yönlendirilmediği için başarısız olmakta, kendini ifade de zorlanmakta, üniversite eğitiminde hatalı mesleğe yönelmekte ve iş hayatında mutsuzluk, hırs, verimsizlik, bıkkınlık duyguları ön plana çıkmaktadır *
Genel Liseler (Düz Liseler)
GENEL LİSELERDE EĞİTİM ÖĞRETİM AMAÇLARI
Genel Liseler; Türk Ulusal Eğitim sisteminin genel amaçları doğrultusunda, bireylerin,
Atatürk İnkılap ve İlkelerine ve Anayasa'da ifadesini bulan Atatürk milliyetçiliğine alt; Türk Milletinin milli, ahlaki, insani, manevi ve kültürel değerlerini benimseyen, koruyan ve geliştiren; ailesini, vatanını, milletini seven ve her zaman yüceltmeye çalışan; insan haklarına ve Anayasa'nın başlangıcındaki esas ilkelere dayanan demokratik, laik ve sosyal bir hukuk devleti olan Türkiye Cumhuriyetine karşı tayin ve sorumluluklarını bilen ve bunları davranış haline getirmiş yurttaşlar olarak geliştirmek,
Vücut, fikir, etik, ruh ve duygu bakımlarından dengelenmiş ve dinç şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere, serbest ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, insan haklarına saygılı, şahsiyet ve teşebbüse değerinde veren, topluma karşı yükümlülük duyan; yapıcı yaratıcı ve bereketli kişiler olarak yetiştirmek,
Alaka, yetenek ve kabiliyetlerini geliştirerek zorunlu bilgi, hüner, davranışlar ve birlikte iş görme alışkanlığı kazandırmak suretiyle hayata sıralamak ve onların, kendilerini mutlu kılacak ve toplumun mutluluğuna katkıda bulunacak bir meslek sahibi olmalarını karşılamak nedeniyle belirlenmiş olan üç takvim eğitim veren ve bireyleri yüksek öğretime hazırlayan öğretim kurumlarıdır
GENEL LİSELERDE EĞİTİM ÖĞRETİM İLKELERİ
Bütün öğrencilere orta öğretim seviyesinde, en az iki taraflı bir genel kültür verilir
Öğrencilere birey ve toplum sorunları tanıtılır ve çözüm yolları aranır
Ülkenin ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkıda katılmak bilinci ve gücü kazandırılır
Öğrenciler; ilgi, arzu ve yetenekleri doğrultusunda yüksek öğretime hazırlanır
Öğrencilere fazla yönü olan, soyut, eleştirel, yaratıcı, yapıcı, bağımsız, mantıklı ve çözümlemeli düşünme becerisi kazandırılır
Öğrencilerin planlı, metodik, bereketli egzersiz usul ve teknikleri kazanmaları sağlanır
Öğrencilere zamanı en iyi şekilde kullanma alışkanlığı kazandırılır
Mezunlar ile ilgilenilerek, onların ilk olarak kendi alanları ile ilgili bir yüksek öğretim kurumuna girmeleri özendirme edilir
Öğrencilerin ilgi, arzu, kabiliyet ve derslerdeki galibiyet durumlarına göre alanlara yönelmeleri sağlanır
Öğrenciler, sevgiye, akla, bilime ve tekniğe dayanarak kendi kültürümüz içinde, milli ruhumuzu, özümüzü ve benliğimizi koruyarak, yaşayarak kendisine, ailesine ve milletine yabancılaştırılmadan yetiştirilir
Öğrenciler kişilikli ve bilinçli, kendilerine güvenen ve tatmin edici, kendi kendisi ve başkaları ile yarışan, uygar cesaret sahibi olan, vatanını, milletini seven ve yüceltmeye çalışan, modern, akılcı ve laik davranışlı olarak yetiştirilir
Öğrenciler, iyi bir insan, iyi bir yurttaş olarak hayata hazırlanır
Birey ve halk olarak, serbest ve egemen yaşayabilmek için, öğrencilerin ahenkli ve disiplinli sistematik şekilde düşünme ve kesintisiz alıştırma, müsabaka, başarma, çaba etme duygusu, telaşı, iradesi ve çabası içinde olmaları sağlanır
GENEL LİSELERDE EĞİTİM ÖĞRETİM UYGULAMALARI
Tüm liseler 4 yıllıktır
LİSE I SINIF
İlköğretim eğitimini tamamlayarak genel liselere kabul edilen öğrencilere ve velilerine, eğitim öğretim yılı başında; lise sınıf geçme sistemi aktarılarak, lise eğitimi süresince kendisinden beklenen sorumluluklar bildirilir Isınıfta, Iki Taraflı Genel Kültür dersleri verilerek, öğrencinin yaşamında zorunlu olacak esas bilgileri alması ve II sınıfta seçeceği alana hazırlık yapması sağlanır
Dönem içinde galibiyet durumu takip edilerek ve alan seçiminde kullanılan envanterlerde çıkan sonuçların doğrultusunda, öğrencinin sahip olduğu ilgi, kabiliyet ve yönelimlerine uygun olarak seçebileceği bölge alanlar konusunda bilgilendirme yapılır Eğitim gördüğü okulda mevcut alanlar ve alanlara kaynaklık eden dersler tanıtılarak, mektep idaresi, rehberlik servisi, derslik kılavuz öğretmeni ve ailesi ile birlikte, öğrencinin ileride seçebileceği iş dalına yerinde alana yönlenmesi sağlanır
LİSE II , III ve III SINIF
Genel liselerde okulun şartlarına tarafından açılabilecek alanlar;
Fen Bilimleri Alanı
Türkçe Matematik Alanı
Sosyal Bilimler Alanı
Tanıdık Olmayan Dil Alanı
Spor Alanı
Sanat Alanı
Lise II sınıfta, öğrenci seçmiş olduğu alandan ileride seçebileceği iş dalında alacağı eğitime esas oluşturacak bilgileri alır
Rehberlik servisi ve derslik öğretmeni kadar; ÖSS Sınav sistemi, öğrencinin lise eğitimde gösterdiği başarının ÖSS sınavındaki katkısı, öğrencinin eğitim gördüğü alandan seçebileceği meslek dalları, yüksek öğrenim görebileceği üniversiteler, mesleklerin bireylerde aradığı özellikler, yüksek öğrenimde yöneldiği iş dalında göreceği dersler, yüksek öğrenimden mezuniyet ardından çalışabileceği alanlar, meslek bulgu olanakları konusunda bilgilendirme yapılır
Genel Liselerin temel görevlerinin; öğrencileri, hayata, bir üst öğretime ve bilhassa alaka, arzu, yetenek ve derslerdeki başarı durumlarına kadar alanlarında akademik öğretime hazırlama olduğuna inanılır Buna dayanarak, ceset, hafıza, ruhsal ve duygusal yönlerden dengelenmiş ve sağlıklı bir kişiliğe, bağımsızlık ve bilimsel düşünme gücüne, geniş bir dünya görüşüne sahip, topluma karşısında mesuliyet duyan kişiler olarak yetiştirilmesi amaçlanır
İLKÖĞRETİM SONRASI YÖNLENDIRME
Öğrenci, ilköğretime başladığı birincil yıldan itibaren, ideallerini oluşturmakta ve üniversiteye hazırlık süreci başlamaktadır Esas eğitimini tamamlamış öğrenci, artık meslek grubunu ve okulunu seçeceği aşamaya da gelmiş demektir Bu aşamada verilecek karar çok önemlidir
Veli, öğretmen, öğrenci bir araya gelerek, öğrencinin idealleri ve yeteneklerini en uygun bir şekilde değerlendirmelidir İlköğretim aşamasında yapılan gözlemler ışığında, öğrencinin kabiliyetli ve ilgili olduğu alanda öğrenim görmesi, bir üstteki eğitim yaşantısında kendisine ek avantajlar sağlamaktadır Mesela; öğretmen elde etmek isteyen ve bu alana yerinde özellikleri içeren öğrencilerin, hoca liselerine yönlendirilmesi, öğrencinin hem başarısının yükselmesini hem de üniversiteye girişte ilave puan almasını sağlayacaktır Hoca lisesi mezunu olan bir öğrencinin ÖSS sınavında istediği bölümü galip gelmek için oluşturacağı doğru sayısı, genel lise mezunu bir öğrencinin aynı kasıt için yapacağı soru sayısından daha az olacaktır, bu durumda hoca lisesi mezunu olan öğrenci avantajlı durumdadır
Bu açılardan değerlendirilecek olursa; ilköğretim sonrası devam edilecek öğrenim kurumları tespit edilirken, genç; aile, mektep yönetimi ve öğretmenleri kadar; yetenekleri, kişiliği ve ilgileri açısından içten tanınıp değerlendirilmeli, bu aşamada aile üstteki öğrenim kurumları ile ilgili tatmin edici ve içten bilgiyi almalıdır (Lise müdürleri, rehber öğretmenler, ilköğretim okulları yönetici ve öğretmenlerinden) Içten üretilmiş bir yönlendirme, akademik süreçte sağlanacak başarının temelini oluşturmaktadır
Yanlış yapılan yön belirleme ve seçimlerde ise; genç, kendisine uygun bir alana yönlendirilmediği için başarısız olmakta, kendini ifade de zorlanmakta, üniversite eğitiminde hatalı mesleğe yönelmekte ve iş hayatında mutsuzluk, hırs, verimsizlik, bıkkınlık duyguları ön plana çıkmaktadır *