iltasyazilim
FD Üye
GENELLIKLE KAZALAR VE TRAFİK KAZALARI
A Kaza: Umulmadık bir anda meydana gelen, daha evvelden olacağı tahmin edilemeyen, planlanmayan, önlemler alındığı vakit Çoğunun önlenebileceği ölüm, yaralanma ve somut hasarla sonuçlanan olaylara KAZA denir
Konut kazaları, iş kazaları, spor kazaları , okul kazaları trafik kazaları gibi gruplara ayrılabilirler
ülkemizde sıkça boyutunun büyüklüğüne kadar facia ile karıştırılır Ama AFET, niyet olmaksızın oluşan, insanları ve çevreyi negatif etkileyen doğal kaynaklı olaylardır Depremde ve selde olduğu gibi
Kazaların nedenleri azıcık daha sonra sayılacaktır; lakin burada şunu spesifize etmek gerekir fakat, kazaların en büyük sorumlusu insan iken felaketlerin sorumlusu doğal olaylardır Ayrıca meydana geldikleri sırada verdikleri hasar açısından felaketler kazalara göre daha büyük ölçüde hasar verirler Öreğin Marmara depreminde 45 saniyede binlerce kişi yaşamını yitirirken, ülkemizdeki maksimum ölümün yaşandığı bir trafik kazasında 37 kişi yaşamını yitirmiştir Oysa trafik kazalarındaki yıllık ölü sayısı facia boyotuna ulaşmaktadır
B Kazaların Nedenleri:
Şöyle özetlenebilir:
• İnsanın kendi kendine kazaya niçin olması
• Diğer insanların kaza ile karşı karşıya bırakılması
• Kullanılan vasıta ve gereçler
• Çevre ve doğa olayları
• Akıntı eksikliği ve ihmaller
• Teknik ve yasal yetersizlikler,Bireysel yetersizlikler
• Başvuru Formu ve denetleme azlığı
• Yanlış inanç, örf ve adetler
C Trafik Kazaları:
Karayolu üzerinde hareket halinde olan bir ya da ansızın fazla aracın karıştığı ölüm, yaralanma ve çarpan çarpılan nesnede fiziki zarar oluşturan olaylara Trafik kazası denir Kapsamı:
• En Düşük 2 aracın çarpışması
• Araç ile yayanın çarpışması
• Araç ile hayvanların çarpışması
• Araç ile sabit nesnelerin çarpışmasıdır
D Ülkemizde ve Dünyada Trafik Kazaları:
Ülkemiz her sene binlerce insanı yaşamından eden, binlercesini sakat bırakan, milyarlarca liralık ulusal mal varlığı kaybına, insanların işgücü kaybına, ruhsal yapılarının bozulmasına neden olan trafik kazaları ile dünyada ilk 10 sırada yer almaktadır
Ülkemiz istatistiklerine bakıldığında kaza, zarar görmüş ve ölü sayılarının gerçekçi olmadıkları görülmektedir Emniyet Genel Müdürlüğü rakamları, Jandarma kayıtları, Hastanede ölenler veya kırsal alanlarda kayıtlara girmeyenleri toplayabilirsek; rakamlar dehşet boyutlara ulaşmaktadır Yalnızca EGM ve jandarma kayıtlarına kadar yaşamını kaybedenlerin sayısı:
1998 yılında 8944, 1999 yılında 8523, 2000 yılında ise 7306 olarak kaydedilmiştir Araştırmalara göstermiştir ancak; ülkemizde maksimum kaza; yaz mevsiminde, haftanın cuma ve cumartesi günleri, günün 12:00 18:00 saatleri aralarında olduğudur
Gelişmiş ülkelerde kaza sayısı daha az olduğu gibi toplumsal olarak ilkyardım bilinci ve uygulaması yerleştiği için ölü sayısı da oldukça azdır
Bunun nedenleri:
• İlkyardım eğitiminin ilk öğretim aşamasında verilmeye başlanması,
• İyi bir haberleşme sisteminin bulunması,
• ilkyardım merkezlerinin belli başlı arterlerde emin aralıklarla bulunması,
• Trafik kurallarına bütün uyulması,
• Trafik cezalarının ağır ve caydırıcı olması içten uygulanması,
• Aksaklıkların kısa sürede giderilip sorun olmaktan çıkarılması sayılabilir
E Trafik Kazalarının Nedenleri
üç başlık altında toplanabilir:
1 ARAÇ: %24 oranında kusurlu
Lastik patlaması
Fren, silecek, rot, direksiyon ve mala arızaları
Araç bakımının vaktinde yapılmayışı
Eski ve yetkisiz araçların kullanılması
2 ÇEVRE:
AYOL:%24
Büyüyen nüfusa paralel yeni yolların yapılmayışı,
Artan yolların bakımsızlığı,
Uyarı işaretlerinin yetersizliği,
Kaldırımların yetersizliği ya da amacı dışarıda kullanılışı
B İKLİM KOŞULLARI %12
Buzlanma, sis, yağmur
Çok sıcak, çok soğuk
3 İNSAN:
%9095 hata payına sahiptir
A Mühendislik hataları: Yol ve araç yapımında , planlanmasındaki hatalar
B Yolcular: Sürücünün dikkatini dağıtabilirler
C Yayalar: Kent içinde daha, artı kazaya niçin olmaktalar Zira, Yaya geçitlerini kullanmıyorlar, bir anda yola çıkıyorlar, trafik kurallarına uymuyorlar, düşüncesiz ve bilgisizler
D Sürücüler: %8085 kazadan sorumlular Çünkü;
1 Trafik kurallarına uymuyorlar, kaide çiğnemek bir hobi
2 Alkollü vasıta kullanıyorlar
3 Akılsızca Yapılan ,uykusuz ve bitkin araç kullanıyorlar
4 Bilinçsizce, sorumsuzca vasıta kullanıyorlar
5 Ruhsal yapılarında dengesizlik olabilir
6 Fiziksel organ eksiklikleri olabilir
İLKYARDIM
TANIMI:
Birdenbire hastalanan veya yaralanan kişiye tıbbi tedavi yapılıncaya değin derhal ve olay uygun çevre olanaklarıyla yapılan geçici müdahaleye ilkyardım nedir
İlkyardımcı şunu katiyen unutmamalıdır oysa; yapacağı operasyon bir tedavi değildir; çünkü amacımız çare değildir ilk yardımdır Bir Takım kitaplarda birincil destek, 3T (teşhis tedavi nakliye) olarak açıklamaktadır Ancak bura da geçen ikinci T (tedavi) ifadesi şoför kurslarında bahşedilen ilkyardım eğitiminde dürüst olarak kabul edilemez Bilindiği gibi, tedaviyi sağlıkla ilgili okullarda eğitim alarak iş sahibi olanlar yapabilirler
O halde burada ilkyardımcı şöyle açıklama edebiliriz:
TANİ GEÇİCİ MUDAHİLE
ILK YARDIM
TAŞIMA
AMACI:
Yaralının durumunu teftiş altına alıp daha kötüye gitmemesine engelleyerek yaşam kurtarmaktır
SAKATLIĞI ÖNLER SAKATLIK DERECESİNİ AZALTIR
ILK YARDIM
YAŞAM KURTARIR
İLKELERİ:
İyi bir ilkyardım için şu ilkelere uyulmalıdır:
Tez karar vererek yaralıyı ölçmek
Yaralıyı bulunduğu pozisyondan kurtararak uygun pozisyon atamak
Geçici önlemi hemencecik almak
Kalabalığı uzaklaştırmak
Moral devretmek
Bilincini açık yetişmek
Sıcak yakalamak
Çamaşırları keserek çıkarmak
Tehlikesiz yere olmak
HEDEFLERİ:
Solunumun sağlanması
Kalbin çalıştırılması
Kanamanın durdurulması
Şokun engellenmesi
Yaranın dış etkenlerden korunması
Yerinde pozisyon verilmesi
Haberleşmenin sağlanması
yaralının taşınarak sevk edilmesi
Mesela, bir otobüs kazasında çoğu zarar görmüş var ise, önce soluk almayandan, kalbi çalışmayandan, kanaması olandan başlayarak birincil destek yapılmalıdır
AŞAMALARI:
1 Trafik güvenlik önlemlerini elde etmek
Kaza yapan aracın arkasına 150m geriden görülebilecek şekilde reflektör koyulmalı dönemeçte ise ön tarafa da yerleştirilebilir( Taş,lastik ve ağaç dalı hazırlamak yanlıştır Orada bırakılabilecekleri ihtimali düşünülürse başka kazalara niçin olabilir)
Böylece ayrıca zincirleme kaza önlenerek yeni yaralanmalar da önlenmiş olacak, hemde araçtaki yaralının durumu ikinci darbe ile daha kötüye gitmemiş olacak
Birincil yardımcının da güvenliği sağlanmış olacaktır
2 Yaralıyı güvenli olmayan yerden güvenli yere edinmek
3 Hangi konuda ilkyardım yapılacağına karar tahsis etmek ve kullanmak
4 Haberleşmeyi karşılamak
5 Hangi yaralının önce taşına cağına karar vermek; gruplamak
6 Yaralıları taşıyarak sevk etmek
ilerideki konularımızda bu aşamalar tek tek açıklanacağı için burada sadece safha olarak sayılmış ve detaylandırılmamıştır
ILK YARDIMCININ ÖZELLİKLERİ:
Yaşamak bir insan hakkı, yaşatmak için çaba tüketmek da bir vatandaşlık görevidir Bu bilinçle bir ilkyardımcıda şu özellikler bulunmalıdır:
Ilk Önce ilkyardım konusunda tatmin edici data ve beceriyesahip olmalıdır
A ’da data var beceri yok
B ’de veri yok maharet var
C ’de keza veri hemde beceri var
Örnek bir ilkyardımcı C ’de görüldüğü gibidir
Empati geliştirmeli (kendisini yaralının değiştirme)
Yarayı iyi değerlendirmeli
Ümitsizlik belirtisi göstermeden sakin olmalı
İlkyardımcı kendi güvenliğini riske atmamalı
Çevre olanaklarından iyi yararlanmalı
Eldeki malzemeyi en iyi şekilde kullanmalı
Yaralıya moral verebilmeli
Ambulans geldiğinde sağlık durumu görevlilerine gerekli bilgileri aktara bilmeli
İlkyardım data ve becerisini şampiyon sürücüler, kazayı gördüğü anda müdahale etmek zorundadırlar Yoksa keza insanlık görevlerini yapmamış olacaklar hem de puan ve para cezasını birlikte ödeyeceklerdir *
A Kaza: Umulmadık bir anda meydana gelen, daha evvelden olacağı tahmin edilemeyen, planlanmayan, önlemler alındığı vakit Çoğunun önlenebileceği ölüm, yaralanma ve somut hasarla sonuçlanan olaylara KAZA denir
Konut kazaları, iş kazaları, spor kazaları , okul kazaları trafik kazaları gibi gruplara ayrılabilirler
ülkemizde sıkça boyutunun büyüklüğüne kadar facia ile karıştırılır Ama AFET, niyet olmaksızın oluşan, insanları ve çevreyi negatif etkileyen doğal kaynaklı olaylardır Depremde ve selde olduğu gibi
Kazaların nedenleri azıcık daha sonra sayılacaktır; lakin burada şunu spesifize etmek gerekir fakat, kazaların en büyük sorumlusu insan iken felaketlerin sorumlusu doğal olaylardır Ayrıca meydana geldikleri sırada verdikleri hasar açısından felaketler kazalara göre daha büyük ölçüde hasar verirler Öreğin Marmara depreminde 45 saniyede binlerce kişi yaşamını yitirirken, ülkemizdeki maksimum ölümün yaşandığı bir trafik kazasında 37 kişi yaşamını yitirmiştir Oysa trafik kazalarındaki yıllık ölü sayısı facia boyotuna ulaşmaktadır
B Kazaların Nedenleri:
Şöyle özetlenebilir:
• İnsanın kendi kendine kazaya niçin olması
• Diğer insanların kaza ile karşı karşıya bırakılması
• Kullanılan vasıta ve gereçler
• Çevre ve doğa olayları
• Akıntı eksikliği ve ihmaller
• Teknik ve yasal yetersizlikler,Bireysel yetersizlikler
• Başvuru Formu ve denetleme azlığı
• Yanlış inanç, örf ve adetler
C Trafik Kazaları:
Karayolu üzerinde hareket halinde olan bir ya da ansızın fazla aracın karıştığı ölüm, yaralanma ve çarpan çarpılan nesnede fiziki zarar oluşturan olaylara Trafik kazası denir Kapsamı:
• En Düşük 2 aracın çarpışması
• Araç ile yayanın çarpışması
• Araç ile hayvanların çarpışması
• Araç ile sabit nesnelerin çarpışmasıdır
D Ülkemizde ve Dünyada Trafik Kazaları:
Ülkemiz her sene binlerce insanı yaşamından eden, binlercesini sakat bırakan, milyarlarca liralık ulusal mal varlığı kaybına, insanların işgücü kaybına, ruhsal yapılarının bozulmasına neden olan trafik kazaları ile dünyada ilk 10 sırada yer almaktadır
Ülkemiz istatistiklerine bakıldığında kaza, zarar görmüş ve ölü sayılarının gerçekçi olmadıkları görülmektedir Emniyet Genel Müdürlüğü rakamları, Jandarma kayıtları, Hastanede ölenler veya kırsal alanlarda kayıtlara girmeyenleri toplayabilirsek; rakamlar dehşet boyutlara ulaşmaktadır Yalnızca EGM ve jandarma kayıtlarına kadar yaşamını kaybedenlerin sayısı:
1998 yılında 8944, 1999 yılında 8523, 2000 yılında ise 7306 olarak kaydedilmiştir Araştırmalara göstermiştir ancak; ülkemizde maksimum kaza; yaz mevsiminde, haftanın cuma ve cumartesi günleri, günün 12:00 18:00 saatleri aralarında olduğudur
Gelişmiş ülkelerde kaza sayısı daha az olduğu gibi toplumsal olarak ilkyardım bilinci ve uygulaması yerleştiği için ölü sayısı da oldukça azdır
Bunun nedenleri:
• İlkyardım eğitiminin ilk öğretim aşamasında verilmeye başlanması,
• İyi bir haberleşme sisteminin bulunması,
• ilkyardım merkezlerinin belli başlı arterlerde emin aralıklarla bulunması,
• Trafik kurallarına bütün uyulması,
• Trafik cezalarının ağır ve caydırıcı olması içten uygulanması,
• Aksaklıkların kısa sürede giderilip sorun olmaktan çıkarılması sayılabilir
E Trafik Kazalarının Nedenleri
üç başlık altında toplanabilir:
1 ARAÇ: %24 oranında kusurlu
Lastik patlaması
Fren, silecek, rot, direksiyon ve mala arızaları
Araç bakımının vaktinde yapılmayışı
Eski ve yetkisiz araçların kullanılması
2 ÇEVRE:
AYOL:%24
Büyüyen nüfusa paralel yeni yolların yapılmayışı,
Artan yolların bakımsızlığı,
Uyarı işaretlerinin yetersizliği,
Kaldırımların yetersizliği ya da amacı dışarıda kullanılışı
B İKLİM KOŞULLARI %12
Buzlanma, sis, yağmur
Çok sıcak, çok soğuk
3 İNSAN:
%9095 hata payına sahiptir
A Mühendislik hataları: Yol ve araç yapımında , planlanmasındaki hatalar
B Yolcular: Sürücünün dikkatini dağıtabilirler
C Yayalar: Kent içinde daha, artı kazaya niçin olmaktalar Zira, Yaya geçitlerini kullanmıyorlar, bir anda yola çıkıyorlar, trafik kurallarına uymuyorlar, düşüncesiz ve bilgisizler
D Sürücüler: %8085 kazadan sorumlular Çünkü;
1 Trafik kurallarına uymuyorlar, kaide çiğnemek bir hobi
2 Alkollü vasıta kullanıyorlar
3 Akılsızca Yapılan ,uykusuz ve bitkin araç kullanıyorlar
4 Bilinçsizce, sorumsuzca vasıta kullanıyorlar
5 Ruhsal yapılarında dengesizlik olabilir
6 Fiziksel organ eksiklikleri olabilir
İLKYARDIM
TANIMI:
Birdenbire hastalanan veya yaralanan kişiye tıbbi tedavi yapılıncaya değin derhal ve olay uygun çevre olanaklarıyla yapılan geçici müdahaleye ilkyardım nedir
İlkyardımcı şunu katiyen unutmamalıdır oysa; yapacağı operasyon bir tedavi değildir; çünkü amacımız çare değildir ilk yardımdır Bir Takım kitaplarda birincil destek, 3T (teşhis tedavi nakliye) olarak açıklamaktadır Ancak bura da geçen ikinci T (tedavi) ifadesi şoför kurslarında bahşedilen ilkyardım eğitiminde dürüst olarak kabul edilemez Bilindiği gibi, tedaviyi sağlıkla ilgili okullarda eğitim alarak iş sahibi olanlar yapabilirler
O halde burada ilkyardımcı şöyle açıklama edebiliriz:
TANİ GEÇİCİ MUDAHİLE
ILK YARDIM
TAŞIMA
AMACI:
Yaralının durumunu teftiş altına alıp daha kötüye gitmemesine engelleyerek yaşam kurtarmaktır
SAKATLIĞI ÖNLER SAKATLIK DERECESİNİ AZALTIR
ILK YARDIM
YAŞAM KURTARIR
İLKELERİ:
İyi bir ilkyardım için şu ilkelere uyulmalıdır:
Tez karar vererek yaralıyı ölçmek
Yaralıyı bulunduğu pozisyondan kurtararak uygun pozisyon atamak
Geçici önlemi hemencecik almak
Kalabalığı uzaklaştırmak
Moral devretmek
Bilincini açık yetişmek
Sıcak yakalamak
Çamaşırları keserek çıkarmak
Tehlikesiz yere olmak
HEDEFLERİ:
Solunumun sağlanması
Kalbin çalıştırılması
Kanamanın durdurulması
Şokun engellenmesi
Yaranın dış etkenlerden korunması
Yerinde pozisyon verilmesi
Haberleşmenin sağlanması
yaralının taşınarak sevk edilmesi
Mesela, bir otobüs kazasında çoğu zarar görmüş var ise, önce soluk almayandan, kalbi çalışmayandan, kanaması olandan başlayarak birincil destek yapılmalıdır
AŞAMALARI:
1 Trafik güvenlik önlemlerini elde etmek
Kaza yapan aracın arkasına 150m geriden görülebilecek şekilde reflektör koyulmalı dönemeçte ise ön tarafa da yerleştirilebilir( Taş,lastik ve ağaç dalı hazırlamak yanlıştır Orada bırakılabilecekleri ihtimali düşünülürse başka kazalara niçin olabilir)
Böylece ayrıca zincirleme kaza önlenerek yeni yaralanmalar da önlenmiş olacak, hemde araçtaki yaralının durumu ikinci darbe ile daha kötüye gitmemiş olacak
Birincil yardımcının da güvenliği sağlanmış olacaktır
2 Yaralıyı güvenli olmayan yerden güvenli yere edinmek
3 Hangi konuda ilkyardım yapılacağına karar tahsis etmek ve kullanmak
4 Haberleşmeyi karşılamak
5 Hangi yaralının önce taşına cağına karar vermek; gruplamak
6 Yaralıları taşıyarak sevk etmek
ilerideki konularımızda bu aşamalar tek tek açıklanacağı için burada sadece safha olarak sayılmış ve detaylandırılmamıştır
ILK YARDIMCININ ÖZELLİKLERİ:
Yaşamak bir insan hakkı, yaşatmak için çaba tüketmek da bir vatandaşlık görevidir Bu bilinçle bir ilkyardımcıda şu özellikler bulunmalıdır:
Ilk Önce ilkyardım konusunda tatmin edici data ve beceriyesahip olmalıdır
A ’da data var beceri yok
B ’de veri yok maharet var
C ’de keza veri hemde beceri var
Örnek bir ilkyardımcı C ’de görüldüğü gibidir
Empati geliştirmeli (kendisini yaralının değiştirme)
Yarayı iyi değerlendirmeli
Ümitsizlik belirtisi göstermeden sakin olmalı
İlkyardımcı kendi güvenliğini riske atmamalı
Çevre olanaklarından iyi yararlanmalı
Eldeki malzemeyi en iyi şekilde kullanmalı
Yaralıya moral verebilmeli
Ambulans geldiğinde sağlık durumu görevlilerine gerekli bilgileri aktara bilmeli
İlkyardım data ve becerisini şampiyon sürücüler, kazayı gördüğü anda müdahale etmek zorundadırlar Yoksa keza insanlık görevlerini yapmamış olacaklar hem de puan ve para cezasını birlikte ödeyeceklerdir *