Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Genişletilmiş Gerçeklik Nedir?

Genişletilmiş Gerçeklik Nedir?
0
59

teknoloji

FD Üye
Katılım
Ocak 9, 2022
Mesajlar
38,248
Etkileşim
1
Puan
36
Yaş
46
F-D Coin
83

Genişletilmiş gerçeklik (Extended Reality) yahut kısa ismiyle XR, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve karma gerçeklik dahil olmak üzere daha yeni, sürükleyici teknolojileri kapsayan bir şemsiye kategoridir. Genişletilmiş gerçeklik alanında yaşanan gelişmeler, çalışma, yaşama ve oyun oynama formumuzu çoktan değiştirmeye başladı bile. Lakin her şey daha yeni başlıyor.

Sanal, artırılmış ve karma gerçeklik, XR teknolojisinin temel ögelerini oluşturuyor. Sanal gerçeklik (Virtual reality/VR), genel olarak insanların simüle edilmiş sanal bir ortama girmesini sağlıyor. VR kullanıcıları ekseriyetle gözlükler aracılığıyla kendilerini sanal bir dünyada buluyor. Ne yazık ki sanal gerçeklik donanımları başta ülkemizde olmak üzere hala değerli diyebileceğimiz bir düzeyde. Tekrar de bu teknolojilere ulaşabilen değerli bir kitle var.
Virtual-reality-VR-Sanal-Gerceklik.jpg
HTC’nin sanal gerçeklik gözlüğü.
En son VR teknolojileri bu hudutları zorlayarak ortamların gerçek dünya üzere görünmesini ve davranmasını sağlıyor. Ayrıyeten dokunma, ses ve koku üzere ek duyular için takviyeler eklenmeye başladı. VR ile oyuncular bir görüntü oyununa büsbütün dalabilirler, dizayncılar ve müşteriler inşaattan evvel detayları tamamlamak için bina projelerini gözden geçirebilir ve perakendeciler fizikî bir ekran oluşturmadan evvel sanal ekranları test edebilirler.

Artırılmış gerçeklik nedir?


Artırılmış gerçeklik (Augmented reality/AR) teknolojisini işlenmiş bir imajın gerçek dünya üzerine bindirilmesi olarak tanımlayabiliriz. Taşınabilir oyun Pokémon GO, oyuncular mahallelerinde dolaşırken çimler ve kaldırımlar üzerinde duran bilgisayar tarafından oluşturulan canavarları göstererek AR’yi ana akım haline getirdi.

AR grafikleri, cep telefonları, tabletler ve öteki aygıtlar aracılığıyla görülerek kullanıcılara yeni bir çeşit etkileşimli tecrübe sunmakta. Örneğin istikamet bulma tecrübesi AR ile iyileştirilebilir. Bir arabanın ön camları, 2B bir haritayı takip etmek yerine sürücüyü tam olarak nereye dönmesi gerektiğini yönlendiren simüle edilmiş oklarla istikamet tayin edebilir.
Artirilmis-gerceklik-Augmented-reality-AR.jpg
Mimari projelerde Artırılmış Gerçeklik kendine hoş bir kullanım alanı bulabiliyor.
Karma Gerçeklik Nedir?


Karma gerçeklik, kullanıcıların dijital ve fizikî dünyalarla direkt etkileşime girebilecekleri bir ortam yaratan, gerçek dünya ve işlenmiş grafiklerin kusursuz bir entegrasyonudur.

Karma gerçeklik (Mixed Reality/MR) ile gerçek ve sanal objeler karışırken tek bir ekranda birlikte kullanıcılara sunuluyor. Kullanıcılar bir kulaklık, telefon yahut tablet aracılığıyla MR ortamlarını deneyimleyebilir ve dijital objeleri fizikî dünyaya yerleştirerek yahut hareket ettirerek etkileşime girebilir.

İki tıp MR mevcut:
  • Sanal objeleri gerçek dünyayla bir ortaya getirme: Örneğin bir kullanıcının gerçek dünyayı bir VR gözlüğündeki kameralar aracılığıyla gördüğü ve sanal objelerin görünüme kusursuz bir formda karıştığı durumlar. Daha düzgün anlamak için bu görüntüyü izleyebilirsiniz.
  • Gerçek dünyadaki objeleri sanal dünyalara karıştırma: Örnek olarak dünyada oynayan VR oyuncusunu izlemek üzere sanal dünyaya karıştırılmış bir VR iştirakçisinin kamera manzarasını verebiliriz.
Sanal gerçeklik, birinci olarak insanları uçuş simülatörlerinde eğitmek için muhakkak kesimlerde kullanılmaya başladı. Güç ve otomotiv tasarım sanayileri de bu teknolojiyi erken benimseyenler ortasındaydı. Simülasyon ve görselleştirme tarafında VR kullanımı için büyük muhteşem bilgisayarlar gerekiyordu. Ayrıyeten ultra yüksek çözünürlüklü ekranlar ve duvarlardan tavana kadar her yüzeye yansıtılan VR ortamına sahip boş odalar (VR cave) olmak üzere özel alanlara gereksinim duyuluyordu.

Yıllar içinde VR birden fazla kullanıcı için satın alınabilir hale geldi. Küçük VR ekosistemi temel olarak büyük kurumlardan ve akademik araştırmacılardan oluşuyordu. SteamVR ile birlikte HTC Vive ve Oculus Rift üzere sanal gerçeklik gözlükleri ise yaygınlaşma konusundaki kıymetli adımlar oldu.

İnsanlar artık sürükleyici VR içeriklerini deneyimlemek için şahsî sanal gerçeklik gözlüklerine çok daha kolay ulaşabiliyor. Öte yandan yeni kuşak ekran kartları epeyce güçlendi, oyunların grafikleri ise gelişmeye devam ediyor. Ansızın VR milyonlarca kişi tarafından erişilebilir hale gelirken büyük bir ekosistem ortaya çıktı.

XR-Genisletilmis-gerceklik.jpg


Son yıllarda hepsi bir ortada (AIO) gözlüklerin piyasaya sürülmesiyle yeni bir VR inovasyon dalgası başladı. Daha evvel büsbütün sürükleyici VR tecrübeleri, güçlü PC’lere fizikî bir ilişki gerektiriyordu. Bu gelişmiş gözlükler, işletim sistemi ve imgeyi hesaplama yeteneği olmadığı için bağımsız bir aygıt olarak çalışamadı.

Ancak AIO aygıtlarıyla kullanıcılar, her vakit tam olarak ulaşılabilir bir tecrübe sağlayabilen, basit bir heyetimle çalışan özel bir aygıta erişim elde etti. VR akış teknolojisinin yeniliği ile birleştiğinde, kullanıcılar artık hareket halindeyken bile güçlü VR ortamlarını deneyimleyebiliyor.

Yüksek kaliteli XR giderek daha erişilebilir hale geliyor. Dünya çapındaki tüketiciler, sürükleyici oyundan uzaktan öğrenmeye ve sanal eğitime kadar XR tecrübesi yaşamak için AIO aygıtlar satın alıyor. Büyük kuruluşlar, iş akışlarına ve tasarım süreçlerine XR süreçlerini dahil etmeye başladı.
Azure-Sanal-Gerceklik-XR-VR.jpg
VR, kendine iş dünyasında da yer buluyor.
Günümüzün en büyük trendlerinden biri ise buluttan 5G aracılığıyla XR tecrübeleri sağlamak. Bu, iş istasyonlarına bağlı olma yahut tecrübeleri tek bir alanla sınırlama gereksinimini ortadan kaldırıyor.

İnsanlar buluttan 5G üzerinden akış gerçekleştirerek XR aygıtlarını kullanabilir, pozisyon ve vakitten bağımsız olarak bir bilgi merkezinden XR tecrübelerini çalıştırmak için bilgi süreç gücünü elde edebilir. NVIDIA CloudXR üzere gelişmiş tahliller, sürükleyici akışı daha erişilebilir hale getiriyor, böylelikle daha fazla XR kullanıcısı her yerden yüksek kaliteli ortamları deneyimleyebiliyor.



Aynı vakitte AR de daha yaygın hale gelmeye başladı. Pokémon GO tanınan geldikten sonra AR, bir dizi ek tüketici alana adım attı. Birçok toplumsal medya platformu, kullanıcıların yüzlerine yerleştirebilecekleri filtreler ekledi. Perakende kesimindeki kuruluşlar, fotogerçekçi işlenmiş 3D eserleri sergilemek için AR’yi birleştirdi ve müşterilerin bu eserleri bir odaya yerleştirmesini ve rastgele bir alanda görselleştirmesini sağladı

Ayrıca mimari, imalat, sıhhat ve daha pek çok daldaki işletmeler, iş akışlarını büyük ölçüde güzelleştirmek ve eşsiz, etkileşimli tecrübeler oluşturmak için gelişmiş teknolojiler kullanıyor. Örneğin mimarlar ve tasarım takımları, yerinde ilerlemeyi görebilmek ve dijital dizaynlarla karşılaştırabilmek gayesiyle inşaat projesi izleme için AR’yi entegre olarak kullanmakta.

Varjo-XR-3-Gozluk-VR-XR-640x427.jpg


Hala hayli yeni olmasına karşın MR, XR alanında yerini kuvvetlendirmeye devam ediyor. Varjo XR-3 de dahil olmak üzere MR için üretilmiş aygıtların ortaya çıkması da bunu tasdikliyor. MR gözlükleri ile mühendislik, tasarım, simülasyon ve araştırma alanlarındaki profesyoneller, gerçek hayatta 3D modellerini geliştirebilir ve bunlarla etkileşime girebilir.

XR teknolojisi ilerledikçe, diğer bir teknoloji kullanıcıları yeni bir çağa itiyor: Yapay zeka. Yapay zeka (AI), VR’de tasarımcılara yardımcı olan sanal asistanlardan, bireyleri kendin yap projelerinde yönlendirebilecek akıllı AR kaplamalarına kadar XR alanında kıymetli bir rol oynayacak.



Örnek olarak, bir gerçeklik gözlüğü taktığınızı ve içeriğe doğal konuşma ve hareketlerle ne yapacağını söylediğinizi hayal edin. Eller hür ve konuşmaya dayalı olarak hareket ettiğinizde, bir işte uzman olmasanız bile kusursuz dizaynlar ortaya çıkarabileceksiniz. Ayrıyeten beşerler son derece karmaşık projeleri tamamlayabilecek ve güçlü uygulamaların yeteneklerinden yararlanabilecek.

OV-XR-640x340.jpg


NVIDIA Omniverse üzere platformlar, kullanıcıların 3B simülasyonlar ve sanal dünyalar oluşturma formunu çoktan değiştirdi. Omniverse, dünyanın her yerinden kullanıcıların dijital ikiz simülasyonları geliştirmesine ve çalıştırmasına imkan tanıyor. Platform, kullanıcılara 2B monitörler yahut tercih ettikleri XR tecrübesi aracılığıyla fizikî olarak yanlışsız, büsbütün ışın izlemeli sanal dünya için ortam yaratma esnekliği sağlıyor.

Sanal gerçeklik dünyası her geçen gün gelişmeye devam ediyor ve bu noktada imkanlar neredeyse sınırsız. Önümüzdeki 10 yıl içerisinde tahminen kestirim bile edemeyeceğimiz yenilikler görme fırsatı bulacağız.
 

Similar threads

Apple’ın sanal gerçeklik ürünlerini WWDC22 etkinliğinde tanıtacağı iddia edilmişti. Etkinlikte AR/VR başlık konusuna değinmeyen Apple, yeni bir sızıntı ile gündeme geldi. Ünlü analist Ming-Chi Kuo, 2. nesil Apple AR/VR başlığın tanıtım tarihinden bahsetti. Uygun fiyatlı 2. nesil Apple AR/VR...
Cevaplar
0
Görüntüleme
309
Sanal bir gelecek inşa etmek isteyen şirketlerin arasına Amazon da katılıyor. E-ticaret devi, henüz resmi olarak tanıtılmamış AR/VR ürünü için çalışmalarına son aylarda hız kattı. Pek çok kişi Amazon’un bu ürün ile Meta’nın metaverse dünyasına rakip olacağını düşünüyor. Amazon’un metaverse...
Cevaplar
0
Görüntüleme
105
Son dönemde metaverse kavramı ile birlikte sanal gerçeklik kavramı oldukça popüler hale geldi. Birçok kişi ne olduğunu kavrayamamışken çoğu kişiye göre kaçınılmaz teknolojik zorunluluk olacak. Tüm bu bilinmezlik devam etse de büyük teknoloji şirketleri VR başlıklar için devasa bütçeler ayırdı...
Cevaplar
0
Görüntüleme
61
Facebook’un adını Meta’ya çevirmesi ve metaverse için milyarlarca dolar yatırım yapacağını duyurmasının ardından, sosyal medyanın geleceği de tartışma konusu oldu. Sanal gerçekliğin (AR, MR ve VR) kapsayan genişletilmiş gerçeklik (XR) tahminlerini ele alan yeni araştırma, 2040 yılına kadar...
Cevaplar
0
Görüntüleme
97
Geçtiğimiz ay gerçekleştirilen Facebook Connect etkinliği sonrası, tüm dünyanın gözü yeniden artrılmış ve sanal gerçeklik teknolojilerine çevrilmiş durumda. Mark Zuckerberg tarafından duyurulan Metaverse projesi ile sanal dünyanın ve internetin geleceği olacağı belirtilen yeni nesil...
Cevaplar
0
Görüntüleme
70
858,512Konular
980,897Mesajlar
30,755Kullanıcılar
duygu_q44Son üye
Üst Alt