Stillwater
FD Üye
Google Tag Manager Nedir?
Google Tag Manager için ayrıntılı bir içerik analizi eklentisi denilebilir. Web sitelerini ziyaret eden internet kullanıcıların davranışlarını anlamak için kullanılmaktadır. Google Tag Manager kullanan site sahipleri, internet kullanıcılarının nerde ve hangi yolla sitelerini ziyaret ettikleri ve kullanıcıların hangi tıklamaları yapmış olduğu gibi birçok soru hakkında bilgi sahibi olmaktadırlar. Google Tag Manager kullanarak web sitenizde olan aksiyonları takip edebilirsiniz.Etiket yöneticisi kullanıcısı olan site sahipleri, reklam faaliyetlerini kolay yolla takip edebilirler. Site sahipleri için analizlerin takibi olmadan reklam vermenin bir anlamı olmamaktadır. Bu analiz ve raporlar sayesinde site sahipleri, tıklanmaların en uygun ve yüksek olduğu zamanda reklam verme imkanına sahipler. Bununla doğru orantılı olarak site sahipleri, kolaylıkla gelirlerini artırabilirler diyebiliriz. Sitenin en verimli halinin site sahibi tarafından bilinmesi, site içerisindeki etkileşimi bilmek ve daha çok para kazanmaya yönlendirmek için fırsat niteliğindedir.
Kısaca Google Tag Manager, web sitelerin veya mobil uygulamaların eklenen hazır kod bağlarını ve etiketleri tek bir yerden yürütülmesini sağlayan bir araçtır. Kod bağları bu sayede kolay yönlendirilebilir hale gelirler. Ayrıca tek bir yönlendirmenin yeterli olması sitenizin daha hızlı çalışmasına olanak sağlar.
Google Tag Manager, site için gerekli olan takip kodlarını bünyesinde barındırır. Böylece site sahiplerinin karışık kod yüklemelerini yapmasına gerek kalmaz. Google Tag Manager, kodların tek bir panel üzerinden yüklenip ve yönetilmesine olanak sağlar.
Ayrıca basit bir raporlama ile sayfa içerisinde hata olup olmadığı, eğer hata varsa bu hatanın kodlarının neye tekabül ettiği, hatanın açıklamasının ne olduğu gibi bilgilere sahip olmanızı sağlar. Analizler, kullanıcıların seçecekleri zaman dilimine göre verilmektedir. Örneğin haftalık veya aylık analiz raporlarını tek bir tıkla görmeniz mümkündür.
Ek olarak Google Tag Manager sadece web sitesi için değil mobil uygulamaları için de kullanılabilir. Aynı zamanda esnek yapısı sayesinde elde edilen analizler, yönlendirilecek konularla uyumlu şekilde çalışmaktadırlar.
Google Tag Manager Hesabı Nasıl Açılır?
Google arama butonuna “Google Tag Manager hesap açma” yazarak ulaşabileceğiniz sayfa Google Tag Manager sayfası ile kolaylıkla hesap açabilirsiniz.Karşınıza çıkan sayfada sağ üst taraftaki “Hesap Oluştur” butonuna tıkladığınız zaman hesap kurulum aşamasına geçebilirsiniz. Bu sayfa üzerinden hesap adı, ülke adı, kapsayıcı kurulum adı, takip edeceği platformun seçilmesi gibi bilgiler doldurulur.
Takip edilecek “platform seçeneği” web sitesi analizleri almak isteyenler için “web” seçeneğidir. Bilgileri tamamladığınızda “oluştur” demeniz gerekir. Sonrasında karşınıza bir sözleşme gelecektir. Sözleşme onaylandıktan sonra kurulumunuz gerçekleşmiş olacaktır. Sonrasında size verilen kodların sitenize geçirmeniz gerekir.
Google Tag Manager hesabını açtıktan sonra size verilen etiket yöneticisi kodu, sitenizin davranış özelliklerini tarayacaktır. Sitenize gelen kullanıcıların gerçekleştirdikleri her eylemi adım adım takip eder. Bu takiplerin analizi ve raporları Google Tag Manager eklentisi Analytics aracına aktarıyor.
Bir başka deyişle Google Tag Manager eklentisinin yakaladığı kullanıcı eylemlerini Google Analytics üzerinden “Davranış” butonundan görebiliriz. Bu yöntemle kullanıcıların detaylı analizini davranış akışı seçeneği ile görebiliriz. Yine site içeriğindeki kullanıcı davranışları analizlerini takip etme imkanına sahibiz.
Google Tag Manager Nasıl Kullanılır?
Google Tag Manager kullanımında sizin siteniz içerisinde hangi butonu ve neyi takip etmek istediğinizi siz kendiniz belirlersiniz. Hangi butona tıklandığında veri almak istediğinizi, hangi koşullarda almak istediğiniz gibi senaryoları kendiniz oluşturarak kolaylıkla elde edersiniz.Google Tag Manager sayfasını açtığınızda sağ üst tarafta sitenizin “container code” bilgisine ulaşabilirsiniz. Kod üzerine tıkladığınızda kodu sitenize nasıl bağlayacağınıza dair anlatım bulunmaktadır. Karşınıza çıkan kodu hangi site için rapor ve dönüşüm almak istiyorsanız o siteye eklemeniz gerekir.
Bu ekleme işlemi
Ziyaretçiler için gizlenmiş link , görmek için
Giriş yap veya üye ol.
kullanan site sahipleri için WordPress panelinde “görünüm” butonu ile yapılmaktadır. Görünüm butonu üzerinden “tema değiştir “kısmına gelmelisiniz. Sonrasında “header” seçeneğine tıklamanız sizi kod sayfasına yönlendirecektir. Container code bilgileri tema düzenleme sayfasındaki uygun olan yerlere yerleştirilmelidir.Aynı şekilde WordPress kullanıcıları için Google Tag Manager ekleme yöntemi WordPress paneli üzerinden yapılabilmektedir. WordPress paneli üzerindeki “eklentiler” butonu ile yeni eklenti ekleme sayfasına yönlendirilirsiniz. Bu sayfada Google Tag Manager aratmanız ve “şimdi kur” demeniz yeterli olacaktır.
WordPress paneli üzerindeki “ayarlar” kısmına bakılarak eklentinin etkinleştiği kontrol edilebilir. Aynı sayfada Google Tag Manager ID bilgilerinin girilmesi siteniz için Google Tag Manager raporları almanızı sağlayacaktır.
Almak istediğiniz bilgi ve raporlar için Google Analytics kodlarını kullanarak Google Tag Manager uzantısına kurmanız gerekmektedir. Kurulum sırasında karşılaşacağınız Google Tag Manager hazır şablonları işinizi kolaylaştıracaktır.
Google Tag Manager Eklentisi ile Buton Tıklama Analizi
Google Tag Manager ile ulaşabileceğiniz bilgilere ayrıntılı bir şekilde baktığımızda site içinde yer alan herhangi bir butonun analizini kolaylıkla takip edebileceğinizi söyleyebiliriz. İzlemek istediğiniz butonun analizlerine nasıl ulaşacağınızı adım adım inceleyelim.- Google Tag Manager eklenti sayfasını açtığınızda sol üste yer alan “yeni etiket ekle” seçeneğine basın.
- Karşınıza çıkacak yeni sayfanın sol üst köşesinde bulunan alana izlemek istediğiniz butonun ismini girin.
- İzlemek istediğiniz butonun ismini verdikten sonra ek olarak yine aynı sayfadaki boşlukları doldurmanız gerekir. Karşınıza çıkan boşluklardan birisi etiket yapılandırmasıdır. “Etiket yapılandırması” seçeneğine tıkladığınızda Google Tag Manager tarafından oluşturulan hazır etiket türleri karşınıza çıkar.
- Bu seçenekler arasından “Google Analytics G.A.4 etkinliği” seçeneğini seçin. Daha sonra çıkan ekranda tekrar G.A.4 etkinliğini seçmeniz gerekir.
- Tekrar etkinlik adı doldurmanız gerekir. Takip etmek istediğiniz buton adını ek olarak tekrar girmeniz gerekir. Böylece doldurmanız gereken ilk boşluğu doldurmuş olursunuz.
- Doldurmanız gereken ikinci boşluk ise “tetikleyici” boşluğudur. Tetikleyici butonu site ziyaretçilerinin seçtiğiniz tıkladıklarında bir üst boşlukta doldurarak oluşturduğumuz etkinliğin tetiklenmesini için doldurmamız gereken alandır.
- Alanı doldurmak için “tetikleyici” butonuna tıklayın.
- İzlemek istediğiniz buton için özel bir tetikleyici oluşturmanız gerekecektir. Tetikleyici butonundan sonra sayfanın sağ üst köşedeki “+” butonuna basın.
- Sol üst köşeden tetikleyici adını seçtiğiniz butona özel olacak şekilde doldurun.
- Tetikleyici türü seçmeniz gerekecektir. Karşınıza çıkan Google Analytics’in oluşturduğu hazır tetikleyici başlıkları arasından “tıklamalar” başlığı altından “tüm öğeleri” seçin.
- Ondan sonra çıkan sayfada “bazı tıklamalar” butonunu seçin.
- Seçmeniz gereken diğer seçenek ise “yerleşik değişken seç” butonudur. Sonrasında çıkan seçenekler arasında sizin işinize yarayacak olan seçenek “click text” seçeneğidir. Bu şekilde web sitenizde seçtiğiniz butona her tıklamada tetikleme gerçekleşecektir. Doldurduğunuz seçenekler analiz raporu için sizin oluşturduğunuz koşullardır.
- Sonuç olarak ana sayfada bu işlemleri gerçekleştirdiğinize dair “tags” başlığı altı dolacaktır.
Google Tag Manager Bölümleri
Google Tag Manager panali, sırasıyla Overview, Tags,Tiriggers, Varianles, Folders gibi başlıklar sunmaktadır. Site içerik ve tasarımına bağlı olarak başlıkların içerikleri şekillenir.Varianles (değişkenler) oluşturmak için web sitesi üzerinde sizin tanımlamış olduğunuz etiketlerin olması gerekir. Google varsayılan etiketlerin yanında siz de site içi özel etiketler tanımlayabilirsiniz.
Tags başlığı(etiketler) sizi yeni etiket yapmak için yönlendirir. Etiketler ise analiz kodlarını web sitenize eklemenizi sağlar. Çıkan sayfada Tirigger başlığı ile tıklanmasını merak ettiğiniz buton bilgilerini işleyebilirsiniz.
Google Tag Manager paneli üzerinden atadığınız Tiriggers (tetikleyiciler), site içerisindeki tıklamaları izlemenizi sağlar. Tetikleyiciler kısmı için web sitenizde hangi olay olursa tetiklensin isterseniz o yönde kurulum yaparsınız. Tetikleyiciler site içerisinde bir etiket olmadan çalışamazlar.
Site içerisinde verilen reklamların takibi ise site içerisinde yer alan başlık analizleri ile mümkün olmaktadır. Örneğin bir site sahibi veya siteye reklam veren birileri, reklama kaç kez tıklandığı bilgisine ulaşmak isteyebilmektedirler. Kısacası oluşturduğunu etiketlerin hangi koşullarda tetikleneceğini belirlemeniz mümkündür diyebiliriz.
Google Tag Manager ve Analytics Arasındaki Farklar
Google Analytics ve Google Tag Manager; ikisi de analiz aracı olmasına karşın bazı farklılıkları mevcuttur. Google Analytics ile site yöneticilerinin sitelerine kaç kullanıcı girdiği, giren kullanıcılar kim, siteye nerden girmiş gibi demografik bilgileri analiz edebilmektedir. Başka bir deyişle siteye giren kullanıcıların oturum bilgilerini raporlayabilmektedir.Google Tag Manager analizleri, siteye giren kullanıcılar site içinde ne yapmışlar, sitede hangi sayfaya yönelmiş, hangi sayfada daha uzun süre kalmış , hangi butonlara tıklamış, sayfayı aşağıya ne kadar kaydırmış gibi soruların cevaplarını rapor edebilir. Başka bir deyişle bu eklenti site kullanıcılarının bütün eylemlerini ayrıntılı bir şekilde rapor edilebilir.
Dolayısıyla Google Tag Manager, daha ayrıntılı bir raporlama sunarken, Google Analytics daha genel bir raporlama sunmaktadır. Dolayısıyla Google Tag Manager, Google Analytics’e göre daha ayrıntılı analizler sunmaktadır.
Genel Değerlendirme
Web sitesi kurucuları, sitenin işleyişi hakkında haftalık, aylık gibi belirli zaman dilimleri arasında rapor alırlar. Bu raporlar, sitelerini daha iyi yönetmelerine olanak sağlar. Yani site tıklamalarını ve reklam gelirlerini arttırmak için bu raporlar ipucu niteliğindedir.Google Tag Manager aracılığı ile sitenizle alakalı detaylı analizlere ulaşabiliriz. Kullanıcı site içerisinde hangi sayfaya gelmiş, geldiği sayfadan hangi sayfaya geçmiş gibi birçok verinin analizi Google Tag Manager ile gerçekleştirebilirsiniz. Kullanıcı davranışlarının nasıl olduğu gibi birçok veriye bu araç sayesinde kolaylıkla ulaşabilirsiniz. Bu veriler, site sahibinin çok fazla işe yarayabilmektedir.
Bu nedenle site sahipleri için Google Tag Manager kullanımını öğrenmek web site sahipleri için oldukça önemlidir. Bu sayede site sahipleri, takipçilerinin site deneyimlerini geliştirme imkanına sahipler. Bunun yanı sıra belirttiğimiz gibi site sahipleri, Google Tag Manager üzerinden yapılan analizler sayesinde site gelirlerini kolaylıkla artırabiliyorlar.
Sizler için hazırlamış olduğumuz Google Tag Manager rehberimiz burada sona eriyoruz. Bu yazımızda sizler için Google Tag Manager nedir sorusuna cevap vermeye çalıştık. Sizler de Google Tag Manager ile ilgili soru ve düşüncelerinizi aşağıdaki yorum bölümünden bizlerle paylaşabilirsiniz.
Son düzenleme: