iltasyazilim
FD Üye
Gördüğümüz şeyleri neden çizemeyiz? Hayatımızda var olan, her gün gördüğümüz, aşina olduğumuz bir şeyi ne kadar gözlemlersek gözlemleyelim, eğer doğru şekilde bakmıyorsak onu çizmemiz mümkün değil Aşağıdaki deney, dünyayı gözlemlemenin onu çizebilmek için yeterli olmadığını gösteriyor
Görev
Çoğu insan, hayatı boyunca mutlaka çizgi film izlemiştir ya da eline bir karikatür alıp incelemiştir Bunları yapmayan biri bile kesinlikle birkaç çizgi film karakterini bilir Hadi şimdi elinize bir kalem alıp Mickey Mouse ya da Homer Simpsons'ın yüzünü çizmeyi deneyin Sadece birkaç dakika denemeniz yeterli Tabi bunu yaparken mümkünse hafızanızı zorlayın, sakın fotoğraflarına bakmayın
Büyük ihtimalle Mickey Mouse'ın büyük kulaklarını çizdiniz, peki burnu? Homer'ın koca göbeğini çizmek için Matt Groening'in çizim stiline aşina olmanıza gerek yok; ama Homer'in çene hatlarını çizebildiniz mi? Muhtemelen hayır
Üzülmeyin, sevdiğiniz karakterleri çizemememizin nedeni teknik yetersizlik değil Acemi bir öğrencinin önüne profesyonel bir ressamın yaptığı resmi koysak iki eksik bir fazla aynısını yapar Sizin de önünüzde bir fotoğraf olsa emin olun Mickey Mouse'ı, Homer'ı hakkıyla çizerdiniz Ama önemli olan bir şeyi belleğimizde kaldığı kadarıyla çizebilmek Hatların nasıl birleştiğini hatırlamak
Sherlock Holmes'ın dediği gibi görebilirsin, ama gözlemleyemezsin Çoğumuz apartman girişinden evimizin kapısına kadar kaç meren olduğunu bilmez Hatta bir meren eklense fark etmeyiz bile Ama önümüze bir çizgi film karakterinin imitasyon bir çizimini koysalar hemen anlarız Hadi o zaman doğrusunu sen çiz deselerkalemi kıpırdatamayız Bunun nedeni yeteneksiz olmamız değil; bir şeyi belleğimize alma ve onu sonradan hatırlama yöntemimizle ilgilidir
Deney
Denekler, ekran karşısına oturtulup sanal bir şehirdeki üç farklı yolukullanmaları istendi Birinci yolda ellerinde joystick bulunan denekler, bir araştırmacı tarafından yönlendirildi İkinci yolda deneklere, ekranda çıkan yön işaretleri yardımcı oldu Üçüncü yolda ise, deneklere yolu nasıl gitmeleri gerektiğini gösteren bir fotoğraf verildi Fotoğrafta yol haritası gayet net olsa da denekler sandalyeye yaslanıp ekrandaki hareketleri izlemeyi tercih etti
Bu aşamadan sonra deneklerden, gittikleri üç yolu aynı şekilde geri dönmeleri istendi Amaç; deneklerin gittikleri yolu dönerken hatırlayıp hatırlamadıklarını test etmekti Denekler, ilk iki yolun dönüşünü gayet başarılı bir şekilde tamamladı Ama üçüncü yola geldiklerinde durum hiç iyi değildi; üstelik ellerine verilen harita yolu karış karış resmetmişti
Geri dönüştamamlandıktan sonra deneklerden yolları çizmeleri istendi Her ne kadar üç yolu da adım adım bilseler de çizimler başarılı değildi İlk iki yolun çiziminde denekler akıllarında kalan yönlere göre yolu çizdiler; ama üçüncü yolu çizerken hafızaları bomboştu Hafızalarının bomboş olmasının nedeni, gerçekten bir şey hatırlayamadıkları için değil; görevi yerine getirmek için gerekli olan özel belleğin oluşturulmamasından kaynaklanıyordu
Kağıtsız Çizim
Bir şeyi hatırladığımız halde çizemememizin nedeni, görevi tamamlamak için gerekli olan özel belleğin oluşturulmamasıdır Bir şeyin nasıl göründüğünü hatırlıyorsak pasif hatırlama yöntemi kullanıyoruzdur Bir şeyin nasıl göründüğünü hatırlayıp onu çizebiliyorsak aktif hatırlama yöntemi kullanıyoruzdur
Deneyin amacı, deneklerin çizim yeteneklerini anlamak değildi Bu yüzden aslında kağıt ve kalem kullanılmasına gerek yoktu Beklenen, deneklerin gördükleri şeyi gözlerinde canlandırmalıydı Ama bunun için daha fazla zaman harcanabilirdi
Buna benzer bir deney, resim derslerine katılan grup ikiye bölünerek yapılabilir Grup ikiye ayrılır Birinci grup, çizim teknikleri konusunda eğitilir ve sürekli resim çizer İkinci gruba ise, bir ressam gibi görmenin nasıl olacağı öğretilir Teknik çalışma grubunda olan kişiler şanslı gibi görünse de, ressam gözünden göremeyen biri gördüğünü çizemez Çizim yaparken parmaklar kadar hafıza da önemlidir Peki, zihnimizle çizim yapmayı nasıl öğrenebiliriz?
Kaynak: io9com
Görev
Çoğu insan, hayatı boyunca mutlaka çizgi film izlemiştir ya da eline bir karikatür alıp incelemiştir Bunları yapmayan biri bile kesinlikle birkaç çizgi film karakterini bilir Hadi şimdi elinize bir kalem alıp Mickey Mouse ya da Homer Simpsons'ın yüzünü çizmeyi deneyin Sadece birkaç dakika denemeniz yeterli Tabi bunu yaparken mümkünse hafızanızı zorlayın, sakın fotoğraflarına bakmayın
Büyük ihtimalle Mickey Mouse'ın büyük kulaklarını çizdiniz, peki burnu? Homer'ın koca göbeğini çizmek için Matt Groening'in çizim stiline aşina olmanıza gerek yok; ama Homer'in çene hatlarını çizebildiniz mi? Muhtemelen hayır
Üzülmeyin, sevdiğiniz karakterleri çizemememizin nedeni teknik yetersizlik değil Acemi bir öğrencinin önüne profesyonel bir ressamın yaptığı resmi koysak iki eksik bir fazla aynısını yapar Sizin de önünüzde bir fotoğraf olsa emin olun Mickey Mouse'ı, Homer'ı hakkıyla çizerdiniz Ama önemli olan bir şeyi belleğimizde kaldığı kadarıyla çizebilmek Hatların nasıl birleştiğini hatırlamak
Sherlock Holmes'ın dediği gibi görebilirsin, ama gözlemleyemezsin Çoğumuz apartman girişinden evimizin kapısına kadar kaç meren olduğunu bilmez Hatta bir meren eklense fark etmeyiz bile Ama önümüze bir çizgi film karakterinin imitasyon bir çizimini koysalar hemen anlarız Hadi o zaman doğrusunu sen çiz deselerkalemi kıpırdatamayız Bunun nedeni yeteneksiz olmamız değil; bir şeyi belleğimize alma ve onu sonradan hatırlama yöntemimizle ilgilidir
Deney
Denekler, ekran karşısına oturtulup sanal bir şehirdeki üç farklı yolukullanmaları istendi Birinci yolda ellerinde joystick bulunan denekler, bir araştırmacı tarafından yönlendirildi İkinci yolda deneklere, ekranda çıkan yön işaretleri yardımcı oldu Üçüncü yolda ise, deneklere yolu nasıl gitmeleri gerektiğini gösteren bir fotoğraf verildi Fotoğrafta yol haritası gayet net olsa da denekler sandalyeye yaslanıp ekrandaki hareketleri izlemeyi tercih etti
Bu aşamadan sonra deneklerden, gittikleri üç yolu aynı şekilde geri dönmeleri istendi Amaç; deneklerin gittikleri yolu dönerken hatırlayıp hatırlamadıklarını test etmekti Denekler, ilk iki yolun dönüşünü gayet başarılı bir şekilde tamamladı Ama üçüncü yola geldiklerinde durum hiç iyi değildi; üstelik ellerine verilen harita yolu karış karış resmetmişti
Geri dönüştamamlandıktan sonra deneklerden yolları çizmeleri istendi Her ne kadar üç yolu da adım adım bilseler de çizimler başarılı değildi İlk iki yolun çiziminde denekler akıllarında kalan yönlere göre yolu çizdiler; ama üçüncü yolu çizerken hafızaları bomboştu Hafızalarının bomboş olmasının nedeni, gerçekten bir şey hatırlayamadıkları için değil; görevi yerine getirmek için gerekli olan özel belleğin oluşturulmamasından kaynaklanıyordu
Kağıtsız Çizim
Bir şeyi hatırladığımız halde çizemememizin nedeni, görevi tamamlamak için gerekli olan özel belleğin oluşturulmamasıdır Bir şeyin nasıl göründüğünü hatırlıyorsak pasif hatırlama yöntemi kullanıyoruzdur Bir şeyin nasıl göründüğünü hatırlayıp onu çizebiliyorsak aktif hatırlama yöntemi kullanıyoruzdur
Deneyin amacı, deneklerin çizim yeteneklerini anlamak değildi Bu yüzden aslında kağıt ve kalem kullanılmasına gerek yoktu Beklenen, deneklerin gördükleri şeyi gözlerinde canlandırmalıydı Ama bunun için daha fazla zaman harcanabilirdi
Buna benzer bir deney, resim derslerine katılan grup ikiye bölünerek yapılabilir Grup ikiye ayrılır Birinci grup, çizim teknikleri konusunda eğitilir ve sürekli resim çizer İkinci gruba ise, bir ressam gibi görmenin nasıl olacağı öğretilir Teknik çalışma grubunda olan kişiler şanslı gibi görünse de, ressam gözünden göremeyen biri gördüğünü çizemez Çizim yaparken parmaklar kadar hafıza da önemlidir Peki, zihnimizle çizim yapmayı nasıl öğrenebiliriz?
Kaynak: io9com