iltasyazilim
FD Üye
Grafik Tasarım Terimleri
Grafik: Harfleri, sözcükleri, tümceleri, fotoğrafları, biçimleri, renkleri kağıt üzerinde bir tutku ve oranla atama ve bu yerleştirmede yenilik ve çekicilik oluşturma sanatına grafik denir Eski Yunancadaki Grapnein(yazmak) kelimesinden dilimize geçmiştir
Tasarım: Planlamaya dayalı belirtilen bir hedef gözeten marifetli bir eylemdir
Grafik Tasarım: Okunan izlenen görüntülerin tasarımı şeklinde tanımlanır Grafik tasarımda görsel unsurlar kenar çizgileri ile aynı yönde yerleştirildiklerinde düzenli ve hareketsiz, karşıt yönde yerleştirildiklerinde enerjik ve dinamik bir yapı oluştururlar
Irtibat: Gönderici ve tip olarak adlandırılan iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen bir duygu, zihin, tutum ve bilgi alış verişidir
Grafik Iletişim: Görüntülerden oluşan bilgilerin değiştokuşu olarak tanımlanır Yazılar, resimler ve fotoğraflar esas grafik iletişim araçlarıdır Bir mesajın açık, idareli ve estetik yollarla üretilmesi, grafik iletişimin esas amacıdır Grafik iletişimin ekonomik olması çağrıda bulunmak, muhtemel olan en düşük sayıda görsel imgenin, olası olan en yüksek sayıda bilgiyi aktarabilmesi demektir Örnek: Erkekbayan tuvaletlerini veya giriş çıkışı grafik imgelerden anlarız
Grafik Tasarımın Öğeleri: Çizgi , ton, renk, doku, biçim, ölçü, yön olarak açıklama edilebilir Çizgiler karakterlerine tarafından ve konumlarına tabi olarak bazı mesajlarda iletirler Mesela; yatay çizgi durgunluk, dikey çizgi saygınlık, diyagonal çizgi canlılık, kıvrımlı çizgi zerafet ifadesi verir Tonlar genelde görsel imgenin yarımton reprodüksiyon tekniği ile tramlanması yoluyla elde edilir Ton ve çizgi tasarımda kontrastlığı yaratıcı elemanlardır Renk, bir tasarımı meydana getiren inşa taşlarından biridir Renkler, izleyen üzerinde öbür etkiler uyandırırlar Bunların bir bölümü kişisel, bir bölümü ise genellenebilir duygulardır Mesela; sıcak renklerin uyarıcı, soğuk renklerin ise gevşetici, teskin edici olması renklerin genellenebilir etkileri olarak değerlendirilebilir Doku, bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir ahenk olarak adlandırılabilir Mesela zeminde kullanılan bir ahşap, misket vb dokusu Bir grafik tasarım ürünü, öbür ölçülerdeki görsel unsurların bir araya gelmesiyle oluşur Bir tasarım yüzeyi üzerinde yer alan çizgisel, tipografik ve görsel unsurların yönü önemlidir Örneğin: Bir gazete haberinde bulunan insan fotoğrafi ilgili habere doğru bakmalıdır
Mesaj: Bir kimseye bahşedilen, gönderilen iletilen veri, haber
Maksat Kitle: Alaka alanları ve özellikleri ayrıntılı bir biçimde tanımlanmış bir kitledir Bir kişi ya da kurumun davranışlarından, kararlarından, uygulamalarından dolaylı ya da dolaysız olarak etkilenen grup olarak açıklama edilebilir
Sanat Yönetmeni: Reklam ajanslarında metin yazarı, fotoğrafçı, uygulamacı grafiker, müşteri temsilcisi vb elemanlarla çalışan, etkin üretimi ve tasarımından sorumluluk sahibi kimse
Grafiker: Görsel sanatlar alanındaki sanatçı, heykeltıraş gibi meslek mensuplarından biri olan grafikerler, basılması istenen materyali estetik kurallar çerçevesinde baskı için aranjör; yazıları ve görsel unsurları işin niteliğine yerinde bir grafik dili kullanarak albenili ışık halkası getiren ve bu yolla etkin irtibat ortamı yaratan sanatçılardır Günümüzde grafikerlerin sanat bilgisi ve el becerisi yanına, psikoloji ve iletişim bilimleri ile de yakından ilgilenmesi gerekmektedir Gün geçtikçe matbaalarda, bürolarında, yayınevlerinde grafikerler daha önem kazanmışlardır Grafikerlik kayda değer bir sanat dalı haline gelmiştir Dünyada ve ülkemizde; hoş sanatlar bölümlerinde grafik anasanat dalları açılmıştır Günümüzde kartvizitten günlük bir gazete sayfasına kadar, baskıya girecek her ürün bir grafikerin yapacağı taslaktan geçmelidir
Eskiz (Eskiz): Dağıtılmış unsurların sayfa üstünde nasıl yerleştirileceğini belirten karakalem veya kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslak çalışmaları Taslaklar, us taslakları ve geliştirilmiş taslaklar olarak iki aşamada ele alınabilirler Düşünce taslakları, basılacak ürünle ilgili olarak otobüste, evde, parkta veya herhangi bir yerde üretilmiş kabataslaklara bahşedilen addır Geliştirilmiş taslaklar ise, hafıza taslakları içinden seçilen birkaç mesela, işin hakiki ebatlarında bilgisayar ortamında gerçek baskı materyalleri ile ya da yerinde bir zorlama altı malzemesi üzerine ışıklı masalarda âmâ yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslaklardır Bu taslaklarda kullanılacak yazı karakteri ve puntosu, varsa fotoğrafın yeri ve büyüklüğü, zemin rengi vb unsurlar basılacakmış gibi düzenlenir ve müşteriye sunulur
Mizanpaj(Düzenleme): Grafik öğelerinin belirli bir çerçeve içinde dengelenmiş olarak yerleştirilmesi Bir çeşitlilik kroki Sayfa düzenlemesi, sayfa planı
(La mise en page) Pikaj: Grafik için hazır; resim, yazı, amblem ve fotoğrafların, milimetrik kağıt ya da resim kağıdı üstüne, gönyeli bir şekilde kesilerek yapıştırılması Bu işlem bilgisayarların basım dünyasına girmesinden önce yapılırdı 1990'lı yıllara dek pek fazla basımevi ve yayınevi pikajörleri çalıştırırdı Günümüzde pikaj işlemi yapılmamaktadır
İllüstrasyon: Başlık, slogan veya metin gibi sözel unsurlardan fazla görsel unsurların ağırlıkta olduğu; görsel anlatım öğelerinin etkili kullanıldığı grafik tasarım unsurlarının bütünü
Slogan: Çoğunlukla hafızada süreklilik için ise ideali 23 kelimeden oluşmasıdır
Sembol: tek satırdan oluşan, bir mahsul, hizmet veya fikri takdim etmek amacıyla yazılı çarpıcı metinlerdir Sloganlarda kelime sayısı 56'yı geçmemelidir Özellikle poster tasarımında, vurgulama ve Ürün veya hizmet üreten kuruluşlara kimlik kazandıran sözcük özelliği göstermeyen görünmeyen veya tarafsız görüntülerle ya da harflerle oluşturulan simgelerdir
Logo: İki veya daha pozitif tipografik karakterin sözcük halinde okunacak biçimde bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve bir mahsul, kuruluş veya hizmeti tanıtan marka veya arma özelliği içeren simgeler
Simgesel Muhabere: Ürün, hizmet, us ya da nesneyi simgeleyen işaretler Trafik işaretleri, ulaşım, hastane, sigara içilmez levhaları, sancak ve flamalar simgesel işaretlere örnektir
Ticari Marka: Bir ürünün aynı ürünlerden ayrılmasını sağlamak nedeniyle üreticiler tarafından kullanılan resmedici simgelerdir
Format: Biçimin, ölçümün veya bir yayının görünüşü için kullanılan genel bir terim
Perspektif: Cisimleri, bir yüzey üstüne görüldükleri gibi çizme tekniği
Orijinal: Baskı aracılığıyla çoğaltılmak üzere scannerda taranarak film çıkışa hazırlanan veya reprodüksiyon atölyesinde filmi çekilen tire veya yarıton fotoğraf
Degrade: Siyahtan beyaza giden tram; koyu renkten açık renge ya da bir renkten başka bir renge geçiş işlemi Daha çok değişik zemin denemelerinde seçim edilir
Kurum Kimliği (Kurumsal Kimlik): Bir kurumun veya şirketin kartvizit, yazışma, meslek gazetesi gibi kağıt zorlama dökümanlarında sürekli aynı stili kullanmasıyla oluşan ve diğer şirketlerden ayrılmasını sağlayan imaj Sürekli olmak için bütün dökümanlarda aynı yazı tipi, stili, harf ve satır arası boşlukları aynı tür boşluklar kullanılır Bu parçalar bütün yayınlarda aynı yerlerde olur
Kurum Kimliği Dosyası: Bir kurumun imajını takviye etmek için hazırlanan ve sürekli kullanılacak basılı evraklara (logo, simge, fatura, irsaliye, makbuz, zarf, antetli kağıt, kartvizit gibi) ilişkin örneklerin bulunduğu dosya
Broşür: Tanıtım amacı içeren renkli ya da tek renk olarak hazırlanan kitapçık ya da tek, iki, üç ya da akordeon kırımlı föy
Poster: Kağıdın yalnız bir yüzüne siyahbeyaz veya renkli olarak basılıp duvarlara asılan bir değişiklik duyuru Afişler gaye kitle ile buluştukları çevreye emrindeki olarak iç ve dış mekan afişleri olarak ikiye ayrılır Dış mekan afişleri, büyük boyutları ile duvar yüzeylerinde duyuru panolarında amaç kitleyle karşılaşırlar İzlenme süreleri kısadır İç mekan afişleri, salonlara, lobilere ve koridorlara asılır böylece de uzun süre izlenme şansına sahiptirler İzlenme süresini göz önünde bulundurmak gerek
Billboard: 70x100 boyutunda en düşük 4, en fazla 10 parçadan oluşan ve daha fazla dışarıya hedef kitle ile buluşan büyük yükseklik poster
*
Grafik: Harfleri, sözcükleri, tümceleri, fotoğrafları, biçimleri, renkleri kağıt üzerinde bir tutku ve oranla atama ve bu yerleştirmede yenilik ve çekicilik oluşturma sanatına grafik denir Eski Yunancadaki Grapnein(yazmak) kelimesinden dilimize geçmiştir
Tasarım: Planlamaya dayalı belirtilen bir hedef gözeten marifetli bir eylemdir
Grafik Tasarım: Okunan izlenen görüntülerin tasarımı şeklinde tanımlanır Grafik tasarımda görsel unsurlar kenar çizgileri ile aynı yönde yerleştirildiklerinde düzenli ve hareketsiz, karşıt yönde yerleştirildiklerinde enerjik ve dinamik bir yapı oluştururlar
Irtibat: Gönderici ve tip olarak adlandırılan iki insan ya da insan grubu arasında gerçekleşen bir duygu, zihin, tutum ve bilgi alış verişidir
Grafik Iletişim: Görüntülerden oluşan bilgilerin değiştokuşu olarak tanımlanır Yazılar, resimler ve fotoğraflar esas grafik iletişim araçlarıdır Bir mesajın açık, idareli ve estetik yollarla üretilmesi, grafik iletişimin esas amacıdır Grafik iletişimin ekonomik olması çağrıda bulunmak, muhtemel olan en düşük sayıda görsel imgenin, olası olan en yüksek sayıda bilgiyi aktarabilmesi demektir Örnek: Erkekbayan tuvaletlerini veya giriş çıkışı grafik imgelerden anlarız
Grafik Tasarımın Öğeleri: Çizgi , ton, renk, doku, biçim, ölçü, yön olarak açıklama edilebilir Çizgiler karakterlerine tarafından ve konumlarına tabi olarak bazı mesajlarda iletirler Mesela; yatay çizgi durgunluk, dikey çizgi saygınlık, diyagonal çizgi canlılık, kıvrımlı çizgi zerafet ifadesi verir Tonlar genelde görsel imgenin yarımton reprodüksiyon tekniği ile tramlanması yoluyla elde edilir Ton ve çizgi tasarımda kontrastlığı yaratıcı elemanlardır Renk, bir tasarımı meydana getiren inşa taşlarından biridir Renkler, izleyen üzerinde öbür etkiler uyandırırlar Bunların bir bölümü kişisel, bir bölümü ise genellenebilir duygulardır Mesela; sıcak renklerin uyarıcı, soğuk renklerin ise gevşetici, teskin edici olması renklerin genellenebilir etkileri olarak değerlendirilebilir Doku, bir yüzey üzerinde tekrarlara dayalı biçimsel bir ahenk olarak adlandırılabilir Mesela zeminde kullanılan bir ahşap, misket vb dokusu Bir grafik tasarım ürünü, öbür ölçülerdeki görsel unsurların bir araya gelmesiyle oluşur Bir tasarım yüzeyi üzerinde yer alan çizgisel, tipografik ve görsel unsurların yönü önemlidir Örneğin: Bir gazete haberinde bulunan insan fotoğrafi ilgili habere doğru bakmalıdır
Mesaj: Bir kimseye bahşedilen, gönderilen iletilen veri, haber
Maksat Kitle: Alaka alanları ve özellikleri ayrıntılı bir biçimde tanımlanmış bir kitledir Bir kişi ya da kurumun davranışlarından, kararlarından, uygulamalarından dolaylı ya da dolaysız olarak etkilenen grup olarak açıklama edilebilir
Sanat Yönetmeni: Reklam ajanslarında metin yazarı, fotoğrafçı, uygulamacı grafiker, müşteri temsilcisi vb elemanlarla çalışan, etkin üretimi ve tasarımından sorumluluk sahibi kimse
Grafiker: Görsel sanatlar alanındaki sanatçı, heykeltıraş gibi meslek mensuplarından biri olan grafikerler, basılması istenen materyali estetik kurallar çerçevesinde baskı için aranjör; yazıları ve görsel unsurları işin niteliğine yerinde bir grafik dili kullanarak albenili ışık halkası getiren ve bu yolla etkin irtibat ortamı yaratan sanatçılardır Günümüzde grafikerlerin sanat bilgisi ve el becerisi yanına, psikoloji ve iletişim bilimleri ile de yakından ilgilenmesi gerekmektedir Gün geçtikçe matbaalarda, bürolarında, yayınevlerinde grafikerler daha önem kazanmışlardır Grafikerlik kayda değer bir sanat dalı haline gelmiştir Dünyada ve ülkemizde; hoş sanatlar bölümlerinde grafik anasanat dalları açılmıştır Günümüzde kartvizitten günlük bir gazete sayfasına kadar, baskıya girecek her ürün bir grafikerin yapacağı taslaktan geçmelidir
Eskiz (Eskiz): Dağıtılmış unsurların sayfa üstünde nasıl yerleştirileceğini belirten karakalem veya kör yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslak çalışmaları Taslaklar, us taslakları ve geliştirilmiş taslaklar olarak iki aşamada ele alınabilirler Düşünce taslakları, basılacak ürünle ilgili olarak otobüste, evde, parkta veya herhangi bir yerde üretilmiş kabataslaklara bahşedilen addır Geliştirilmiş taslaklar ise, hafıza taslakları içinden seçilen birkaç mesela, işin hakiki ebatlarında bilgisayar ortamında gerçek baskı materyalleri ile ya da yerinde bir zorlama altı malzemesi üzerine ışıklı masalarda âmâ yazı ve resimlerle oluşturulmuş taslaklardır Bu taslaklarda kullanılacak yazı karakteri ve puntosu, varsa fotoğrafın yeri ve büyüklüğü, zemin rengi vb unsurlar basılacakmış gibi düzenlenir ve müşteriye sunulur
Mizanpaj(Düzenleme): Grafik öğelerinin belirli bir çerçeve içinde dengelenmiş olarak yerleştirilmesi Bir çeşitlilik kroki Sayfa düzenlemesi, sayfa planı
(La mise en page) Pikaj: Grafik için hazır; resim, yazı, amblem ve fotoğrafların, milimetrik kağıt ya da resim kağıdı üstüne, gönyeli bir şekilde kesilerek yapıştırılması Bu işlem bilgisayarların basım dünyasına girmesinden önce yapılırdı 1990'lı yıllara dek pek fazla basımevi ve yayınevi pikajörleri çalıştırırdı Günümüzde pikaj işlemi yapılmamaktadır
İllüstrasyon: Başlık, slogan veya metin gibi sözel unsurlardan fazla görsel unsurların ağırlıkta olduğu; görsel anlatım öğelerinin etkili kullanıldığı grafik tasarım unsurlarının bütünü
Slogan: Çoğunlukla hafızada süreklilik için ise ideali 23 kelimeden oluşmasıdır
Sembol: tek satırdan oluşan, bir mahsul, hizmet veya fikri takdim etmek amacıyla yazılı çarpıcı metinlerdir Sloganlarda kelime sayısı 56'yı geçmemelidir Özellikle poster tasarımında, vurgulama ve Ürün veya hizmet üreten kuruluşlara kimlik kazandıran sözcük özelliği göstermeyen görünmeyen veya tarafsız görüntülerle ya da harflerle oluşturulan simgelerdir
Logo: İki veya daha pozitif tipografik karakterin sözcük halinde okunacak biçimde bir araya getirilmesiyle oluşturulan ve bir mahsul, kuruluş veya hizmeti tanıtan marka veya arma özelliği içeren simgeler
Simgesel Muhabere: Ürün, hizmet, us ya da nesneyi simgeleyen işaretler Trafik işaretleri, ulaşım, hastane, sigara içilmez levhaları, sancak ve flamalar simgesel işaretlere örnektir
Ticari Marka: Bir ürünün aynı ürünlerden ayrılmasını sağlamak nedeniyle üreticiler tarafından kullanılan resmedici simgelerdir
Format: Biçimin, ölçümün veya bir yayının görünüşü için kullanılan genel bir terim
Perspektif: Cisimleri, bir yüzey üstüne görüldükleri gibi çizme tekniği
Orijinal: Baskı aracılığıyla çoğaltılmak üzere scannerda taranarak film çıkışa hazırlanan veya reprodüksiyon atölyesinde filmi çekilen tire veya yarıton fotoğraf
Degrade: Siyahtan beyaza giden tram; koyu renkten açık renge ya da bir renkten başka bir renge geçiş işlemi Daha çok değişik zemin denemelerinde seçim edilir
Kurum Kimliği (Kurumsal Kimlik): Bir kurumun veya şirketin kartvizit, yazışma, meslek gazetesi gibi kağıt zorlama dökümanlarında sürekli aynı stili kullanmasıyla oluşan ve diğer şirketlerden ayrılmasını sağlayan imaj Sürekli olmak için bütün dökümanlarda aynı yazı tipi, stili, harf ve satır arası boşlukları aynı tür boşluklar kullanılır Bu parçalar bütün yayınlarda aynı yerlerde olur
Kurum Kimliği Dosyası: Bir kurumun imajını takviye etmek için hazırlanan ve sürekli kullanılacak basılı evraklara (logo, simge, fatura, irsaliye, makbuz, zarf, antetli kağıt, kartvizit gibi) ilişkin örneklerin bulunduğu dosya
Broşür: Tanıtım amacı içeren renkli ya da tek renk olarak hazırlanan kitapçık ya da tek, iki, üç ya da akordeon kırımlı föy
Poster: Kağıdın yalnız bir yüzüne siyahbeyaz veya renkli olarak basılıp duvarlara asılan bir değişiklik duyuru Afişler gaye kitle ile buluştukları çevreye emrindeki olarak iç ve dış mekan afişleri olarak ikiye ayrılır Dış mekan afişleri, büyük boyutları ile duvar yüzeylerinde duyuru panolarında amaç kitleyle karşılaşırlar İzlenme süreleri kısadır İç mekan afişleri, salonlara, lobilere ve koridorlara asılır böylece de uzun süre izlenme şansına sahiptirler İzlenme süresini göz önünde bulundurmak gerek
Billboard: 70x100 boyutunda en düşük 4, en fazla 10 parçadan oluşan ve daha fazla dışarıya hedef kitle ile buluşan büyük yükseklik poster
*