iltasyazilim
FD Üye
Gravür, Gravür Ne Çağırmak, Gravürler Hakkında Bilgiler, Gravür Sanatı, Gravür Nasıl Yapılır, Gravür Çeşitleri
Gravür Nedir
Tahta maden veya taş üzerine şekiller veya harfler çizerek, bu motifi kağıt üstüne basma tekniği ve sanatıdır
Tahta, gravürcünün birincil malzemesidir Ağacın lifleri yönünde kesilerek hazırlanmış olan gravür tahtasına fakat ana çizgileriyle çizilmiş, basit bir desen yapılabilir
Bu azçok pürtüklü yüzeyde, kâğıt üstüne çıkması istenen hatlar siyahla belirlenir ve çevreleri çakıyla kazınarak şeklin yüzeyden daha kabarık olması sağlanır; sonradan beyaz kalan kısımlar oluklu oyma kalemiyle kazınarak gravüre bir kabartma görünüşü verilir Tahta üzerine yapılan bu değişiklik yontma gravür Dürerin eserleriyle doruğuna erişmiştir
Sırsız boyalı gravür veya yelken direği tahta gravürde, baskı altında birleştirilmiş veya birbirine yapıştırılmış kare veya dikdörtgen şeklinde küçük tahta parçaları kullanılır Bu pürüzsüz, her yönde kazınması kolay yüzey, yassı oyma kalemiyle (yassı çapla) ya da içi batmış oyma kalemiyle (dairesel çapla) işlenir
Yelken Direği tahta, gravürcüye, desenin en minik inceliklerini ve her renk boyayı (açık kurşunîden koyu siyaha dek) yararlanma olanağını verir Bugün fotomekanik teknikleriyle tahtından indirilmiş olan gravür, XIX yy da, çok büyük uygunluk isteyen kopya gravürcülerinin uzmanlık konusu olmuştu Günümüzde, kalın linoleum da (mantarlı muşamba) benzer teknikle, çakı veya oluklu oyma kalemiyle işlenir
Maden Üzerine Gravür
Tahtanın tersine, maden üzerine gravür, kalemle oyularak yapılır Maden olarak belli başlı gereç bakırdır, lakin çelik, çinko ve pirinç de kullanılır
Maden üstüne gravür yapan gravürcüleri birbirinden ayıran özellik her şeyden önce kullandıkları kalemdir Dürer ile İtalyan gravürcüsü Mantegna kazı kalemi ustasıydılar, Rembrandt hakkak kalemiyle ünlüdür, buna karşılık beşik kalem (ucu fazla dişli geniş kalem) XVIII yy İngiliz gravür sanatının keskin özelliğidir
Kezzapla gravür yapma yöntemi XVI yyda ortaya çıktı Verniğe bandırılmış bakır levhalar çelik kalemle oyuluyor, sonra asit banyosuna daldırılıyordu; kalemle verniği kazınan yerler asitten etkilenerek eriyip oyuluyordu
Kazı kaleminden daha basit, hattâ daha aslına sadık iş görebilen kezzap pek fazla ressamın ilgisini çekti, Jacques Callot, Claude Lorrain, İtalyan mimarı Piranesi gibi bir kısım sanatçılar ikinci bir açıklama aracı olarak ondan yararlandılar
Estamp
Estamp, sanat eserlerinin çoğu kopyasını dahil etmemek ihtiyacından doğdu: Hıristiyan keşişler kiliselerin duvarlarını süsleyen dinsel resimleri yanlarında taşımak istiyorlardı Gezici vaizlerin, herkes için bir hikâye anlatmak üzere albüm biçiminde biraraya getirdikleri bu gravürler, Gütenbergin bastığı ilk kitapların (1475) öncüsü oldu
XIV yyın sonunda, kâğıt parşömenden daha ucuz olduğundan estamp yapımı yaygınlaştı ve resim çoğaltmada en geçerli yöntem oldu Eserlerinden birçok kopya gerçekleştirmek isteyen sanatçılarca fazla kullanılan estamp sanatı, büyük sanatçılar tarafından da uygulandı, hattâ bir zamanlar üretilmiş eserleri artmak isteyen kolay kopyacılar ve kitap resimleme ustaları da ondan yararlandılar
Bugün bu çeşitlilik gravürcülüğün yerini fotoğrafçılık almıştır Buna karşılık modern ressamların gözde anlatım araçlarından biri olan asıl gravür, etkisini daha da artırdı Şu Anda gravür yapma usulleri, bilhassa fotogravür gibi başka tekniklerin işe karışması sebebiyle karmaşıklaşmış, plastik maddeler gibi yeni malzemenin kullanılması sebebiyle de kabartma estamp sayısı zenginleşerek çeşitlenmiştir
Litografi (Taşbasması)
Alman Senefelder (17711834) tarafından bulunan litografi yöntemi, resmin kabartısız ve oyuksuz bir yüzey aracılığıyla basılmasını sağlar Bunun için çok ince dokulu bir kalker kullanılır; sanatkâr koyu ve yumuşak bir kursun kalemle ya da fırçayla mürekkep kullanarak resmi bu taşın üzerine çizer Renkli olarak da yapılabilen litografi gravürcülük gibi özel bir öğrenim de gerektirmez *
Gravür Nedir
Tahta maden veya taş üzerine şekiller veya harfler çizerek, bu motifi kağıt üstüne basma tekniği ve sanatıdır
Tahta, gravürcünün birincil malzemesidir Ağacın lifleri yönünde kesilerek hazırlanmış olan gravür tahtasına fakat ana çizgileriyle çizilmiş, basit bir desen yapılabilir
Bu azçok pürtüklü yüzeyde, kâğıt üstüne çıkması istenen hatlar siyahla belirlenir ve çevreleri çakıyla kazınarak şeklin yüzeyden daha kabarık olması sağlanır; sonradan beyaz kalan kısımlar oluklu oyma kalemiyle kazınarak gravüre bir kabartma görünüşü verilir Tahta üzerine yapılan bu değişiklik yontma gravür Dürerin eserleriyle doruğuna erişmiştir
Sırsız boyalı gravür veya yelken direği tahta gravürde, baskı altında birleştirilmiş veya birbirine yapıştırılmış kare veya dikdörtgen şeklinde küçük tahta parçaları kullanılır Bu pürüzsüz, her yönde kazınması kolay yüzey, yassı oyma kalemiyle (yassı çapla) ya da içi batmış oyma kalemiyle (dairesel çapla) işlenir
Yelken Direği tahta, gravürcüye, desenin en minik inceliklerini ve her renk boyayı (açık kurşunîden koyu siyaha dek) yararlanma olanağını verir Bugün fotomekanik teknikleriyle tahtından indirilmiş olan gravür, XIX yy da, çok büyük uygunluk isteyen kopya gravürcülerinin uzmanlık konusu olmuştu Günümüzde, kalın linoleum da (mantarlı muşamba) benzer teknikle, çakı veya oluklu oyma kalemiyle işlenir
Maden Üzerine Gravür
Tahtanın tersine, maden üzerine gravür, kalemle oyularak yapılır Maden olarak belli başlı gereç bakırdır, lakin çelik, çinko ve pirinç de kullanılır
Maden üstüne gravür yapan gravürcüleri birbirinden ayıran özellik her şeyden önce kullandıkları kalemdir Dürer ile İtalyan gravürcüsü Mantegna kazı kalemi ustasıydılar, Rembrandt hakkak kalemiyle ünlüdür, buna karşılık beşik kalem (ucu fazla dişli geniş kalem) XVIII yy İngiliz gravür sanatının keskin özelliğidir
Kezzapla gravür yapma yöntemi XVI yyda ortaya çıktı Verniğe bandırılmış bakır levhalar çelik kalemle oyuluyor, sonra asit banyosuna daldırılıyordu; kalemle verniği kazınan yerler asitten etkilenerek eriyip oyuluyordu
Kazı kaleminden daha basit, hattâ daha aslına sadık iş görebilen kezzap pek fazla ressamın ilgisini çekti, Jacques Callot, Claude Lorrain, İtalyan mimarı Piranesi gibi bir kısım sanatçılar ikinci bir açıklama aracı olarak ondan yararlandılar
Estamp
Estamp, sanat eserlerinin çoğu kopyasını dahil etmemek ihtiyacından doğdu: Hıristiyan keşişler kiliselerin duvarlarını süsleyen dinsel resimleri yanlarında taşımak istiyorlardı Gezici vaizlerin, herkes için bir hikâye anlatmak üzere albüm biçiminde biraraya getirdikleri bu gravürler, Gütenbergin bastığı ilk kitapların (1475) öncüsü oldu
XIV yyın sonunda, kâğıt parşömenden daha ucuz olduğundan estamp yapımı yaygınlaştı ve resim çoğaltmada en geçerli yöntem oldu Eserlerinden birçok kopya gerçekleştirmek isteyen sanatçılarca fazla kullanılan estamp sanatı, büyük sanatçılar tarafından da uygulandı, hattâ bir zamanlar üretilmiş eserleri artmak isteyen kolay kopyacılar ve kitap resimleme ustaları da ondan yararlandılar
Bugün bu çeşitlilik gravürcülüğün yerini fotoğrafçılık almıştır Buna karşılık modern ressamların gözde anlatım araçlarından biri olan asıl gravür, etkisini daha da artırdı Şu Anda gravür yapma usulleri, bilhassa fotogravür gibi başka tekniklerin işe karışması sebebiyle karmaşıklaşmış, plastik maddeler gibi yeni malzemenin kullanılması sebebiyle de kabartma estamp sayısı zenginleşerek çeşitlenmiştir
Litografi (Taşbasması)
Alman Senefelder (17711834) tarafından bulunan litografi yöntemi, resmin kabartısız ve oyuksuz bir yüzey aracılığıyla basılmasını sağlar Bunun için çok ince dokulu bir kalker kullanılır; sanatkâr koyu ve yumuşak bir kursun kalemle ya da fırçayla mürekkep kullanarak resmi bu taşın üzerine çizer Renkli olarak da yapılabilen litografi gravürcülük gibi özel bir öğrenim de gerektirmez *