teknolojiuzmani
FD Üye
Asbestli gemi hakkındaki tüm ayrıntıları daha evvel sizlerle paylaşmıştık:
Geçtiğimiz haftalarda Etraf, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın Brezilya donanmasına ilişkin Nae São Paulo savaş gemisinin İzmir’de parçalanmasına onay vermesi büyük bir gündem yaratmıştı. Bu onayın gündem olmasının nedeni ise gemide bulunduğu sav edilen 900 tonluk asbest idi. Bakan Murat Kurum, gemideki asbestin 9 ton olduğunu açıklamış olsa da uzmanlara nazaran bu ölçüdeki asbest bile geleceğimiz için büyük bir risk taşıyor.
Geminin Aliağa’da sökülmesine verilen onay, reaksiyonların akabinde geri çekilmedi ve geminin Türkiye’ye gelişi konusunda bugün Greenpeace tarafından da bir ikaz geldi. Çevreci sivil toplum kuruluşu Greenpeace, geminin Türkiye’ye ulaşması için 20 günlük bir mühletin kaldığını hatırlatarak sonucun Türkiye etraf ve insan haklarını ihlal eden büyük bir kusur olarak tarihe geçeceğini paylaştı.
Greenpeace’in açıklaması:

“Bu geminin söküm sürecini kabul edilemez bir zehirli tehdit olarak gören Türkiye beşerinin iradesi ve Aliağa’daki lokal kümelerin protestoları da birinci günden beri görmezden gelindi.14 yıl evvel oluşan kamuoyu baskısını oluşturamazsak maalesef bu sefer sonuç, Türkiye etraf ve insan haklarını ihlal eden büyük bir kusur olarak tarihe geçecek.
Zehirli geminin birkaç yıl evvel ihale süreci ile başlayan serüveni pek çok soru işaretini beraberinde getirdi. Çevresel adaleti tesis edecek, etraf güvenliği ile halk sıhhatini koruyacak memleketler arası konvansiyonlar resmi makamlar tarafından kendi objektiflerine hizmet edecek halde yorumlandı ve bilhassa halkın iştiraki, bilgiye erişim yükümlülükleri görmezden gelindi.
Sao Paulo ile ilgili bilgi ve dokümanlara Brezilya makamları aracılığı ile ulaşabilmemiz ise Türkiye’deki şeffaflık, halkın iştiraki ve bilgiye erişim haklarının kâğıt üstünde kaldığını görmemiz açısından ıstırap verici bir deneyim oldu. Günün sonunda ise Brezilya’daki yetkililer, kendi mahkemelerinin verdiği kararı bile görmezden geldi ve Sök Denizcilik tarafından uçak gemisinin gövdesi yangından mal kaçırır üzere Brezilya karasularından çıkarılmasına müsaade verdi. Bugün tanıklık ettiğimiz potansiyel bir yasadışı atık ithalatının gerçekleştiği tehlikeli bir hadisedir.
Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın bu suça ortak olmaması için kısmi müsaadesi kaldırıp Sao Paulo’ya tam yol geri demesi tarafındaki davetimizi yineliyoruz.”
Greenpeace, Brezilya Federal Bölge Mahkemesi’nin kararına karşı yola çıkan geminin, Basel Hudut Ötesi Tehlikeli Atıkların Denetimi Konvansiyonu ve bunların bertaraf edilmesi ile Barcelona Deniz Etrafı ve Akdeniz Kıyı Bölgesinin Korunması Sözleşmesi’ne ters olarak ihraç edildiğini paylaştı.
Greenpeace, daha evvel farklı bir ülkede de felaketin yaşanmasını önlemeyi başarmıştı:

Greenpeace, 1998 yılından bu yana gemi sökümlerinin etraf ve insan sıhhati için yarattığı risklere dikkat çekerken şu anda yaşanan benzer bir olayı da hatırlattı. Örgüt, 2004-2006 yılları ortasında şu an ülkemize gelmek için yola çıkan geminin ikizi olarak bilinen Clemenceau’nun önce Türkiye’ye, akabinde da Hindistan’a gönderilmesini engellemekte aracı olmuştu. Gemi, en sonunda Fransa tarafından geri alınmıştı. Clemenceau’nun da Türkiye’ye gelmekte olan Nae Sao Paulo üzere tonlarca asbest, TBT, PCB’ler ve radyoaktif husus içerdiği belirtildi.
Greenpeace, Brezilya’dan yola çıkan geminin Türkiye’ye ulaşmasını engellemek için bir imza kampanyası da başlatmıştı. Kelam konusu imza kampanyasına şu ana kadar 38 bin 641 kişi imzasını attı.