iltasyazilim
FD Üye
Jurnal Nedir?Günlük Nasıl Yazılır?Günlüğün Özellikleri Nelerdir?
Günlük Nedir?
Günlük Nasıl Yazılır?
Günlüğün Özellikleri Nelerdir?
Günlük Nedir?
Düzenli biçimde yazılan, tarih atılan günlük notlardır Bir bakıma günü gününe tutulmuş anılardır
Jurnal, bireylerin kendi kendisiyle alçak sesle konuşmasından, iç dökme ihtiyacından doğmuştur
Neden Jurnal Yazılır?
Bir jurnal hayat içinde görülen, duyulan, işitilen garip olayları, izlenimleri kalıcı kılmak amacıyla jurnal yazılır Genç kuşakların yetişmesinde, eğitiminde bir vasıta olarak tartı taşır
Jurnal yetişmek, öğrenciler için yazma becerilerini geliştirmek ya da pratik yapmak için bir yoldur
Okullarda jurnal yazdırmanın amacı, öğrencilerin jurnal yaşamlarını yazıyla değerlendirmelerini sağlamak, onlara yazma alışkanlığı kazandırmaktır
Jurnal yazmaya alışık bir öğrenciden gelecekte büyük bir şair, yazar doğabilir Günlükler, yarının usta kalemlerini yetiştiren en yararlı kompozisyon türlerinden sayılır
Nasıl Yazılır?
Tarih atılır
Söylev diline yakın bir anlatım kullanılır
Anlatımların, söyleşi diliyle yalın, açık, içten, kişisel bir özgünlük taşıması gerekir
Genellikle tek paragraftan oluşur
Ne Sağlar?
Bir günlük yaşantının değerlendirilmesini sağlar
Yazanın kişiliğini, ruhsal yapısını, görüşlerini ortaya koyar
Geçmişe ışık tutar
Yaşam Öyküsü yazarlarına kaynaklık eder
Ayrıca öğretmene hem de öğrenciye geri bildirim sağlar
Jurnal Örneği :
27 Eylül 2008
Çocuktum, bayram vardıYarın bayram İçimde, çocukluğumun bayram sevinci değil, o da eskilerde kalmış… Peki lakin derhal ne oldu? Yalnızca büyüdük mü? Yahut, büyüdüğünü sanan meşgul çocuklar mıyız? Özledim ben o bayramları Birincil, babamın elini öpmeyi özledim, daha sonra sabırsız bakışlarla sırasını bekleyen annem, ve kardeşlerimi… Hemen uzaklarda Bayram namazından çıkmadan erkekler, tüm semt kadınlarının kapıların önlerini herkes, telaşla, süpürüp yıkamalarını O pırıl pırıl çocukluk hâllerimizle, bütün mahalleyi dolaşıp, el öpmeleri Kimi arkadaşlarımın ellerinde şeffaf şeker torbaları ile tütün, limon, lavanta kolonyalarının karışımıyla bezenmiş buram buram kokularını Ve… ben hiç şeker torbası taşımamıştım o zamanlar, ne bileyim, utanırdım Kullandığım yer genelde minicik ceplerim olurdu O masum utanmaları özledim Büyüklerin, çocuklara verdiği üçgen katlanmış mendilleri hele birde balon veren konut varsa Başucumda sakladığım yeni ayakkabılarımı… Mail aracılığıyla değil de, postacının getirdiği bayram kartlarını… Ziyaretlerle dolup dolup taşan evimizi… Fakat en fazla elini ilk öptüğüm babamı Masum ve çekingen çocukluğumu…Ve yarın benim çocuklarım öpecekler ilk elimi… Ben büyümüşüm, veya büyüdüğümü sanan meşgul bir çocuğum hâlâ Ve yarın, küçük bir mutluluk, büyük bir burukluk sebebini bilmediğim… Gözümde, baş döndürücü birkaç damla gözyaşı
Fakat şu anda ahali, yani çok sevdiğim öğrencilerim yani sizler çocukluktan sıkılıp büyümek için telaş edersiniz, sonradan gün kazanç çocukluğunuzu özlersiniz…
Para galip gelmek için sağlığınızı yitirip, gerisinde sağlığınızı geri edinmek için para ödersiniz…
Yarından endişe ederken bugünü unutup, ne bugünü nede yarını yaşayabilirsiniz
Bu Nedenle HİÇ ÖLMEYECEK GİBİ YAŞAYIP, HİÇ YAŞAMAMIŞ GİBİ ÖLÜRSÜNÜZ…
Tasarım Günlüğü Nedir?
Öğrencinin faaliyet sürecinde yaptığı arama, araştırma, sorgulama, deneme – yanılma, gözlem, öneri vb çalışmalarını yazdığı, duygu ve düşüncelerini ifade ettiği yazılı belgelerdir
Neden Tasarım Günlüğü?
Tasarım sürecinde yaptıkları her çalışmayı, yaşadıklarını, duygu ve düşüncelerini tasarım günlüklerine yazarak ifade ederler
Günlüklerle faaliyet sürecini bizlere yansıtırlar
Değerlendirmeye esas ölçütlerin varlığına delil oluştururlar
Günlükler, öğrencilerin öğrendiği esas konulardaki çalışmalarını özet çıkarmak ve kayda geçirmek amacıyla kullanılırlar
Tasarım Günlüğü Nasıl Olmalı?
(5N 1K) Neden, Nasıl, Niçin, Ne zaman, Nerede, Kim için
sorularına yanıt vermelidir
Öğrenci egzersiz sürecinde ne yaptıysa onları tasarım günlüklerinde belgelendirmelidir (sorgulamalı, eleştirmeli, tespitte bulunmalı, beğenilerini söylemeli, başka görüşlere başvurmalı, resmetmeli, resim eklemeli vb) Özet Olarak yaşadığı süreci anlatmalıdır
Faaliyetler ve Tasarım Günlüğü :
Öğrenciler bireysel çalışmalarını yansıtan günlüklerinden not alırlar
Bir kuşak içinde aniden pozitif bireysel etkinlik yapan öğrenciler en fazla beğendikleri, sevdikleri çalışmanın günlüğünü öğretmenlerine sunarlar
Gözlem formlarındaki ölçütler günlüklerle peşine düşüp takip edilir
Sınıf içi sunular günlükler aracılığı ile yapılır
Tasarım Günlüğünün Amacı :Tasarım günlükleri öğrencilerin;
Öz değerleme yapmalarını sağlar
Karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini sağlar
Dil becerilerini geliştirerek öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini sağlar
Tasarımlarının gerçekleştirilme sürecini yansıtır, bir sonraki çalışmaları için yön verir
Derslik ortamında farkına varılamayan olumlu ve olumsuz yönlerinin gözlemlenmesine imkân verir
Bireysel çalışmalarda öğrenciler süreçte tuttukları günlükleri ders saatinde sınıfla paylaşırlar Bu Nedenle karşılaştıkları güçlüklerin veya başarılarının farkına varırlar
Ulaşılan sonucun öğrenciye ait olduğunu ispatlamaya kaynaklık eder
Öğrenciler etkinlik sürecinde kaydettikleri bireysel gelişimlerini gözlemleyerek ayrım ederler
“Bir insanı en açık, en çıplak, en hakiki hâliyle gösterebilen tür, günlük türüdür
*
Günlük Nedir?
Günlük Nasıl Yazılır?
Günlüğün Özellikleri Nelerdir?
Günlük Nedir?
Düzenli biçimde yazılan, tarih atılan günlük notlardır Bir bakıma günü gününe tutulmuş anılardır
Jurnal, bireylerin kendi kendisiyle alçak sesle konuşmasından, iç dökme ihtiyacından doğmuştur
Neden Jurnal Yazılır?
Bir jurnal hayat içinde görülen, duyulan, işitilen garip olayları, izlenimleri kalıcı kılmak amacıyla jurnal yazılır Genç kuşakların yetişmesinde, eğitiminde bir vasıta olarak tartı taşır
Jurnal yetişmek, öğrenciler için yazma becerilerini geliştirmek ya da pratik yapmak için bir yoldur
Okullarda jurnal yazdırmanın amacı, öğrencilerin jurnal yaşamlarını yazıyla değerlendirmelerini sağlamak, onlara yazma alışkanlığı kazandırmaktır
Jurnal yazmaya alışık bir öğrenciden gelecekte büyük bir şair, yazar doğabilir Günlükler, yarının usta kalemlerini yetiştiren en yararlı kompozisyon türlerinden sayılır
Nasıl Yazılır?
Tarih atılır
Söylev diline yakın bir anlatım kullanılır
Anlatımların, söyleşi diliyle yalın, açık, içten, kişisel bir özgünlük taşıması gerekir
Genellikle tek paragraftan oluşur
Ne Sağlar?
Bir günlük yaşantının değerlendirilmesini sağlar
Yazanın kişiliğini, ruhsal yapısını, görüşlerini ortaya koyar
Geçmişe ışık tutar
Yaşam Öyküsü yazarlarına kaynaklık eder
Ayrıca öğretmene hem de öğrenciye geri bildirim sağlar
Jurnal Örneği :
27 Eylül 2008
Çocuktum, bayram vardıYarın bayram İçimde, çocukluğumun bayram sevinci değil, o da eskilerde kalmış… Peki lakin derhal ne oldu? Yalnızca büyüdük mü? Yahut, büyüdüğünü sanan meşgul çocuklar mıyız? Özledim ben o bayramları Birincil, babamın elini öpmeyi özledim, daha sonra sabırsız bakışlarla sırasını bekleyen annem, ve kardeşlerimi… Hemen uzaklarda Bayram namazından çıkmadan erkekler, tüm semt kadınlarının kapıların önlerini herkes, telaşla, süpürüp yıkamalarını O pırıl pırıl çocukluk hâllerimizle, bütün mahalleyi dolaşıp, el öpmeleri Kimi arkadaşlarımın ellerinde şeffaf şeker torbaları ile tütün, limon, lavanta kolonyalarının karışımıyla bezenmiş buram buram kokularını Ve… ben hiç şeker torbası taşımamıştım o zamanlar, ne bileyim, utanırdım Kullandığım yer genelde minicik ceplerim olurdu O masum utanmaları özledim Büyüklerin, çocuklara verdiği üçgen katlanmış mendilleri hele birde balon veren konut varsa Başucumda sakladığım yeni ayakkabılarımı… Mail aracılığıyla değil de, postacının getirdiği bayram kartlarını… Ziyaretlerle dolup dolup taşan evimizi… Fakat en fazla elini ilk öptüğüm babamı Masum ve çekingen çocukluğumu…Ve yarın benim çocuklarım öpecekler ilk elimi… Ben büyümüşüm, veya büyüdüğümü sanan meşgul bir çocuğum hâlâ Ve yarın, küçük bir mutluluk, büyük bir burukluk sebebini bilmediğim… Gözümde, baş döndürücü birkaç damla gözyaşı
Fakat şu anda ahali, yani çok sevdiğim öğrencilerim yani sizler çocukluktan sıkılıp büyümek için telaş edersiniz, sonradan gün kazanç çocukluğunuzu özlersiniz…
Para galip gelmek için sağlığınızı yitirip, gerisinde sağlığınızı geri edinmek için para ödersiniz…
Yarından endişe ederken bugünü unutup, ne bugünü nede yarını yaşayabilirsiniz
Bu Nedenle HİÇ ÖLMEYECEK GİBİ YAŞAYIP, HİÇ YAŞAMAMIŞ GİBİ ÖLÜRSÜNÜZ…
Tasarım Günlüğü Nedir?
Öğrencinin faaliyet sürecinde yaptığı arama, araştırma, sorgulama, deneme – yanılma, gözlem, öneri vb çalışmalarını yazdığı, duygu ve düşüncelerini ifade ettiği yazılı belgelerdir
Neden Tasarım Günlüğü?
Tasarım sürecinde yaptıkları her çalışmayı, yaşadıklarını, duygu ve düşüncelerini tasarım günlüklerine yazarak ifade ederler
Günlüklerle faaliyet sürecini bizlere yansıtırlar
Değerlendirmeye esas ölçütlerin varlığına delil oluştururlar
Günlükler, öğrencilerin öğrendiği esas konulardaki çalışmalarını özet çıkarmak ve kayda geçirmek amacıyla kullanılırlar
Tasarım Günlüğü Nasıl Olmalı?
(5N 1K) Neden, Nasıl, Niçin, Ne zaman, Nerede, Kim için
sorularına yanıt vermelidir
Öğrenci egzersiz sürecinde ne yaptıysa onları tasarım günlüklerinde belgelendirmelidir (sorgulamalı, eleştirmeli, tespitte bulunmalı, beğenilerini söylemeli, başka görüşlere başvurmalı, resmetmeli, resim eklemeli vb) Özet Olarak yaşadığı süreci anlatmalıdır
Faaliyetler ve Tasarım Günlüğü :
Öğrenciler bireysel çalışmalarını yansıtan günlüklerinden not alırlar
Bir kuşak içinde aniden pozitif bireysel etkinlik yapan öğrenciler en fazla beğendikleri, sevdikleri çalışmanın günlüğünü öğretmenlerine sunarlar
Gözlem formlarındaki ölçütler günlüklerle peşine düşüp takip edilir
Sınıf içi sunular günlükler aracılığı ile yapılır
Tasarım Günlüğünün Amacı :Tasarım günlükleri öğrencilerin;
Öz değerleme yapmalarını sağlar
Karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirmelerini sağlar
Dil becerilerini geliştirerek öğrencilerin kendilerini ifade etmelerini sağlar
Tasarımlarının gerçekleştirilme sürecini yansıtır, bir sonraki çalışmaları için yön verir
Derslik ortamında farkına varılamayan olumlu ve olumsuz yönlerinin gözlemlenmesine imkân verir
Bireysel çalışmalarda öğrenciler süreçte tuttukları günlükleri ders saatinde sınıfla paylaşırlar Bu Nedenle karşılaştıkları güçlüklerin veya başarılarının farkına varırlar
Ulaşılan sonucun öğrenciye ait olduğunu ispatlamaya kaynaklık eder
Öğrenciler etkinlik sürecinde kaydettikleri bireysel gelişimlerini gözlemleyerek ayrım ederler
“Bir insanı en açık, en çıplak, en hakiki hâliyle gösterebilen tür, günlük türüdür
*