Guvercin beslemekle ilgili aklınızda dini acıdan bir şuphe varsa buyrun giderelimm
Ahmed Şahin
Soru: Guvercin beslemek gunah mıdır?
Cevap: Dunyası en geniş, sahası en vasi olan bir mahlUk da kuştur Gokyuzunun butun derinlikleri, yeryuzunun de yine butun serinlikleri kuşundur Hurriyeti hudutsuz, istifade sahası sonsuzdur
İşte boylesine geniş ve derin dunyalı bir varlığı alıp da avuc ici kadar dar bir kafese hapsetmek, bunca geniş dunyasından koparıp, burada can cekişir gibi bir hayata mahkUm etmek, herhalde insan akıl ve mantığıyla da bağdaşmamakta, beşer şefkati dahi bunu makul gormemektedir
Ayrıca boylesine geniş hayatı olan bir kuşu bu kadarcık dar bir kafese hapsetmenin belli bir faydası, meşrU bir neticesi de yoktur Sadece sahibinin şahsen duyduğu zevk, ferden hissettiği lezzettir
Gariptir ki, bu zevk ve lezzet, geniş dunyasından koparılıp hapse atılan kuşcağızın feryad u figanından alınmakta, onun adeta firaklı ağlamasından duyulmaktadır Bir kısım canlıların ıstırabından zevk almak gibi bir lezzettir bu İşte bu yuzden İmamı Birgivi Hazretleri, kafeste kuş hapsedip, onunla eğlenmeyi gunahlardan saymış, afetlar arasında zikretmiştir Ancak, sadece kafeste yaşayabilen, kafes dışında yaşama alışkanlığı bulunmayan dar sahalı kuşların kafeste beslenip bakılmasında mahzur gormemiştir
Belli başlı bir fayda elde etmek icin beslenen kuşlarda da mahzur olmadığı izah edilmiştir Av avlamak icin beslenen kuş gibi Bazılarının bir hastalık haline getirerek besledikleri guvercinler ise, faydasız bir işle iştigalden başka bir şey olmadığından mekruh sayılmıştır Hatta bazı eserlerde sadece eğlence olsun icin guvercin besleyip, kuşla oynamanın fakirliğe sebep olacağı da kaydedilmiştir
Halife Hazreti Osman zamanında Medinede guvercin merakı alıp yuruduğunden bahsedilince, durumu tahkik ettiren Hazreti Osman, derhal yasak koymuş, guvercinle uğraşmayı faydasız işle faydalı zamanı imha etmek olarak izah ederek zaman israfcılarını cezalandırmıştır
Kucuk cocukların kısa bir zaman kuşla eğlenip oynamaları bundan ayrı tutulmuştur Henuz kuş denen cinsin hususiyetlerini ilk defa gorup hayrete duşen konuşma devresi cocuklarının bu hali, bir zaman israfı sayılmamıştır Bu mahlUku oğrenip tanıma fırsatı olarak gorulmuştur
Bunun şartı da eziyet ettirmemek, hayvanın ıstırap cekmesine sebep olmamaktır
Ahmed Şahin
Soru: Guvercin beslemek gunah mıdır?
Cevap: Dunyası en geniş, sahası en vasi olan bir mahlUk da kuştur Gokyuzunun butun derinlikleri, yeryuzunun de yine butun serinlikleri kuşundur Hurriyeti hudutsuz, istifade sahası sonsuzdur
İşte boylesine geniş ve derin dunyalı bir varlığı alıp da avuc ici kadar dar bir kafese hapsetmek, bunca geniş dunyasından koparıp, burada can cekişir gibi bir hayata mahkUm etmek, herhalde insan akıl ve mantığıyla da bağdaşmamakta, beşer şefkati dahi bunu makul gormemektedir
Ayrıca boylesine geniş hayatı olan bir kuşu bu kadarcık dar bir kafese hapsetmenin belli bir faydası, meşrU bir neticesi de yoktur Sadece sahibinin şahsen duyduğu zevk, ferden hissettiği lezzettir
Gariptir ki, bu zevk ve lezzet, geniş dunyasından koparılıp hapse atılan kuşcağızın feryad u figanından alınmakta, onun adeta firaklı ağlamasından duyulmaktadır Bir kısım canlıların ıstırabından zevk almak gibi bir lezzettir bu İşte bu yuzden İmamı Birgivi Hazretleri, kafeste kuş hapsedip, onunla eğlenmeyi gunahlardan saymış, afetlar arasında zikretmiştir Ancak, sadece kafeste yaşayabilen, kafes dışında yaşama alışkanlığı bulunmayan dar sahalı kuşların kafeste beslenip bakılmasında mahzur gormemiştir
Belli başlı bir fayda elde etmek icin beslenen kuşlarda da mahzur olmadığı izah edilmiştir Av avlamak icin beslenen kuş gibi Bazılarının bir hastalık haline getirerek besledikleri guvercinler ise, faydasız bir işle iştigalden başka bir şey olmadığından mekruh sayılmıştır Hatta bazı eserlerde sadece eğlence olsun icin guvercin besleyip, kuşla oynamanın fakirliğe sebep olacağı da kaydedilmiştir
Halife Hazreti Osman zamanında Medinede guvercin merakı alıp yuruduğunden bahsedilince, durumu tahkik ettiren Hazreti Osman, derhal yasak koymuş, guvercinle uğraşmayı faydasız işle faydalı zamanı imha etmek olarak izah ederek zaman israfcılarını cezalandırmıştır
Kucuk cocukların kısa bir zaman kuşla eğlenip oynamaları bundan ayrı tutulmuştur Henuz kuş denen cinsin hususiyetlerini ilk defa gorup hayrete duşen konuşma devresi cocuklarının bu hali, bir zaman israfı sayılmamıştır Bu mahlUku oğrenip tanıma fırsatı olarak gorulmuştur
Bunun şartı da eziyet ettirmemek, hayvanın ıstırap cekmesine sebep olmamaktır