iltasyazilim
FD Üye
Güvercin beslemekle ilgili aklınızda dini açıdan bir belirsizlik varsa buyrun giderelimm
Ahmed Şahin
Soru: Güvercin doyurmak günah mıdır?
Cevap: Dünyası en geniş, sahası en vâsi olan bir mahlûk da kuştur Gökyüzünün bütün derinlikleri, yeryüzünün de yine bütün serinlikleri kuşundur Hürriyeti hudutsuz, istifade sahası sonsuzdur
İşte böylesine geniş ve derin dünyalı bir varlığı alıp da avuç içi değin rahat bir kafese hapsetmek, bunca geniş dünyasından koparıp, burada can çekişir gibi bir hayata mahkûm etmek, herhalde insan düşünce ve mantığıyla da bağdaşmamakta, beşer şefkati deha bunu makul görmemektedir
Hem böylesine geniş hayatı olan bir kuşu bu kadarcık kuytu bir kafese hapsetmenin kesin bir faydası, meşrû bir neticesi de yoktur Sadece sahibinin kişisel olarak duyduğu haz, ferden hissettiği lezzettir
Gariptir ki, bu tutku ve lezzet, geniş dünyasından koparılıp hapse atılan kuşcağızın feryad ü figanından alınmakta, onun âdeta firaklı ağlamasından duyulmaktadır Bir kısım canlıların ıstırabından tadını çıkarmak gibi bir lezzettir bu İşte bu yüzden İmamı Birgivî Hazretleri, kafeste kuş hapsedip, onunla eğlenmeyi günahlardan saymış, âfetlar aralarında zikretmiştir Ama, sâdece kafeste yaşayabilen, kafes dıştan yaşama alışkanlığı bulunmayan gizli sahalı kuşların kafeste beslenip bakılmasında mahzur görmemiştir
asıl bir avantaj elde etmek için beslenen kuşlarda da mahzur olmadığı izah edilmiştir Av avlamak için beslenen kuş gibi Bazılarının bir rahatsızlık hâline getirerek besledikleri güvercinler ise, faydasız bir işle iştigalden başka bir şey olmadığından mekruh sayılmıştır Hattâ bâzı eserlerde yalnızca ağırlama olsun için güvercin besleyip, kuşla oynamanın fakirliğe sebep olacağı da kaydedilmiştir
Halife Hazreti Osman zamanında Medinede güvercin merakı alıp yürüdüğünden bahsedilince, durumu tahkik ettiren Hazreti Osman, derhal yasak koymuş, güvercinle uğraşmayı faydasız işle yararlı zamanı imha etmek olarak izah ederek süre israfçılarını cezalandırmıştır
Ufak çocukların kısa bir zaman kuşla eğlenip oynamaları bundan bambaşka tutulmuştur Demin kuş denen cinsin hususiyetlerini ilk defa görüp hayrete düşen konuşma devresi çocuklarının bu hâli, bir zaman israfı sayılmamıştır Bu mahlûku öğrenip tanınma fırsatı olarak görülmüştür
Bunun şartı da eziyet ettirmemek, hayvanın ıstırap çekmesine sebep olmamaktır *
Ahmed Şahin
Soru: Güvercin doyurmak günah mıdır?
Cevap: Dünyası en geniş, sahası en vâsi olan bir mahlûk da kuştur Gökyüzünün bütün derinlikleri, yeryüzünün de yine bütün serinlikleri kuşundur Hürriyeti hudutsuz, istifade sahası sonsuzdur
İşte böylesine geniş ve derin dünyalı bir varlığı alıp da avuç içi değin rahat bir kafese hapsetmek, bunca geniş dünyasından koparıp, burada can çekişir gibi bir hayata mahkûm etmek, herhalde insan düşünce ve mantığıyla da bağdaşmamakta, beşer şefkati deha bunu makul görmemektedir
Hem böylesine geniş hayatı olan bir kuşu bu kadarcık kuytu bir kafese hapsetmenin kesin bir faydası, meşrû bir neticesi de yoktur Sadece sahibinin kişisel olarak duyduğu haz, ferden hissettiği lezzettir
Gariptir ki, bu tutku ve lezzet, geniş dünyasından koparılıp hapse atılan kuşcağızın feryad ü figanından alınmakta, onun âdeta firaklı ağlamasından duyulmaktadır Bir kısım canlıların ıstırabından tadını çıkarmak gibi bir lezzettir bu İşte bu yüzden İmamı Birgivî Hazretleri, kafeste kuş hapsedip, onunla eğlenmeyi günahlardan saymış, âfetlar aralarında zikretmiştir Ama, sâdece kafeste yaşayabilen, kafes dıştan yaşama alışkanlığı bulunmayan gizli sahalı kuşların kafeste beslenip bakılmasında mahzur görmemiştir
asıl bir avantaj elde etmek için beslenen kuşlarda da mahzur olmadığı izah edilmiştir Av avlamak için beslenen kuş gibi Bazılarının bir rahatsızlık hâline getirerek besledikleri güvercinler ise, faydasız bir işle iştigalden başka bir şey olmadığından mekruh sayılmıştır Hattâ bâzı eserlerde yalnızca ağırlama olsun için güvercin besleyip, kuşla oynamanın fakirliğe sebep olacağı da kaydedilmiştir
Halife Hazreti Osman zamanında Medinede güvercin merakı alıp yürüdüğünden bahsedilince, durumu tahkik ettiren Hazreti Osman, derhal yasak koymuş, güvercinle uğraşmayı faydasız işle yararlı zamanı imha etmek olarak izah ederek süre israfçılarını cezalandırmıştır
Ufak çocukların kısa bir zaman kuşla eğlenip oynamaları bundan bambaşka tutulmuştur Demin kuş denen cinsin hususiyetlerini ilk defa görüp hayrete düşen konuşma devresi çocuklarının bu hâli, bir zaman israfı sayılmamıştır Bu mahlûku öğrenip tanınma fırsatı olarak görülmüştür
Bunun şartı da eziyet ettirmemek, hayvanın ıstırap çekmesine sebep olmamaktır *