iltasyazilim
FD Üye
hoş sanatlar dalları nelerdir ?
Güzel sanatlar deyince , eski alimler bilginler kadar 10 sanat anlaşılmıştır Bunlar; sarf (gramer), nahiv (sözdizimi), ilmi ifade (hoş söylev bilimi), belagat (hoş konuşma bilimi), hesap felsefe, musiki, hendese geometri), ilmi heyet (astronomi)dir Fakat bazılar bilimler arasına girmiş ve hoş sanat olmaktan çıkmıştır
Güzel sanatların çeşitleri:
1 Edebiyat: Kelimelerle yapılan bir güzel sanattır Nazım ve nesir yolundaki bütün eserler bu kola girer
2 Resim: Yağlı, sulu ya da kuru boyalarla bir zemin üstüne çizgiler çizme ve boyama suretiyle yapılan hoş sanattır Resim yapan sanatçıya sanatçı adı verilir
3 Heykel: Ya tabiatta var olan veya hayalde canlandırılan varlıkları, taş, balçık, tahta, maden gibi maddeler kullanmak suretiyle üç boyutlu olarak yapma işidir Heykel yapanlara heykeltıraş adı verilir
4 Mimarlık: insanların estetik zevklerine hitap edecek şekilde yapılar yapmaktır Tarihî edinmek özelliğini kazanmış yapıtlar, tapınaklar ,camiler, saraylar, bir medeniyetin en hoş eserlerini meydana getirirler Sanatçılarına mimar adı verilir
5 Musiki: Sesleri melodi haline getirme sanatıdır Musiki, öyle çok bölümlere, ayrılır Musiki bestecilerine musikişinas denir
6 Tiyatro: Bir hikâyenin, sahnede, oyuncular tarafından canlandırılarak, temsilcilik edilmesi sanatıdır Bugün tiyatro eserleri, sinemalarda, radyolarda, televizyonlarda yer almaktadır Eseri oynayan sanatçılara aktör, aktris adı verilir
7 Dans: Musikiye uyularak yapılan ritmik hareketlerdir Böylece çok çeşitleri vardır
Bunların dışarıda olarak, bugün, sinema ve fotoğrafçılığı da hoş sanatlar aralarında sayanlar vardır
Bir Takım uzmanlarca, hoş sanatları geleneksel ve çağdaş edinmek üzere iki şekilde sınıflamak, bize bazı kolaylıklar getirebilir Geleneksel sınıflama, hoş sanatları, hitap ettiği duyu organlarına tarafından sınıflar Sözgelimi `görsel sanatlar` (plâstik sanatlar), göze ve görmeye dayanan sanatları, fotoğraf, heykel, mimari gibi dalları bir grupta topluyor Fonetik sanatlar, müzik ve türleri ile edebiyatı; ritmik sanatlar ise, keza görme ve ayrıca de hareketle ilgili olan sinema, opera gibi sanatları kapsamaktadır
Bu yazımızda Üniversiteler GSF, Üniversiteler GSE Bölümü, Kültür ve Turizm Bakanlığı GSGM, Anadolu GS Liseleri` n de ama uygulamalar üzerinde durulacaktır
YÖK`e emrindeki Üniversitelerimiz Hoş Sanatlar Fakültelerinde koşul nasıldır, bir göz atalım, bakalım dilbölümeğitim ve gaye birliği var mı?
MSGÜ GSF de bölümler; Fotoğraf, grafik tasarım, geleneksel Türk sanatları, heykel, sahne dekorları ve kostümü, dokuma ve moda tasarımı, seramik ve cam tasarımı, resim, sinema televizyon, temel eğitim
Kocaeli Ün GSF de bölümler; Fotoğraf, grafik sanatları bölümü, heykel bölümü, müzik bölümü, resim bölümü, sahne sanatları bölümü, seramik bölümü, esas eğitim bölümü
Akdeniz Ün GSF de bölümler; Fotoğraf, heykel, grafik, seramik ve cam, iç dekorasyon ve çevre tasarımı, resim, sinema TV, müzik, geleneksel el sanatları, moda ve tekstil tasarımı, mimarlık, esas eğitim
Çanakkale 18 Mart Ün GSF de bölümler; geleneksel, grafik, fotoğraf, seramik, sahne ve gösterme, sinema ve tv, tekstil, esas eğitim
Marmara Ün GSF de bölümler; Fotoğraf, müzik, grafik sanatları bölümü, tekstil sanatları bölümü, iç mimarlık, geleneksel Türk el sanatları bölümü, heykel bölümü, seramik cam bölümü, endüstri ürünleri tasarımı bölümü, resim bölümü, sinema ve tv bölümü, temel eğitim bölümü, animasyon film bölümü
9 Eylül Ün GSF de bölümler; Fotoğraf bölümü, heykel bölümü, grafik bölümü, dokuma ve moda tasarımı bölümü, seramik sırça tasarımı bölümü, geleneksel Türk el sanatları bölümü, resim bölümü, sahne sanatları bölümü, sinema tv bölümü, müzik bilimleri bölümü, temel eğitim bölümü,
Gazi Ün GSF de bölümler; Fotoğraf, heykel, fotoğraf, endüstri ürünleri tasarımı, görsel iletişim tasarımı
(Garip olan; iç mimarlık ve çevre tasarımı, moda ve tekstil tasarımı vb bölümlerin Mühendislik ve Tasarım Fakültelerin de birim olarak yada üniversitelerde Fakülte olarak ta mevcut olmasıdır)
YÖK`e emrindeki Üniversitelerimiz Eğitim Fakülteleri Hoş Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde ise resim ve müzik dıştan eğitim verilmiyor, onlarda anabilim dalına dönüştürülmüş durumda Verilen dersleri YÖK web sayfalarında bulmak olası olduğu için burada yer vermiyoruz
Şu Anda de Kültür ve Turizm Bakanlığı Hoş Sanatlar Genel Müdürlüğündeki duruma bir göz atalım;
Genel Müdürlüğün Görevleri;
a) Klasik, modern ve geleneksel sanat akımlarını takip ederek, yurt içindeki sanat faaliyetlerinin millî kültür ve modern anlayışa uygun bir şekilde yürütülmesi ve yayılmasını, milletin bu yönden bilgi sahibi olmasını sağlamak,
b) Milli resim ve heykel sanatları ile geleneksel Türk süsleme ve el sanatları koleksiyonlarını ilerletmek,
c) Hoş sanatlara ilişkin çalışmaların sosyal ve kültürel gelişme bakımından verimli olması için tedbirler almak,
d) Hoş sanatlar galerileri ile orkestralar, korolar, enstrüman, ses ve halk oyunları toplulukları, resim ve heykel müzeleri kurulmasını arzetmek ve bunlara ilişkin hizmetleri yürütmek,
e) Diğer ülke sanatlarının yurt içinde tanıtılması nedeniyle tedbirler elde etmek,
f) Bakanlık makamınca verilecek sanki görevleri yerine getirmek olarak emin
Özet Olarak başlıklar şöyle belli; resim, heykel, Türk dekor ve el sanatları, müzikoyun toplulukları
Alt kuruluşlar; Orkestralar, Türk Millet Koroları, Olağan Türk Müziği Koroları, Topluluklar, Yöresel Müzik ve Oyun Toplulukları, Resim Heykel Müzeleri
Hoş Sanatlar Galerileri (Yani müzik, oyun, resim, heykel)
Müzik güzel sanatlar içinde ise; opera ve bale ayrılarak, neden Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü yerleşmiş? Genellikle yazılan Alışılmış, çağdaş ve geleneksel sanat akımları neleri kapsıyor?
Keza, GSF ler de eğitimi yapılan bölümler niçin Genel Müdürlük alanına girmemiş? Girmesi gerekir mi? Açıkçasıyanlışı hangisi? Güzel sanatlardan ne anlıyoruz? Tanımını günün şartlarına göre değiştirmeli miyiz? Güzel sanatlar alanına giren her dal, GSF de yer almalı mı? Üniversite içindeki yapılanma mı siklet kazanmalı?
Bakınız, üniversiteler GSF lerinde ki bölüm adları bile bir değil, acaba içerikleri nasıl? Mezunlar nerelerde devir almaktalar? Biz önceki yazılarımızda yeni kurulan üniversitelerde GSF lerin fazla çabuk bir şekilde kurulduğunu, moda haline geldiğini, hemen şimdi bu değin usta akademisyenin yetişmediğini (yetenekalesüds yüzünden), GSF nin, dekan edinmek isteyen ünvanlı akademisyenlere yarış kapısı açtığını, bu gidişin kırılmayıyozlaşmayı da beraber getirdiğini belirtmiştik
Aynı şekilde, üniversitelerde konservatuar ve müzik bölümleri varken, mezunların istihdamları tartışılırken, GSF ler de müzik bölümü açılmasının da fazla hatalı olduğunu bir kez daha spesifize etmek istiyoruzBir dalı ne dek çok başlı ülkü getirirseniz, sorunlar içinde boğulursunuzHenüz, konservatuarlar ve müzik bölümlerinin sorunları ortadan kaldırılmamışken, öğrenci alacağız diye yeni bölümler açılmasının anında önüne geçilmelidir diye düşünüyoruz Nasıl ki konservatuar müdürlerinin branşına kadar yapılanmaya karşıysak, dekanların mesleklerine kadar yapılanmaya da karşıyız
Milli Eğitim Temel Kanunu, Güzel Sanatlar alanında özel alaka ve yetenekleri belirlenen çocukları geliştirmek üzere esas eğitim ve ortaöğretim seviyesinde okullar açılabileceğini hükme bağlamış ve belirlenen amaçları gerçekleştirme yönünde `Anadolu Hoş Sanatlar Liseleri` kurulmuştur Maksat; Güzel Sanatlar dallarında yetenekli öğrencilerin marifetli, yapıcı ve yorumcu yeteneklerini ilerletmek, öğrencileri inceden inceye araştıran ve geliştirici çalışmalara yöneltmek, yetenekleri doğrultusunda bağımsız, dürüst ve seçenekli yorumlar ve uygulamalar yapabilecek becerikli kişiler olarak yetiştirmek, öğrencilerin ulusal ve evrensel, tarihi yeni sanat eserlerini tanımaları ve anlamalarına yardımcı olmaktır
Bu liselerde 2 asıl dal; müzik ve resim bölümleri bulunmakta, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri ile uyuşmaktadırlar
Resim bölümünden mezun olanların, üniversitelerin; iç mimarlık, resim, heykel, seramik, grafik tasarım, dokuma tasarım, sahne dekorları ve kostüm tasarımı bölümlerine, görsel irtibat tasarımı, fotoğraf, endüstri ürünleri tasarımı, sinema ve televizyon bölümlerine,
Müzik bölümünden mezun olanların, üniversitelerin; orkestra şefliği, piyano, nefesli çalgılar, vurmalı çalgılar, müzikoloji, sahne sanatları bölümlerine başvurabileceği belirtilmektedir
Olur Ya yetkili konumdaki bir kişi okurda bu dost ne yazmış der diye, görüşlerimizi belirtiyor, konunun tartışılmasına olanak sağlamak istiyoruz
Senelerdir söylüyorum; eğitim ile ilgili çalışan ünvanlı arkadaşlarımız, yalnızca kurum içinde devir edinmek için mücadele göstermemeli, üniversite dışına da çıkmalı, MEB`de, YÖK de, Kültür ve Turizm Bakanlığı`nda, Belediyelerde, STK larda tayin alabilmeninkurabilmenin, ilgili komisyonlara seçilebilmenin yollarını da aramalıdırlar
Bunun içinde; tahlil etmeküretmeksaygıdeğergüveniliretik olmakkâğıda dökmekpaylaşmaktanınmak şarttır diyor bu konudaki yazılarınızıgörüşlerinizi bekliyoruz
Fotoğraf bölümünden mezun olanların başvuracağı alanların bu kadar dağıtılmış ve renkli olması ne derece doğrudur? bilemiyoruz!
Müzik bölümü mezunlarının başvuracağı alanlarda tuşlu çalgılar yerine niçin sadece piyano denmiştir? Tezeneli ve yaylı çalgılara neden yer almamıştır? Gerçekte varsa neden açıklamalarda yoktur? anlayışlı olmak olası değildir *
Güzel sanatlar deyince , eski alimler bilginler kadar 10 sanat anlaşılmıştır Bunlar; sarf (gramer), nahiv (sözdizimi), ilmi ifade (hoş söylev bilimi), belagat (hoş konuşma bilimi), hesap felsefe, musiki, hendese geometri), ilmi heyet (astronomi)dir Fakat bazılar bilimler arasına girmiş ve hoş sanat olmaktan çıkmıştır
Güzel sanatların çeşitleri:
1 Edebiyat: Kelimelerle yapılan bir güzel sanattır Nazım ve nesir yolundaki bütün eserler bu kola girer
2 Resim: Yağlı, sulu ya da kuru boyalarla bir zemin üstüne çizgiler çizme ve boyama suretiyle yapılan hoş sanattır Resim yapan sanatçıya sanatçı adı verilir
3 Heykel: Ya tabiatta var olan veya hayalde canlandırılan varlıkları, taş, balçık, tahta, maden gibi maddeler kullanmak suretiyle üç boyutlu olarak yapma işidir Heykel yapanlara heykeltıraş adı verilir
4 Mimarlık: insanların estetik zevklerine hitap edecek şekilde yapılar yapmaktır Tarihî edinmek özelliğini kazanmış yapıtlar, tapınaklar ,camiler, saraylar, bir medeniyetin en hoş eserlerini meydana getirirler Sanatçılarına mimar adı verilir
5 Musiki: Sesleri melodi haline getirme sanatıdır Musiki, öyle çok bölümlere, ayrılır Musiki bestecilerine musikişinas denir
6 Tiyatro: Bir hikâyenin, sahnede, oyuncular tarafından canlandırılarak, temsilcilik edilmesi sanatıdır Bugün tiyatro eserleri, sinemalarda, radyolarda, televizyonlarda yer almaktadır Eseri oynayan sanatçılara aktör, aktris adı verilir
7 Dans: Musikiye uyularak yapılan ritmik hareketlerdir Böylece çok çeşitleri vardır
Bunların dışarıda olarak, bugün, sinema ve fotoğrafçılığı da hoş sanatlar aralarında sayanlar vardır
Bir Takım uzmanlarca, hoş sanatları geleneksel ve çağdaş edinmek üzere iki şekilde sınıflamak, bize bazı kolaylıklar getirebilir Geleneksel sınıflama, hoş sanatları, hitap ettiği duyu organlarına tarafından sınıflar Sözgelimi `görsel sanatlar` (plâstik sanatlar), göze ve görmeye dayanan sanatları, fotoğraf, heykel, mimari gibi dalları bir grupta topluyor Fonetik sanatlar, müzik ve türleri ile edebiyatı; ritmik sanatlar ise, keza görme ve ayrıca de hareketle ilgili olan sinema, opera gibi sanatları kapsamaktadır
Bu yazımızda Üniversiteler GSF, Üniversiteler GSE Bölümü, Kültür ve Turizm Bakanlığı GSGM, Anadolu GS Liseleri` n de ama uygulamalar üzerinde durulacaktır
YÖK`e emrindeki Üniversitelerimiz Hoş Sanatlar Fakültelerinde koşul nasıldır, bir göz atalım, bakalım dilbölümeğitim ve gaye birliği var mı?
MSGÜ GSF de bölümler; Fotoğraf, grafik tasarım, geleneksel Türk sanatları, heykel, sahne dekorları ve kostümü, dokuma ve moda tasarımı, seramik ve cam tasarımı, resim, sinema televizyon, temel eğitim
Kocaeli Ün GSF de bölümler; Fotoğraf, grafik sanatları bölümü, heykel bölümü, müzik bölümü, resim bölümü, sahne sanatları bölümü, seramik bölümü, esas eğitim bölümü
Akdeniz Ün GSF de bölümler; Fotoğraf, heykel, grafik, seramik ve cam, iç dekorasyon ve çevre tasarımı, resim, sinema TV, müzik, geleneksel el sanatları, moda ve tekstil tasarımı, mimarlık, esas eğitim
Çanakkale 18 Mart Ün GSF de bölümler; geleneksel, grafik, fotoğraf, seramik, sahne ve gösterme, sinema ve tv, tekstil, esas eğitim
Marmara Ün GSF de bölümler; Fotoğraf, müzik, grafik sanatları bölümü, tekstil sanatları bölümü, iç mimarlık, geleneksel Türk el sanatları bölümü, heykel bölümü, seramik cam bölümü, endüstri ürünleri tasarımı bölümü, resim bölümü, sinema ve tv bölümü, temel eğitim bölümü, animasyon film bölümü
9 Eylül Ün GSF de bölümler; Fotoğraf bölümü, heykel bölümü, grafik bölümü, dokuma ve moda tasarımı bölümü, seramik sırça tasarımı bölümü, geleneksel Türk el sanatları bölümü, resim bölümü, sahne sanatları bölümü, sinema tv bölümü, müzik bilimleri bölümü, temel eğitim bölümü,
Gazi Ün GSF de bölümler; Fotoğraf, heykel, fotoğraf, endüstri ürünleri tasarımı, görsel iletişim tasarımı
(Garip olan; iç mimarlık ve çevre tasarımı, moda ve tekstil tasarımı vb bölümlerin Mühendislik ve Tasarım Fakültelerin de birim olarak yada üniversitelerde Fakülte olarak ta mevcut olmasıdır)
YÖK`e emrindeki Üniversitelerimiz Eğitim Fakülteleri Hoş Sanatlar Eğitimi Bölümlerinde ise resim ve müzik dıştan eğitim verilmiyor, onlarda anabilim dalına dönüştürülmüş durumda Verilen dersleri YÖK web sayfalarında bulmak olası olduğu için burada yer vermiyoruz
Şu Anda de Kültür ve Turizm Bakanlığı Hoş Sanatlar Genel Müdürlüğündeki duruma bir göz atalım;
Genel Müdürlüğün Görevleri;
a) Klasik, modern ve geleneksel sanat akımlarını takip ederek, yurt içindeki sanat faaliyetlerinin millî kültür ve modern anlayışa uygun bir şekilde yürütülmesi ve yayılmasını, milletin bu yönden bilgi sahibi olmasını sağlamak,
b) Milli resim ve heykel sanatları ile geleneksel Türk süsleme ve el sanatları koleksiyonlarını ilerletmek,
c) Hoş sanatlara ilişkin çalışmaların sosyal ve kültürel gelişme bakımından verimli olması için tedbirler almak,
d) Hoş sanatlar galerileri ile orkestralar, korolar, enstrüman, ses ve halk oyunları toplulukları, resim ve heykel müzeleri kurulmasını arzetmek ve bunlara ilişkin hizmetleri yürütmek,
e) Diğer ülke sanatlarının yurt içinde tanıtılması nedeniyle tedbirler elde etmek,
f) Bakanlık makamınca verilecek sanki görevleri yerine getirmek olarak emin
Özet Olarak başlıklar şöyle belli; resim, heykel, Türk dekor ve el sanatları, müzikoyun toplulukları
Alt kuruluşlar; Orkestralar, Türk Millet Koroları, Olağan Türk Müziği Koroları, Topluluklar, Yöresel Müzik ve Oyun Toplulukları, Resim Heykel Müzeleri
Hoş Sanatlar Galerileri (Yani müzik, oyun, resim, heykel)
Müzik güzel sanatlar içinde ise; opera ve bale ayrılarak, neden Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü yerleşmiş? Genellikle yazılan Alışılmış, çağdaş ve geleneksel sanat akımları neleri kapsıyor?
Keza, GSF ler de eğitimi yapılan bölümler niçin Genel Müdürlük alanına girmemiş? Girmesi gerekir mi? Açıkçasıyanlışı hangisi? Güzel sanatlardan ne anlıyoruz? Tanımını günün şartlarına göre değiştirmeli miyiz? Güzel sanatlar alanına giren her dal, GSF de yer almalı mı? Üniversite içindeki yapılanma mı siklet kazanmalı?
Bakınız, üniversiteler GSF lerinde ki bölüm adları bile bir değil, acaba içerikleri nasıl? Mezunlar nerelerde devir almaktalar? Biz önceki yazılarımızda yeni kurulan üniversitelerde GSF lerin fazla çabuk bir şekilde kurulduğunu, moda haline geldiğini, hemen şimdi bu değin usta akademisyenin yetişmediğini (yetenekalesüds yüzünden), GSF nin, dekan edinmek isteyen ünvanlı akademisyenlere yarış kapısı açtığını, bu gidişin kırılmayıyozlaşmayı da beraber getirdiğini belirtmiştik
Aynı şekilde, üniversitelerde konservatuar ve müzik bölümleri varken, mezunların istihdamları tartışılırken, GSF ler de müzik bölümü açılmasının da fazla hatalı olduğunu bir kez daha spesifize etmek istiyoruzBir dalı ne dek çok başlı ülkü getirirseniz, sorunlar içinde boğulursunuzHenüz, konservatuarlar ve müzik bölümlerinin sorunları ortadan kaldırılmamışken, öğrenci alacağız diye yeni bölümler açılmasının anında önüne geçilmelidir diye düşünüyoruz Nasıl ki konservatuar müdürlerinin branşına kadar yapılanmaya karşıysak, dekanların mesleklerine kadar yapılanmaya da karşıyız
Milli Eğitim Temel Kanunu, Güzel Sanatlar alanında özel alaka ve yetenekleri belirlenen çocukları geliştirmek üzere esas eğitim ve ortaöğretim seviyesinde okullar açılabileceğini hükme bağlamış ve belirlenen amaçları gerçekleştirme yönünde `Anadolu Hoş Sanatlar Liseleri` kurulmuştur Maksat; Güzel Sanatlar dallarında yetenekli öğrencilerin marifetli, yapıcı ve yorumcu yeteneklerini ilerletmek, öğrencileri inceden inceye araştıran ve geliştirici çalışmalara yöneltmek, yetenekleri doğrultusunda bağımsız, dürüst ve seçenekli yorumlar ve uygulamalar yapabilecek becerikli kişiler olarak yetiştirmek, öğrencilerin ulusal ve evrensel, tarihi yeni sanat eserlerini tanımaları ve anlamalarına yardımcı olmaktır
Bu liselerde 2 asıl dal; müzik ve resim bölümleri bulunmakta, Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümleri ile uyuşmaktadırlar
Resim bölümünden mezun olanların, üniversitelerin; iç mimarlık, resim, heykel, seramik, grafik tasarım, dokuma tasarım, sahne dekorları ve kostüm tasarımı bölümlerine, görsel irtibat tasarımı, fotoğraf, endüstri ürünleri tasarımı, sinema ve televizyon bölümlerine,
Müzik bölümünden mezun olanların, üniversitelerin; orkestra şefliği, piyano, nefesli çalgılar, vurmalı çalgılar, müzikoloji, sahne sanatları bölümlerine başvurabileceği belirtilmektedir
Olur Ya yetkili konumdaki bir kişi okurda bu dost ne yazmış der diye, görüşlerimizi belirtiyor, konunun tartışılmasına olanak sağlamak istiyoruz
Senelerdir söylüyorum; eğitim ile ilgili çalışan ünvanlı arkadaşlarımız, yalnızca kurum içinde devir edinmek için mücadele göstermemeli, üniversite dışına da çıkmalı, MEB`de, YÖK de, Kültür ve Turizm Bakanlığı`nda, Belediyelerde, STK larda tayin alabilmeninkurabilmenin, ilgili komisyonlara seçilebilmenin yollarını da aramalıdırlar
Bunun içinde; tahlil etmeküretmeksaygıdeğergüveniliretik olmakkâğıda dökmekpaylaşmaktanınmak şarttır diyor bu konudaki yazılarınızıgörüşlerinizi bekliyoruz
Fotoğraf bölümünden mezun olanların başvuracağı alanların bu kadar dağıtılmış ve renkli olması ne derece doğrudur? bilemiyoruz!
Müzik bölümü mezunlarının başvuracağı alanlarda tuşlu çalgılar yerine niçin sadece piyano denmiştir? Tezeneli ve yaylı çalgılara neden yer almamıştır? Gerçekte varsa neden açıklamalarda yoktur? anlayışlı olmak olası değildir *