Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Hac ve Umrenin yapılışı

Hac ve Umrenin yapılışı

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
a) Hac ve umre menâsiki ihrama girmekle başlar İhrama girmeden önce tırnaklar kesilir, koltuk altı ve kasık kılları temizlenir, gerekiyorsa saç, sakal tıraşı olup bıyıklar düzeltilir Mümkünse gusledilir veya abdest alınır Gusül, abdestten efdaldir Su yoksa veya kullanılamıyorsa, teyemmüm yapılmaz; çünkü bu abdest ve gusül, beden temizliği içindir Bu sebeple abdestli olanlara ve özel hallerinde bulunan kadınlara da sünnettir Bu hazırlıktan sonra erkekler, üzerlerindeki bütün giysilerden soyunup izâr ve ridâ denilen iki parça ihram örtüsüne, usulüne göre sarınırlar Başları açık, ayakları çıplaktır Ancak ayaklarına topukları ve mümkün olduğunca üzerleri açık ayakkabı veya terlik giyebilirler Kadınlar normal elbise ve kıyafetlerini değiştirmezler Onların her türlü giyim eşyası, kapalı ayakkabı, çorap ve elen giymelerinde bir sakınca yoktur Yalnızca yüzlerini örtmemeleri gerekir Kerâhet vakti değilse, iki rek‘at ihram namazı kıldıktan sonra niyet ve telbiye yapılarak ihrama girilir
İfrad haccı yapacak olanlar,
Allahım, senin rızânı kazanmak için haccetmek istiyorum Onu bana kolaylaştır ve kabul buyur!diyerek sadece hacca niyet eder ve telbiye yaparlar
Temettu‘ haccı yapacak olanlar,
Allahım, senin rızânı kazanmak için umre yapacağım, onu bana kolaylaştır ve benden kabul eyle!diyerek sadece umreye niyet eder ve telbiye yaparlar
Kırân haccı yapmak isteyenler ise,
Allahım, senin rızânı kazanmak için umre ve hac yapmak istiyorum Bunların edâsında bana kolaylık ver ve her ikisini de kabul buyur!diyerek hem umre, hem de hacca niyet edip telbiye söylerler
Niyet ve telbiyenin yapılmasıyle ihrama girilmiş ve ihram yasakları başlamış olur Telbiye, tekbir, tehlîl ve salavâtı şerife söyleyerek yolculuğa devam edilir Telbiye, ihram süresince her fırsatta söylenir Özellikle zaman, mekân ve durumda yenilik ve değişiklik olduğunda, yokuşta, inişte, kafilelere rastlayışta, farz namazlardan sonra, seher vakitlerinde söylenmelidir Telbiyeyi her söyleyişte üç defa tekrarlamak, sonra tekbir, tehlîl ve salavâtı şerife okumak müstehaptır Telbiye hacda bayramın ilk günü Akabe Cemresi’ne taş atmaya başlamakla, umrede ise, umre tavafına başlamakla biter; daha sonra yapılmaz Mekke'de kalınacak yere yerleşip mümkünse boy abdesti, değilse abdest alındıktan sonra telbiye söylenerek Haremi şerif’e gidilir Beytullah görülünce üç defa tekbir ve tehlîl getirilip dua edilir Farz namaz kılınmıyorsa hemen tavafa başlanır
b) İfrad haccında ilk yapılacak tavaf kudüm tavafı, temettu‘ ve kırân haccında ise umre tavafıdır
Temettu‘ ve kırân haccında umre tavafından sonra umrenin sa‘yi yapılacağı için tavafta ıztıbâ‘ve remelyapılır İfrad haccında ise, şayet hac sa‘yi kudüm tavafını takiben yapılacaksa, tavafta ıztıbâ‘ ve remel yapılır, aksi halde yapılmaz Müsait yer varsa, makamı İbrâhim'in arkasında, orada yer yoksa, uygun başka bir yerde tavaf namazı kılınıp dua edildikten ve zemzem içildikten sonra temettu‘ ve kırân haccı yapanlar umre sa‘yini; ifrad haccı yapanlar ise, isterlerse hac sa‘yini yaparlar
İfrad haccı yapanlar, hac sa‘yini ister yapsınlar ister yapmasınlar tıraş olmazlar ve ihramdan çıkmazlar, ihramlı olarak kalırlar
Temettu‘ haccı yapanlar mîkatta sadece umreye niyet ettikleri için umrenin sa‘yi tamamlanınca, tıraş olup ihramdan çıkarlar Tekrar hac için ihrama girinceye kadar Mekke'de ihramsız kalırlar 8 Zilhicce (terviye) günü veya isterlerse daha önce hac için tekrar ihrama girerler Hac için ihrama girdikten sonra yapacakları nâfile bir tavafı takiben isterlerse hac sa‘yini Arafat'a çıkmadan önce yapabilirler Bu takdirde, ziyaret tavafından sonra sa‘y yapmazlar
Kırân haccı yapanlar, ihrama girerken hacca da niyet ettikleri için umre sa‘yindan sonra tıraş olmazlar ve ihramdan çıkmazlar Bunlar umre sa‘yi bitince, gerekiyorsa biraz dinlendikten sonra ayrıca kudüm tavafı yapıp tavaf namazını kılarlar Hac sa‘yini isterlerse bu kudüm tavafının arkasından, isterlerse ziyaret tavafından sonra yaparlar Peşinden sa‘y yapılacak tavafta ıztıbâ‘ ve ilk üç şavtta remel yapılır
c) İster ifrad, ister temettu‘, ister kıran yapsınlar, bütün haccedenler terviye (8 Zilhicce) günü Mekke'den ayrılıp Mina'ya veya Arafat'a geçerler
d) Hac Menâsikinin Eda Edildiği Günler
Hac menâsiki yoğun olarak 813 Zilhicce arasındaki altı gün içinde eda edilir Bu günlerden her birinde yapılan menâsik özetle şöyledir:
1 Terviye günü (8 Zilhicce) İster ifrad, ister temettu‘, ister kırân haccı yapsınlar, bütün haccedenler terviye günü sabah namazından itibaren Mina'ya veya Arafat'a intikale başlarlar Terviye günü öğle namazından arefe günü sabah namazına kadarki beş vakit namazı Mina'da kılmak ve geceyi orada geçirip güneş doğduktan sonra Arafat'a hareket etmek sünnettir
2 Arefe günü (9 Zilhicce) Arafat'ta zeval vaktine kadar çadırlarda dinlenilir ve ibadetle meşgul olunur Zeval vaktinden sonra, mümkünse gusledilir Öğle ve ikindi namazları cem‘i takdîm ile kılındıktan sonra vakfe yapılır Bütün gün telbiye, tekbir, tehlîl, zikir, tesbih, salavâtı şerife, dua, namazniyaz, tövbeistiğfar, Kur'ânı Kerîm tilâveti gibi ibadetlerle değerlendirilir Resûlullah Bugün gözüne, kulağına ve diline sahip olanın geçmiş günahları bağışlanır(Müsned, I, 329, 356) buyurmuştur Güneş battıktan sonra akşam namazı kılınmadan Arafat'tan Müzdelife'ye intikal başlar Akşam ve yatsı namazları, yatsı vakti girdikten sonra, Müzdelife'de cem‘i tehîr ile kılınır Bayram gecesi burada ibadet ve istirahatle geçirilir Şeytan taşlamada kullanılmak için yeteri kadar taş toplanır
3 Bayramın ilk günü (yevmi nahr; 10 Zilhicce)
a) Vakti girince sabah namazı Müzdelife'de erkence kılınır Namazdan sonra ortalık aydınlanıncaya kadar vakfe yapılır Dua, niyaz ve istiğfar edilir Ortalık iyice aydınlanınca, güneş doğmadan Mina'ya hareket edilir
b) Mina'da eşyalar çadırlara yerleştirildikten sonra Akabe Cemresi’ne gidilir Her birinde Bismillâhi Allahüekber, rağmen li'şşeytâni ve hizbihdenilerek yedi taş atılır İlk taşın atılması ile telbiye biter Bundan sonra artık telbiye yapılmaz
c) Daha sonra Harem bölgesi sınırları içinde kurban kesilir veya vekâlet yolu ile kestirilir Temettu‘ ve kırân haccı yapanların şükür kurbanı kesmeleri vâciptir İfrad haccı yapanların kurban kesmeleri gerekmez; isterlerse nâfile olarak keserler
d) İfrad haccı yapanlar Akabe Cemresi’ne taş attıktan sonra; temettu‘ ve kırân haccı yapanlar ise kurbanlarını da kestikten veya kestirdikten sonra, saç tıraşı olup ihramdan çıkarlar Böylece cinsel ilişki dışındaki diğer bütün ihram yasakları kalkar Cinsel ilişkiyle ilgili yasak ise ancak ziyaret tavafı yapılınca kalkar Haccedenler bizzat kendi saçlarını kesebilecekleri gibi birbirlerini de tıraş edebilirler Tıraş olabilecek duruma gelmiş olan bir ihramlının henüz kendisi tıraş olmadan başka bir ihramlıyı tıraş etmesinde bir sakınca yoktur
e) Aynı gün imkân olursa, Mekke'ye inilerek ziyaret tavafı yapılır Daha önce hac sa‘yini yapmamış olanlar ziyaret tavafından sonra hac sa‘yini de yaparlar Ziyaret tavafının bayramın ilk günü yapılması efdaldir O gün yapılamazsa daha sonra yapılır Bu tavafın en geç bayramın 3 günü güneş batmadan önce yapılması Ebû Hanîfe'ye göre vâcip, diğer müctehidlere göre ise sünnettir
f) Ziyaret tavafı bayramın ilk günlerinde yapılmışsa, tavaftan sonra tekrar Mina'ya dönüp şeytan taşlama günlerinde Mina'da gecelemek, Hanefîler'e göre sünnet, diğer üç mezhepte ise vâciptir
4 Bayramın 2, 3 ve 4 günleri (11, 12 ve 13 Zilhicce)
a) Bayramın 2 ve 3 günleri zeval vaktinden sonra sırayla Küçük, Orta ve Akabe cemrelerine yedişer taş atılır Küçük ve Orta cemrelere taş attıktan sonra uygun bir yere çekilerek dua edilir Akabe Cemresi taşlandıktan sonra ise dua için artık durulmayıp orası hemen terkedilir Bu iki gün zevalden önce şeytan taşlamayapılmaz
b) Bayramın 4 günü cemrelere taş atmayacak olanların, o gün fecri sâdıktan yani tan yeri ağarmaya başlamadan önce Mina'dan ayrılmış olmaları gerekir Bunların 3 gün henüz güneş batmadan Mina sınırları dışına çıkmaları sünnet; güneş battıktan sonra ayrılmaları mekruhtur 4 gün tan yeri ağarmaya başlamadan Mina'dan ayrılmamış olanların o gün de her üç cemreye yedişer taş atmaları gerekir Ancak Ebû Hanîfe'ye göre, 4 gün taşların fecri sâdıktan itibaren zevalden önce atılması da câizdir 4 gün taşlar atıldıktan sonra Mina'dan Mekke'ye inilir
c) Âfâk?ler, Mekke'den ayrılmadan önce vedâ tavafı yaparlar Böylece hac tamamlanmış olur
e) Hacda Kadınlar
Hac ve umre menâsikinde kadınların erkeklerden ayrıldıkları hususlar, aşağıdakilerden ibaret olup diğer hususlarda aralarında fark yoktur
1 İhramlı iken elbise, çorap, elen, kapalı ayakkabı, mest, çizme ve her türlü giyim eşyası giyebilirler Başlarını örterler, sadece yüzlerini örtmezler
2 Telbiye, tekbir ve dua yaparken, seslerini fazla yükseltmezler
3 Tavafta ıztıbâ‘ ve remel, sa‘yde ise hervele yapmazlar
4 İhramdan çıkmak için saçlarını tıraş etmezler, uçlarından biraz keserler
5 Erkekler arasında sıkışmamak için Hacerülesved'i uzaktan istilâm ederler
6 Hacdan sonra aybaşı veya loğusa iken Mekke'den ayrılırlarsa vedâ tavafı sâkıt olur
7 Özel hallerini görmekte olan kadınlar, tavaftan başka, haccın bütün menâsikini bu halleriyle yapabilirler Hayız ve nifas denilen özel durumları sebebiyle farz olan ziyaret tavafını eyyâmı nahrdan yani bayramın ilk üç gününden sonra yapmak veya vedâ tavafını terketmekle kendilerine ceza gerekmez
Bu haliyle ziyaret tavafı yapmaları da Hanefîler'e göre geçerlidir Bu durumda ceza kurbanı kesmesi gerekir Hayız veya nifas halindeki bir kadın kudüm veya umre tavafını yapmadan Arafat'a çıkmak ve vakfe yapmak zorunda kalırsa;
a) İfrad haccı yapmak üzere sadece hac için ihrama girmişse, temizlendikten sonra ziyaret ve vedâ tavaflarını yapar Sünnet olan kudüm tavafının terkinden dolayı bir şey gerekmez; haccı tamam olur
b) Temettu‘ haccı yapmak üzere sadece umre için ihrama girmişse, Hanefîler'e göre Arafat'a çıkarken hac için niyet ve telbiye yaparak umre ihramını iptal eder Hacdan önce umre yapmadığı için ifrad haccı yapmış olur; şükür kurbanı kesmesi gerekmez Hacdan sonra iptal ettiği umreyi kazâ eder ve iptal ettiği için ceza kurbanı keser
Diğer mezheplere göre hac için niyet ve telbiye yapmakla umre ihramı bozulmaz, hac ihramı ile birleşmiş sayıldığından kırân haccı yapmış olur ve kırân hedyi kesmesi gerekir Fakat hacdan sonra önceden yapılamayan umrenin kazâsı için ayrıca tavaf ve sa‘y gerekmez Hac için yapılan tavaf ve sa‘y umre için de yeterli olur
c) Kırân haccı için ihrama girmişse, Hanefîler'e göre, umre tavafından önce Arafat’ta vakfe yapmakla umresi bozulmuş sayıldığından ifrad haccı yapmış olur Şükür kurbanı kesmesi gerekmez Fakat hacdan sonra bozulan umreyi kazâ eder ve bozduğu için bir ceza kurbanı keser Diğer mezheplere göre, umre tavafını yapmadan Arafat'ta vakfe yapmakla umre bozulmuş olmaz Yapılan hac yine kırân haccı olur ve şükür kurbanı kesmek gerekir Hacdan sonra, önceden yapılamayan umrenin kazâsı için ayrıca tavaf ve sa‘y gerekmez Hac için yapılan tavaf ve sa‘y umre için de yeterli olur
 
858,468Konular
981,196Mesajlar
29,543Kullanıcılar
samuray72Son üye
Üst Alt