iltasyazilim
FD Üye
Hacizli malları olmak ve satmak caiz midir?
icralık malı satış uygunmudur ?
Hacizli malı olmak caiz midir?
İflas eden bir tüccarın malını ucuza elde etmek ya da satış
Varlıklı olan kimsenin malı, (yani imkânı olduğu halde zamanında borcunu vermeyip tehir etmesi) zulümdür(Buhâri, Müslim)
Zengin olan kimsenin zimmetindeki borcu erteleyip, temerrüd etmesi, zulümdür Irzını (haysiyet ve şerefini) ve cezalandırılmasını mubah kılar(BuhâriMüslim, Ebû Davud, Nesai, İbni Mâce)
Temerrüd edip zimmetindeki borcu vermemek büyük günahlardandır Bunu yapan kimse fâsıktır, başkasının malını gaspetmek gibidir
Kurtubi diyor ancak: Irzını mubah kılmaktan maksad, o kişiyi kınamaktır Cezalandırmaktan amaç da onu hapsetmektir
Sanâni, Sübülü'sSelâmisimli kitabında şöyle diyor: Irz ve cezasını mubah kılmaktan maksat; malına haciz konması ve hakimin, borçlunun malını satıp borcunu kapatmasıdır(Halil Gönenç, Günümüz Meselelerine Fetvalar)
İşte dinde haciz edilen malların iyice şer'i bir kural olduğu açıktır Bu malları almakta da dinen bir sakınca yoktur Fakat bu mallar sıkça değerinin fazla aşağıda satılmaktadır Bunları değerinde almak şartıyla dinen bir sakınca olmadığını rahatlıkla söyleyebiliriz Mal sahibinin de sizde herhangi bir kul hakkı yoktur
Ama o malların gerisinde masumların ve çocukların göz yaşı varsa, dini bir sorumluluk olmamakla beraber, hissi ve vicdani bir bıkkınlık verebilir Bu noktadan fetvayı, müftüler verse de sen vicdanına sorhadisi şerif gereği size bırakırız *
icralık malı satış uygunmudur ?
Hacizli malı olmak caiz midir?
İflas eden bir tüccarın malını ucuza elde etmek ya da satış
Varlıklı olan kimsenin malı, (yani imkânı olduğu halde zamanında borcunu vermeyip tehir etmesi) zulümdür(Buhâri, Müslim)
Zengin olan kimsenin zimmetindeki borcu erteleyip, temerrüd etmesi, zulümdür Irzını (haysiyet ve şerefini) ve cezalandırılmasını mubah kılar(BuhâriMüslim, Ebû Davud, Nesai, İbni Mâce)
Temerrüd edip zimmetindeki borcu vermemek büyük günahlardandır Bunu yapan kimse fâsıktır, başkasının malını gaspetmek gibidir
Kurtubi diyor ancak: Irzını mubah kılmaktan maksad, o kişiyi kınamaktır Cezalandırmaktan amaç da onu hapsetmektir
Sanâni, Sübülü'sSelâmisimli kitabında şöyle diyor: Irz ve cezasını mubah kılmaktan maksat; malına haciz konması ve hakimin, borçlunun malını satıp borcunu kapatmasıdır(Halil Gönenç, Günümüz Meselelerine Fetvalar)
İşte dinde haciz edilen malların iyice şer'i bir kural olduğu açıktır Bu malları almakta da dinen bir sakınca yoktur Fakat bu mallar sıkça değerinin fazla aşağıda satılmaktadır Bunları değerinde almak şartıyla dinen bir sakınca olmadığını rahatlıkla söyleyebiliriz Mal sahibinin de sizde herhangi bir kul hakkı yoktur
Ama o malların gerisinde masumların ve çocukların göz yaşı varsa, dini bir sorumluluk olmamakla beraber, hissi ve vicdani bir bıkkınlık verebilir Bu noktadan fetvayı, müftüler verse de sen vicdanına sorhadisi şerif gereği size bırakırız *