Hacizli malları almak ve satmak caiz midir?
icralık malı satmak uygunmudur ?
Hacizli malı almak caiz midir?
İflas eden bir tuccarın malını ucuza almak veya satmak
Varlıklı olan kimsenin malı, (yani imkanı olduğu halde zamanında borcunu vermeyip tehir etmesi) zulumdur(Buhari, Muslim)
Varlıklı olan kimsenin zimmetindeki borcu erteleyip, temerrud etmesi, zulumdur Irzını (haysiyet ve şerefini) ve cezalandırılmasını mubah kılar(BuhariMuslim, EbU Davud, Nesai, İbni Mace)
Temerrud edip zimmetindeki borcu vermemek buyuk gunahlardandır Bunu yapan kimse fasıktır, başkasının malını gaspetmek gibidir
Kurtubi diyor ki: Irzını mubah kılmaktan maksad, o kişiyi kınamaktır Cezalandırmaktan maksat da onu hapsetmektir
Sanani, Subulu'sSelamisimli kitabında şoyle diyor: Irz ve cezasını mubah kılmaktan maksat; malına haciz konması ve hakimin, borclunun malını satıp borcunu kapatmasıdır(Halil Gonenc, Gunumuz Meselelerine Fetvalar)
İşte dinde haciz edilen malların tamamen şer'i bir kaide olduğu acıktır Bu malları almakta da dinen bir sakınca yoktur Fakat bu mallar coğu kez değerinin cok altında satılmaktadır Bunları değerinde almak şartıyla dinen bir sakınca olmadığını rahatlıkla soyleyebiliriz Mal sahibinin de sizde herhangi bir kul hakkı yoktur
Fakat o malların ardından masumların ve cocukların goz yaşı varsa, dini bir mesuliyet olmamakla beraber, hissi ve vicdani bir sıkıntı verebilir Bu noktadan fetvayı, muftuler verse de sen vicdanına sorhadisi şerif gereği size bırakırız
icralık malı satmak uygunmudur ?
Hacizli malı almak caiz midir?
İflas eden bir tuccarın malını ucuza almak veya satmak
Varlıklı olan kimsenin malı, (yani imkanı olduğu halde zamanında borcunu vermeyip tehir etmesi) zulumdur(Buhari, Muslim)
Varlıklı olan kimsenin zimmetindeki borcu erteleyip, temerrud etmesi, zulumdur Irzını (haysiyet ve şerefini) ve cezalandırılmasını mubah kılar(BuhariMuslim, EbU Davud, Nesai, İbni Mace)
Temerrud edip zimmetindeki borcu vermemek buyuk gunahlardandır Bunu yapan kimse fasıktır, başkasının malını gaspetmek gibidir
Kurtubi diyor ki: Irzını mubah kılmaktan maksad, o kişiyi kınamaktır Cezalandırmaktan maksat da onu hapsetmektir
Sanani, Subulu'sSelamisimli kitabında şoyle diyor: Irz ve cezasını mubah kılmaktan maksat; malına haciz konması ve hakimin, borclunun malını satıp borcunu kapatmasıdır(Halil Gonenc, Gunumuz Meselelerine Fetvalar)
İşte dinde haciz edilen malların tamamen şer'i bir kaide olduğu acıktır Bu malları almakta da dinen bir sakınca yoktur Fakat bu mallar coğu kez değerinin cok altında satılmaktadır Bunları değerinde almak şartıyla dinen bir sakınca olmadığını rahatlıkla soyleyebiliriz Mal sahibinin de sizde herhangi bir kul hakkı yoktur
Fakat o malların ardından masumların ve cocukların goz yaşı varsa, dini bir mesuliyet olmamakla beraber, hissi ve vicdani bir sıkıntı verebilir Bu noktadan fetvayı, muftuler verse de sen vicdanına sorhadisi şerif gereği size bırakırız