iltasyazilim
FD Üye
HADiSLERiN SÜNNETiN iNCELENMESi :
Hadis
kelimesinin sözlükte '' söz, haber '' manalarına geldigini görüyoruz
Sünnet
ise '' izlenen yol, alısılmıs yol, adet '' manasına geliyorhalk arasında
yaygın olarak kullanımına göre Peygamber Efendimizin söyledigi iddia edilen
sözlere ''
HADS '' , Peygamberin davranıs biçimleri , hareket tarzları oldugu
iddia
edilen davranıslara ise '' SÜNNET '' denir Kur'an'daki hadis kelimesinin
kullanım tarzını da bu bölümde görecegiz davranıs biçimleri sözlerle açıklandıgı
aktarıldıgı için hadis ve sünnet terimlerinin birbirlerinin yerine kullanıldıgını her
hadis ve sünneti inceleyen kitapta görebilirizörnegin Lübnan Üniversitesinden
DrSubhi Es Salih kitabının girisinde bunu söyle açıklamaktadır:
'' hadisçilerce hadis ve sünnetin , biri digerinin yerinde kullanılan iki kelime
oldugu kabul edilmistirhadis ve sünnet ifadelerinden , bir sözün, bir hareketin bir
takririn veya bir sıfatın Peygamberimize izafesi anlasılmaktadır '' bu yüzden
hadis
veya sünnet dedigimiz zaman bu ikisini birbirinin yerine düsünebilirsiniz
hadisleri incelemeye Peygamberimizin dönemine giderek ve sonra yavas yavas
kendi dönemimize gelerek baslayalım Peygamberimizin hadis yazımına izin
vermedigini , kendi sözlerinin yazımını yasakladıgını hadisçiler bile kabul
etmektedir
'' benden Kur'an dısında bir sey yazmayın kim benden Kur'an dısında bir
sey yazmıssa imha etsin ''
( Müslim kitabı Zühd, Hanbel, Müsned 312,21,33
) Darimideki hdis ise söyledir : '' Sahabe Allah'ın Elçisinden sözlerini yazmak için
izin istedilerancak onlara izin verilmedi ( Darimi, Es Sünen ) El Hatib' teki hadis
söyledir : Biz Hadis yazarken HzPeygamber yanımıza geldi ve yazdıgınız
sey nedir? dediSenden isittigimiz Hadisler ( sözler) dedik
HzPeygamber : Allah'ın Kitabından baska Kitap mı istiyorsunuz? Sizden
evvelki milletler Allah'ın Kitabı yanında baska Kitaplar yazdıkları için
yoldan çıktılar ( El Hatib, Takyid, sayfa 33 ) Tirmizi' deki rivayette ise '' Allah
Elçisinden sözlerini yazmak için izin istedik, bize izin vermedi '' ( Tirmizi ,
Es Sünen, Klm, sayfa 11 )
Hadisleri inceleyen kitaplarda olsun, hadisin dinin kaynagı oldugunu iddia eden
kitaplarda olsun Peygamberin kendi sözlerinin yazımını yasakladıgı kabul edilir ve
bunun hadislerle Kur'an'ın karısmaması için oldugu söylenirve kabullerine göre
hadislerden de aynı Kur'an gibi hüküm çıkartılmalıdıryani hadislerde Kur'an gibi
dinin asli degismez kaynagıdırpeki dinin kaynaklarından biri de hadis ise
Peygamber nasıl olurda hadis yazımını onların tabiriyle '' Dinin Kaynagını ''
yasaklar, insanların Dini eksik ögrenmelerini, sözlerine yalan katılmasını ,
sözlerinin bir kısmının unutulmasını göze alır? Kur'an'da kalemle yazı yazmaya
dikkat çekilir ; vasiyetin, borcun, yazılması söylenir ( Kalem1, Alak4, Bakara
282, Maide 106107 )
eger hadisler Dinin kaynagı ise vasiyetler ve borç bile yazılırken,
Peygamberin Dinin kaynagının yazılmasını engellemesi hiç mümkün
müdür? eger Peygamber Dinin bir kaynagının kayda geçmis olmasını
engellemisse , Dinin tam ve eksiksiz bir sekilde ögrenilmesini engellemis
olmaz mı? eger ki hadisler Dinin asli kaynagı olsaydı, Peygamber onları
yazdıracaktı ve su anda oldugu gibi Hadislerin içine binlerce yalan
karısmamıs olacaktı
1 HADiSLERiN SAYISAL ÇOKLUGU :
Ahmed Emin, hadis uydurmacılıgının tablosunu gösteren su zeki tespiti yapar :
'' ilginçtir ki eger hadisleri açıklayıcı bir sekilde ele alacak olsak
piramit biçiminde
oldugunu görürüz piramidin tepesi Allah'ın Elçisi dönemi olup asagıya indikçe
piramidin eni artmaktadırpiramidin temeline vardıgımızda Peygamber
döneminden ne kadar daha genis oldugunu farkederiz halbuki makul olan
tersidirçünkü Peygamberin yanında olanlar hadisleri ( Peygamberin söylediklerini
) en çok bilenlerdisonra onların ölümüyle hadisleri bilenlerin sayısı azalacak ve
bu sekilde üstteki piramit ters sekilde gelisecektiama bizler Emevi
Dönemindeki hadislerin bu dönemdekilerden daha kabarık oldugunu
görüyoruz'' ( Ahmed Emin ,Duhaul slam ) bazı hadis bilginlerinin iddiasına
göre 2 MLYON HADS VARDIR en dogru hadis kitabı olarak
gösterilen Buhari ' nin kitabındaki hadisleri 600 bin hadis arasından , Müslim'
in ise 300 bin hadis arasından seçtikleri söylenir Ebu Davud kitabındaki
hadisleri 500 bin hadisten , Malik , Muvattasını 100 bin hadisten , bni
Hanbel ise Müsned ' ini 750 bin hadisten seçtigi söylenir Peygamberimizin
asagı yukarı 23 yıl Peygamberlik yaptıgını düsünürsek : 23 x 365 8395 gün
Peygamberlik yapmıs olurtoplam 2 Milyon hadis oldugu söylendiginde
Peygamberimizin Peygamberlik yaptıgı her gün basına 200 den fazla hadis düser
tüm bu hadis kitabı yazarlarının tüm bu hadisleri ezbere bildikleri ve kendilerince
en dogru gördükleri hadisleri seçtikleri söylenir
2 HADiSLER DiNiN ASLi KAYNAGI OLSAYDI DiNiMiZ EKSiK OLURDU :
zaten bunun dogru oldugunu düsünürsek durum daha da korkunçtur
Müslim
sahih olan, yani kesin dogru oldugu kanaatine vardıgı her hadisi kitabına
almadıgını söyler( Müslim, 1 cilt, sayfa 28 ) Müslim'in mantıgına göre hadisler
Dinin kaynagıdır, fakat kendisi her dogru bildigi hadisi kitabına almazyani bu
mantıga göre dinimiz eksik olur
Müslim'in atladıgı bir hadisi , baska birinin
atlamadıgının garantisi olmadıgına göre , gelenekçi mantık kendi kendini
eksik ilan eden bu izahı kaynaklarında tasımaktadır hadisler Dinin
kaynagıdır diyen Buhari 600 bin hadis bilip 7 bin kadarını ( tekrarlarıyla birlikte
9082 hadis) yani % 1' ini kitabında yazmıstır geriye kalan % 99' u ise
bunlara ihtiyacımız olmadıgına veya bunların güvenilir olmadıklarına
kanaat getirip kitabına almamıstır eger hadisler Dinin kaynagı olsalardı biz
tamamen Buhari' nin insafına ve seçme yetenegine kalmıs olacaktıkeger
hadisler Dinin gerekli asli kaynagı olsaydı, % 99' luk kesimde , gerekli olan
hadisin olmaması imkansız olduguna göre , hadisleri Dinin asli kaynagı kabul
eden zihniyete bakarsak Dinimiz geri dönülemeyecek ve düzeltilemeyecek sekilde
eksik olurdu Buhari öldügüne ve bize ulastırmadıgı , yazmadıgı % 99'luk
kesimi bildigi iddiasında bulunan kimse olmadıgına göre biz eksik bir Dinin
baglıları olmus olurduk Buhari'nin 600 bin hadis bildigi iddiasını ele
alalımBuhari'nin hayatında hiçbir is yapmadıgını , hiç uyumadıgını ve her hadisin
dogrulugunu, nakil zincirinin saglamlıgını anlamak için her hadise 2 saat ayırdıgını
düsünelimsırf bu süre 130 yıldan fazladıroysa bazen bir hadisin saglamlıgını
anlamak için günlerce seyahat edildigi iddiasını düsünürsek, Buhari' nin bildigi
tüm hadislerin dogrulugunu test etmesi binlerce yıla bile sıgmazdı kısacası
Buhari'
nin ve diger hadisçilerin bildikleri tüm hadislerin saglamlıgını test edip,
içinden en saglamlarını seçtikleri iddiası akıl dısıdır
Kur'an bası sonu belli bir kaynaktıroysa hadiste insanlar : '' Bir tane duydum '' ,
'' bir tane de su var '' diyerek hadisleri çogaltmıslardırhadislerin içine çok
uydurma girmesinin en büyük sebeplerinden biri hadislerin bası ve sonu belirsiz
bir kaynak olusudurfarkında olarak veya olmayarak bizi eksik, belirsiz ve çeliskili
bir Dine mensubmusuz gibi gösterenlerin, Peygambere fatura ederek Kur'an'ın
önüne koydugu uydurma hadisleri atalım ki, Kur'an'ın aydınlık mesajı ortaya
çıksın ve çeliskisiz, tastamam Dinimizin biricik asli kaynagı olarak bizi aydınlatsın
Hadis
kelimesinin sözlükte '' söz, haber '' manalarına geldigini görüyoruz
Sünnet
ise '' izlenen yol, alısılmıs yol, adet '' manasına geliyorhalk arasında
yaygın olarak kullanımına göre Peygamber Efendimizin söyledigi iddia edilen
sözlere ''
HADS '' , Peygamberin davranıs biçimleri , hareket tarzları oldugu
iddia
edilen davranıslara ise '' SÜNNET '' denir Kur'an'daki hadis kelimesinin
kullanım tarzını da bu bölümde görecegiz davranıs biçimleri sözlerle açıklandıgı
aktarıldıgı için hadis ve sünnet terimlerinin birbirlerinin yerine kullanıldıgını her
hadis ve sünneti inceleyen kitapta görebilirizörnegin Lübnan Üniversitesinden
DrSubhi Es Salih kitabının girisinde bunu söyle açıklamaktadır:
'' hadisçilerce hadis ve sünnetin , biri digerinin yerinde kullanılan iki kelime
oldugu kabul edilmistirhadis ve sünnet ifadelerinden , bir sözün, bir hareketin bir
takririn veya bir sıfatın Peygamberimize izafesi anlasılmaktadır '' bu yüzden
hadis
veya sünnet dedigimiz zaman bu ikisini birbirinin yerine düsünebilirsiniz
hadisleri incelemeye Peygamberimizin dönemine giderek ve sonra yavas yavas
kendi dönemimize gelerek baslayalım Peygamberimizin hadis yazımına izin
vermedigini , kendi sözlerinin yazımını yasakladıgını hadisçiler bile kabul
etmektedir
'' benden Kur'an dısında bir sey yazmayın kim benden Kur'an dısında bir
sey yazmıssa imha etsin ''
( Müslim kitabı Zühd, Hanbel, Müsned 312,21,33
) Darimideki hdis ise söyledir : '' Sahabe Allah'ın Elçisinden sözlerini yazmak için
izin istedilerancak onlara izin verilmedi ( Darimi, Es Sünen ) El Hatib' teki hadis
söyledir : Biz Hadis yazarken HzPeygamber yanımıza geldi ve yazdıgınız
sey nedir? dediSenden isittigimiz Hadisler ( sözler) dedik
HzPeygamber : Allah'ın Kitabından baska Kitap mı istiyorsunuz? Sizden
evvelki milletler Allah'ın Kitabı yanında baska Kitaplar yazdıkları için
yoldan çıktılar ( El Hatib, Takyid, sayfa 33 ) Tirmizi' deki rivayette ise '' Allah
Elçisinden sözlerini yazmak için izin istedik, bize izin vermedi '' ( Tirmizi ,
Es Sünen, Klm, sayfa 11 )
Hadisleri inceleyen kitaplarda olsun, hadisin dinin kaynagı oldugunu iddia eden
kitaplarda olsun Peygamberin kendi sözlerinin yazımını yasakladıgı kabul edilir ve
bunun hadislerle Kur'an'ın karısmaması için oldugu söylenirve kabullerine göre
hadislerden de aynı Kur'an gibi hüküm çıkartılmalıdıryani hadislerde Kur'an gibi
dinin asli degismez kaynagıdırpeki dinin kaynaklarından biri de hadis ise
Peygamber nasıl olurda hadis yazımını onların tabiriyle '' Dinin Kaynagını ''
yasaklar, insanların Dini eksik ögrenmelerini, sözlerine yalan katılmasını ,
sözlerinin bir kısmının unutulmasını göze alır? Kur'an'da kalemle yazı yazmaya
dikkat çekilir ; vasiyetin, borcun, yazılması söylenir ( Kalem1, Alak4, Bakara
282, Maide 106107 )
eger hadisler Dinin kaynagı ise vasiyetler ve borç bile yazılırken,
Peygamberin Dinin kaynagının yazılmasını engellemesi hiç mümkün
müdür? eger Peygamber Dinin bir kaynagının kayda geçmis olmasını
engellemisse , Dinin tam ve eksiksiz bir sekilde ögrenilmesini engellemis
olmaz mı? eger ki hadisler Dinin asli kaynagı olsaydı, Peygamber onları
yazdıracaktı ve su anda oldugu gibi Hadislerin içine binlerce yalan
karısmamıs olacaktı
1 HADiSLERiN SAYISAL ÇOKLUGU :
Ahmed Emin, hadis uydurmacılıgının tablosunu gösteren su zeki tespiti yapar :
'' ilginçtir ki eger hadisleri açıklayıcı bir sekilde ele alacak olsak
piramit biçiminde
oldugunu görürüz piramidin tepesi Allah'ın Elçisi dönemi olup asagıya indikçe
piramidin eni artmaktadırpiramidin temeline vardıgımızda Peygamber
döneminden ne kadar daha genis oldugunu farkederiz halbuki makul olan
tersidirçünkü Peygamberin yanında olanlar hadisleri ( Peygamberin söylediklerini
) en çok bilenlerdisonra onların ölümüyle hadisleri bilenlerin sayısı azalacak ve
bu sekilde üstteki piramit ters sekilde gelisecektiama bizler Emevi
Dönemindeki hadislerin bu dönemdekilerden daha kabarık oldugunu
görüyoruz'' ( Ahmed Emin ,Duhaul slam ) bazı hadis bilginlerinin iddiasına
göre 2 MLYON HADS VARDIR en dogru hadis kitabı olarak
gösterilen Buhari ' nin kitabındaki hadisleri 600 bin hadis arasından , Müslim'
in ise 300 bin hadis arasından seçtikleri söylenir Ebu Davud kitabındaki
hadisleri 500 bin hadisten , Malik , Muvattasını 100 bin hadisten , bni
Hanbel ise Müsned ' ini 750 bin hadisten seçtigi söylenir Peygamberimizin
asagı yukarı 23 yıl Peygamberlik yaptıgını düsünürsek : 23 x 365 8395 gün
Peygamberlik yapmıs olurtoplam 2 Milyon hadis oldugu söylendiginde
Peygamberimizin Peygamberlik yaptıgı her gün basına 200 den fazla hadis düser
tüm bu hadis kitabı yazarlarının tüm bu hadisleri ezbere bildikleri ve kendilerince
en dogru gördükleri hadisleri seçtikleri söylenir
2 HADiSLER DiNiN ASLi KAYNAGI OLSAYDI DiNiMiZ EKSiK OLURDU :
zaten bunun dogru oldugunu düsünürsek durum daha da korkunçtur
Müslim
sahih olan, yani kesin dogru oldugu kanaatine vardıgı her hadisi kitabına
almadıgını söyler( Müslim, 1 cilt, sayfa 28 ) Müslim'in mantıgına göre hadisler
Dinin kaynagıdır, fakat kendisi her dogru bildigi hadisi kitabına almazyani bu
mantıga göre dinimiz eksik olur
Müslim'in atladıgı bir hadisi , baska birinin
atlamadıgının garantisi olmadıgına göre , gelenekçi mantık kendi kendini
eksik ilan eden bu izahı kaynaklarında tasımaktadır hadisler Dinin
kaynagıdır diyen Buhari 600 bin hadis bilip 7 bin kadarını ( tekrarlarıyla birlikte
9082 hadis) yani % 1' ini kitabında yazmıstır geriye kalan % 99' u ise
bunlara ihtiyacımız olmadıgına veya bunların güvenilir olmadıklarına
kanaat getirip kitabına almamıstır eger hadisler Dinin kaynagı olsalardı biz
tamamen Buhari' nin insafına ve seçme yetenegine kalmıs olacaktıkeger
hadisler Dinin gerekli asli kaynagı olsaydı, % 99' luk kesimde , gerekli olan
hadisin olmaması imkansız olduguna göre , hadisleri Dinin asli kaynagı kabul
eden zihniyete bakarsak Dinimiz geri dönülemeyecek ve düzeltilemeyecek sekilde
eksik olurdu Buhari öldügüne ve bize ulastırmadıgı , yazmadıgı % 99'luk
kesimi bildigi iddiasında bulunan kimse olmadıgına göre biz eksik bir Dinin
baglıları olmus olurduk Buhari'nin 600 bin hadis bildigi iddiasını ele
alalımBuhari'nin hayatında hiçbir is yapmadıgını , hiç uyumadıgını ve her hadisin
dogrulugunu, nakil zincirinin saglamlıgını anlamak için her hadise 2 saat ayırdıgını
düsünelimsırf bu süre 130 yıldan fazladıroysa bazen bir hadisin saglamlıgını
anlamak için günlerce seyahat edildigi iddiasını düsünürsek, Buhari' nin bildigi
tüm hadislerin dogrulugunu test etmesi binlerce yıla bile sıgmazdı kısacası
Buhari'
nin ve diger hadisçilerin bildikleri tüm hadislerin saglamlıgını test edip,
içinden en saglamlarını seçtikleri iddiası akıl dısıdır
Kur'an bası sonu belli bir kaynaktıroysa hadiste insanlar : '' Bir tane duydum '' ,
'' bir tane de su var '' diyerek hadisleri çogaltmıslardırhadislerin içine çok
uydurma girmesinin en büyük sebeplerinden biri hadislerin bası ve sonu belirsiz
bir kaynak olusudurfarkında olarak veya olmayarak bizi eksik, belirsiz ve çeliskili
bir Dine mensubmusuz gibi gösterenlerin, Peygambere fatura ederek Kur'an'ın
önüne koydugu uydurma hadisleri atalım ki, Kur'an'ın aydınlık mesajı ortaya
çıksın ve çeliskisiz, tastamam Dinimizin biricik asli kaynagı olarak bizi aydınlatsın