iltasyazilim
FD Üye
1 Usûli fıkıh ilminde, mânâsı açık olduğu hâlde söyleyenin maksadını ifâde etme husûsunda kapalı, gizli söz
Kâtil mîrâsçı olamazhadîsi şerîfinde kâtil lafzı hafîdir Bu kelimenin, kasten bilerek adam öldürenin mîrâsçı olamıyacağı husûsunda mânâsı açık olduğu hâlde, hatâ ile öldürenin de bu hükmün altına girip girmediği husûsunda kapalıdır Bu kapalılık sebebiyle âlimler bu konuda farklı hükümler bildirmişlerdir (Serahsî)
Mâide sûresinin otuz sekizinci âyeti kerîmesinde hırsıza verilecek cezâdan bahsedilmektedir Âyeti kerîmedeki sârık (hırsız) kelimesi hafîdir Çünkü tarrâr (yankesici) ve nebbâşı (kefen soyucuyu) da içerisine aldığı hususunda kapalıdır Bunun için, âlimler, âyeti kerîmede hırsıza verilecek cezânın, yankesiciye de verileceğinde sözbirliği ettikleri halde, kefen soyucu hakkında ihtilâf etmişler, farklı hükümler bildirmişlerdir (Serahsî, Molla Hüsrev)
2 Tasavvufta âlemi kebîrdeki beş latîfeden biri
Kalb, rûh, sır, hafî ve ahfâ latîfelerinin asılları, kökleri âlemi kebîrdedir İnsanın dışındaki varlıklara âlemi kebîrdenir (İmâmı Rabbânî)
Hafî okunacak yerde cehrî (açık), cehrî okunacak yerde hafî okunursa secdei sehiv lâzım olur (Halebî)
Kâtil mîrâsçı olamazhadîsi şerîfinde kâtil lafzı hafîdir Bu kelimenin, kasten bilerek adam öldürenin mîrâsçı olamıyacağı husûsunda mânâsı açık olduğu hâlde, hatâ ile öldürenin de bu hükmün altına girip girmediği husûsunda kapalıdır Bu kapalılık sebebiyle âlimler bu konuda farklı hükümler bildirmişlerdir (Serahsî)
Mâide sûresinin otuz sekizinci âyeti kerîmesinde hırsıza verilecek cezâdan bahsedilmektedir Âyeti kerîmedeki sârık (hırsız) kelimesi hafîdir Çünkü tarrâr (yankesici) ve nebbâşı (kefen soyucuyu) da içerisine aldığı hususunda kapalıdır Bunun için, âlimler, âyeti kerîmede hırsıza verilecek cezânın, yankesiciye de verileceğinde sözbirliği ettikleri halde, kefen soyucu hakkında ihtilâf etmişler, farklı hükümler bildirmişlerdir (Serahsî, Molla Hüsrev)
2 Tasavvufta âlemi kebîrdeki beş latîfeden biri
Kalb, rûh, sır, hafî ve ahfâ latîfelerinin asılları, kökleri âlemi kebîrdedir İnsanın dışındaki varlıklara âlemi kebîrdenir (İmâmı Rabbânî)
Hafî okunacak yerde cehrî (açık), cehrî okunacak yerde hafî okunursa secdei sehiv lâzım olur (Halebî)