iltasyazilim
FD Üye
Hammaddesi Metal Olan Geleneksel Sanatlar Nelerdir?
Hammaddesi Metal Olan Sanatlar
Hammaddesi Metal Olan Geleneksel Sanatlar Örnekler
Hammaddesi Metal Olan Sanat Örnekleri
Hammaddesi Metal Olan Geleneksel Sanatlar
Hammaddesi metal olan geleneksel sanatları, kullanılan madene, kullanım alanına, tekniklerine vb ayırmak mümkündürRoma, Bizans dönemlerinde Anadolu'nun gelişmiş maden sanatı atölyelerinin bulunduğu bilinmektedirBüyük Selçuklular ile birlikte İslam maden sanatında manâlı gelişme görülmektedirSelçuklular sanatın birçok dalında olduğu gibi maden sanatının gelişiminde de manâlı rol oynamışlardırBu dönemlerde gelişmiş maden sanatı atölyelerinin bulunduğu;Konya, Mardin, Hasankeyf, Diyarbakır,Cizre,Siirt, Harput, Erzincan, Erzurum gelmektedirOsmanlı döneminde Anadolu'da, Balkanlarda maden sanatının yükseklik noktasına ulaştığı bilinmektedir
Gaziantep, Kahramanmaraş, Mardin, Diyarbakır, Siirt, Tokat, Malatya, Elazığ, Erzurum, Trabzon, Giresun, Ordu, Sivas, Tokat, Kayseri, Çankırı, Çorum, Amasya, Kastamonu, Konya, Burdur, Denizli, Afyon, Kütahya, Balıkesir, Bursa, İstanbul, Edirne Osmanlı döneminde maden atölyeleri yer alan günümüzde de bakırcılık merkezleri olan illerdirMaden işçiliğinde dövme, telkari, kazıma (kalemkar), çekiç işi, kakma, küftgani, savatlama, ajur kesme gibi teknikler kullanılmaktadır
Hammaddesi Metal Olan Geleneksel Sanatlar Örnekler
Demircilik:
Kapı tokmakları, mutfak araçları, tarım araçları, hayvan koşumları, mimaride kullanılan araçlar, müzik aletleri vb yapımında kullanılmaktadırAnadolu'da Tunç çağında bakıra kalay katılarak tuncun elde edilmesinden sonraki dönemlerde bakır, altın, gümüş gibi madenler de vurma, dökme tekniğiyle işlenmişlerdir
Bakırcılık:
Yapılan çalışmalar, Anadolu'da bakırcılığın gelişiminin, fazla eski tarihlere dayandığını, bakır cevher yataklarının önceden beri işletildiğini doğrulamaktadırAnadolu sanatında manâlı bir yeri olan bakır, süslemeye de çok kullanışlı bir madendirGünlük kullanımda kapkacak, takılar, miğferler, kapılarda, kapı süslemelerinde, inşa unsuru olarak kullanılmıştırEn çok kullanılan maden bakırdırBakır kap üretim teknikleri; dövme, dökme, sıvama (tornada çekme), preste basma olarak dört çeşittirGünümüzde en fazla kullanılan maden işleme olarak bakır, kalaylanarak mutfak eşyası yapımıyla geniş bir şekilde sürdürülmektedir
Bakırcılık Sanatına Örnekler
Bıçakçılık:
Bir sapla keskin bir ağızdan oluşan kesme aygıtı olan bıçağın, Anadolu'da prehistorik dönemlerden beri kullanıldığı bilinmektedir Bıçağın biçimsel olarak geçirdiği değişimlere ilişkin yeterli bilgi bulunmamaktadırBıçaklar biçimlerine tarafından; pala, hançer, gaddare, saldırma vb isimler almaktadırSapları; abanoz, fildişi, gümüş, altın kaplama olan bu bıçakların elmas, mercan, yakut, zümrüt vb taşlarla süslü olanlarına saray için yapılanlarda bakmak mümkündürXIX yüzyıl ortalarından itibaren el işçiliğinin yerini makinelerin almasıyla bıçak yapımcılığı da gelişmiştir Günümüzde paslanmaz çelikten yapılan sabit saplı sofra bıçakları ile açılır kapanır cep çakıları görülmektedirAnadolu'nun bazı yörelerinde sap kısımları değişik işlemlerle süslü bıçak el yapımı bıçak yapımı sürmektedir
Altın Gümüş İşleri:
Kuyumculuk, takı, günlük kullanım eşyaları
Altın ve Gümüş İşlerine Örnekler
Telkari:
İnce altın ya da üçboyutlu nesne oluşturacak biçimde, dağıtılmış desenler yaratarak, az önce ısıyla edindiği plastik niteliği kaybetmeden işleme tekniğidir Telkari takılar, fincan zarfları, kutular, sürmedanlar
Savat:
Metal yüzey, özelliklede, gümüş üstünde derin olmayan oyuklar açılıp içine siyah renkli bir eriyik doldurularak yapılan bezemdirDüz, tırtıllı (perdaz), oyma savat olmak üzere üç çeşidi bulunmaktadırKutu, saat, fincan zarfı, ağızlık vb eşya yapılmaktadır *
Hammaddesi Metal Olan Sanatlar
Hammaddesi Metal Olan Geleneksel Sanatlar Örnekler
Hammaddesi Metal Olan Sanat Örnekleri
Hammaddesi Metal Olan Geleneksel Sanatlar
Hammaddesi metal olan geleneksel sanatları, kullanılan madene, kullanım alanına, tekniklerine vb ayırmak mümkündürRoma, Bizans dönemlerinde Anadolu'nun gelişmiş maden sanatı atölyelerinin bulunduğu bilinmektedirBüyük Selçuklular ile birlikte İslam maden sanatında manâlı gelişme görülmektedirSelçuklular sanatın birçok dalında olduğu gibi maden sanatının gelişiminde de manâlı rol oynamışlardırBu dönemlerde gelişmiş maden sanatı atölyelerinin bulunduğu;Konya, Mardin, Hasankeyf, Diyarbakır,Cizre,Siirt, Harput, Erzincan, Erzurum gelmektedirOsmanlı döneminde Anadolu'da, Balkanlarda maden sanatının yükseklik noktasına ulaştığı bilinmektedir
Gaziantep, Kahramanmaraş, Mardin, Diyarbakır, Siirt, Tokat, Malatya, Elazığ, Erzurum, Trabzon, Giresun, Ordu, Sivas, Tokat, Kayseri, Çankırı, Çorum, Amasya, Kastamonu, Konya, Burdur, Denizli, Afyon, Kütahya, Balıkesir, Bursa, İstanbul, Edirne Osmanlı döneminde maden atölyeleri yer alan günümüzde de bakırcılık merkezleri olan illerdirMaden işçiliğinde dövme, telkari, kazıma (kalemkar), çekiç işi, kakma, küftgani, savatlama, ajur kesme gibi teknikler kullanılmaktadır
Hammaddesi Metal Olan Geleneksel Sanatlar Örnekler
Demircilik:
Kapı tokmakları, mutfak araçları, tarım araçları, hayvan koşumları, mimaride kullanılan araçlar, müzik aletleri vb yapımında kullanılmaktadırAnadolu'da Tunç çağında bakıra kalay katılarak tuncun elde edilmesinden sonraki dönemlerde bakır, altın, gümüş gibi madenler de vurma, dökme tekniğiyle işlenmişlerdir
Bakırcılık:
Yapılan çalışmalar, Anadolu'da bakırcılığın gelişiminin, fazla eski tarihlere dayandığını, bakır cevher yataklarının önceden beri işletildiğini doğrulamaktadırAnadolu sanatında manâlı bir yeri olan bakır, süslemeye de çok kullanışlı bir madendirGünlük kullanımda kapkacak, takılar, miğferler, kapılarda, kapı süslemelerinde, inşa unsuru olarak kullanılmıştırEn çok kullanılan maden bakırdırBakır kap üretim teknikleri; dövme, dökme, sıvama (tornada çekme), preste basma olarak dört çeşittirGünümüzde en fazla kullanılan maden işleme olarak bakır, kalaylanarak mutfak eşyası yapımıyla geniş bir şekilde sürdürülmektedir
Bakırcılık Sanatına Örnekler
Bıçakçılık:
Bir sapla keskin bir ağızdan oluşan kesme aygıtı olan bıçağın, Anadolu'da prehistorik dönemlerden beri kullanıldığı bilinmektedir Bıçağın biçimsel olarak geçirdiği değişimlere ilişkin yeterli bilgi bulunmamaktadırBıçaklar biçimlerine tarafından; pala, hançer, gaddare, saldırma vb isimler almaktadırSapları; abanoz, fildişi, gümüş, altın kaplama olan bu bıçakların elmas, mercan, yakut, zümrüt vb taşlarla süslü olanlarına saray için yapılanlarda bakmak mümkündürXIX yüzyıl ortalarından itibaren el işçiliğinin yerini makinelerin almasıyla bıçak yapımcılığı da gelişmiştir Günümüzde paslanmaz çelikten yapılan sabit saplı sofra bıçakları ile açılır kapanır cep çakıları görülmektedirAnadolu'nun bazı yörelerinde sap kısımları değişik işlemlerle süslü bıçak el yapımı bıçak yapımı sürmektedir
Altın Gümüş İşleri:
Kuyumculuk, takı, günlük kullanım eşyaları
Altın ve Gümüş İşlerine Örnekler
Telkari:
İnce altın ya da üçboyutlu nesne oluşturacak biçimde, dağıtılmış desenler yaratarak, az önce ısıyla edindiği plastik niteliği kaybetmeden işleme tekniğidir Telkari takılar, fincan zarfları, kutular, sürmedanlar
Savat:
Metal yüzey, özelliklede, gümüş üstünde derin olmayan oyuklar açılıp içine siyah renkli bir eriyik doldurularak yapılan bezemdirDüz, tırtıllı (perdaz), oyma savat olmak üzere üç çeşidi bulunmaktadırKutu, saat, fincan zarfı, ağızlık vb eşya yapılmaktadır *