nicebayan
FD Üye
- Katılım
- Ara 24, 2016
- Mesajlar
- 94,678
- Etkileşim
- 2
- Puan
- 38
- Yaş
- 36
- Web sitesi
- nicebayan.com
- F-D Coin
- 90
İyi karneye ödül, fena karneye canice doğru mu?
*
Bir eğitim öğretim yılının birincil dönemi daha sona eriyor Karneler alındıktan sonra bazı evlerde mutluluk bir takım evlerde ise keder yaşanacak Yeditepe Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölüm Başkanı Prof Dr Müzeyyen Mutluluk, başarılı ve başarısız karnelere ailelerin nasıl tepki vermesi konusunda velilere manâlı uyarılarda bulundu; “Fena karneyi cezalandırmak olumlu sonuçlar vermez; başarılı karnenin ödülü daha çok manevi ve işlevsel olmalı
*
Karneler, öğrenciler için başarı göstergesi olduğu dek tatile açılan kapılardır Başarılı öğrenciler tatilin tadını çıkartabilirken başarısız öğrenciler için tatil bir kabusa dönüşebilir Bu gibi durumlarda öğrencinin verimli olmadığı dersler hakkında ailesiyle konuşmak ve başarısızlığın nedenlerini birlikte tespit etmek çocuğu hem rahatlatır hem de çocukla anne ve baba arasındaki iletişimi ve paylaşımı destekler Burada dikkat edilmesi gereken nokta ise, çocuğa kesintisiz ders çalışması gerektiği yönünde zorlama yapılmamasıdır Ilk dönemde karnesinde çelimsiz olan dersler hakkında konuşmak, nedenleri üzerinde birlikte tartışmak önemlidir Çocuğu suçlamak, aşağılamak ve cezalandırmak olumlu sonuçlar vermediği gibi çocuğun ileriye dönük motivasyonunu da yok ederek ileriki öğrenmelere de ket vurabilir İyi bir dinleyici elde etmek, yaşadığı sorunları samimi olarak paylaşmak veli –çocuk arasında kurulacak en sağlıklı bir köprüdür
*
Çocuğun başarısızlıklarının üstesinden geleceği hissini vererek özgüven oluşturmasına yardımcı olun
*
Bunu başarabilecek gücün kendisinde olduğunu ve disiplinli bir çalışmayla performansını istenilen seviyeye getirebileceğini ve bu yönde kendisine defalarca takviye olunacağı anlatın
*
Birlikte yapılacak bir alıştırma planı içinde kuvvetsiz derslerin tekrarı genel başlıklarıyla anlatın ve bununla ilgili alıştırmalar yapın
*
Gerektiğinde aile dışından bir öğretmenle birlikte alıştırma imkanı hazırlayın Çocuğa egzersiz yöntemleri ve öğrenme eksiklikleri konusunda asistan olun
*
Başarılı karneyi para veya fiyatı yüksek Oyuncakla ödüllendirmeyin!
*
Başarıyı bahşetme çocuğun yaşı ve gelişim seviyesine kadar yapılmalı Yapılacak ödüllenmeler fiziki ağırlığı olacak şekilde olmamalı Daha çok manevi ve şımartma uyandıracak sürpriz nitelikte, fonksiyonel olmasına uyarı edilmeli İçsel tatmini göz ardı eden para ve pahalı oyuncaklar gibi ödüllerin aşırı kullanımlarından kaçınmalı Çocuğun öğrenmeye yönelik becerisine kendisinin inanması önemlidir Bu alanda çocuğu cesaretlendirerek kendine olan güvenini arttırmak başarıya yerinde etraf sağlar Galibiyet, insanın yaşam görevleri aralarında olan önemli bir unsurdur Galibiyet, öz yetkinlik kavramıyla paralel dışarı giden iç motivasyonu gerektiren bir olgudur İlkokul yıllarında kazanılan ‘çalışkanlık duygusu ’ çocukların enerjilerini, bilgilerini ve fikir becerilerini kapsar Bu dönemde çocuk bağımsız çalışmaya yönlendirilmeli Bu dönemde çocuğun yaptığı araştırmalar, ödevlerdeki başarısı dış ödüllenmelere gerek duyulmaksızın memnuniyet duygusu uyandırarak yeni öğrenmeler için içten motivasyonu sağlar
*
Başarılı karne nasıl ödüllendirilmeli?
*
Bu bağlamda okulöncesi çağında olan çocuklara ödül olarak istekleri doğrultusunda hediyeler alınabilir ve ilgi duyacakları misafir etme merkezlerine götürülebilir Faal olarak katılabilecekleri etkinlikler planlanabilir İlköğretim seviyesindeki çocuklarla birlikte aile içinde karar verilip mümkünse tatilin bir kısmında seyahat planları yapılabilir Gidilecek yerlerin tarihi, kültürü hakkında bilgiler araştırılabilir ve paylaşılabilir Bu paylaşımların insanları mutlu ettiğini ve aile içi dayanışmanın verdiği güçle çocuklarda başarma güdüsünün kuvvetlendiğini söyleyebiliriz Ayrı kültürlerle tanışmak yeni kazanımlar, yeni görüş açıları sağlar Çocuğun düş dünyasını geliştirmesi, serbest düşünebilmesi, us açıklığı, yaratıcılığı yeni öğrenmelere yol açar, motivasyonu artar
*
İleri yaş seviyesinde olan öğrenciler ise kendi arkadaş grupları ile birlikte planladıkları etkinliklere katılabilirler Aile dışarıya sosyalleşmeleri ve dış dünyaya açılım istekleri şahsiyet gelişimleri açısından desteklenmeli
*
Öğrenciler yarıyıl tatilini bereketli geçirmeli!
*
Tatilde kasıt; bu süreci hiçbir şey yapmadan aşmak değildir Bilakis bu süreci öğrencilerin kendilerini yenilemelerine ve bir dahaki döneme dinlenmiş, motivasyonu yüksek olarak başlamaları için bir ön hazırlık süreci olarak görmek daha dürüst olur Yeni döneme hazır olmalarını sağlayacak planlamanın yapılması da dikkate alınmalı
*
Bu süreçten öğrencilerin en iyi şekilde faydalanmalarını sağlamak ise ailelere düşüyor
*
İlköğretim seviyesindeki çocuklar ailelerinin rehberliğine daha fazla gereksinim duyar
*
Aileler çocuklarının en iyi şekilde yetişmelerini istemelerine karşın birçok vakit onlara psikolojik açıdan ne şekilde tezgâhtar olunabileceği hakkında gerekli bilgilere sahip değiller Çocuğun olumlu bir tavır geliştirmesi ve tatilini iyi değerlendirmesi, anne babanın uyumu, tarzı, aile ile çocuğun arasındaki samimiyetin derecesi ile orantılı
*
Ebeveynler, birçok zaman çocuğu kişi olarak tanımadan kendi beklentilerini, hayallerini çocukta yaşatmak gibi realist olmayan yaklaşımlar içine düşünür Ancak çocukla kurulacak sağlıklı irtibat, etkin dinleme ve paylaşım şikayet edilen çoğu iletişim sorunlarını ortadan kaldırır Unutmamak gerekir fakat; çocuklar eleştirilmekten fazla anlaşılmak ve kabullenilmek istemektedirler
*
Birinci dönemin yoğun temposundan meydana çıkan çocukların dinlenmesi, stres atması için tatil iyi bir fırsat veriyor Bu durum zihinsel olduğu dek ayrıca fiziksel keza de sosyal etkinliklerden uzaktan kalmış çocuklar için iyi değerlendirilmesi gereken bir süreçtir bu nedenle 15 jurnal zamanı iyi sıralamak gerekir
*
Planlanmayan tatil çocuğu yorar ‘Zamanın ’ planlanmasıyla birlikte gidilecek yerleri ve aktiviteleri çocuğun da fikri alınarak belirlemekle ortaya çıkabilecek kaotik durumun önüne geçilebilir Tatilde çocuğun haz alacağı, moral tazeleyebileceği belirli faaliyetler planlamalı Çocuğun ilgileri doğrultusunda spor, sanat, seyahat ve hobi etkinliklerine yer verilmeli, yaşıtları ile bir araya gelmesine ihtimal sağlanmalı
*
Çocuğumla yarıyıl tatilinde neler yapabilirim?
*
sömestr öğrencilerin dinlenmesine zorunlu olduğu kadar okul sürecinde yapılması muhtemel olmayan etkinliklerin yapılmasına da imkan tanır
*
Tüm gün evde kalıp dinlenme namına bilgisayarda gezinmek veya televizyon önünde film seyretmek çocuğun zihinsel ve psikolojik sağlığı açısından olumlu davranışlar değildir Fakat sosyal ortamlarda ya da dışarıda yapılacak faaliyetler bireyin rahatlamasına, yeni kazanımlar edinmesine yol açar Özellikle spor çocukların hem fiziki ayrıca de psikolojik sağlıkları açısından yararlıdır Çocuğun hangi sporu yapacağı alaka ve yaşına emrindeki olarak karar verilebilir Oyun tercihleri aralarında daha çok zeka ve el becerilerine karşın oyunlar tercih edilebilir Sanatsal faaliyetler aralarında ebru sanatı, resim, dans, enstrüman çalma gibi etkinlikler denenebilir
*
Tatilde hoşça vakit geçirilebilecek diğer etkinlikler aralarında bazı öneriler:
*
Mümkünse yurt içinde veya yurtdışında aile ile birlikte tatil yapmanın aile dinamiği açısında çok yardımsever olacağı ve üzerinde konuşulacak paylaşımlara yol açacağı şüphesizdir
*
Çocuğunuzla seçtiğiniz kitapları okuyup üstünde tartışmak dil becerilerini geliştirebilir
*
Sinemaya, tiyatroya, konserlere gitgide artarak kültürel paylaşımlar edinilir
*
Birlikte alışverişe çıkıp istediği şeyleri kendinin seçmesine izin vererek kendi imajını çizmesine fırsat verilir
*
Arkadaşlarıyla birlikte yapabileceği etkinlikler planlanır
*
Fen, buluş, çocuk müzelerini gezerek zihinsel uyarıcı etkinlikler sağlanır
*
*
Bir eğitim öğretim yılının birincil dönemi daha sona eriyor Karneler alındıktan sonra bazı evlerde mutluluk bir takım evlerde ise keder yaşanacak Yeditepe Üniversitesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölüm Başkanı Prof Dr Müzeyyen Mutluluk, başarılı ve başarısız karnelere ailelerin nasıl tepki vermesi konusunda velilere manâlı uyarılarda bulundu; “Fena karneyi cezalandırmak olumlu sonuçlar vermez; başarılı karnenin ödülü daha çok manevi ve işlevsel olmalı
*
Karneler, öğrenciler için başarı göstergesi olduğu dek tatile açılan kapılardır Başarılı öğrenciler tatilin tadını çıkartabilirken başarısız öğrenciler için tatil bir kabusa dönüşebilir Bu gibi durumlarda öğrencinin verimli olmadığı dersler hakkında ailesiyle konuşmak ve başarısızlığın nedenlerini birlikte tespit etmek çocuğu hem rahatlatır hem de çocukla anne ve baba arasındaki iletişimi ve paylaşımı destekler Burada dikkat edilmesi gereken nokta ise, çocuğa kesintisiz ders çalışması gerektiği yönünde zorlama yapılmamasıdır Ilk dönemde karnesinde çelimsiz olan dersler hakkında konuşmak, nedenleri üzerinde birlikte tartışmak önemlidir Çocuğu suçlamak, aşağılamak ve cezalandırmak olumlu sonuçlar vermediği gibi çocuğun ileriye dönük motivasyonunu da yok ederek ileriki öğrenmelere de ket vurabilir İyi bir dinleyici elde etmek, yaşadığı sorunları samimi olarak paylaşmak veli –çocuk arasında kurulacak en sağlıklı bir köprüdür
*
Çocuğun başarısızlıklarının üstesinden geleceği hissini vererek özgüven oluşturmasına yardımcı olun
*
Bunu başarabilecek gücün kendisinde olduğunu ve disiplinli bir çalışmayla performansını istenilen seviyeye getirebileceğini ve bu yönde kendisine defalarca takviye olunacağı anlatın
*
Birlikte yapılacak bir alıştırma planı içinde kuvvetsiz derslerin tekrarı genel başlıklarıyla anlatın ve bununla ilgili alıştırmalar yapın
*
Gerektiğinde aile dışından bir öğretmenle birlikte alıştırma imkanı hazırlayın Çocuğa egzersiz yöntemleri ve öğrenme eksiklikleri konusunda asistan olun
*
Başarılı karneyi para veya fiyatı yüksek Oyuncakla ödüllendirmeyin!
*
Başarıyı bahşetme çocuğun yaşı ve gelişim seviyesine kadar yapılmalı Yapılacak ödüllenmeler fiziki ağırlığı olacak şekilde olmamalı Daha çok manevi ve şımartma uyandıracak sürpriz nitelikte, fonksiyonel olmasına uyarı edilmeli İçsel tatmini göz ardı eden para ve pahalı oyuncaklar gibi ödüllerin aşırı kullanımlarından kaçınmalı Çocuğun öğrenmeye yönelik becerisine kendisinin inanması önemlidir Bu alanda çocuğu cesaretlendirerek kendine olan güvenini arttırmak başarıya yerinde etraf sağlar Galibiyet, insanın yaşam görevleri aralarında olan önemli bir unsurdur Galibiyet, öz yetkinlik kavramıyla paralel dışarı giden iç motivasyonu gerektiren bir olgudur İlkokul yıllarında kazanılan ‘çalışkanlık duygusu ’ çocukların enerjilerini, bilgilerini ve fikir becerilerini kapsar Bu dönemde çocuk bağımsız çalışmaya yönlendirilmeli Bu dönemde çocuğun yaptığı araştırmalar, ödevlerdeki başarısı dış ödüllenmelere gerek duyulmaksızın memnuniyet duygusu uyandırarak yeni öğrenmeler için içten motivasyonu sağlar
*
Başarılı karne nasıl ödüllendirilmeli?
*
Bu bağlamda okulöncesi çağında olan çocuklara ödül olarak istekleri doğrultusunda hediyeler alınabilir ve ilgi duyacakları misafir etme merkezlerine götürülebilir Faal olarak katılabilecekleri etkinlikler planlanabilir İlköğretim seviyesindeki çocuklarla birlikte aile içinde karar verilip mümkünse tatilin bir kısmında seyahat planları yapılabilir Gidilecek yerlerin tarihi, kültürü hakkında bilgiler araştırılabilir ve paylaşılabilir Bu paylaşımların insanları mutlu ettiğini ve aile içi dayanışmanın verdiği güçle çocuklarda başarma güdüsünün kuvvetlendiğini söyleyebiliriz Ayrı kültürlerle tanışmak yeni kazanımlar, yeni görüş açıları sağlar Çocuğun düş dünyasını geliştirmesi, serbest düşünebilmesi, us açıklığı, yaratıcılığı yeni öğrenmelere yol açar, motivasyonu artar
*
İleri yaş seviyesinde olan öğrenciler ise kendi arkadaş grupları ile birlikte planladıkları etkinliklere katılabilirler Aile dışarıya sosyalleşmeleri ve dış dünyaya açılım istekleri şahsiyet gelişimleri açısından desteklenmeli
*
Öğrenciler yarıyıl tatilini bereketli geçirmeli!
*
Tatilde kasıt; bu süreci hiçbir şey yapmadan aşmak değildir Bilakis bu süreci öğrencilerin kendilerini yenilemelerine ve bir dahaki döneme dinlenmiş, motivasyonu yüksek olarak başlamaları için bir ön hazırlık süreci olarak görmek daha dürüst olur Yeni döneme hazır olmalarını sağlayacak planlamanın yapılması da dikkate alınmalı
*
Bu süreçten öğrencilerin en iyi şekilde faydalanmalarını sağlamak ise ailelere düşüyor
*
İlköğretim seviyesindeki çocuklar ailelerinin rehberliğine daha fazla gereksinim duyar
*
Aileler çocuklarının en iyi şekilde yetişmelerini istemelerine karşın birçok vakit onlara psikolojik açıdan ne şekilde tezgâhtar olunabileceği hakkında gerekli bilgilere sahip değiller Çocuğun olumlu bir tavır geliştirmesi ve tatilini iyi değerlendirmesi, anne babanın uyumu, tarzı, aile ile çocuğun arasındaki samimiyetin derecesi ile orantılı
*
Ebeveynler, birçok zaman çocuğu kişi olarak tanımadan kendi beklentilerini, hayallerini çocukta yaşatmak gibi realist olmayan yaklaşımlar içine düşünür Ancak çocukla kurulacak sağlıklı irtibat, etkin dinleme ve paylaşım şikayet edilen çoğu iletişim sorunlarını ortadan kaldırır Unutmamak gerekir fakat; çocuklar eleştirilmekten fazla anlaşılmak ve kabullenilmek istemektedirler
*
Birinci dönemin yoğun temposundan meydana çıkan çocukların dinlenmesi, stres atması için tatil iyi bir fırsat veriyor Bu durum zihinsel olduğu dek ayrıca fiziksel keza de sosyal etkinliklerden uzaktan kalmış çocuklar için iyi değerlendirilmesi gereken bir süreçtir bu nedenle 15 jurnal zamanı iyi sıralamak gerekir
*
Planlanmayan tatil çocuğu yorar ‘Zamanın ’ planlanmasıyla birlikte gidilecek yerleri ve aktiviteleri çocuğun da fikri alınarak belirlemekle ortaya çıkabilecek kaotik durumun önüne geçilebilir Tatilde çocuğun haz alacağı, moral tazeleyebileceği belirli faaliyetler planlamalı Çocuğun ilgileri doğrultusunda spor, sanat, seyahat ve hobi etkinliklerine yer verilmeli, yaşıtları ile bir araya gelmesine ihtimal sağlanmalı
*
Çocuğumla yarıyıl tatilinde neler yapabilirim?
*
sömestr öğrencilerin dinlenmesine zorunlu olduğu kadar okul sürecinde yapılması muhtemel olmayan etkinliklerin yapılmasına da imkan tanır
*
Tüm gün evde kalıp dinlenme namına bilgisayarda gezinmek veya televizyon önünde film seyretmek çocuğun zihinsel ve psikolojik sağlığı açısından olumlu davranışlar değildir Fakat sosyal ortamlarda ya da dışarıda yapılacak faaliyetler bireyin rahatlamasına, yeni kazanımlar edinmesine yol açar Özellikle spor çocukların hem fiziki ayrıca de psikolojik sağlıkları açısından yararlıdır Çocuğun hangi sporu yapacağı alaka ve yaşına emrindeki olarak karar verilebilir Oyun tercihleri aralarında daha çok zeka ve el becerilerine karşın oyunlar tercih edilebilir Sanatsal faaliyetler aralarında ebru sanatı, resim, dans, enstrüman çalma gibi etkinlikler denenebilir
*
Tatilde hoşça vakit geçirilebilecek diğer etkinlikler aralarında bazı öneriler:
*
Mümkünse yurt içinde veya yurtdışında aile ile birlikte tatil yapmanın aile dinamiği açısında çok yardımsever olacağı ve üzerinde konuşulacak paylaşımlara yol açacağı şüphesizdir
*
Çocuğunuzla seçtiğiniz kitapları okuyup üstünde tartışmak dil becerilerini geliştirebilir
*
Sinemaya, tiyatroya, konserlere gitgide artarak kültürel paylaşımlar edinilir
*
Birlikte alışverişe çıkıp istediği şeyleri kendinin seçmesine izin vererek kendi imajını çizmesine fırsat verilir
*
Arkadaşlarıyla birlikte yapabileceği etkinlikler planlanır
*
Fen, buluş, çocuk müzelerini gezerek zihinsel uyarıcı etkinlikler sağlanır
*