Hanım beyinin cenazesini yıkayabilir mi? adetliyken ölüye bakılırmı Ölüm eden kocasının cenazesini tabuta koyup götürenler, yüzünü açıp da bakmasına müsade vermemişler, caiz olmaz, sen bundan böyle yabancı birisin, demişler Kadıncağız buna fazla üzülmüş: Ne olurdu beyimin ölü yüzünü gösterselerdi de en ince ayrıntısına kadar inansaydım öldüğüne, ümidim iyice kesilseydi Şimdi içimde bir vesvese ölmedi diye beni kemirip duracak diye sızlanıp duruyormuş Burada bize yöneltilen soruda deniyor fakat: Bu bakma yasağını nasıl buluyorsunuz? Bayan ölen beyinin yüzüne bakamaz mı son olarak tabut içinde götürülürken? Bizim tespitlerimize kadar, şefkat ve merhameti daima öne çıkaran dinimizde böylesine şefkatsiz katı kural olduğunu söylemek mümkün değildir Nitekim ilgili fıkıh kitaplarındaki hükümlere tarafından bu hanımefendi beyinin yüzüne görmek şöyle dursun, isterse beyinin cenazesini bile kimseye vermez, kendisi yıkayabilirdi Evet bu, fıkıh kitaplarında tespit edilen bir belirli hükümdür Her ne dek bugünkü uygulamalarda böylece görülmüyorsa da bayan isterse beyinin cenazesini yabancılara vermeyip kendisi yıkar, kendisi kefenler, tabutuna koyup götüreceklere kendisi teslim eder Nitekim müminlerin birincil halifesi Hazreti Ebu Bekir’in (ra) cenazesini vasiyeti üzerine hanımı Esma validemiz yıkamıştır Büyük sahabi Ebu Muse’l Eşarî’nin cenazesini de tekrar vasiyeti üzerine kendi hanımı yıkamıştır Çıplak bedenin başkaları göre görülmesini istemeyen bazı maneviyat büyüklerinin cenazesi de tekrar hanımları kadar yıkanarak kefenlenip taşıyıcılara teslim edilmiştir Bu konuda Aişe validemizden şöyle bir hayıflanma deha nakledilmektedir Demiş ancak müminlerin annesi: Hanımların kocalarının cenazesini yıkamalarının caiz olduğunu önceden bilseydik, biz de Resûlüllah’ın (sas) cenazesini kimseye vermez, kendimiz yıkardık Bunun câiz olduğunu daha sonra öğrendik Hanımın kocasının cenazesini yıkamasının caiz görülmesine sebep şudur: Bey vefat edince hanımın nikâhı derhal düşmez, tam (dört ay on gün) nikâhın hükmü devam eder Yani bu hanım hâlâ ölen beyinin hanımıdır Nitekim bu müddet içinde hanıma birileri talip olamazlar Olsalar bile bayan evet deyip de nikâh yaptıramaz Çünkü henüz nikâh devam etmektedir Nikâh devam ettiği içindir ki, ölen beyinin yüzüne de bakar, cenazesini de yıkar Yabancısı değil, nikâhlısıdır çünkü Ama, bayan ölünce beyin şart aynı olmaz Beyin hanım gibi (dört ay on gün) umma mecburiyeti olmaz Çünkü beklemeyi gerektiren çocuk olup olmamasını tespit gibi konular hanım için laf konusudur, bey için değil Bu sebeple hanımın vefatıyla beyin nikâhı sona ermiş olur Buna karşın bey, nikâh bağı kopmuş, yabancısı hâline gelmiş olan hanımının yüzünü görmeyi arzu ederse mani olunmaz, bakmasına müsade verilir İçte bir endişe ve burukluk kalması bu nedenle önlenmiş olur Hanefi görüşüne kadar böyledir Öteki üç imama kadar ise durum daha da müsaittir Beyi isterse hanımının cenazesini yıkar, kefenler, mani olunmaz Buna delil olarak Hazreti Ali Efendimizi hanımı Fatıma validemizin cenazesini yıkayışı gösterilir Oysa bu yıkamanın bir istisna olduğu yolunda Hazreti Ali Efendimizin açıklaması laf konusudurDer ancak: Resulülllah (sas ) bana buyurdu fakat: Başkalarının ölümüyle nikâhı biter, ama benim neslimin ölümüyle nikâhı bitmez, devam eder Bu sebeple kızım Fatıma senin dünyada da ahirette de hanımındır! Nikâhınız ölümüyle sona ermiş olmaz Bu özel durumdan nedeniyle Hazreti Ali Efendimizin nikâhı sürekli Fatıma validemizin cenazesini yıkadığı kaydı geçmektedir kitaplarımızda Fatıma validemizin vefatıyla nikâhının sona ermemesi, nesli Nebi’ye bile bile özel bir hükümdür, başkalarına şamil değildir, denmektedir Günümüzde cenaze teşkilatları yerleşmiş, kadını kadın, erkeği de erkek yıkıyor, bir karışıklığa da meydan verilmiyor Ama arz ettiğimiz İslami hükümlerin bilinmesine gerçi ihtiyaç kesindir Gerektiğinde uygulanarak kolaylıklar sağlanıyor, yanlışlar tashih edilebiliyor Sorudaki yanlış uygulamanın bu bilgi ile tashih edilmesi gibi Data için Nimeti İslam adlı esere de bakılabilir Ahmet şahin ailemzamancomtr