Hava yastığı hakkında bilgi
imageshavayastigininicadi5afaf8f8194fe
Hava yastıkları 80′li yılların başında ortaya cıktıklarından beri binlerce hayatı kurtarmışlardır Aslında hava yastıkları İkinci Dunya Savaşı sırasında ucakların yere cakılmalarında bir onlem olarak tasarlanmış ve ilk patent o zamanlarda alınmıştı
Hava yastıklarının arabalara uygulanmasında bircok problemle karşılaşıldı Basınclı havanın araba icinde muhafazası, suratle şişmenin sağlanması, ani şişme sırasında yastığın patlamasının veya kişiye zarar vermesinin onlenmesi vs…
Hava yastığında uc ana parca vardır Birincisi yastığın kendisi ki, ince naylon iplikten yapılmış ve konsolda bir silindir uzerine sarılmıştır Aslında surucu tarafındaki hava yastığı diğerlerinden farklıdır Diğerleri tipik bir silindir şeklinde iken surucu tarafındaki direksiyonun ortasına uyacak şekildedir
İkinci olarak yastığa ne zaman şişeceğini bildiren, arabanın on tarafında bir sensor vardır Bir tuğla duvara yaklaşık saatte 15 25 kilometre suratle carpıldığında oluşacak kuvvet karşısında sinyal verecek şekilde ayarlanmıştır
Son olarak da şişirme sistemi vardır Hava yastıkları sıkıştırılmış veya basınc altındaki havanın veya bir gazın salıverilmesiyle şişmezler Bir kimyasal reaksiyonun sonucunda şişerler Bu kimyasal reaksiyonun ana maddesi ’sodyum azide ’dir, yani NaN3 Normal şartlarda durağan olan bu molekul ısıtılınca anında ayrışır ve ortaya nitrojen gazı cıkar Cok az miktarından, yani 130 gramından 67 litre nitrojen cıkabilir
Ancak bu ayrışmadan ortaya bir de sodyum (Na) cıkar ki, cok reaktiftir Su ile birleşince vucuda bilhassa gozlere, buruna ve ağza ağır tahribat verebilir Bu tehlikeyi onlemek icin hava yastığı ureticileri kimyasal reaksiyonda sodyum ile birleşebilecek bir gaz daha kullanıyorlar ki, bu da potasyum nitrattır (KNO3) Bu reaksiyondan da yine ortaya nitrojen cıkar
Arabanın onundeki sensor belli bir seviyenin ustundeki carpmada, NaNS ’un bulunduğu tupe bir elektrik sinyali gonderir Burada cok kucuk bir spark oluşur ve bunun yarattığı ısıdan da NaN3 cozulur, acığa cıkan nitrojen hava yastığına dolarak şişirir Burada ilginc olan sensorun carpmayı algılaması ile yastığın şişmesi arasında gecen zamandır Sadece 30 milisaniye yani 0030 saniye
Bir saniye sonra yastık uzerindeki ozel delikler vasıtası ile kendi kendine soner ve kazazedeye devamlı baskı yapılmasına mani olur
imageshavayastigininicadi5afaf8f8194fe
Hava yastıkları 80′li yılların başında ortaya cıktıklarından beri binlerce hayatı kurtarmışlardır Aslında hava yastıkları İkinci Dunya Savaşı sırasında ucakların yere cakılmalarında bir onlem olarak tasarlanmış ve ilk patent o zamanlarda alınmıştı
Hava yastıklarının arabalara uygulanmasında bircok problemle karşılaşıldı Basınclı havanın araba icinde muhafazası, suratle şişmenin sağlanması, ani şişme sırasında yastığın patlamasının veya kişiye zarar vermesinin onlenmesi vs…
Hava yastığında uc ana parca vardır Birincisi yastığın kendisi ki, ince naylon iplikten yapılmış ve konsolda bir silindir uzerine sarılmıştır Aslında surucu tarafındaki hava yastığı diğerlerinden farklıdır Diğerleri tipik bir silindir şeklinde iken surucu tarafındaki direksiyonun ortasına uyacak şekildedir
İkinci olarak yastığa ne zaman şişeceğini bildiren, arabanın on tarafında bir sensor vardır Bir tuğla duvara yaklaşık saatte 15 25 kilometre suratle carpıldığında oluşacak kuvvet karşısında sinyal verecek şekilde ayarlanmıştır
Son olarak da şişirme sistemi vardır Hava yastıkları sıkıştırılmış veya basınc altındaki havanın veya bir gazın salıverilmesiyle şişmezler Bir kimyasal reaksiyonun sonucunda şişerler Bu kimyasal reaksiyonun ana maddesi ’sodyum azide ’dir, yani NaN3 Normal şartlarda durağan olan bu molekul ısıtılınca anında ayrışır ve ortaya nitrojen gazı cıkar Cok az miktarından, yani 130 gramından 67 litre nitrojen cıkabilir
Ancak bu ayrışmadan ortaya bir de sodyum (Na) cıkar ki, cok reaktiftir Su ile birleşince vucuda bilhassa gozlere, buruna ve ağza ağır tahribat verebilir Bu tehlikeyi onlemek icin hava yastığı ureticileri kimyasal reaksiyonda sodyum ile birleşebilecek bir gaz daha kullanıyorlar ki, bu da potasyum nitrattır (KNO3) Bu reaksiyondan da yine ortaya nitrojen cıkar
Arabanın onundeki sensor belli bir seviyenin ustundeki carpmada, NaNS ’un bulunduğu tupe bir elektrik sinyali gonderir Burada cok kucuk bir spark oluşur ve bunun yarattığı ısıdan da NaN3 cozulur, acığa cıkan nitrojen hava yastığına dolarak şişirir Burada ilginc olan sensorun carpmayı algılaması ile yastığın şişmesi arasında gecen zamandır Sadece 30 milisaniye yani 0030 saniye
Bir saniye sonra yastık uzerindeki ozel delikler vasıtası ile kendi kendine soner ve kazazedeye devamlı baskı yapılmasına mani olur