Havle Binti Salebe,Havle Binti Salebe kimdir,Havle Binti Salebe hakkında,Havle Binti Salebe'nin hayatı,
Havle binti Sa’lebe (ra)
Havle binti Sa’lebe radıyallahu anha dini hayatını samimiyetle yaşayan, inancından asla taviz vermeyen bir hanım sahabi!Kocası ile arasında gecen zıhar konusunda şikayetini Allah ve ResUlune duyurabilen, duası kabul olunan mutlu bir hanım! İman mevzuunda gosterdiği hassasiyet ile tanınan dini olculere gore yaşama gayreti icerisinde olan bir hanımefendi! Hakkında Allah Teala’nın Mucadele SUresinin ilk dort ayetini nazil buyurduğu bir bahtiyar!
O Medineli olup Hazrec kabilesine mensuptur Hicretten sonra RasUlullah sallallahu aleyhi vesellem Efendimize bey’at etti Babası Sa’lebe İbni Esrem’dir Amcasının oğlu Evs İbni Samit elEnsari ile evlendi Rebi’ adında bir cocukları oldu
Evs İbni Samit (ra) tanınmış sahabi Ubade İbni Samit (ra)’ın kardeşidir Bedir ve Uhud’dan başka bircok gazvede bulunmuştur
Havle binti Sa’lebe (ranha) dini konularda cok hassastı İnancını hayata gecirmek icin calışırdı Yaşlılık yıllarında kocası ile arasında bir hadise gecmişti Haklarında Allah ve RasUlunun hukum vermesini bekledi Kimseye durumunu acmadı Kocasına karşı tavır aldı Şikayetini ancak Allah ve ResUlune bildirdi Sıkıntısına cozumu ancak Allah ve ResUlunun bulmasını istedi Sızlanışı, ısrarı onun imani hassasiyetine en guzel ornekti Başından gecen olayı kendisi şoyle nakletmektedir:
Evs İbni Samit hayli yaşlanmıştı Ne dediğini, ne yaptığını bilemez bir hale gelmişti Birgun canı sıkkın bir vaziyette iken, ofke ile bana: “Sen bana anamın sırtı gibi ol! dedi Daha sonra evden cıkıp gitti
Bir muddet sonra pişman olarak eve dondu Beraber olmak istedi Ben: “Hayır! Sen cok buyuk laf ettin Sonu nereye varacak bilemiyorum dedim Sonra Evs’e: “Sen RasUlullah’a git ve yaptığın işten sor! dedim O da: “Ben bunu RasUlullah’tan sormaya utanırım Git bunu Allah RasUlune sen danış dedi
Bu ifadeler Araplar arasında boş olmayı gerektiren bir soz olarak kabul edilmekteydi Cahiliye devrinin bu boşama şeklinin İslam’da da gecerli olabileceği ihtimalini dikkate alan Havle binti Sa’lebe (ranha) haklarında Allah ve ResUlu bir hukum verinceye kadar bir araya gelemiyeceklerini kocasına soyledi Daha sonra ResUli Ekrem (sa) Efendimizin huzuruna gitti Hanei saadete vardı Hz Aişe annemizin evinde buldu İzin alarak huzura girdi ve olup biteni acık ifadelerle şoyle anlattı:
“Ya RasUlallah! Bildiğiniz gibi kocam Evs cocuklarımın babası, amcamın oğlu Aşırı yaşlılıktan dolayı biraz gecimsiz ve dengesiz bir halde cok ağır bir kelime konuştu “Sen bana anamın sırtı gibisin dedi Talaktan soz acmadı ama bu şekilde soyledi diye halini arzetti RasUlullah (sa) Efendimizin yanından ayrılmadı Devamlı dua ve tazarrU halinde: “Ya Rabbi! Halimi sen biliyorsun Bize bir kurtuluş yolu lutfeyle! diye sızlanmaya başladı
Hz Aişe (ranha) annemiz Havle (ranha)’nın bu durumuna cok uzuldu Onun acısını paylaşmak uzere birlikte gozyaşı dokup dua ettiler Huzun her taraflarını kaplamış iken birden ResUli Ekrem (sa) Efendimizin halinin değiştiğine şahit oldular İki Cihan Guneşi Efendimiz’in yuzunde vahiy sırasında gorulen alametler gorulmeye başlandı Hz Aişe (ranha) bu hali gorunce:
– “Ya Havle! Allah bilir ya, vahiy geliyor muhakkak O da olsa olsa senin hakkında olabilir diyerek teselli etmeye calıştı Havle (ranha) duaya devam ediyor ve: “Ya Allah hayırlı olanı lutfet Zira ben, Peygamberinden ancak hayır istedim diye gozyaşı akıtıyordu
Bir muddet sonra İki Cihan Guneşi Efendimiz kendisine geldi Vahiy hali gecmişti Etrafına nur sacan tebessumleriyle gulumsemeye başladı ve: “Ya Havle! Allah senin ve onun hakkında ayet indirdi buyurdu Nazil olan ayeti kerimeleri okudu Kalblerdeki huzun, surUra donuştu Sıkıntılı, uzuntulu hava dağıldı Neşeli, sevincli sıcak bir ortam oluştu İnen ayetlerin meali şoyle idi:
“Kocası hakkında seninle tartışan ve Allah’a şikayette bulunan kadının sozunu Allah işitmiştir Allah sizin konuşmanızı işitir Cunku Allah işitendir, bilendir
İcinizden zıhar yapanların kadınları, onların anaları değildir Onların anaları ancak kendilerini doğuran kadınlardır Şuphesiz onlar cirkin bir laf ve yalan soyluyorlar Kuşkusuz Allah, affedicidir, bağışlayıcıdır
Kadınlardan zıhar ile ayrılmak isteyip de sonra soylediklerinden donenlerin karılarıyla temas etmeden once bir koleyi hurriyete kavuşturmaları gerekir Size oğutlenen budur Allah yaptıklarınızdan haberi olandır
Buna imkan bulamayan kimse, hanımıyla temas etmeden once ardarda iki ay oruc tutar Bunada gucu yetmeyen altmış fakiri doyurur Bu hafifletme, Allah’a ve ResUlune inanmanızdan dolayıdır Bunlar Allah’ın hukumleridir Kafirler icin acı bir azap vardır
Allah’a ve ResUlune karşı gelenler, kendilerinden oncekilerin alcaltıldığı gibi alcaltılacaklardır Biz apacık ayetler indirmişizdir Kafirler icin kucuk duşurucu bir azap vardır
O gun Allah onların hepsini diriltecek ve yaptıklarını kendilerine haber verecektir Allah onları bir bir saymıştır Onlar ise unutmuşlardır Allah her şeye şahittir (Mucadele SUresi: 16)
Allah Teala nazil buyurduğu bu ayeti celileler ile o eski geleneğin yanlış bir zandan ibaret olduğunu, boyle sozlerle kadının, kocasının anası olamayacağını bildirdi
Ancak, boyle bir soz soyleyene de fakirlerin lehine olmak uzere bir ceza koydu Konan cezaları uc gurup halinde duyurdu Herkesin imkanı, gucu nisbetinde bu uc cezadan birini yerine getirmesini dini bir vazife saydı Gunaha duşen kulun ancak bu şekilde affedileceğini acıkladı
ResUli Ekrem (sa) Efendimiz ilahi mesaj yuklu bu ayeti kerimeleri okuduktan sonra Havle (ranha)’ya hitaben:
– “Ona soyle de bir kole azad etsin buyurdu Havle:
– “Hangi koleyi Ya RasUlallah! Allah’a yemin ederim ki onun azad edecek bir şeyi yok dedi Fahri Kainat (sa) Efendimiz:
– “O zaman peşipeşine iki ay oruc tutsun buyurdu Havle:
– “Vallahi o cok yaşlıdır Buna da gucu yetmez dedi Efendimiz:
– “O halde altmış yoksulu doyursun buyurdu Havle:
– “Ya RasUlallah! Onda bu imkan da yok dedi Bunun uzerine Rahmet Peygamberi Efendimiz:
– “Biz sana bir ağacın verdiği kadar, bir sepet hurma vereceğiz buyurdu Havle binti Sa’lebe de:
– “Ben de o kadar hurma ilave edeceğim ve dağıtacağım dedi Efendimiz Havle’nin bu sozunden memnun oldu ve:
– “Git ona ver dağıtsın Amca oğlunun, kocanın iyiliği icin calış buyurdu
Ne hassasiyet! Ne muhabbet! Ne imani aşk! Ne samimi davranış! Ne guzel ornek! Allah ve RasUlu katında değerini, kıymetini bilmek! Hayatı dini olculere riayet ederek devam ettirmek! Karıkoca arasında da olsa, harama duşmemek icin gayret etmek! Muhabbet ve nezaket icerisinde hayat surmek! Allahım bizlere de boyle nezaket ve incelik dolu hayat nasib et!
Havle binti Sa’lebe (ranha)’ya butun sahabiler hurmet ederdi Hakkında nazil olan ayetler onun Allah katındaki değerini ilan etmişti Bu sebeble ona karşı hizmet ve hurmette kusur etmezlerdi Hz Omer (ra)’ın devrinde gecen şu hadise bunun en acık orneği idi
Hz Omer (ra) halifeliği doneminde ashabı kiramdan Abdulkays kabilesinin reisi CarUd İbni Mualla ile birlikte yolda giderken Havle binti Sa’lebe (ranha)’ya rastladı Artık o yaşlanmıştı Ona selam verdi Havle (ranha) selamı aldı ve Hz Omer’e şu nasihatta bulundu:
“Biz seni bir hayli zaman “Omercik diye bilirdik Sonra buyudun “delikanlı Omer oldun Daha sonra da sana “Mu’minlerin emiri Omer dedik Allah’tan kork ve insanların işleriyle ilgilen Zira Allah’ın azabından korkan kimseye uzaklar yakın olur Olumden korkan, fırsatı kacırmaktan da korkar dedi
Bu sozlerden duygulanan Hz Omer (ra)’ın gozlerinden yaş akmağa başladı Arkadaşı CarUd bu duruma uzuldu Nasıl olur da bir kadın halifeye bu sozlerle hitab edebilirdi? Onun halifeyi uzmesine ve yolda bekletmesine gonlu razı gelmedi Koca halifeye karşı boyle rahat hareket etmesine sabredemedi Ofkeli bir şekilde tanımadığı hanıma Havle binti Sa’lebe (ranha)’ya donerek:
– “Be kadın! Mu’minlerin Emiri’ni rahatsız ettin Yolda beklettin diye cıkıştı Hz Omer (ra) ise arkadaşına o hanımın nasihatlarından memnun olduğunu bildirdi Hatta onun konuşmasını istercesine:
– “Bırak onu, istediğini soylesin! Sen bu kadının kim olduğunu biliyor musun? dedi CarUd da: “Hayır, tanımıyorum dedi Bunun uzerine Hz Omer (ra) arkadaşı CarUd’a o hanımı şoyle tanıttı:
– “Bu, şikayetini Allah Teala’nın arşı a’ladan duyup değer verdiği Havle’dir Vallahi beni geceye kadar burada tutmak istese, namazdan başka bir şey icin kendisini bırakıp gitmezdim Namazımı kılıp gelir yine onu dinlerdim dedi Onun Allah katındaki değerini bu şekilde bildirdi Kendisinin de Allah’a teslim olma konusundaki guzel halini, tevazUsunu bu sozleriyle gostermiş oldu Allah’ın yedi kat goklerin otesinden sesini duyduğu bu hanıma Omer’in daha fazla kulak vermesi gerektiğini belirtti
Ne yuce imani hassasiyet bu! Ne kadirşinaslık bu! Ne guzel ornek kardeşlik bu! Mu’min kardeşine ne değer veriş bu!
Cenabı Hak cumlemize Havle binti Sa’lebe (ranha) gibi imani hassasiyete sahib olabilmeyi, şikayetimizi Allah’a duyurabilmeyi ve şefaatine erebilmeyi nasib eylesin Amin
Havle binti Sa’lebe (ra)
Havle binti Sa’lebe radıyallahu anha dini hayatını samimiyetle yaşayan, inancından asla taviz vermeyen bir hanım sahabi!Kocası ile arasında gecen zıhar konusunda şikayetini Allah ve ResUlune duyurabilen, duası kabul olunan mutlu bir hanım! İman mevzuunda gosterdiği hassasiyet ile tanınan dini olculere gore yaşama gayreti icerisinde olan bir hanımefendi! Hakkında Allah Teala’nın Mucadele SUresinin ilk dort ayetini nazil buyurduğu bir bahtiyar!
O Medineli olup Hazrec kabilesine mensuptur Hicretten sonra RasUlullah sallallahu aleyhi vesellem Efendimize bey’at etti Babası Sa’lebe İbni Esrem’dir Amcasının oğlu Evs İbni Samit elEnsari ile evlendi Rebi’ adında bir cocukları oldu
Evs İbni Samit (ra) tanınmış sahabi Ubade İbni Samit (ra)’ın kardeşidir Bedir ve Uhud’dan başka bircok gazvede bulunmuştur
Havle binti Sa’lebe (ranha) dini konularda cok hassastı İnancını hayata gecirmek icin calışırdı Yaşlılık yıllarında kocası ile arasında bir hadise gecmişti Haklarında Allah ve RasUlunun hukum vermesini bekledi Kimseye durumunu acmadı Kocasına karşı tavır aldı Şikayetini ancak Allah ve ResUlune bildirdi Sıkıntısına cozumu ancak Allah ve ResUlunun bulmasını istedi Sızlanışı, ısrarı onun imani hassasiyetine en guzel ornekti Başından gecen olayı kendisi şoyle nakletmektedir:
Evs İbni Samit hayli yaşlanmıştı Ne dediğini, ne yaptığını bilemez bir hale gelmişti Birgun canı sıkkın bir vaziyette iken, ofke ile bana: “Sen bana anamın sırtı gibi ol! dedi Daha sonra evden cıkıp gitti
Bir muddet sonra pişman olarak eve dondu Beraber olmak istedi Ben: “Hayır! Sen cok buyuk laf ettin Sonu nereye varacak bilemiyorum dedim Sonra Evs’e: “Sen RasUlullah’a git ve yaptığın işten sor! dedim O da: “Ben bunu RasUlullah’tan sormaya utanırım Git bunu Allah RasUlune sen danış dedi
Bu ifadeler Araplar arasında boş olmayı gerektiren bir soz olarak kabul edilmekteydi Cahiliye devrinin bu boşama şeklinin İslam’da da gecerli olabileceği ihtimalini dikkate alan Havle binti Sa’lebe (ranha) haklarında Allah ve ResUlu bir hukum verinceye kadar bir araya gelemiyeceklerini kocasına soyledi Daha sonra ResUli Ekrem (sa) Efendimizin huzuruna gitti Hanei saadete vardı Hz Aişe annemizin evinde buldu İzin alarak huzura girdi ve olup biteni acık ifadelerle şoyle anlattı:
“Ya RasUlallah! Bildiğiniz gibi kocam Evs cocuklarımın babası, amcamın oğlu Aşırı yaşlılıktan dolayı biraz gecimsiz ve dengesiz bir halde cok ağır bir kelime konuştu “Sen bana anamın sırtı gibisin dedi Talaktan soz acmadı ama bu şekilde soyledi diye halini arzetti RasUlullah (sa) Efendimizin yanından ayrılmadı Devamlı dua ve tazarrU halinde: “Ya Rabbi! Halimi sen biliyorsun Bize bir kurtuluş yolu lutfeyle! diye sızlanmaya başladı
Hz Aişe (ranha) annemiz Havle (ranha)’nın bu durumuna cok uzuldu Onun acısını paylaşmak uzere birlikte gozyaşı dokup dua ettiler Huzun her taraflarını kaplamış iken birden ResUli Ekrem (sa) Efendimizin halinin değiştiğine şahit oldular İki Cihan Guneşi Efendimiz’in yuzunde vahiy sırasında gorulen alametler gorulmeye başlandı Hz Aişe (ranha) bu hali gorunce:
– “Ya Havle! Allah bilir ya, vahiy geliyor muhakkak O da olsa olsa senin hakkında olabilir diyerek teselli etmeye calıştı Havle (ranha) duaya devam ediyor ve: “Ya Allah hayırlı olanı lutfet Zira ben, Peygamberinden ancak hayır istedim diye gozyaşı akıtıyordu
Bir muddet sonra İki Cihan Guneşi Efendimiz kendisine geldi Vahiy hali gecmişti Etrafına nur sacan tebessumleriyle gulumsemeye başladı ve: “Ya Havle! Allah senin ve onun hakkında ayet indirdi buyurdu Nazil olan ayeti kerimeleri okudu Kalblerdeki huzun, surUra donuştu Sıkıntılı, uzuntulu hava dağıldı Neşeli, sevincli sıcak bir ortam oluştu İnen ayetlerin meali şoyle idi:
“Kocası hakkında seninle tartışan ve Allah’a şikayette bulunan kadının sozunu Allah işitmiştir Allah sizin konuşmanızı işitir Cunku Allah işitendir, bilendir
İcinizden zıhar yapanların kadınları, onların anaları değildir Onların anaları ancak kendilerini doğuran kadınlardır Şuphesiz onlar cirkin bir laf ve yalan soyluyorlar Kuşkusuz Allah, affedicidir, bağışlayıcıdır
Kadınlardan zıhar ile ayrılmak isteyip de sonra soylediklerinden donenlerin karılarıyla temas etmeden once bir koleyi hurriyete kavuşturmaları gerekir Size oğutlenen budur Allah yaptıklarınızdan haberi olandır
Buna imkan bulamayan kimse, hanımıyla temas etmeden once ardarda iki ay oruc tutar Bunada gucu yetmeyen altmış fakiri doyurur Bu hafifletme, Allah’a ve ResUlune inanmanızdan dolayıdır Bunlar Allah’ın hukumleridir Kafirler icin acı bir azap vardır
Allah’a ve ResUlune karşı gelenler, kendilerinden oncekilerin alcaltıldığı gibi alcaltılacaklardır Biz apacık ayetler indirmişizdir Kafirler icin kucuk duşurucu bir azap vardır
O gun Allah onların hepsini diriltecek ve yaptıklarını kendilerine haber verecektir Allah onları bir bir saymıştır Onlar ise unutmuşlardır Allah her şeye şahittir (Mucadele SUresi: 16)
Allah Teala nazil buyurduğu bu ayeti celileler ile o eski geleneğin yanlış bir zandan ibaret olduğunu, boyle sozlerle kadının, kocasının anası olamayacağını bildirdi
Ancak, boyle bir soz soyleyene de fakirlerin lehine olmak uzere bir ceza koydu Konan cezaları uc gurup halinde duyurdu Herkesin imkanı, gucu nisbetinde bu uc cezadan birini yerine getirmesini dini bir vazife saydı Gunaha duşen kulun ancak bu şekilde affedileceğini acıkladı
ResUli Ekrem (sa) Efendimiz ilahi mesaj yuklu bu ayeti kerimeleri okuduktan sonra Havle (ranha)’ya hitaben:
– “Ona soyle de bir kole azad etsin buyurdu Havle:
– “Hangi koleyi Ya RasUlallah! Allah’a yemin ederim ki onun azad edecek bir şeyi yok dedi Fahri Kainat (sa) Efendimiz:
– “O zaman peşipeşine iki ay oruc tutsun buyurdu Havle:
– “Vallahi o cok yaşlıdır Buna da gucu yetmez dedi Efendimiz:
– “O halde altmış yoksulu doyursun buyurdu Havle:
– “Ya RasUlallah! Onda bu imkan da yok dedi Bunun uzerine Rahmet Peygamberi Efendimiz:
– “Biz sana bir ağacın verdiği kadar, bir sepet hurma vereceğiz buyurdu Havle binti Sa’lebe de:
– “Ben de o kadar hurma ilave edeceğim ve dağıtacağım dedi Efendimiz Havle’nin bu sozunden memnun oldu ve:
– “Git ona ver dağıtsın Amca oğlunun, kocanın iyiliği icin calış buyurdu
Ne hassasiyet! Ne muhabbet! Ne imani aşk! Ne samimi davranış! Ne guzel ornek! Allah ve RasUlu katında değerini, kıymetini bilmek! Hayatı dini olculere riayet ederek devam ettirmek! Karıkoca arasında da olsa, harama duşmemek icin gayret etmek! Muhabbet ve nezaket icerisinde hayat surmek! Allahım bizlere de boyle nezaket ve incelik dolu hayat nasib et!
Havle binti Sa’lebe (ranha)’ya butun sahabiler hurmet ederdi Hakkında nazil olan ayetler onun Allah katındaki değerini ilan etmişti Bu sebeble ona karşı hizmet ve hurmette kusur etmezlerdi Hz Omer (ra)’ın devrinde gecen şu hadise bunun en acık orneği idi
Hz Omer (ra) halifeliği doneminde ashabı kiramdan Abdulkays kabilesinin reisi CarUd İbni Mualla ile birlikte yolda giderken Havle binti Sa’lebe (ranha)’ya rastladı Artık o yaşlanmıştı Ona selam verdi Havle (ranha) selamı aldı ve Hz Omer’e şu nasihatta bulundu:
“Biz seni bir hayli zaman “Omercik diye bilirdik Sonra buyudun “delikanlı Omer oldun Daha sonra da sana “Mu’minlerin emiri Omer dedik Allah’tan kork ve insanların işleriyle ilgilen Zira Allah’ın azabından korkan kimseye uzaklar yakın olur Olumden korkan, fırsatı kacırmaktan da korkar dedi
Bu sozlerden duygulanan Hz Omer (ra)’ın gozlerinden yaş akmağa başladı Arkadaşı CarUd bu duruma uzuldu Nasıl olur da bir kadın halifeye bu sozlerle hitab edebilirdi? Onun halifeyi uzmesine ve yolda bekletmesine gonlu razı gelmedi Koca halifeye karşı boyle rahat hareket etmesine sabredemedi Ofkeli bir şekilde tanımadığı hanıma Havle binti Sa’lebe (ranha)’ya donerek:
– “Be kadın! Mu’minlerin Emiri’ni rahatsız ettin Yolda beklettin diye cıkıştı Hz Omer (ra) ise arkadaşına o hanımın nasihatlarından memnun olduğunu bildirdi Hatta onun konuşmasını istercesine:
– “Bırak onu, istediğini soylesin! Sen bu kadının kim olduğunu biliyor musun? dedi CarUd da: “Hayır, tanımıyorum dedi Bunun uzerine Hz Omer (ra) arkadaşı CarUd’a o hanımı şoyle tanıttı:
– “Bu, şikayetini Allah Teala’nın arşı a’ladan duyup değer verdiği Havle’dir Vallahi beni geceye kadar burada tutmak istese, namazdan başka bir şey icin kendisini bırakıp gitmezdim Namazımı kılıp gelir yine onu dinlerdim dedi Onun Allah katındaki değerini bu şekilde bildirdi Kendisinin de Allah’a teslim olma konusundaki guzel halini, tevazUsunu bu sozleriyle gostermiş oldu Allah’ın yedi kat goklerin otesinden sesini duyduğu bu hanıma Omer’in daha fazla kulak vermesi gerektiğini belirtti
Ne yuce imani hassasiyet bu! Ne kadirşinaslık bu! Ne guzel ornek kardeşlik bu! Mu’min kardeşine ne değer veriş bu!
Cenabı Hak cumlemize Havle binti Sa’lebe (ranha) gibi imani hassasiyete sahib olabilmeyi, şikayetimizi Allah’a duyurabilmeyi ve şefaatine erebilmeyi nasib eylesin Amin