iltasyazilim
FD Üye
Hazreti Mevlana'nın Eserleri Nelerdir
Hazreti Mevlana'nın eserleri
Mesnevi
Divanı Kebir
FihiMaFih
Mektubat
Mecalisi Seb 'a
MESNEVİ
Mesnevî, klâsik doğu edebiyatında, bir şiir tarzının adıdır Sözlük anlamıyla İkişer, ikişerlikdemektir Edebiyatta benzer vezinde ve her beyti kendi arasında ayrı ayrı kafiyeli nazım şekillerine Mesnevî adı verilmiştir
Her beytin benzer vezinde ama ayrı olarak uyaklı olması sebebiyle Mesnevî'de büyük bir yazma kolaylığı vardır böylece uzun sürecek konular ya da hikâyeler şiir yoluyla söylenilecekse, uyak kolaylığı sebebiyle mesnevî tarzı seçilir Bu suretle şiir, beyit beyit sürüp gider
Mesnevî her ne değin klâsik doğu'şiirinin bir şiir tarzı ise de Mesnevîdenildiği vakit akla Mevlâna'nın Mesnevî'sikazanç Mevlâna Mesnevî'yi Çelebi Hüsameddin'in isteği üzerine yazmıştır Kâtibi Hüsameddin Çelebi'nin söylediğine tarafından Mevlanâ, Mesnevî beyitlerini Meram'da gezerken,otururken, yürürken hatta semâ ederken söylermiş, Çelebi Hüsameddin de yazarmış
Mesnevî'nin dili Farsça'dır Halen Mevlâna Müzesi'nde teşhirde yer alan 1278 tarihli, elde yer alan en eski Mesnevî nüshasına göre, beyit sayısı 25618 dir
Mesnevî'nin vezni : Fâ i lâ tün Fâ i lâ tün Fâ i lün'dür
Mevlâna 6 büyük cilt olan Mesnevî'sinde, tasavvufî fikir ve düşüncelerini, birbirine ulanmış hikayeler halinde anlatmaktadır
DİVANI KEBİR
Dîvân, şairlerin şiirlerini topladıkları deftere denir Dîvânı Kebîr Büyük Defterya da Büyük Dîvânmanasına gelir Mevlâna'nın farklı alanlara yönlendirilmiş konularda söylediği şiirlerin tamamı bu andadır Dîvânı Kebîr'in dili de Farsça olmakla beraber, Dîvânı Kebîr içinde eksik sayıda Arapça, Türkçe ve Rumca şiir de yar almaktadır Dîvânı Kebîr 21 ufak dîvân (Bahir) ile Rubâî Dîvânı'nın bir araya getirilmesiyle oluşmuştur Dîvânı Kebîr'in beyit adedi 40000 i aşmaktadır Mevlâna, Dîvânı Kebîr'deki bazı şiirlerini Şems Mahlası ile yazdığı için bu dîvâna, Dîvânı Şems de denilmektedir Dîvânda yer alan şiirler vezin ve kafiyeler göz önüne alınarak düzenlenmiştir
MEKTUBAT
Mevlâna'nın başta Selçuklu Hükümdarlarına ve devrin ileri gelenlerine nasihat için, kendisinden sorulan ve halli istenilen diıü ve ilmi konularda ise açıklayıcı bilgiler vermek için yazdığı 147 adet mektuptur Mevlâna bu mektuplarında, edebî mektup yazma kaidelerine uymamış, tıpkı konuştuğu gibi yazmıştır Mektuplarında kulunuz, bendenizgibi kelimelere hiç yer vermemiştir Hitaplarında mevki ve memuriyet adları müstesna, mektup yazdığı kişinin aklına, inancına ve yaptığı iyi işlere göre kendisine hangi hitap tarzı yakışıyorsa o sözlerle ve o vasıflârla hitap etmiştir
Fİ Hİ MA Fİ H
Fîhi Mâ Fih Onun içindeki içindedirmanasına gelmektedir Bu eser Mevlâna'nın değişik meclislerde yaptığı sohbetlerin, oğlu Sultan Veled kadar toplanması ile meydana gelmiştir 61 bölümden oluşmaktadır Bu bölümlerden bir kısmı, Selçuklu Veziri Süleyman Pervane'ye hitaben kaleme alınmıştır Eserde bazı siyasi olaylara da bağlantı edilmesi yönünden, bu eser aynı zamanda tarihi bir kaynak olarak da kabul edilmektedir Eserde cennet ve cehennem, dünya ve âhiret, mürşit ve mürîd, aşk ve semâ gibi konular işlenmiştir
MECÂLİSİ SEB'A
(Yedi Meclis) Mecâlisi Seb'a, adından da anlaşılacağı üzere Mevlâna'nın yedi meclisi'nin, yedi vaazı'nın anekdot edilmesinden meydana gelmiştir Mevlâna'nın vaazları, Çelebi Hüsameddin veya oğlu Sultan Veled kadar anekdot edilmiş, fakat özüne dokunulmamak kaydı ile eklentiler yapılmıştır Eserin düzenlemesi yapıldıktan sonra Mevlâna'nın tashihinden geçmiş olması güçlü olarak muhtemeldir Şiiri niyet değil, fikirlerini söylemede bir vasıta olarak kabul eden Mevlâna, yedi meclisinde şerh ettiği Hadis'lerin konuları bakımından tasnifi şöyledir :
1 Doğru yoldan bölünmüş toplumların hangi yolla kurtulacağı
2 Suçtan kurtuluş Zihin yolu ile gafletten uyanış
3 İnanç'daki kudret
4 Pişmanlık edip dürüst yolu bulanlar Allah'ın sevgili kulları olurlar
5 Bilginin değeri
6 Gaflete dalış
7 Aklın önemi
Bu yedi meclis'de, başlıca şerh edilen hadislerle beraber, 41 Hadis daha geçmektedir Mevlâna tarafından seçilen her Hadis içtimaidir Mevlâna yedi meclisinde her bölüme Hamd ü senave Münacaatile başlamakta, açıklanacak konuları ve tasavvufî görüşlerini hikaye ve şiirlerle cazip hale getirmektedir Bu yol Mesnevî'nin yazılışında da tıpkı kullanılmıştır *
Hazreti Mevlana'nın eserleri
Mesnevi
Divanı Kebir
FihiMaFih
Mektubat
Mecalisi Seb 'a
MESNEVİ
Mesnevî, klâsik doğu edebiyatında, bir şiir tarzının adıdır Sözlük anlamıyla İkişer, ikişerlikdemektir Edebiyatta benzer vezinde ve her beyti kendi arasında ayrı ayrı kafiyeli nazım şekillerine Mesnevî adı verilmiştir
Her beytin benzer vezinde ama ayrı olarak uyaklı olması sebebiyle Mesnevî'de büyük bir yazma kolaylığı vardır böylece uzun sürecek konular ya da hikâyeler şiir yoluyla söylenilecekse, uyak kolaylığı sebebiyle mesnevî tarzı seçilir Bu suretle şiir, beyit beyit sürüp gider
Mesnevî her ne değin klâsik doğu'şiirinin bir şiir tarzı ise de Mesnevîdenildiği vakit akla Mevlâna'nın Mesnevî'sikazanç Mevlâna Mesnevî'yi Çelebi Hüsameddin'in isteği üzerine yazmıştır Kâtibi Hüsameddin Çelebi'nin söylediğine tarafından Mevlanâ, Mesnevî beyitlerini Meram'da gezerken,otururken, yürürken hatta semâ ederken söylermiş, Çelebi Hüsameddin de yazarmış
Mesnevî'nin dili Farsça'dır Halen Mevlâna Müzesi'nde teşhirde yer alan 1278 tarihli, elde yer alan en eski Mesnevî nüshasına göre, beyit sayısı 25618 dir
Mesnevî'nin vezni : Fâ i lâ tün Fâ i lâ tün Fâ i lün'dür
Mevlâna 6 büyük cilt olan Mesnevî'sinde, tasavvufî fikir ve düşüncelerini, birbirine ulanmış hikayeler halinde anlatmaktadır
DİVANI KEBİR
Dîvân, şairlerin şiirlerini topladıkları deftere denir Dîvânı Kebîr Büyük Defterya da Büyük Dîvânmanasına gelir Mevlâna'nın farklı alanlara yönlendirilmiş konularda söylediği şiirlerin tamamı bu andadır Dîvânı Kebîr'in dili de Farsça olmakla beraber, Dîvânı Kebîr içinde eksik sayıda Arapça, Türkçe ve Rumca şiir de yar almaktadır Dîvânı Kebîr 21 ufak dîvân (Bahir) ile Rubâî Dîvânı'nın bir araya getirilmesiyle oluşmuştur Dîvânı Kebîr'in beyit adedi 40000 i aşmaktadır Mevlâna, Dîvânı Kebîr'deki bazı şiirlerini Şems Mahlası ile yazdığı için bu dîvâna, Dîvânı Şems de denilmektedir Dîvânda yer alan şiirler vezin ve kafiyeler göz önüne alınarak düzenlenmiştir
MEKTUBAT
Mevlâna'nın başta Selçuklu Hükümdarlarına ve devrin ileri gelenlerine nasihat için, kendisinden sorulan ve halli istenilen diıü ve ilmi konularda ise açıklayıcı bilgiler vermek için yazdığı 147 adet mektuptur Mevlâna bu mektuplarında, edebî mektup yazma kaidelerine uymamış, tıpkı konuştuğu gibi yazmıştır Mektuplarında kulunuz, bendenizgibi kelimelere hiç yer vermemiştir Hitaplarında mevki ve memuriyet adları müstesna, mektup yazdığı kişinin aklına, inancına ve yaptığı iyi işlere göre kendisine hangi hitap tarzı yakışıyorsa o sözlerle ve o vasıflârla hitap etmiştir
Fİ Hİ MA Fİ H
Fîhi Mâ Fih Onun içindeki içindedirmanasına gelmektedir Bu eser Mevlâna'nın değişik meclislerde yaptığı sohbetlerin, oğlu Sultan Veled kadar toplanması ile meydana gelmiştir 61 bölümden oluşmaktadır Bu bölümlerden bir kısmı, Selçuklu Veziri Süleyman Pervane'ye hitaben kaleme alınmıştır Eserde bazı siyasi olaylara da bağlantı edilmesi yönünden, bu eser aynı zamanda tarihi bir kaynak olarak da kabul edilmektedir Eserde cennet ve cehennem, dünya ve âhiret, mürşit ve mürîd, aşk ve semâ gibi konular işlenmiştir
MECÂLİSİ SEB'A
(Yedi Meclis) Mecâlisi Seb'a, adından da anlaşılacağı üzere Mevlâna'nın yedi meclisi'nin, yedi vaazı'nın anekdot edilmesinden meydana gelmiştir Mevlâna'nın vaazları, Çelebi Hüsameddin veya oğlu Sultan Veled kadar anekdot edilmiş, fakat özüne dokunulmamak kaydı ile eklentiler yapılmıştır Eserin düzenlemesi yapıldıktan sonra Mevlâna'nın tashihinden geçmiş olması güçlü olarak muhtemeldir Şiiri niyet değil, fikirlerini söylemede bir vasıta olarak kabul eden Mevlâna, yedi meclisinde şerh ettiği Hadis'lerin konuları bakımından tasnifi şöyledir :
1 Doğru yoldan bölünmüş toplumların hangi yolla kurtulacağı
2 Suçtan kurtuluş Zihin yolu ile gafletten uyanış
3 İnanç'daki kudret
4 Pişmanlık edip dürüst yolu bulanlar Allah'ın sevgili kulları olurlar
5 Bilginin değeri
6 Gaflete dalış
7 Aklın önemi
Bu yedi meclis'de, başlıca şerh edilen hadislerle beraber, 41 Hadis daha geçmektedir Mevlâna tarafından seçilen her Hadis içtimaidir Mevlâna yedi meclisinde her bölüme Hamd ü senave Münacaatile başlamakta, açıklanacak konuları ve tasavvufî görüşlerini hikaye ve şiirlerle cazip hale getirmektedir Bu yol Mesnevî'nin yazılışında da tıpkı kullanılmıştır *