Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Heinrich Rickert Kimdir?

Heinrich Rickert Kimdir?
0
213

nicebayan

FD Üye
Katılım
Ara 24, 2016
Mesajlar
94,678
Etkileşim
2
Puan
38
Yaş
36
Web sitesi
nicebayan.com
F-D Coin
90
Heinrich Rickert,
Heinrich Rickert Kimdir,
Heinrich Rickert Biyografi,
Heinrich Rickert Hakkında Veri

Heinrich Rickert (18631936)

Windelband ’ın öğrencisidir Heidelberg ’de profesör olarak çalışmıştır Hocasının izinde değerler felsefesini geliştirmeye çalışmasının yanına, doğa bilimleri ve tarihtinkültür bilimleri ayrımıyla da yoğun olarak ilgilenmiştir

Rickert başlıca olarak Kant ’ın aşkınsal idealizminden bir eleştirel ontolojiye geçme girişimiyle anılır Bilhassa bedel problematiğiyle ilgilendiği dönemde bir değişiklik “değerinde ontolojisi ilerletmek istemiştir Ona göre değerlerin kültürün taşıyıcıları olduklarında, onların kültür yaşamını belirlediklerinde hiçbir belirsizlik yoktur O Kadar fakat, ona göre değerinde bilgiyi de önceler; çünkü en nihayet bilgi de bir değerin (Dürüst) gerçekleşmesinden diğer bir şey değildir Bu konuda o Fichte ’yi izleyerek pratik aklın teorik akla önceliğini savunmuştur Rickert ’in bilimler sınıflandırması ve kendi verdiği adla “kültür bilimlerini temellendiriş şekli, bilhassa dostu ve öğrencisi Max Weber ’in bilim anlayışını ve sosyolojiyi bir bilim olarak temellendirişini etkilemiştir

Onun bilim eleştirisinden bir öteki öğrencisi, doktora hocalığını da yaptığı Martin Heidegger de etkilenmiştir Rickert ’e kadar pozitivist bilim anlayışı bir dogmatik natüralizme dayanmaktadır ki, bu dogmatik natüralizm, Comte ’tan beri, pozitivistlerin “sosyal bilimler diye adlandırdıkları “kültür bilimlerinin de doğa bilimi modelinde kurulmaları girişiminde yönlendirici olmuştur Pozitivistler “bilim kavramını “deneyimsel bilim ile sınırlandırdıklarından, duyusal deneyim konusu olamayan değerlerin toplumsal yaşamdaki belirleyici rollerini anlayamamışlardır

Bu konuda Dilthey ’dan etkilenen Rickert ’e göre, Comte, kendi verdiği adla “sosyolojisini böyle sınırlı bir bilim anlayışına, “artı bilim modeline kadar kurmakla, eksik ve hatta hatalı bir bilim ortaya çıkarmıştır Rickert ’e göre, Kant ’ta olduğu gibi, data, öznenin bir inşasıdır, bir kurgusudur Ve bu inşada belirleyici olan, temeli oluşturan şey, Windelband ’ın da açıklama ettiği gibi, mantıktır Dolayısıyla doğa bilimleri de, kültür bilimleri de, mantıklı kuruluşları bakımından aynı zemin üzerindedirler Fakat onlar farklı yöntemler kullanırlar Çünkü, öbür bilgisel ilgilere ve bilgisel hedeflere sahiptirler Doğa bilimlerinin ilgisi, Windelband ’ın işaret ettiği üzere, konularını genellik tasarımı altında bilmeye yöneliktir, hedefi ise genel yasalar (doğa yasaları) ortaya koymaktır

Buna karşılık kültür bilimlerinin ilgisi, konularını, yeniden Windelband ’ın göze çarpan ettiği üzere, bir defalık olaylar olarak ele almaya yöneliktir; hedefi ise bu olayları bir defalık bütünlükler halinde kavramaktır Ilgi ve hedeflerdeki bu çeşitlilik, doğa bilimlerini genelleştirici bilimler, kültür bilimlerini ise tekilleştirici bilimler kılar Ayrıca, kültür bilimleri, konusu olan sosyal gerçekliği değerlerin güdümünde oluşan bir gerçeklik olarak ele alır Yeniden Windelband ’ın belirttiği gibi, sosyal realite, insanların Dürüst, İyi, Güzel gibi genel geçer değerler (veya layık sınıfları) aşağıda gerçekleştirdikleri her şeyi içine alır Ne var oysa, Rickert, değerlerin her dönem ve çağda farklı şekillerde benimsendiklerini belirtir ancak, kültür bilimlerinin görevi, zaten her çağda ve dönemde anlamları değişen değerlerle insan eylemleri arasındaki bağı düzenlemek ve kavramaktır Onları tekilleştirici kılan istikamet de, bizzat her dönem ve çağın özgül kalmasıdır Kültür bilimleri bu özgüllüğün arkasından olmalıdırlar Değerlerle insan eylemleri arasındaki bağı çakmak ise anlama yoluyla olanaklıdır

Anlayış, hermeneutikçilerin (mesela çağdaşı Dilthey ’ın) belirttikleri gibi, tarihi ve kültürü algı biçimi ve yöntemidir Rickert ’e tarafından doğa değerden yoksundur; dolayısıyla o algılanabilir ve açıklanabilir, fakat anlaşılamaz Doğa bilimlerinde kavram kurma yasaolgu ilişkisi temelinde gerçekleştirilir Kültür bilimlerinde ise kavramlar, ancak layıkeylem ilişkisi gözetilerek kurulabilirler neticede, kültür bilimleri özgüllüğün ve tekilliğin bilimleridir bu nedenle özgül ve tekil olanı dışta bırakan veya ikincil kılan genelleştirici doğa bilimlerine göre, kültür bilimleri gerçekliğe daha yakın dururlar Çünkü gerçek olan özgül ve tekil olandır; genelevrensel olan ise yalnızca bir soyutlamadır

Max Weber (18641920), Berlin ’de profesör olarak çalışmıştır Heidelberg Okulu ’yla ilk elden bir ilişkisi yoktur Rickert ’in dostu ve öğrencisi olduğu gibi, onun bilim öğretisinin izleyicisidir ve Dilthey ’ın hermeneutiği ile Rickert ’in bilim öğretisini bağdaştırmaya çalışan bir anlamacı bilim ve anlamacı sosyoloji geliştirmiştir *
 

Similar threads

Yeni Kantçılık, Yeni Kantçılık Ne çağırmak, Yeni Kantçılık Nedir Anlamı, Yeni Kantçılık Hakkında Data YeniKantçılık 19 yüzyılın ortalarında başlayıp günümüze kadar devam etmiş olan bir felsefe akımıdır Eduard von Hartmann ile Helmholtz'un Kant'a yönelik yürüttükleri çalışmalar, Otto...
Cevaplar
0
Görüntüleme
184
Yeni Kantçılık (Neo Kantçılık) Ne Çağrıda Bulunmak Hakkında Bilgi Yeni Kantçılık Mantıkla Ilgili ve maddeci yanından mahrum idealist Kantçılık anlayışları XIX yüzyılın sonlarına dürüst Kant'a dönüşsloganıyla ileri sürülmüştür Kantçılık veya eleştiricilik adları altında Alman düşünürü Kant'ın...
Cevaplar
0
Görüntüleme
93
Yeni Kantcılık, Yeni Kantcılık Ne demek, Yeni Kantcılık Nedir Anlamı, Yeni Kantcılık Hakkında Bilgi YeniKantcılık 19 yuzyılın ortalarında başlayıp gunumuze kadar devam etmiş olan bir felsefe akımıdır Eduard von Hartmann ile Helmholtz'un Kant'a yonelik yuruttukleri calışmalar, Otto...
Cevaplar
0
Görüntüleme
95
Wilhelm Wildelband Hayatı Wilhelm Wildelband felsefesi Wilhelm Wildelband biyografisi Wilhelm Wildelband (18481915) Felsefe tarihçisi olarak büyük ün yapmıştır Alman filozof YeniKantçı Baden Okulu'nun kurucusudur 11 Mayıs 1848'de Postdam'da doğdu 22 Ekim 1915'te Heidelberg'te öldü...
Cevaplar
0
Görüntüleme
150
Yeni Kantcılık (Neo Kantcılık) Ne Demek Hakkında Bilgi Yeni Kantcılık Diyalektik ve maddeci yanından yoksun idealist Kantcılık anlayışları XIX yuzyılın sonlarına doğru Kant'a donuşsloganıyla ileri surulmuştur Kantcılık ya da eleştiricilik adları altında Alman duşunuru Kant'ın sistemi...
Cevaplar
0
Görüntüleme
148
858,509Konular
980,842Mesajlar
30,688Kullanıcılar
amoııssSon üye
Üst Alt