helikopterlerin arkadaki pervaneleri ne işe fayda? Günümüz taşıtları içinde en çok yönlü ve şaşılacak olanı helikopterdir Üç boyutta da hareket edebilmesi, neredeyse her yere gidebilmesi nedenleri ile uçaklarla yapılamayan birçok özel görevlerde de kullanılabilirler Oysa helikopterlerin uçma mekanizmaları uçaklara göre oldukça karışık, imal maliyetleri de daha yüksektir Helikopterleri uçaklardan ayıran manâlı özellikler, havada asılı durabilmeleri, kendi eksenleri civarda dönebilmeleri ve geri geri uçabilmeleridir Uçaklarda gerekli gücü motor sağlar lakin asıl havada kalabilmelerini sağlayan kanatlarıdır Helikopterlerde ise havada kalmayı sağlayan motora emrindeki pervanelerdir Onları bir çeşit dönen kanat olarak düşünebiliriz Bir helikopterde iki veya daha pozitif kanat olabilir Kanatlara hafif bir açı verilip, başlıca motor çalıştırılınca, dönen kanatlar helikopteri kaldırmaya çalışır Yerde iken sorun yoktur lakin havalanınca helikopterin gövdesi, pervanenin dönüş yönünün tersine dönmeye başlar İşte burada bu hareketi durdurabilecek ilave bir güce gereksinim vardır Bu ek gücü sağlamanın en kolay yolu, dönüş yönüne tepede olan ilave bir pervane koymaktır Buna kuyruk rotoru denilir Kuyruk rotoru tıpkı uçak pervanesi gibi bir itiş gücü yaratır ve helikopterin gövdesinin dönmesini dengeleyerek sabit kalmasını sağlar Kuyruktaki pervaneyi döndüren farklı bir motor yoktur Hareketini ana motordan bir şaft ile alır ve altındaki dişli kutusu vasıtası ile dönmesi gereken devirde döner Helikopterleri bütünüyle kontrol yapabilmek için esas ve kuyruk pervanelerinin ayarlanabilir olmaları gerekir Kuyruk pervanesinde kanatların eğimlerinin, yani açılarının ayarlanması ile helikopterin kendi ekseni etrafında dönebilmesi sağlanır Esas pervane ise fazla önemlidir Tepe değiştirmeyi, ileri ve geri gitmeyi, dönmeyi o sağlar Bunun için de olağanüstü derecede dirençli olması gerekir İşin belli başlı sırrı ise asıl pervanenin dönen kanatlarının eğiklik açılarının bir tam tur boyunca değişmesidir Helikopterlerin havada durağan kalabilmeleri için pervanelerin açılan da sabit olmalıdır Bu açılan bütün kanatlarda aynı anda değiştirmekle alçalma ve büyüme sağlanır Kanatlar arkaya geldiklerinde açılan büyük, öne geldiklerinde daha ufak ise ileri içten hareket, tersi durumda da geriye hareket sağlanır