Antarktika'daki buzulların erimesi gün geçtikçe hızlanırken yaklaşan global ısınma riski ve hava kirliliği hakkındaki çevresel bilinç de hakikat orantılı olarak artıyor. Bilim kişileri ise hava kirliliğinin sigaradan daha çok insan öldürdüğünü düşünüyorlar. Bu da artık kent idarelerinin çalışma formlarını değiştirmeye ve duruma el atmalarına sebep oluyor. Bu metnimizde sizlerle hayatı daha şık hâle getiren 8 şehri paylaşacağız.
8. Norveç, Oslo - Araçlar için bulunan park yerleri bisiklet yollarına çevrildi:
Norveç'in başşehri olan Oslo, sahip olduğu yeşil yerleri ve bol müzeleriyle tanınıyor. Oslo'nun kent merkezindeki caddelerde bulunan 700 adet araç park yeri 2019 yılının başlarında büsbütün kaldırılarak bisiklet yoluna çevrildi. Bu sayede halk bisiklet sürmeye teşvik edilirken birebir hengamda tekrar idare tarafından kurulan şarj istasyonları ile sürücülerin de elektrikli araçlara geçiş yapmasına imkan tanınıyor.
7. İngiltere, Londra - Karayollarına kıyım:
Londra idaresinin 2003 yılında yürürlüğe soktuğu bir yasa ile kente giren ve ağır saatlerde işleyen araçlar ekstra fiyat alınıyor. Ağır rotalar üzerinde 2010 yılında birinci sefer açılan bisikletlere ayrılmış şahsi yollarını 2019 yılında tatbike geçen sıfır emisyonlu hava kirliliği ve gürültü üretmeyen araçların tasarrufa sokulması takip etti.
Hava kirliliğini daha da azaltmak için ise ziyadesiyle düzgün düşünülmüş bir plan hayata geçirildi. Londra'da bulunan caddelerin yarısı zatî araçlardan temizleniyor ve toplu taşıma araçlarının kent içerisinde saatte 15 mil (saatte 24 km) suratı geçmesine müsaade verilmiyor. Bunlara ek olarak Londra yönetimi şehrin ana caddelerinde ayrılmış bisiklet yolları oluşturmayı planlıyor.
6. Güney Kore, Seul - 2020 yılına kadar bütün zararlı araçlar temizlenecek:
2017 yılında Seul'de tamamlanan "otoyolun yürüyüş yerine çevrilmesi projesi"nden sonra 10 milyondan çokça kişi tarafından kullanılan bu ortamdaki satışların da %42 nispetinde yükseldiği kaydedildi. 2025 yılına kadar Seul, Güney Kore yetkilileri kent içerisinde 3.000'den ziyade elektrikli otobüsü kullanmayı ve hâlihazırda bulunan rotaları da halkın kendi araçları noktasına toplu taşımayı tercihe etmesi için geliştirmeyi hedefliyor.
5. İspanya, Madrid - şehir merkezindeki çevreyi kirleten araç olmayacak:
Madrid idaresinin aldığı bir karar ile Kasım 2018'den itibaren kent merkezine tabiata zarar veren bir araçla giriş yapmak külliyen yasaklandı. Yasa yürürlüğe girdikten sonra kent merkezindeki trafik de %32 nispetinde azalarak ziyadesiyle olumlu bir sonuç verdi.
4. Şaşılacak şey lakin Çin, Pekin - Araçlar yalnızca belli günlerde trafiğe çıkabiliyor:
Çin'in başşehri Pekin ziyadesiyle katı kurallara sahip. Pekin'de kullanılacak olan araçların tümünün tabiata zararsız olması gerektiği üzere tıpkı devirde bu araçlar yalnızca plakalarına nazaran belirlenen günlerde ve saatlerde trafiğe çıkabiliyorlar. Yeni kurulan yerlerde ise Çin Hükümeti elektrikli araçlar dışındaki araçların tasarrufunu büsbütün yasaklıyor.
3. Danimarka, Kopenhag - Yıllardır bisikletler için inşa ediliyor:
Danimarka'nın başşehri Kopenhag'da atılan adımlar çok daha büyük. Hâlihazırda 321 km uzunluğunda bisiklet yoluna sahip olan Danimarka, Kopenhag halkının %50'sinden ziyadesinin bisiklet ile ulaşımını sağlaması sebebiyle bisikletlere kişisel olarak muhteşem otoyol inşa etme fikrinde karar kılmış. Kentin 2025 yılına kadar külliyen karbonsuz yapılması planlanıyor.
2. Gürcistan, Batum - Plastik üretimi ve tasarrufu sıfırlanıyor:
2019'un Nisan ayında Etraf Bakanlığı ve Tarım Bakanlığı tarafından alınan karar doğrultusunda Gürcistan'da plastiğin üretimi, tüketimi ve ithalatı yasaklandı. Bakterilerle çok kısa vadede ayrışarak tabiata kazandırılabilen geri dönüşümlü poşetleri tasarrufa sokan Gürcistan Hükümeti, maddeyi ihlal eden kuruluşlara birinci olarak ihtar yapıyor, kuruluşların maddeyi 2. ihlalinde 185 dolar ve üçüncü ihlalinde ise 370 dolar para cezası uyguluyor.
1. Hindistan - 2030 yılına kadar külliyen elektrikli araçlara geçiş yapacak:
Hindistan'da bulunan en esaslı kentlerden birisi olan Chennai'da karşıdan zıdda geçebilmek için sayısız aracın çarpma tehlikesinden kurtulmak gerekiyor. Artık ise hükümet tarafından alınan karar doğrultusunda caddeler yalnızca yayalara açık meydanlar olarak düzenleniyor. Bu düzenlemelerin 2019 yılına kadar tamamlanması planlanırken 2030 yılına kadar devletteki tüm araçların elektrikli araç olacağına dair laf, tekrar Hindistan Hükümeti tarafından veriliyor.
Sizce memleketimizde yeşil hayatı himaye ismine ne üzere düzenlemeler yapılabilir? İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve Antalya üzere memleketimizin en kalabalık kentlerin caddelerinde bisiklet sürücülerini koruyan ve bisikletlere şahsi yollar yapılabilir mi? Şahsî araçlar alanına toplu taşıma veyahut bisiklet tasarrufu için teşvik yapılabilir mi? Yapılırsa bu teşvik ne olabilir?