Forumda yenilikler devam etmektedir , çalışmalara devam ettiğimiz kısa süre içerisinde güzel bir görünüme sahip olduk daha iyisi için lütfen çalışmaların bitmesini bekleyiniz. Tıkla ve Git
x

Son konular

Her bid'at dalalet midir?

Her bid'at dalalet midir?
0
433

iltasyazilim

FD Üye
Katılım
Ara 25, 2016
Mesajlar
0
Etkileşim
17
Puan
38
Yaş
36
F-D Coin
58
Okuyucu Soruları 55 HER BİD'AT DALALET MİDİR?



Soru
(…) Küllu bid'atin dalaleh ve küllu dalaletin finnarhadisi şerifi var malum Peki burada küllü(hepsi) kelimesi var iken bidatın hasenesi veya seyyiesi olur mu?
Cevap
Soruda Arapça okunuşu verilen Her bid'at dalalettir ve her dalalet (sahibi) ateştedirrivayetinin sahih bir hadisin bir bölümü olduğunu belirterek başlayalım Muhtelif Hadis kaynaklarında Efendimiz (sav)'in, bu sözü farklı bağlamlarda söylediği nakledilmektedir Hepsinin ortak noktası, İslam'da sonradan ortaya konan (muhdes) söz, iş ve uygulamaların bid'at ve her bid'atın dalalet olduğudur Buradan, Efendimiz (sav)'in bu cümleyi farklı ortamlarda ve farklı siyaksibak içinde ifade buyurduğu sonucunu çıkarabiliriz (Rivayetin farklı varyantları için bkz Müslim, Cumu'a, 43; Ebû Dâvûd, Sünnet, 6; enNesâî, Iydeyn, 21; İbn Mâce, İmân, 67; Ahmed b Hanbel, III, 310, IV, 126; edDârimî, Mukaddime, 16…)
Konuyla ilgili rivayetlerin tamamını bir arada değerlendirmeye almazsak, ulemanın bid'atı hasene–bid'atı seyyieayrımının bu hadise açıkça aykırı olduğunu söylemek kaçınılmaz olur O halde ulemanın bu ayrımını neye dayanarak yaptığını ortaya koymak durumundayız
Konuyla ilgili rivayetlerden birinde Efendimiz (sav)'in şöyle buyurduğu nakledilmiştir: Bizim şu işimizde (din konusunda) ondan olmayan bir şey ihdas eden kimsenin bu ameli merduttur(elBuhârî, Sulh, 5; Müslim, Akdıye, 17; Ebû Dâvûd, Sünnet, 56; Ahmed b Hanbel, VI, 240, 70…)
Bu rivayeti hesaba katarak düşündüğümüzde, dalaletolarak tavsif edilen bid'atın, dinde bir asla dayanmayan, Şer'î kavaid ile çatışma halinde olan iş, söz, davranış ve uygulamaları anlattığı sonucuna ulaşırız Zira rivayette, merdut olma özelliği, dinde bir asla dayanmama şartına bağlanmıştır
Öte yandan yine Efendimiz (sav)'in şöyle buyurduğu sabittir: Kim iyi bir sünnet ihdas ederse (güzel bir çığır açarsa) onun sevabı ve onunla amel edenlerin sevabının misli –kendilerininkinden bir şey eksilmeksizin– ona verilir Kim de kötü bir sünnet ihdas ederse (kötü bir çığır açarsa) onun günahı ve onunla amel edenlerin günahının misli –onlarınkinde bir azalma olmaksızın– kendisine yüklenir(Müslim, Zekât, 69, İlm, 15; etTirmizî, İlm, 16; İbn Mâce, İmân, 14; Ahmed b Hanbel, II, 504, IV, 3601…)
Bu rivayet de, dinde sonradan ortaya konan her uygulama ve işin, sahibini ateşe götürücü bid'at olmadığını, bu özellikte olanların Kur'an, Sünnet ve Şer'î kavaid ile çelişen kötüçığırlar olduğunu ortaya koyan temel referanslardan birisidir
Kitap ve Sünnet'e uygun olarak ortaya konan bid'atların bid'atı hasene, bunlara aykırı olanların ise bid'atı seyyieolduğunu söyleyenlerin başında İmam eşŞâfi'î gelmektedir (Bkz Ebû Nu'aym, Hilyetu'lEvliyâ, IX, 113) Ondan sonra da bu ayrım benimsenip paylaşılagelmiştir Bu ayrımı reddetmenin pratik bir anlamı olmadığı gibi, böyle bir tavır, yukarıda naklettiğim türden rivayetlerle de muaraza teşkil eder Selef döneminden itibaren güzel, faydalı, Din'de bir asla dayanan ve Kur'an ve Sünnet ile çelişkiçatışma arz etmeyen uygulamaların benimsenegeldiği, diğerlerinin de reddedildiği bir vakıadır

ebubekirsifil sitesinden alıntıdır
 

Similar threads

Bid'at Nedir ? Zaman zaman bir kısım yeni uygulamaların islama aykırı olduğu ifade edilir ve Bidat olduğu söylenir. Bu açıdan Bidatın ne olduğu bilinmeli ki her yeni uygulamaya, islama aykırı diye karşı çıkılmasın. örneğin: "Yakasız gömlek giymek sünnet, yakalısını giymek bid'at;" "Yer...
Cevaplar
0
Görüntüleme
191
Bid'at olan şeyler nelerdir? Nelerin bidat olduğu hakkında bilgi verir misiniz? “Yakasız gömlek giymek sünnet, yakalısını giymek bid'at;” “Yer sofrasında yemek yemek sünnet, masada yemek bid'at;” “Yer minderinde oturmak sünnet, koltukta oturmak bid'at;” “Mikrofonsuz ezan okumak sünnet...
Cevaplar
0
Görüntüleme
186
Râğib el İsfehânî, Müfredâtü’lKurânda şöyle dedi: İbdâ’ bir san’atı bir şey hizâsında bulunmadan ve bir şeye uymadan yoktan var etmektir (Bu ibdâ’ kelimesi) Allah celle celâlühû hakkında kullanılırsa, bir şeyi, âletsiz, maddesiz, zamansız ve mekânsız olarak var etmek demektir Bu da ancak Allah...
Cevaplar
0
Görüntüleme
86
Bid’at; bir örneği olmaksızın yapılan, sonradan icat edilen şey ‘Bid’at’, ‘ibdâ’ kökünden türemiştir İbdâ, önceden yapılmış bir şeyi örnek almaksızın yapma ve icat etme demektir Buna göre ‘bid’at’ sözlükte, daha önceden bir örneği olmaksızın yapılan, sonradan icat edilen şey (muhdes) demektir...
Cevaplar
0
Görüntüleme
101
(Bir not: Bir vakit namazın kazaya bırakılmasına, 80 sene Cehennem ateşi ceza olduğu tefsir'de geçmektedir) * İmamın arkasında yalnızca sübhake okunur, Hanefi mezhebine göre bundan başkasını okumak tahrimen (harama yakın) mekruhtur (Şafii'lerde durum farklıdır) * İmam yanılarak ikinci...
Cevaplar
0
Görüntüleme
110
858,497Konular
982,528Mesajlar
30,263Kullanıcılar
Boran65Son üye
Üst Alt