iltasyazilim
FD Üye
Hıdrellez Nedir?
Hızır ve İlyas (as)'ın her bahar başlangıcında buluştuklarına inanılan milâdi 6 Mayıs, Rumî 23 Nisan'a rastlayan güne bahşedilen ad Laf konusu günde Hızır ve İlyas (as)'ın buluşarak sohbet ederler ve bu günlerde vakitlerini Allah yolunda olmanın ve birlikteliklerinin verdiği neşeyle zor bulurlardı Hızır (as)'ın Allah'ın lütfu ile dolaştığı yerde yeşillikler çıkar ve çorak yerler çiçeklere bezenirdi İşte bu olaya dayanarak, ırk zamanla bu günlerde buluşup Hızır ve İlyas (as) ın geleneğini sürdürmek amacıyla özel anda ve dua günleri tertib eder olmuşlar Ama bu zamanla aslî hüviyetinden çıkarılarak günümüzde olan şekliyle hıdrellez adını almıştır Günümüzde kullanılan mânası ise; İnsanların kıştan kurutuluşlarının bir işareti ve bahar güneşinden kullanım, piknik yapma, stres atma, eğlenme, nişan, nikah, sünnet törenleri tertip etme, uğursuzlukları giderme, adak adama, dilekte katılmak gibi düşünceleri gerçekleştirme nedeniyle gelenekselleşen bahar bayramıinancıdır ki bütün bir bid'at olarak ortaya çıkmıştır
Hızır, Hıdır yoksa Hadır Arapça bir sözcük olup, yeşillik mânasına gelmektedir (Tecrîdi sarîh Tercümesi, IX,144) İslâm âlimlerinin çoğuna göre Kur'ânı Kerîm'in Kehf sûresinde geçen Salih adam kıssasından Hızır (as)'ın anlaşıldığı ve onun Peygamber olduğu görüşü müfessirlerin bazılarının tercih ettiği bir görüştür (İbn Kesîr, Tefsir, V,179; elKehf,1865) Ancak bir takım âlimler tarafından da Nebî yok Velî olduğu görüşü ileri sürülmektedir (Tecridî Sarîh tercümesi, IX, 145) Ebû Hureyre (ra)'den nakledildiğine tarafından Hz Peygamber (sas), Hızır (as)'a Hızır denmesinin sebebini izah ederken; Hızır otsuz kuru bir yere oturduğunda birden o otsuz yer yeşillenerek anında dalgalanırdıbuyurmaktadır (Tecrîdî Sarih tercümesi, IX, 144)
Hızır (as) Kur'ânı Kerîm'in Kehf suresinde Kullarımdan birisişeklinde değişmez olmuştur Veli olduğunu dahi kabul etsek, İkinci Katmani Hayatta bulunmaktadır Bu mertebede aynı anda fazla yerde bulunmak mümkündür
İlyas (as) İsrailoğulları Peygamberlerinden olup Kur'ânı Kerîm'de ismi geçen ve Tevrat'ta Eliadiye zikrolunan Peygamberdir MÖ IX asırda yaşadığı ve daha sonra zamanın hükümdarları ile çok mücadele ettiği, çoğu süre mağaralarda yaşadığı kaydedilmektedir
Hz İlyas (as) yada İlyasînbiçiminde ismi zikredilen (esSâffât, 37130) Peygamberliği bildirilen Hiç Tereddüd yok oysa İlyas gönderilen Peygamberlerdendir(esSâffât, 37123), şeklinde hitab edilen İlyas (as) İsrailoğullarına Allah'ın elçisi olarak gittiğinde onlar Ba'ladında dört cepheli put'a tapıyorlardı Hz İlyas'ın tüm gayretlerine karşın İsrailoğulları bu puta tapınmaktan vazgeçmemiş Hz İlyas'ın Peygamberliğini yalanlayarak (esSaffât, 37 124) Onu ülkeleri olan Ba'lbak'ten çıkarmışlardı Lakin Allah'ın gazabı bunların üzerine geldiğinde pişman olmuşlar ve İlyas (as)'ı geri çağırmışlardı Oysa baştan nankörlük etmişler, bunun üstüne İlyas (as) oradan uzaklaşmıştır
İlyas (as)'ın İsrailoğullarından ayrılması Hızır (as) ile buluşması gerçekleşti Bu randevulaşma Hızır İlyasiken daha sonra hıdrellez biçiminde değiştirilmiştir
Halk Müziği inançlarında hıdrellez:
Hızır'da darda kalanlara asistan olma, bereket getirme ve gelecekte dilekleri gerçekleştirme vasıflarını görmek mümkündür Geceden gül dallarına gümüş kuruşlar, çeyrekler, kırmızı bezler bağlanır, gül dibine genç kızlar yüzük atar, mani söyler, alkol sofraları hazırlanır, davullar eşliğinde oyunlar oynanır, su kenarlarında, yeşilliklerde eğlenilir, ateşten atlanılırsa konut sahibi olacağına inanılır; öküzü arabaya koşmama vb gibi İslâm'la çelişen ve din ile ilgisi olmayan inançlara rastlanmaktadır Aynı şekilde Hıristiyan inancına göre Saint Georges yortusu da bizim insanlar geleneklerimizle paralellik arzeder ve hıdrellezle aynı günde kutlanmaktadır Görüldüğü üzere İslâm'ın Tevhid bilinçliğinden uzak, sahte mitolojik dürtülerin ve şamanist kalıntılarını uzantılarını yansıtan günümüz hıdrellez anlayışıyla, Hıristiyan Saint Yortusunun paralelliği de göstermektedir ki İslâm dışı her şeye yakınlık duyma ama İslâm'ın reel kimliğine karşı çıkma düşüncesinin neticelerini gözler önüne sermektedir
acilen geçerli ve yürürlükte yer alan Hristiyan kültürüne paralel olarak İslâm dünyasının Secular rejimlerle yönetilmesi ve bu kültürlerinde İslâm Öncesi mitolojik özelliklerden oluşan geleneksel Milli İslâmanlayışıyla paralellik arzetmesi, müslümanların tevhidî bilinçlerinden uzaktan olmalarının bir neticesidir şüphesiz ki Allah'ın va'diyle İslâm dünyası kendini değiştirmedikçe Allah'ta müslümanların durumunu düzeltmeyecektir Allah şöyle buyuruyor; Kim İslâm'dan başka bir din (yaşam Nizamı) ararsa, ondan (bu din) asla kabul olunmaz ve o, ahirette de en büyük zarara uğrayanlardandır: Kendilerine apaçık deliller gelmiş, O Peygamber'in kuşkusuz bir hak olduğuna da tanıklık etmişlerken imanlarının ardından küfre sapan bir kavmi Allah nasıl hidayete erdirir (muvaffak eder)? Allah zâlimler gürûhunu hidâyete erdirmez Emin Allah'ın in, bütün insanların lâneti onların üzerlerinedir İşte onların cezaları(Âlu İmrân, 38587)
Kaynak : sorularlaislamiyetcom
(Bu gece dileğinizi yazıp bir gül ağacının dibine gömerseniz
gerçekleşeceği söylenir) *
Hızır ve İlyas (as)'ın her bahar başlangıcında buluştuklarına inanılan milâdi 6 Mayıs, Rumî 23 Nisan'a rastlayan güne bahşedilen ad Laf konusu günde Hızır ve İlyas (as)'ın buluşarak sohbet ederler ve bu günlerde vakitlerini Allah yolunda olmanın ve birlikteliklerinin verdiği neşeyle zor bulurlardı Hızır (as)'ın Allah'ın lütfu ile dolaştığı yerde yeşillikler çıkar ve çorak yerler çiçeklere bezenirdi İşte bu olaya dayanarak, ırk zamanla bu günlerde buluşup Hızır ve İlyas (as) ın geleneğini sürdürmek amacıyla özel anda ve dua günleri tertib eder olmuşlar Ama bu zamanla aslî hüviyetinden çıkarılarak günümüzde olan şekliyle hıdrellez adını almıştır Günümüzde kullanılan mânası ise; İnsanların kıştan kurutuluşlarının bir işareti ve bahar güneşinden kullanım, piknik yapma, stres atma, eğlenme, nişan, nikah, sünnet törenleri tertip etme, uğursuzlukları giderme, adak adama, dilekte katılmak gibi düşünceleri gerçekleştirme nedeniyle gelenekselleşen bahar bayramıinancıdır ki bütün bir bid'at olarak ortaya çıkmıştır
Hızır, Hıdır yoksa Hadır Arapça bir sözcük olup, yeşillik mânasına gelmektedir (Tecrîdi sarîh Tercümesi, IX,144) İslâm âlimlerinin çoğuna göre Kur'ânı Kerîm'in Kehf sûresinde geçen Salih adam kıssasından Hızır (as)'ın anlaşıldığı ve onun Peygamber olduğu görüşü müfessirlerin bazılarının tercih ettiği bir görüştür (İbn Kesîr, Tefsir, V,179; elKehf,1865) Ancak bir takım âlimler tarafından da Nebî yok Velî olduğu görüşü ileri sürülmektedir (Tecridî Sarîh tercümesi, IX, 145) Ebû Hureyre (ra)'den nakledildiğine tarafından Hz Peygamber (sas), Hızır (as)'a Hızır denmesinin sebebini izah ederken; Hızır otsuz kuru bir yere oturduğunda birden o otsuz yer yeşillenerek anında dalgalanırdıbuyurmaktadır (Tecrîdî Sarih tercümesi, IX, 144)
Hızır (as) Kur'ânı Kerîm'in Kehf suresinde Kullarımdan birisişeklinde değişmez olmuştur Veli olduğunu dahi kabul etsek, İkinci Katmani Hayatta bulunmaktadır Bu mertebede aynı anda fazla yerde bulunmak mümkündür
İlyas (as) İsrailoğulları Peygamberlerinden olup Kur'ânı Kerîm'de ismi geçen ve Tevrat'ta Eliadiye zikrolunan Peygamberdir MÖ IX asırda yaşadığı ve daha sonra zamanın hükümdarları ile çok mücadele ettiği, çoğu süre mağaralarda yaşadığı kaydedilmektedir
Hz İlyas (as) yada İlyasînbiçiminde ismi zikredilen (esSâffât, 37130) Peygamberliği bildirilen Hiç Tereddüd yok oysa İlyas gönderilen Peygamberlerdendir(esSâffât, 37123), şeklinde hitab edilen İlyas (as) İsrailoğullarına Allah'ın elçisi olarak gittiğinde onlar Ba'ladında dört cepheli put'a tapıyorlardı Hz İlyas'ın tüm gayretlerine karşın İsrailoğulları bu puta tapınmaktan vazgeçmemiş Hz İlyas'ın Peygamberliğini yalanlayarak (esSaffât, 37 124) Onu ülkeleri olan Ba'lbak'ten çıkarmışlardı Lakin Allah'ın gazabı bunların üzerine geldiğinde pişman olmuşlar ve İlyas (as)'ı geri çağırmışlardı Oysa baştan nankörlük etmişler, bunun üstüne İlyas (as) oradan uzaklaşmıştır
İlyas (as)'ın İsrailoğullarından ayrılması Hızır (as) ile buluşması gerçekleşti Bu randevulaşma Hızır İlyasiken daha sonra hıdrellez biçiminde değiştirilmiştir
Halk Müziği inançlarında hıdrellez:
Hızır'da darda kalanlara asistan olma, bereket getirme ve gelecekte dilekleri gerçekleştirme vasıflarını görmek mümkündür Geceden gül dallarına gümüş kuruşlar, çeyrekler, kırmızı bezler bağlanır, gül dibine genç kızlar yüzük atar, mani söyler, alkol sofraları hazırlanır, davullar eşliğinde oyunlar oynanır, su kenarlarında, yeşilliklerde eğlenilir, ateşten atlanılırsa konut sahibi olacağına inanılır; öküzü arabaya koşmama vb gibi İslâm'la çelişen ve din ile ilgisi olmayan inançlara rastlanmaktadır Aynı şekilde Hıristiyan inancına göre Saint Georges yortusu da bizim insanlar geleneklerimizle paralellik arzeder ve hıdrellezle aynı günde kutlanmaktadır Görüldüğü üzere İslâm'ın Tevhid bilinçliğinden uzak, sahte mitolojik dürtülerin ve şamanist kalıntılarını uzantılarını yansıtan günümüz hıdrellez anlayışıyla, Hıristiyan Saint Yortusunun paralelliği de göstermektedir ki İslâm dışı her şeye yakınlık duyma ama İslâm'ın reel kimliğine karşı çıkma düşüncesinin neticelerini gözler önüne sermektedir
acilen geçerli ve yürürlükte yer alan Hristiyan kültürüne paralel olarak İslâm dünyasının Secular rejimlerle yönetilmesi ve bu kültürlerinde İslâm Öncesi mitolojik özelliklerden oluşan geleneksel Milli İslâmanlayışıyla paralellik arzetmesi, müslümanların tevhidî bilinçlerinden uzaktan olmalarının bir neticesidir şüphesiz ki Allah'ın va'diyle İslâm dünyası kendini değiştirmedikçe Allah'ta müslümanların durumunu düzeltmeyecektir Allah şöyle buyuruyor; Kim İslâm'dan başka bir din (yaşam Nizamı) ararsa, ondan (bu din) asla kabul olunmaz ve o, ahirette de en büyük zarara uğrayanlardandır: Kendilerine apaçık deliller gelmiş, O Peygamber'in kuşkusuz bir hak olduğuna da tanıklık etmişlerken imanlarının ardından küfre sapan bir kavmi Allah nasıl hidayete erdirir (muvaffak eder)? Allah zâlimler gürûhunu hidâyete erdirmez Emin Allah'ın in, bütün insanların lâneti onların üzerlerinedir İşte onların cezaları(Âlu İmrân, 38587)
Kaynak : sorularlaislamiyetcom
(Bu gece dileğinizi yazıp bir gül ağacının dibine gömerseniz
gerçekleşeceği söylenir) *