iltasyazilim
FD Üye
Hindistan Kültürü
Hindistan ülkesinin kültürel özellikleri nelerdir
Hindistan kültürel özellikleri hakkında data
Dünyada fazla eksik ülke Hindistan dek eski ve farkli bir kültüre sahiptir Hint hayat tarzina adapte olan çesitli göç dalgalari aralıksız 5000 yillik bir tarihe sahip olan Hindistan ’da kültürü zenginlestirmistir Bu çesitlilik Hindistan ’i farkli kilan bir özelliktir Hindistan ’da konusulan dillerde oldugu gibi fiziki özellikler, din ve irklarda da yogun bir çesitlilik yasanmaktadir Bu farkliligin altinda Hint medeniyetinin ve sosyal yapisinin ta eski zamanlardan bugüne değin sürekli sürekliligi yatmaktadir Modern Hindistan ’in ortaya koydugu farklilik içinde birlik örneginin tarihte benzeri yoktur Bu bölümde size Hint din ve dilleri, festivalleri, müzik ve dansi hakkinda data vermeye çalisacagiz
Diller:
Hindistan ’in her zaman canli bir Babil Kulesi oldugu söylenegelmistir Hindistan ’da anayasaca taninan 15 milli dil ve bunlara ait 1600 lehçe vardir dahası 900 milyonluk nüfusu düsünürseniz benzetmenin ne değin dogru oldugu anlasilir Hindistan ’in resmi dili Devnagri alfabesiyle yazilan Hintçedir Oysa Ingilizce resmil dil olarak daha yaygin kullanilmaktadir Ingilizce, bir fazla tahsil sahibi Hintli için başlıca dil konumunda, birkaç dili ansızın konusabilen çok sayida Hintlinin de ikinci dilidir Ülkede çesitli lokal diller vardir ve Eyalet sinirlari çogu bölgede bu dillere göre belirlenmistir Hintçe ve Ingilizce disindaki yaygin diller Assamese, Bengali, Gujarati, Kannada, Kashmiri, Konkani, Sanskrit, Sindhi, Tamil, Malayalam, Marathi, Punjabi, Oriya, Telugu ve Urdu ’dur Bazi Hint dilleri HintAvrupa dillerinden türemistir Diger bir grup dil de Güney Hindistan ’da konusulan Dravidian dilleridir ve üzerlerinde Sanskritçe ve Hintçe ’nin etkileri belirgindir Hint dillerinin hemen hemen hepsi kendi alfabesine sahiptir ve Ingilizce ’yle birlikte kullanilirlar Hintçe, Bihar, Madhya Pradesh, Rajasthan ve Uttar Pradesh bölgelerini kapsayan ve Hint kusagi diye bilinen bir bölgede toplam nüfusun %20 ’si tarafindan esas dil olarak konusulur Bu eyaletlerin olusturdugu Hint Birligi ’nde, Haryana ve Himachal Pradesh eyaletlerinde devlete ait dil Hintçedir Assam eyaletinin resmi dili geçmisi 13 yüzyila dek uzanan Assamcadir ve eyaletin %60 ’i tarafindan konusulur Bengalce Bati Bengal ve Banglades basta elde etmek üzere dünyada yaklasik 200 milyon insan tarafindan konusulur Dil olarak gelisimi 13 yüzyildadir ve Bati Bengal ’in resmi dilidir Gujarat eyaletinin devlete ait dili Gujarati ’dir ve eyaletin %70 ’i tarafindan konusulur HintAvrupa dil ailesindendir Karnataka eyaletinin devlete ait dili Kannada ’dir ve eyaletin %65 ’i tarafindan konusulur HintAvrupa dil ailesindendir Kesmirce Jammu ve Kesmir eyaletinin %55 ’i tarafindan konusulur FarsçaArapça karisimi bir alfabe ve Devnagri alfabesi ile yazilabilmektedir Konkani, herzamanki Sanskritçeye eş HintAri dillerinin güneybati koluna ait bir dildir Goya ’yi da içine alan Konkan bölgesinde ve Karnataka, Kerala ve Maharashtra sahil bölgelerinde konusulur Malayalam bir Dravidyan dilidir ve Kerala halki tarafindan konusulur Binlerce yillik antik bir dildir Marathi, tarihi 13 yüzyila dek uzanan bir Hint dilidir ve batidaki Maharashtra eyaletinin resmi dilidir Orissa eyaletinin devlete ait dili olan Oriya eyalet nüfusunun yaklasik %87 ’si tarafindan konusulur Pencabça bir Hint dilidir ve Pencab eyaletinde konusulur Temelde Devnagri alfabesine dayansa da 16 yüzyila Sih Önderi Angad tarafindan olusturulan Gurumukhi alfabesiyle yazilir Sanskritçe dünyanin en eski dillerinden biri olup ayni zamanda eski Hindistan dilidir Bütün Hint herzamanki edebiyati ve epik hikayeleri bu dildedir Sindçe Hindistan ve Pakistan ’in bazi bölümlerini içine bölge Hint yarikitasinin Kuzeybati bölgesindeki çok sayida insan tarafinda konusulur Bu dil Pakistan ’da FarsçaArapça karisimi bir alfabe ile, Hindistan ’da ise Devnagri alfabesiyle yazilir Tamil Nadu eyaletinin devlete ait dili olan Tamilce, minimum 2000 yillik geçmisi olan eski bir Dravidyan dilidir ve yaklasik 65 milyon insan tarafindan konusulur Telugu da bir Dravidyan dilidir ve Andhra Pradesh halki tarafindan konusulur Urdu, Jammu ve Kesmir eyaletinin resmi dilidir ve Hindistan ’in baskenti Delhi ’de Hintçe ile birlikte olusmustur Urdu, Hindistan Müslümanlarinin büyük çogunlugunun kabul ettigi bir dildir ArapçaFarsça alfabeyle yazilir ve içinde birçok Farsça sözcük vardir
Din:
Din Hindistan ’da bir hayat tarzidir Tüm Hint geleneklerinin ayrilmaz bir parçasidir Birçok Hintli için din, günlük islerden egitim ve politikaya dek hayatin her safhasina nüfuz etmistir Laik Hindistan, Hindu, Islam, Hiristiyanlik, Jainizm, Sihizm ve diger sayisiz dini gelenege ev sahipligi yapar Hindu en yaygin dindir ve nüfusun %80 ’i tarafindan uygulanir Hindularin yaninda Müslümanlar önde gelen dini gruptur ve Hint toplumunun ayrilmaz bir parçasidir Hindistan Endonezya ’dan sonradan sayica en kalabalik Müslüman nüfusa sahiptir Hindistan ’da tüm dinlerce kabul edilen ortak uygulamalar vardir ve her yil çesitli müzik ve dans festivalleri bütün topluluklarca kutlanir Her birinin kendi hac yerleri, kahramanlari, efsaneleri ve hatta mutfak aliskanliklari vardir ama bu toplumun temel özelligi olan özgün farklilik içinde karisir gider Hinduizm: Bir dini gelenekler dermesi Hinduizmin temelini belirleyen inanislari tanimlamak böylece kolay degildir Hindistan nüfusunun büyük bir çogunlugunun sahip oldugu bu inanci sekillendiren tek bir felsefe yoktur Hinduizm olur ya de bu sekilde hem teorik alanda keza de gerçekte farkliliklar içerdiginden dolayi dinler müzesi diye anilabilecek tek dini gelenektir Bu dinin bir kurucusu ya da kutsal kitabi yoktur Rig Veda, Upanishads ve Bhagwad Gita, Hindularin kutsal metinleri olarak gösterilebilir
Müzik:
Sevgi, espri, trajedi, öfke, kahramanlik, terör, korku, merak ve sessizlik Hint estetiginin temelini olusturan dokuz başlıca duygudur Milattan sonra 1 ya da 2 yüzyilda yasadigi söylenen en eski Hint müzikologu Bilge Bharata bu duygulardan söz etmis ve müzisyenin görevinin duygulari canlandirmak oldugunu söylemistir Hindistan ’daki olağan müzik gelenegi Bharata ’nin açıklama ettigi prensipler üstüne kurulmustur ve bir meditasyon, konsantrasyon ve ibadet sekli olarak devam etmektedir Raga, veya müzik tavri, tüm müziksel olayin temelidir Raga, yedi müzik notasinin estetik bir yorumudur ve her Raga ’nin özel bir tadi ve ruh hali vardir Tala müzik içinde bir bagdir Her çalis için belirlenen bir süredir ve her zaman tamamlandiginda yeniden baslar Tala ritimler arasinda bir çok emprovizasyonu ve karmasik varyasyonlara imkan saglar Raga, Tala ve ebedi mikrotonlarin yardimiyla Hint müzisyenleri fazla farkli duygular olusturabilirler Müziklerdeki melodili sesler bu müşteri müzige asina olsun olmasin her dinleyicide en derin duygulari canlandirir Bugün Hint müzik geleneginde baskin iki tarz vardir: Kuzey Hindistan müzigi ve Güney Hindistan müzigi Geçmisleri ve felsefeleri yakin oldugu için bu iki müzik bazi karşılıklı özelliklere sahiptir Fakat ragalari (müzik tavirlari) ve söylenisleri çoklukla birbirinden ayrilmaktadir Hint Müziginin Kuzey Ekolü ’nün büyük isimleri arasinda Amir Khusro (13 yüzyil) ve 16 yüzyilda Mogol Imparatoru Akbar ’in sarayinda yasayan Miyan Tansen gösterilebilir Güneyde ise Venkatamakhi (17 yüzyil), Thyagaraja ve Shyama Shastri büyük müzisyenlerdendir Tüm Hint müzisyenleri bir ekol mensubudur Her ekolün kendine has gelenekleri ve çok kesin kurallarla korunan ve devam ettirilen çalis tarzlari vardir Delhi, Agra, Gwalior ve Jaipur en meshur ekollerdendir Bugün güney ve kuzey müzikleri arasindaki etkilesim artmistir Bu etkilesim ihtişamlı Hint müzik gelenegini daha da zenginlestirmektedir Hint Müzik Enstrümanlari Hint müzik enstrümanlari basli basina bir güzellige sahiptir Hint müziginde kullanilan dört tip enstrüman vardir Tantu (telli), Susir (üflemeli), Avanada (vurmali) ile zil ve gonglardan olusan Ghana En çok kullanilan telli çalgilar veena, sitar, sarangi ve sarodtur Veena veya ud Bilge Bharata ’nin müzik çalismalarinda kullandigi çalgidir Bugüne degin sekil olarak büyük ölçüde degisiklige ugramistir Bir veya iki parmakla çalinabilen Veena telleri en ince nüanslari seslendirebilir Sitar, üç telli demektir ve Amir Khusro tarafindan icad edildigi söylenir Tinlama, kurutulmus su kabagindan yapilan bölümde gerçeklesir ve çalginin diger kisimlari Hint mesesinden yapilir Isaret parmagina takilan bir mizrapla çalinan yedi belli başlı ve dokuz yardimci teli vardir Sarod, sitarin küçügüdür ve iki tinlama bölümü vardir On asıl teli ve onbes yardimci teli vardir Belli Başlı teller bir hindistan cevizi kabuk parçasiyla çalinir Sarangi, yayla çalinan sapsiz bir telli çalgidir Tüm cisim tek parça agaçtan yapilmistir ve oyuk parsömenle örtülmüstür Sarangi fazla farkli sesler üretebilir ve alisilmisin disinda bir teknikle çalinir Hindistan ’da kullanilan digre telli çalgilar dilruba, esraj, tanpura, ektara ve mayuridir
Çift agizli bir flüt olan Shehnai Hindistan ’daki en yaygin üflemeli çalgidir Bansuri, nadswaram, ninkirns ve pongi diger shehnai benzeri çalgilardir En fazla kullanilan vurmali çalgilar kuzeyde tabla, güneyde de mridangamdir Pakhavaj, dholak, ghatam, kanjira ise diger vurmali çalgilardir Çogu agaçtan yapilir ve derin ve tatli bir ses çikarirlar Manjiras tapinak ayinlerinde kullanilan küçük pirinç zillerdir Jhanj, kartal ve jaltarang diger Hint enstrümanlaridir
Dans:
Bedenin bir iletisim araci olarak kullanildigi dans ifadeleri belki de en basit anlasilabilen fakat en alıngan ve gelismis bir sanat seklidir Dans Hindistan ’da siir, heykel, mimari, müzik ve tiyatro gibi birçok diger sahalara da girmistir En eski arkeolojik kanit milattan önce 6000 yilina tarihlenen şahane bir dans eden kiz heykelidir Bharatha ’nin Natya Sastra ’si (milattan önceki ve daha sonra ikinci yüzyillar arasinda kaleme alindigi zannedilmektedir) dramaturji üzerine yazilmis birincil eserdir Hint olağan danslarinin tüm formlari besinci Veda diye tanıdık Natya Sastra ’ya dayanirlar Söylenene kadar Yaratici Brahma, Natya ’yi yaratirken, Rig Veda ’dan edebiyat, Sama Veda ’dan sarki, Yajur Veda ’dan açıklama ve Atharvana Veda ’dan estetik tecrübeyi almistir Hint dansinda farkli tavir çesitleri, el hareketleri ve anlamlari, duygular ve kategorileri, kiyafet, sahne, dekor ve hatta seyirci yaklasimlari vardir Bu yüzden tüm dans formlari dokuz duygu etrafinda yapilanmistir: mutluluk, öfke, nefret, nefret edilen şey, aci, yiğitlik, acıma, merak ve sessizlik Bütün dans formlari bu duygulara karşın ayni el hareketlerini takip eder Danslar yerel özelliklere kadar ara sıra degisim gösterir Hint dansina bütün dünyaca gösterilen ilgi, evrensel gerçekleri açıklama etmede insan vücudunun kullanilmasinin ne dek gerekli oldugunun bir isaretidir Hint dansi ulu ve saygi batmış bir formda bunu gerçeklestirmektedir Maddi ve görsel bir sanat olan dans seyredenlerin hassasiyetlerine hitap etmekte ve Hindistan kültürünü bu sekilde aydinlatmaktadir Bu yüzden Hindistan ’a alaka duyan kisiler Hindistan ’in varlıklı geleneklerini ve özeliklerini tanimada dansin en etkin yol oldugunu göreceklerdir Hindistan ’in en eski sembollerinden biri Shiv Nataraj heykeli yani danseden Shiva ’dir Shiva ’nin kozmik dansinin yaratilis, koruma ve değil edis konularini içerdigine inanilir ve bu düsünce medeniyetin dogusundan bu yana Hint inanisinda yer etmistir Hindistan ’da dans ve müzik hayatin bütün safhalarini kaplar ve çoğu karnaval ve törene renk ve nese getirir Gerçekte de, dans ve müzik her cins festivalin ayrilmaz bir parçasidir
Hint Klasik Danslari
Bugünkü alışılmış danslarin geçmisi milattan önce 13001400 dönemine dek uzanir Hindistan ’da, herkes ülkenin farkli bir bölgesiyle ilintili bir çok herzamanki dans sekli vardir Her sekil, bulundugu bölgenin veya ait oldugu insanlarin kültürlerini yansitir Hindistan ’da en sik rastlanan herzamanki stiller Tamil Nadu ’da Bharatnatyam, Kerala ’da Kathakali ve Mohiniyattam, Orissa ’da Odissi, Uttar Pradesh ’te Kathak, Andhra Pradesh ’te Kuchipudi ve Manipur ’da Manipuridir Bunlarin disinda Hint dans zenginliginin parçalari olan yariherzamanki danslar vardir
Hint Mutfagi:
Hint yemekleri, ayni kültürü, irk yapisi, cografyasi ve iklimi gibi fazla çesitlilik gösterir Hoş Hint yemeginin özü kokulu baharatlarin dogru kullanimindan geçer Önemli olan yemegin reel tadini bozmadan onu zenginlestirecek baharat karisimi kullanmaktir Bu baharatlar aperatif ve hazim kolaylastirici olarak ta kullanilir Bunun disinda Hint yemeklerinde kullanilan diger esas malzemeler ghee ve curd gibi süt ürünleridir Mercimek te tüm ülkende yaygindir ve kullanimi bölgesel tercihlere tarafından farklilik gösterir Sebzeler her bölge ve mevsimde farklidir Sebzeyi pisirme sekli yaninda hangi yemekle sunulduguna baglidir Hindistan ’da bir çok din bulunmasina ragmen Hint yemek yemek aliskanliklarinda etkisi olan kültürler Hindu ve Müslüman gelenekleridir Her yeni göç dalgasi kendi mutfak aliskanliklarini da beraberinde getirmistir Ama her yeni grup zaman içinde Hint yemek özellikleri ve pisirme yöntemlerini benimsemis ve bu sayede daha iyiye dogru bir karisim olusturmuslardir Portekizliler, Farslar ve Ingilizler Hint mutfagina kayda değer katkilar yapmislardir Hindistan ’da çay toplanmasi Ingilizler ’in gelisleriyle olmustur Çogu Hindu bugün et yese de, Hindu vejeteryan gelenegi Hindistan ’da oldukça yaygindir Et pisirirken Müslüman gelenekleri en fazla etkin olandir Mughlai yemekleri, kebablar, zengin Kormalar ve köfteler, bir pilav ve et yemegi olan biryani, rogan josh, kil firinlarda yapilan tandir et ve tavuk yemekleri Hindistan ’a yerlesen müslümanlarin yapmis olduklari katkilardir
Kiyafet:
Turistler açisindan Hindistan ’i çekici kilan özelliklerden biri de halkin fazla renkli ve fazla farkli kiyafetidir Ipekli sariler, aydınlık çoliler, renkli lehangalar ve geleneksel salvarkamiz yüzyillar her tarafında çoğu gezgini büyülemistir Sari, bir tek kumas olarak mevcut kiyafetler içinde en çok yönlü olanidir Kadinlar tarafindan giyilen çoğu geleneksel kiyafetten biridir fakat her nasilsa Hint kadinin ulusal kiyafeti haline gelmistir Sari, dikdörtgen seklinde yaklasik 3,5 x 4,5 metre boyutlarinda bir kumastir Bu kumasin stili, rengi ve dokusu degiskenlik gösterir ve keten ve ipekli gibi çesitli insan yapimi maddeden imal edilir Herhangi bir ölçüye tarafından dikilmeyen sarinin eskimeyen bir güzelligi vardir Her ölçüye uygundur Çesitli sekillerde giyilebilen bu şahane kiyafet ayrica giyilis sekli, rengi ve dokusuyla giyen kisinin sosyal statüsü, meslegi, bölgesi ve dini hakkinda bilgi verir Sarinin altina giyilen bakımlı ve kisa bluzun olağan cholidir Choli bir kiyafet olarak milattan önce 10 Yüzyilda ortaya çikmistir ve birincil önceleri sadece vücudun ön kismini örterdi Rajasthan eyaletinde bu herif choliler hala yaygindir Hindistan kadinlarinin kullandigi diger bir kiyafet salvarkamizdir Kesmir ve Pencab ’da kullanilmaya baslayan bu dar ve saygin kadin kiyafeti simdilerde Hindistan ’in tüm bölgelerinde yaygindir Salvar pijamaya benzeşen bir pantalondur ve belden ve bileklerden sikica içeri çekilir Kadinlar salvarin üzerine kamiz adi bahşedilen uzun ve bol bir ceket giyerler Bazen salvar yerine churidar giyen kadinlara da rastlanabilir Bunun üzerine, kurta normal bahşedilen yakasi da olabilen bir ceket giyilebilir Hint kadinlarinin çogunlugu geleneksel kiyafetler giyiyorlarsa da, erkekler daha çağdaş bati kiyafetleri içindedir Gömlek ve pantolon bütün Hindistan ’da giyilmektedir Fakat köy erkekleri kendilerini kurta, lungi, dhoti ve pijama gibi geleneksel kiyafetler içinde daha sıcacık hissederler Güneyde ortaya çikan lungi bugün hem erkekler ayrıca de kadinlar tarafindan giyilmektedir Bele giyilen minik uzunlukta bir kumastir Dhoti, lunginin uzunudur Lenga ise köylülerin giydigi pijamaya aynı bir pantolondur Hint kiyafet sekilleri dini ve bölgesel bir fazla farklilik gösterir ve Hintlilerin giymis oldugu kiyafetlerde bir renk, doku ve tarz zenginligi göze çarpar
Festivaller ve Fuarlar:
Hint takvimi festivallerle doludur Bu festivaller sayica çok olduklari gibi çikis kaynagi olarak da çok farkliliklara sahiplerdir Sayisiz ulusal, bölgesel, yerel, dini, dönemsel ve sosyal festival vardir Hindistan ’in bir tanrilar, tanriçalar, azizler, gurular, ve peygamberler ülkesi oldugu gerçegini düsününce buna sasirmamak gerek Festivaller renk, nese, cosku, dua ve ayinlerle özellik kazanir Turistler için, ülkenin kültürel hayatini bu derece etkileyen festivallerin çapi ve çesitliligi fazla sasirticidir *
Hindistan ülkesinin kültürel özellikleri nelerdir
Hindistan kültürel özellikleri hakkında data
Dünyada fazla eksik ülke Hindistan dek eski ve farkli bir kültüre sahiptir Hint hayat tarzina adapte olan çesitli göç dalgalari aralıksız 5000 yillik bir tarihe sahip olan Hindistan ’da kültürü zenginlestirmistir Bu çesitlilik Hindistan ’i farkli kilan bir özelliktir Hindistan ’da konusulan dillerde oldugu gibi fiziki özellikler, din ve irklarda da yogun bir çesitlilik yasanmaktadir Bu farkliligin altinda Hint medeniyetinin ve sosyal yapisinin ta eski zamanlardan bugüne değin sürekli sürekliligi yatmaktadir Modern Hindistan ’in ortaya koydugu farklilik içinde birlik örneginin tarihte benzeri yoktur Bu bölümde size Hint din ve dilleri, festivalleri, müzik ve dansi hakkinda data vermeye çalisacagiz
Diller:
Hindistan ’in her zaman canli bir Babil Kulesi oldugu söylenegelmistir Hindistan ’da anayasaca taninan 15 milli dil ve bunlara ait 1600 lehçe vardir dahası 900 milyonluk nüfusu düsünürseniz benzetmenin ne değin dogru oldugu anlasilir Hindistan ’in resmi dili Devnagri alfabesiyle yazilan Hintçedir Oysa Ingilizce resmil dil olarak daha yaygin kullanilmaktadir Ingilizce, bir fazla tahsil sahibi Hintli için başlıca dil konumunda, birkaç dili ansızın konusabilen çok sayida Hintlinin de ikinci dilidir Ülkede çesitli lokal diller vardir ve Eyalet sinirlari çogu bölgede bu dillere göre belirlenmistir Hintçe ve Ingilizce disindaki yaygin diller Assamese, Bengali, Gujarati, Kannada, Kashmiri, Konkani, Sanskrit, Sindhi, Tamil, Malayalam, Marathi, Punjabi, Oriya, Telugu ve Urdu ’dur Bazi Hint dilleri HintAvrupa dillerinden türemistir Diger bir grup dil de Güney Hindistan ’da konusulan Dravidian dilleridir ve üzerlerinde Sanskritçe ve Hintçe ’nin etkileri belirgindir Hint dillerinin hemen hemen hepsi kendi alfabesine sahiptir ve Ingilizce ’yle birlikte kullanilirlar Hintçe, Bihar, Madhya Pradesh, Rajasthan ve Uttar Pradesh bölgelerini kapsayan ve Hint kusagi diye bilinen bir bölgede toplam nüfusun %20 ’si tarafindan esas dil olarak konusulur Bu eyaletlerin olusturdugu Hint Birligi ’nde, Haryana ve Himachal Pradesh eyaletlerinde devlete ait dil Hintçedir Assam eyaletinin resmi dili geçmisi 13 yüzyila dek uzanan Assamcadir ve eyaletin %60 ’i tarafindan konusulur Bengalce Bati Bengal ve Banglades basta elde etmek üzere dünyada yaklasik 200 milyon insan tarafindan konusulur Dil olarak gelisimi 13 yüzyildadir ve Bati Bengal ’in resmi dilidir Gujarat eyaletinin devlete ait dili Gujarati ’dir ve eyaletin %70 ’i tarafindan konusulur HintAvrupa dil ailesindendir Karnataka eyaletinin devlete ait dili Kannada ’dir ve eyaletin %65 ’i tarafindan konusulur HintAvrupa dil ailesindendir Kesmirce Jammu ve Kesmir eyaletinin %55 ’i tarafindan konusulur FarsçaArapça karisimi bir alfabe ve Devnagri alfabesi ile yazilabilmektedir Konkani, herzamanki Sanskritçeye eş HintAri dillerinin güneybati koluna ait bir dildir Goya ’yi da içine alan Konkan bölgesinde ve Karnataka, Kerala ve Maharashtra sahil bölgelerinde konusulur Malayalam bir Dravidyan dilidir ve Kerala halki tarafindan konusulur Binlerce yillik antik bir dildir Marathi, tarihi 13 yüzyila dek uzanan bir Hint dilidir ve batidaki Maharashtra eyaletinin resmi dilidir Orissa eyaletinin devlete ait dili olan Oriya eyalet nüfusunun yaklasik %87 ’si tarafindan konusulur Pencabça bir Hint dilidir ve Pencab eyaletinde konusulur Temelde Devnagri alfabesine dayansa da 16 yüzyila Sih Önderi Angad tarafindan olusturulan Gurumukhi alfabesiyle yazilir Sanskritçe dünyanin en eski dillerinden biri olup ayni zamanda eski Hindistan dilidir Bütün Hint herzamanki edebiyati ve epik hikayeleri bu dildedir Sindçe Hindistan ve Pakistan ’in bazi bölümlerini içine bölge Hint yarikitasinin Kuzeybati bölgesindeki çok sayida insan tarafinda konusulur Bu dil Pakistan ’da FarsçaArapça karisimi bir alfabe ile, Hindistan ’da ise Devnagri alfabesiyle yazilir Tamil Nadu eyaletinin devlete ait dili olan Tamilce, minimum 2000 yillik geçmisi olan eski bir Dravidyan dilidir ve yaklasik 65 milyon insan tarafindan konusulur Telugu da bir Dravidyan dilidir ve Andhra Pradesh halki tarafindan konusulur Urdu, Jammu ve Kesmir eyaletinin resmi dilidir ve Hindistan ’in baskenti Delhi ’de Hintçe ile birlikte olusmustur Urdu, Hindistan Müslümanlarinin büyük çogunlugunun kabul ettigi bir dildir ArapçaFarsça alfabeyle yazilir ve içinde birçok Farsça sözcük vardir
Din:
Din Hindistan ’da bir hayat tarzidir Tüm Hint geleneklerinin ayrilmaz bir parçasidir Birçok Hintli için din, günlük islerden egitim ve politikaya dek hayatin her safhasina nüfuz etmistir Laik Hindistan, Hindu, Islam, Hiristiyanlik, Jainizm, Sihizm ve diger sayisiz dini gelenege ev sahipligi yapar Hindu en yaygin dindir ve nüfusun %80 ’i tarafindan uygulanir Hindularin yaninda Müslümanlar önde gelen dini gruptur ve Hint toplumunun ayrilmaz bir parçasidir Hindistan Endonezya ’dan sonradan sayica en kalabalik Müslüman nüfusa sahiptir Hindistan ’da tüm dinlerce kabul edilen ortak uygulamalar vardir ve her yil çesitli müzik ve dans festivalleri bütün topluluklarca kutlanir Her birinin kendi hac yerleri, kahramanlari, efsaneleri ve hatta mutfak aliskanliklari vardir ama bu toplumun temel özelligi olan özgün farklilik içinde karisir gider Hinduizm: Bir dini gelenekler dermesi Hinduizmin temelini belirleyen inanislari tanimlamak böylece kolay degildir Hindistan nüfusunun büyük bir çogunlugunun sahip oldugu bu inanci sekillendiren tek bir felsefe yoktur Hinduizm olur ya de bu sekilde hem teorik alanda keza de gerçekte farkliliklar içerdiginden dolayi dinler müzesi diye anilabilecek tek dini gelenektir Bu dinin bir kurucusu ya da kutsal kitabi yoktur Rig Veda, Upanishads ve Bhagwad Gita, Hindularin kutsal metinleri olarak gösterilebilir
Müzik:
Sevgi, espri, trajedi, öfke, kahramanlik, terör, korku, merak ve sessizlik Hint estetiginin temelini olusturan dokuz başlıca duygudur Milattan sonra 1 ya da 2 yüzyilda yasadigi söylenen en eski Hint müzikologu Bilge Bharata bu duygulardan söz etmis ve müzisyenin görevinin duygulari canlandirmak oldugunu söylemistir Hindistan ’daki olağan müzik gelenegi Bharata ’nin açıklama ettigi prensipler üstüne kurulmustur ve bir meditasyon, konsantrasyon ve ibadet sekli olarak devam etmektedir Raga, veya müzik tavri, tüm müziksel olayin temelidir Raga, yedi müzik notasinin estetik bir yorumudur ve her Raga ’nin özel bir tadi ve ruh hali vardir Tala müzik içinde bir bagdir Her çalis için belirlenen bir süredir ve her zaman tamamlandiginda yeniden baslar Tala ritimler arasinda bir çok emprovizasyonu ve karmasik varyasyonlara imkan saglar Raga, Tala ve ebedi mikrotonlarin yardimiyla Hint müzisyenleri fazla farkli duygular olusturabilirler Müziklerdeki melodili sesler bu müşteri müzige asina olsun olmasin her dinleyicide en derin duygulari canlandirir Bugün Hint müzik geleneginde baskin iki tarz vardir: Kuzey Hindistan müzigi ve Güney Hindistan müzigi Geçmisleri ve felsefeleri yakin oldugu için bu iki müzik bazi karşılıklı özelliklere sahiptir Fakat ragalari (müzik tavirlari) ve söylenisleri çoklukla birbirinden ayrilmaktadir Hint Müziginin Kuzey Ekolü ’nün büyük isimleri arasinda Amir Khusro (13 yüzyil) ve 16 yüzyilda Mogol Imparatoru Akbar ’in sarayinda yasayan Miyan Tansen gösterilebilir Güneyde ise Venkatamakhi (17 yüzyil), Thyagaraja ve Shyama Shastri büyük müzisyenlerdendir Tüm Hint müzisyenleri bir ekol mensubudur Her ekolün kendine has gelenekleri ve çok kesin kurallarla korunan ve devam ettirilen çalis tarzlari vardir Delhi, Agra, Gwalior ve Jaipur en meshur ekollerdendir Bugün güney ve kuzey müzikleri arasindaki etkilesim artmistir Bu etkilesim ihtişamlı Hint müzik gelenegini daha da zenginlestirmektedir Hint Müzik Enstrümanlari Hint müzik enstrümanlari basli basina bir güzellige sahiptir Hint müziginde kullanilan dört tip enstrüman vardir Tantu (telli), Susir (üflemeli), Avanada (vurmali) ile zil ve gonglardan olusan Ghana En çok kullanilan telli çalgilar veena, sitar, sarangi ve sarodtur Veena veya ud Bilge Bharata ’nin müzik çalismalarinda kullandigi çalgidir Bugüne degin sekil olarak büyük ölçüde degisiklige ugramistir Bir veya iki parmakla çalinabilen Veena telleri en ince nüanslari seslendirebilir Sitar, üç telli demektir ve Amir Khusro tarafindan icad edildigi söylenir Tinlama, kurutulmus su kabagindan yapilan bölümde gerçeklesir ve çalginin diger kisimlari Hint mesesinden yapilir Isaret parmagina takilan bir mizrapla çalinan yedi belli başlı ve dokuz yardimci teli vardir Sarod, sitarin küçügüdür ve iki tinlama bölümü vardir On asıl teli ve onbes yardimci teli vardir Belli Başlı teller bir hindistan cevizi kabuk parçasiyla çalinir Sarangi, yayla çalinan sapsiz bir telli çalgidir Tüm cisim tek parça agaçtan yapilmistir ve oyuk parsömenle örtülmüstür Sarangi fazla farkli sesler üretebilir ve alisilmisin disinda bir teknikle çalinir Hindistan ’da kullanilan digre telli çalgilar dilruba, esraj, tanpura, ektara ve mayuridir
Çift agizli bir flüt olan Shehnai Hindistan ’daki en yaygin üflemeli çalgidir Bansuri, nadswaram, ninkirns ve pongi diger shehnai benzeri çalgilardir En fazla kullanilan vurmali çalgilar kuzeyde tabla, güneyde de mridangamdir Pakhavaj, dholak, ghatam, kanjira ise diger vurmali çalgilardir Çogu agaçtan yapilir ve derin ve tatli bir ses çikarirlar Manjiras tapinak ayinlerinde kullanilan küçük pirinç zillerdir Jhanj, kartal ve jaltarang diger Hint enstrümanlaridir
Dans:
Bedenin bir iletisim araci olarak kullanildigi dans ifadeleri belki de en basit anlasilabilen fakat en alıngan ve gelismis bir sanat seklidir Dans Hindistan ’da siir, heykel, mimari, müzik ve tiyatro gibi birçok diger sahalara da girmistir En eski arkeolojik kanit milattan önce 6000 yilina tarihlenen şahane bir dans eden kiz heykelidir Bharatha ’nin Natya Sastra ’si (milattan önceki ve daha sonra ikinci yüzyillar arasinda kaleme alindigi zannedilmektedir) dramaturji üzerine yazilmis birincil eserdir Hint olağan danslarinin tüm formlari besinci Veda diye tanıdık Natya Sastra ’ya dayanirlar Söylenene kadar Yaratici Brahma, Natya ’yi yaratirken, Rig Veda ’dan edebiyat, Sama Veda ’dan sarki, Yajur Veda ’dan açıklama ve Atharvana Veda ’dan estetik tecrübeyi almistir Hint dansinda farkli tavir çesitleri, el hareketleri ve anlamlari, duygular ve kategorileri, kiyafet, sahne, dekor ve hatta seyirci yaklasimlari vardir Bu yüzden tüm dans formlari dokuz duygu etrafinda yapilanmistir: mutluluk, öfke, nefret, nefret edilen şey, aci, yiğitlik, acıma, merak ve sessizlik Bütün dans formlari bu duygulara karşın ayni el hareketlerini takip eder Danslar yerel özelliklere kadar ara sıra degisim gösterir Hint dansina bütün dünyaca gösterilen ilgi, evrensel gerçekleri açıklama etmede insan vücudunun kullanilmasinin ne dek gerekli oldugunun bir isaretidir Hint dansi ulu ve saygi batmış bir formda bunu gerçeklestirmektedir Maddi ve görsel bir sanat olan dans seyredenlerin hassasiyetlerine hitap etmekte ve Hindistan kültürünü bu sekilde aydinlatmaktadir Bu yüzden Hindistan ’a alaka duyan kisiler Hindistan ’in varlıklı geleneklerini ve özeliklerini tanimada dansin en etkin yol oldugunu göreceklerdir Hindistan ’in en eski sembollerinden biri Shiv Nataraj heykeli yani danseden Shiva ’dir Shiva ’nin kozmik dansinin yaratilis, koruma ve değil edis konularini içerdigine inanilir ve bu düsünce medeniyetin dogusundan bu yana Hint inanisinda yer etmistir Hindistan ’da dans ve müzik hayatin bütün safhalarini kaplar ve çoğu karnaval ve törene renk ve nese getirir Gerçekte de, dans ve müzik her cins festivalin ayrilmaz bir parçasidir
Hint Klasik Danslari
Bugünkü alışılmış danslarin geçmisi milattan önce 13001400 dönemine dek uzanir Hindistan ’da, herkes ülkenin farkli bir bölgesiyle ilintili bir çok herzamanki dans sekli vardir Her sekil, bulundugu bölgenin veya ait oldugu insanlarin kültürlerini yansitir Hindistan ’da en sik rastlanan herzamanki stiller Tamil Nadu ’da Bharatnatyam, Kerala ’da Kathakali ve Mohiniyattam, Orissa ’da Odissi, Uttar Pradesh ’te Kathak, Andhra Pradesh ’te Kuchipudi ve Manipur ’da Manipuridir Bunlarin disinda Hint dans zenginliginin parçalari olan yariherzamanki danslar vardir
Hint Mutfagi:
Hint yemekleri, ayni kültürü, irk yapisi, cografyasi ve iklimi gibi fazla çesitlilik gösterir Hoş Hint yemeginin özü kokulu baharatlarin dogru kullanimindan geçer Önemli olan yemegin reel tadini bozmadan onu zenginlestirecek baharat karisimi kullanmaktir Bu baharatlar aperatif ve hazim kolaylastirici olarak ta kullanilir Bunun disinda Hint yemeklerinde kullanilan diger esas malzemeler ghee ve curd gibi süt ürünleridir Mercimek te tüm ülkende yaygindir ve kullanimi bölgesel tercihlere tarafından farklilik gösterir Sebzeler her bölge ve mevsimde farklidir Sebzeyi pisirme sekli yaninda hangi yemekle sunulduguna baglidir Hindistan ’da bir çok din bulunmasina ragmen Hint yemek yemek aliskanliklarinda etkisi olan kültürler Hindu ve Müslüman gelenekleridir Her yeni göç dalgasi kendi mutfak aliskanliklarini da beraberinde getirmistir Ama her yeni grup zaman içinde Hint yemek özellikleri ve pisirme yöntemlerini benimsemis ve bu sayede daha iyiye dogru bir karisim olusturmuslardir Portekizliler, Farslar ve Ingilizler Hint mutfagina kayda değer katkilar yapmislardir Hindistan ’da çay toplanmasi Ingilizler ’in gelisleriyle olmustur Çogu Hindu bugün et yese de, Hindu vejeteryan gelenegi Hindistan ’da oldukça yaygindir Et pisirirken Müslüman gelenekleri en fazla etkin olandir Mughlai yemekleri, kebablar, zengin Kormalar ve köfteler, bir pilav ve et yemegi olan biryani, rogan josh, kil firinlarda yapilan tandir et ve tavuk yemekleri Hindistan ’a yerlesen müslümanlarin yapmis olduklari katkilardir
Kiyafet:
Turistler açisindan Hindistan ’i çekici kilan özelliklerden biri de halkin fazla renkli ve fazla farkli kiyafetidir Ipekli sariler, aydınlık çoliler, renkli lehangalar ve geleneksel salvarkamiz yüzyillar her tarafında çoğu gezgini büyülemistir Sari, bir tek kumas olarak mevcut kiyafetler içinde en çok yönlü olanidir Kadinlar tarafindan giyilen çoğu geleneksel kiyafetten biridir fakat her nasilsa Hint kadinin ulusal kiyafeti haline gelmistir Sari, dikdörtgen seklinde yaklasik 3,5 x 4,5 metre boyutlarinda bir kumastir Bu kumasin stili, rengi ve dokusu degiskenlik gösterir ve keten ve ipekli gibi çesitli insan yapimi maddeden imal edilir Herhangi bir ölçüye tarafından dikilmeyen sarinin eskimeyen bir güzelligi vardir Her ölçüye uygundur Çesitli sekillerde giyilebilen bu şahane kiyafet ayrica giyilis sekli, rengi ve dokusuyla giyen kisinin sosyal statüsü, meslegi, bölgesi ve dini hakkinda bilgi verir Sarinin altina giyilen bakımlı ve kisa bluzun olağan cholidir Choli bir kiyafet olarak milattan önce 10 Yüzyilda ortaya çikmistir ve birincil önceleri sadece vücudun ön kismini örterdi Rajasthan eyaletinde bu herif choliler hala yaygindir Hindistan kadinlarinin kullandigi diger bir kiyafet salvarkamizdir Kesmir ve Pencab ’da kullanilmaya baslayan bu dar ve saygin kadin kiyafeti simdilerde Hindistan ’in tüm bölgelerinde yaygindir Salvar pijamaya benzeşen bir pantalondur ve belden ve bileklerden sikica içeri çekilir Kadinlar salvarin üzerine kamiz adi bahşedilen uzun ve bol bir ceket giyerler Bazen salvar yerine churidar giyen kadinlara da rastlanabilir Bunun üzerine, kurta normal bahşedilen yakasi da olabilen bir ceket giyilebilir Hint kadinlarinin çogunlugu geleneksel kiyafetler giyiyorlarsa da, erkekler daha çağdaş bati kiyafetleri içindedir Gömlek ve pantolon bütün Hindistan ’da giyilmektedir Fakat köy erkekleri kendilerini kurta, lungi, dhoti ve pijama gibi geleneksel kiyafetler içinde daha sıcacık hissederler Güneyde ortaya çikan lungi bugün hem erkekler ayrıca de kadinlar tarafindan giyilmektedir Bele giyilen minik uzunlukta bir kumastir Dhoti, lunginin uzunudur Lenga ise köylülerin giydigi pijamaya aynı bir pantolondur Hint kiyafet sekilleri dini ve bölgesel bir fazla farklilik gösterir ve Hintlilerin giymis oldugu kiyafetlerde bir renk, doku ve tarz zenginligi göze çarpar
Festivaller ve Fuarlar:
Hint takvimi festivallerle doludur Bu festivaller sayica çok olduklari gibi çikis kaynagi olarak da çok farkliliklara sahiplerdir Sayisiz ulusal, bölgesel, yerel, dini, dönemsel ve sosyal festival vardir Hindistan ’in bir tanrilar, tanriçalar, azizler, gurular, ve peygamberler ülkesi oldugu gerçegini düsününce buna sasirmamak gerek Festivaller renk, nese, cosku, dua ve ayinlerle özellik kazanir Turistler için, ülkenin kültürel hayatini bu derece etkileyen festivallerin çapi ve çesitliligi fazla sasirticidir *