Hiperaktif çocuklar Hiperaktif çocuklar bizim toplumumuz da %5 oranında görülen yaygın bir durumdur Uyarı eksikliği ve hiperaktivite durumunun üç şekli bulunmaktadır Birincisinde uyarı eksikliği ön planda ,ikinci tipinde hiperaktivite ön planda ,diğer tipinde ise her ikisi birlikte görülmektedir Bu çocuklarda kesintisiz hareketlilik ile beraber dikkat eksikliği , dikkatini uzun zaman bir noktaya odaklayamama ve fevri olma durumu sıktır Bu belirtilerin görünümü tanının geçerli olması için 7 yaşından önce başlamalıdır Zaten hiperaktif çocuklar doğumdan itibaren hatta anne karnında aşırı hareketlilikleri ile uyarı çekerler ve fazla net bir şekilde öteki çocuklardan ayrılırlar Ama burada gereken sınır konmamış , davranış sorunlarına yerinde müdahale edilmemiş , eğitim konusunda eksik kalmış çocukları bu durumdan yarmak gerekir Uyarı eksikliği belirtileri başka nedenler yok ise hiperaktifcocuklar5c4ba5ca89d6balt Big Grin ikkatlerini uzun süre toparlayamazlar , başladıkları işlerin sonunu getirmekte zorluk çekerler , uyarı gerektiren jurnal işlerden kaçınırlar, eşyalarını sıkça kaybederler , günlük işlerde unutkanlıkları vardır, işlerini yamalı ve dağınık yaparlar , genelde bir işten diğerine çok sık geçiş yaparlar, karşısındakini dinlememe sık sık konu değiştirme görülür, dikkatleri pervasız uyaranlarla çoğu kez dağılır, çalışmaları plansızdır , emirleri anlamakta güçlük çekerler, yaptıkları işlerde ilgisizce hatalar yaparlar Hiperaktivite ve fevrilik belirtileribaşka nedenler değil ise :Uygun duramama hali vardır, aralıksız kıpır kıpır haldedirler, kendi yaşıtlarına kadar bariz çeşitlilik ile kesintisiz hareket halindedirler, otururken bile bir yerleri kıpır kıpırdır Her şeye karışma , mobilyaların üzerinde gezme , ev içinde koşuşturma , bir meslek yaparken sıkça ayağa kalkma gezinme halindedirler, konuşmanın sonu gelmeden araya girerler, başkaları onların sözünü kesememekten yakınır,elleri ayakları kıpır kıpırdır, ellerinde sürekli bir şeylerle oynarlar, mümkün sonuçlarını düşünmeden güvenli olmayan işlere girme görülür, sakinlik isteyen grup içi etkinliklere katılmakta zorlanırlar, etraftaki millet göre sıkça hareketlilik konusunda uyarılırlar Sonunu paldır küldür ani olarak karar verip o işi yaparlar , sabırsızdırlar , sıra beklemek konusunda engellenmeye dayanamazlar Hiperaktivite ve uyarı eksikliği olan çocuklarda okul çağından önce ve mektep çağında hareketlilik ve uyarı eksikliği belirgin olarak göze çarpar Bu uyarı eksikliği ve hiperaktivite özellikleri yalnızca bir ortamda değil birkaç ortamda kendini belli eder Hiperaktif çocukların işlevselliği belirgin olarak bozulur , özellikle mektep döneminde izafi bir başarısızlık ve sık sık öğretmeninden uyarı alma görülür Derse konsantre olamadığı ve uyarı eksikliği olduğu için , çoğu vakit zeka alışılagelmiş olmasına rağmen derslerde başarısızlık görülür Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklarda ek öteki psikiyatrik durumlar olabilir Bu psikiyatrik durumlar arasında öğrenme güçlükleri , aksilik etme bozukluğu , tavır bozukluğu , depresyon , anksiyete bozuklukları sayılabilir Önemli olan bu tanının psikiyatrik tetkik ve testler ile bir çocuk ve ergen psikiyatristi tarafından kesinleştirilmesidir Tedavi konusunda ilaç tedavisi ön plandadır Türkiye’de mevcut ilaçlar ile dikkat eksikliği ve hiperaktivite semptomları büyük oranda teftiş altına alınabilmektedir Gerekirse ilaç tedavisinin yanı sıra ek olarak psikoterapi , pedagojik eğitim ile uyarı süresini artırma ve davranışçı yaklaşımlar vardır Hap tedavisinin ne değin devam edeceği klinik görünüm ve semptomların devam etmesine kadar saptama edilir Hiperaktif çocuğun ailesinin yönlendirilmesi önemlidir Ailenin bu türlü bir çocuğu yöneticilik etmesi kuvvet olur Hatta anneler bu konuda oldukça bitap düşüp sık olarak dermansızlık belirtileri göstermektedirler Çocuğun sosyal ilişkileri bozulabilir, arkadaş ilişkilerinde sorunlar yaşanabilir Ders başarısızlığı da bu duruma eklenince çocuğun kendine olan özgüveni azalabilir , anksiyete ve duygusal zedelenebilirlik artar bu nedenle ailenin ve çocuğun psikososyal açıdan desteklenmesi fazla önemli bir konudur Öteki yandan çocuğun okul içerisindeki durumu öğretmenin yönlendirmesi ve davranışları kayda değer olmaktadır Hatalı tutumlar çocukların hareketliliğini daha da artırmakta , mevcut problemlerin çözümünü güçleştirmektedir Okul aile hekim işbirliği bu durumda çok önemlidir