Hiperaktif Çocukların Tedavisi Ve Takviye Yolları hiperaktif çocuğun tedavisi Teorik olarak Minimal Beyin Disfonksiyonu nun tedavisi iki başlıca grupta ele alınmaktadır Bunlar : A Ilaç tedavisi B Eğitsel tedavi olarak tanımlanmaktadır Günümüze değin çare konusunda biriken deneyimler göstermiştir fakat: tek başına hap tedavisi kimsesiz eğitsel tedaviden daha yararlıdır: ama ilaç tedavisi + eğitsel tedavi kimsesiz hap tedavisinden de daha yararlıdır Bu durumda ideal çare yaklaşımının ilaç tedavisi eğitsel tedavi olması gerekmekte) se de eğitsel tedavinin kısa tarifinin her ilkokula bir özel MBD sınıfı ve bu sınıfın başında MBD'li çocukların eğitiminde uzmanlaşmış bir öğretmen' olduğu dikkate alındığında, birçok diğer ülkede olduğu gibi ülkemizde de bu uygulamanın imkansızlığı ortaya çıkmaktadır Dolayısıyla ülkemizde, bir çok batı ülkesinde olduğu gibi uygulanan ilaç tedavisidir Ilaç tedavisinin birinci prensibi sedatif ilaçların Minimal Beyin Disfonksiyonu nda kontraindike (paradoks tesir göstermeleri nedeniyle) oluşudur İkinci prensip de uyarıcı ilaçların da paradoks tesir göstermeleri ve dolayısıyla bu sendromun tedavisinde en etkin ilaç grubunu oluşturmalarıdır Günümüze kadar Minimal'Beyin Disfonksiyonunda etkili olan beş hap belirlenmiştir Bu ilaçlar farmakolojik olarak birbirinden ayrı gruplara mensup olup tesir mekanizmaları halen tartışmalıdır Bu beş ilacı en tesirlisinden en tesirsizine doğru sırala} arak özetleyecek olursak : Amphetamine'ler, Thioridazine, Imipramine Carbamazepine Diphenhydramine Bu beş ilaçtan biri tek başına mutad dozlarda uygulandığında MBD semptomlarının epeyce kısa sürede kaybolduğu görülür, ancak hap tedavisine asgari iki yıl devam edilmesi gerekir Bazı vakalarda hap kesildikten sonra semptomların daha hafif olarak geri geldiği görülür 6 ay daha devam edilmesi gerekebilir (Polvan, 1986, s23, 24 25) Kullanılan bu ilaçlar tiryakilik yapmaz fakat bir lakım ast etkilere yol açabilir (baş ağrısı, uykusuzluk, iştah kaybı, bunalım vb) İlaçlar hiperaktif çocuk için tek çare yöntemi olamaz Çocuğun davranışlarını yoklama etmesine yardımcı olurken, öğretmenler danışmanlar ve ailenin diğer bireyleriyle yapılacak işbirliği içerisinde uygulanacak tedaviler fazla önemlidir (Yazgan 1998, s8) Ilaç tedavisi ara sıra eğitimden önce ara sıra eğitimle birlikte, ender olarak bazen de eğitimden sonradan başlar, garip olan nokta şu ancak MBD'den dolayı aşın hareketli olan çocuklar, uyarıcı ilaçlardan yararlanmaktadır Hap kullanılmasında niyet çocuğun fazla hareketlerini yavaşlatmak ve dikkat süresini uzatmaktır Aşırı hareketli çocuğa, ne tanısı konurken ne tedavisi programlanırken ne de çare sürdürülürken hekim de eğitimci de aile de tek basma yardımsever olamaz Tanının konulması, tedavinin belirlenmesi ve sürdürülmesi, bir ekip çalışmasını gerektirir (Madi, 1989 s: 51) Erken tedavi bu çocuklar için oldukça iyi sonuçlar vermekte ve gelecekte kayda değer görevlerde yer almalarına yardımcı olmaktadır Burada uzmana, aileye ve öğretmene manâlı sorumluluklar düşmektedir Bu sorumluluklar üzerinde durmakta fayda vardır Kaynak: DonusumSokagi id
Türkiye'nin en güncel forumlardan olan forumdas.com.tr'de forumda aktif ve katkısı olabilecek kişilerden gönüllü katkıda sağlayabilecek kişiler aranmaktadır.