iltasyazilim
FD Üye
Ahmet Hamdi Tanpınar Rahatlık Kitap Özeti
KİTABIN ADI : REFAH
KİTABIN YAZARI : AHMET HAMDİ TANPINAR
YAYIN EVİ VE ADRESİ : DERĞAH YAYINLARI
BASIM YILI : 1949
1KİTABIN KONUSU:
Mümtaz ’ın Nuran ’a olan aşkının öyküsü
2KİTABIN ÖZETİ:
Mümtaz ve Suat'ın Nuran'a olan aşklarıdır öykünün merkezi Mümtaz ve Nuran birbirini sevmekte ve evlenmeyi tasarlamaktadırlar Ümitsizliğe düşen Suat ise kendini asarak intihar eder Bu felaket nedeni ile Nuran'dan ayrılan Mümtaz'ın iç dünyası yıkılmıştır Radyoda IIDünya savaşının başladığı haberi verildiği sırada, Suat'ın hayalini görebilen Mümtaz meren başına yıkılır (bazı edebiyat incelemecileri, sonda Mümtaz'ın öldüğü şeklinde yorumlar yapmış olsalar da, Tanpınar'ın metninde vefat telaffuz edilmiyor)
Mümtaz, Beyazıt Sahaflar Çarşısında, salaş dükkanlarda, bit pazarında, Çekmece'de balıkçı muhitinde ve kır kahvelerinde dolaştırırken, İstanbul'un bir kronikçisi, İstanbul'da eski zamanın donup kaldığı ve biriktiği köşelerin bir tasvircisi oluyor romanda Huzur'un sonraki bölümlerinde Boğaz'a, zengin bir eve, sanki diğer bir dünyaya geçiyoruz Pırıl pırıl görünen modern semtte önceleri çok mutlu olan Mümtaz, giderek bu çevrede yaşayan insanlardan kaynaklanan olayların sonucunda yıkılır Geçilmemesi gereken bir sınırı çiğnemiştir o!
Her yeni tecrübe gibi şahsîdir, her yeni deneyim gibi ilktir Mümtaz, bindiği bir Ada vapurunda Nuran ’a rastlamış ve “Güvenli Olmayan denecek derecede varlıklı, her ihtimale hamile, her mânasında velûd bir kadınlık hayatı(nın), ihmal edilmiş bir tarla gibi sırf kendisini işleyecek erkeğin yokluğundan sanki hülyâ, güya verimsizliğin tüm sebeplerini kendisinde görebilen bir aşağılık duygusu içinde akıp gittiğini farketmiştir Bu tesbitin arkası kendiliğinden gelecek ve zalim bir çocukluğun ara sokaklarından geçerek kendisini İhsan ’ın kollarına atan Mümtaz, fikrî zeminini sağlamlaştırmış bir insan olarak şehvetli arkadaki planını yapı etmeye soyunacaktır: “O madem ki artık benim için herşeydir, o halde bütün kâinatımla ona taşınmalıyım der
3KİTABIN BAŞLICA FİKRİ:
Her aşkın bir eziyet ve çilesi bazen insana mutluluk ara sıra de mutsuzluk verir
4KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Dört bölümden oluşan kitabın her bölümü, öykünün dört kahramanının, İhsan, Nuran, Suat ve Mümtaz'ın adlarıyla verilir Oysa, romanın belli başli karakteri Mümtaz'dır Yazar, diğer üç
karakteri de Mümtaz'la olan ilişkileri çerçevesinde tanıtır bize Birinci dönem Türk romanında mekan DoğuBatı değerlerini sunmak bakımından bir anlam taşıyor ve kent ikiye ayrılıyordu İstanbul tarafının mahalleleri Osmanlıİslam geleneklerinin, göreneklerinin değerlerinin yaşadığı semtlerdi Beyoğlu tarafı ise kentin Batılılaşmış öbür yarısıydı Oturulan mekan olarak konak ve apartman DoğuBatı karşıtlığının simgesiydi Ilk dönem yazarları arasında, DoğuBatı karşıtlığı ve kimlik sorununu, İstanbul'un bambaşka semtlerini karşısında karşı getirerek işlemektedir
5KİTAP HAKKINDA KIŞISEL FIKIRLER:
Kitap okuyucuyu fazla şekilde etkilememekte ve okurken insanı fazla sıkmakta,bunalmaktadır
6KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA VERI:
Ahmet Hamdi Tanpınar, 1901 İstanbul doğumlu Babasının işi gereği, ilkokuldan liseye dek Andolu'nun dağıtılmış şehirlerinde sürdürdü eğitmini İstanbul Darülfünun Edebiyat bölümününden 1923'de mezun olduktan daha sonra Erzurum, Konya ve Ankara'da edebiyat öğretmenliği yaptı İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'nde dersler veren Tanpınar, İÜ Edebiyat Bölümü Tanzimat Edebiyatı kürsüsünde proesörlüğe seçildi 19421946 yılları aralarında Maraş milletvekili olduktan sonradan bitmiş eğitim hizmetine döndü, 1949 yılında İÜ Edebiyat Bölümü Yeni Türk Edebiyatı profesörlüğüne getirildi 1962 yılında yürek rahatsızlığı sonucu ölen Ahmet Hamdi, çok sayıda şiir, hikaye, roman ve deneme yazmıştı
1949 tarihinde basılan Rahat, Ahmet Hamdi Tanpınar'ın en ünlü romanıdır *
KİTABIN ADI : REFAH
KİTABIN YAZARI : AHMET HAMDİ TANPINAR
YAYIN EVİ VE ADRESİ : DERĞAH YAYINLARI
BASIM YILI : 1949
1KİTABIN KONUSU:
Mümtaz ’ın Nuran ’a olan aşkının öyküsü
2KİTABIN ÖZETİ:
Mümtaz ve Suat'ın Nuran'a olan aşklarıdır öykünün merkezi Mümtaz ve Nuran birbirini sevmekte ve evlenmeyi tasarlamaktadırlar Ümitsizliğe düşen Suat ise kendini asarak intihar eder Bu felaket nedeni ile Nuran'dan ayrılan Mümtaz'ın iç dünyası yıkılmıştır Radyoda IIDünya savaşının başladığı haberi verildiği sırada, Suat'ın hayalini görebilen Mümtaz meren başına yıkılır (bazı edebiyat incelemecileri, sonda Mümtaz'ın öldüğü şeklinde yorumlar yapmış olsalar da, Tanpınar'ın metninde vefat telaffuz edilmiyor)
Mümtaz, Beyazıt Sahaflar Çarşısında, salaş dükkanlarda, bit pazarında, Çekmece'de balıkçı muhitinde ve kır kahvelerinde dolaştırırken, İstanbul'un bir kronikçisi, İstanbul'da eski zamanın donup kaldığı ve biriktiği köşelerin bir tasvircisi oluyor romanda Huzur'un sonraki bölümlerinde Boğaz'a, zengin bir eve, sanki diğer bir dünyaya geçiyoruz Pırıl pırıl görünen modern semtte önceleri çok mutlu olan Mümtaz, giderek bu çevrede yaşayan insanlardan kaynaklanan olayların sonucunda yıkılır Geçilmemesi gereken bir sınırı çiğnemiştir o!
Her yeni tecrübe gibi şahsîdir, her yeni deneyim gibi ilktir Mümtaz, bindiği bir Ada vapurunda Nuran ’a rastlamış ve “Güvenli Olmayan denecek derecede varlıklı, her ihtimale hamile, her mânasında velûd bir kadınlık hayatı(nın), ihmal edilmiş bir tarla gibi sırf kendisini işleyecek erkeğin yokluğundan sanki hülyâ, güya verimsizliğin tüm sebeplerini kendisinde görebilen bir aşağılık duygusu içinde akıp gittiğini farketmiştir Bu tesbitin arkası kendiliğinden gelecek ve zalim bir çocukluğun ara sokaklarından geçerek kendisini İhsan ’ın kollarına atan Mümtaz, fikrî zeminini sağlamlaştırmış bir insan olarak şehvetli arkadaki planını yapı etmeye soyunacaktır: “O madem ki artık benim için herşeydir, o halde bütün kâinatımla ona taşınmalıyım der
3KİTABIN BAŞLICA FİKRİ:
Her aşkın bir eziyet ve çilesi bazen insana mutluluk ara sıra de mutsuzluk verir
4KİTAPTAKİ OLAYLARIN VE ŞAHISLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ:
Dört bölümden oluşan kitabın her bölümü, öykünün dört kahramanının, İhsan, Nuran, Suat ve Mümtaz'ın adlarıyla verilir Oysa, romanın belli başli karakteri Mümtaz'dır Yazar, diğer üç
karakteri de Mümtaz'la olan ilişkileri çerçevesinde tanıtır bize Birinci dönem Türk romanında mekan DoğuBatı değerlerini sunmak bakımından bir anlam taşıyor ve kent ikiye ayrılıyordu İstanbul tarafının mahalleleri Osmanlıİslam geleneklerinin, göreneklerinin değerlerinin yaşadığı semtlerdi Beyoğlu tarafı ise kentin Batılılaşmış öbür yarısıydı Oturulan mekan olarak konak ve apartman DoğuBatı karşıtlığının simgesiydi Ilk dönem yazarları arasında, DoğuBatı karşıtlığı ve kimlik sorununu, İstanbul'un bambaşka semtlerini karşısında karşı getirerek işlemektedir
5KİTAP HAKKINDA KIŞISEL FIKIRLER:
Kitap okuyucuyu fazla şekilde etkilememekte ve okurken insanı fazla sıkmakta,bunalmaktadır
6KİTABIN YAZARI HAKKINDA KISA VERI:
Ahmet Hamdi Tanpınar, 1901 İstanbul doğumlu Babasının işi gereği, ilkokuldan liseye dek Andolu'nun dağıtılmış şehirlerinde sürdürdü eğitmini İstanbul Darülfünun Edebiyat bölümününden 1923'de mezun olduktan daha sonra Erzurum, Konya ve Ankara'da edebiyat öğretmenliği yaptı İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi'nde dersler veren Tanpınar, İÜ Edebiyat Bölümü Tanzimat Edebiyatı kürsüsünde proesörlüğe seçildi 19421946 yılları aralarında Maraş milletvekili olduktan sonradan bitmiş eğitim hizmetine döndü, 1949 yılında İÜ Edebiyat Bölümü Yeni Türk Edebiyatı profesörlüğüne getirildi 1962 yılında yürek rahatsızlığı sonucu ölen Ahmet Hamdi, çok sayıda şiir, hikaye, roman ve deneme yazmıştı
1949 tarihinde basılan Rahat, Ahmet Hamdi Tanpınar'ın en ünlü romanıdır *