iltasyazilim
FD Üye
Kur'an'da geçen kelimelerin hangi anlamda kullanıldığı çok önemlidir Peygamberlerin masum olduğu düşünülürse, bunun kesinlikle bilinçli bir isyan olmadığı açıkça anlaşılır
Nitekim bundan önceki ayetlerde olay anlatılırken Hz Adem (as)'in bu sözü unuttuğu belirtilir:
Doğrusu bundan önce Âdem'e (bu ağaçtan yeme diye) emrettik, fakat unuttu ve biz onda bir azim (bir kararlılık) bulmadık(Taha Suresi, 20115)
Demek Hz Adem (as)'in bu davranışı Allah'ın emrine karşı gelmek gibi bilinçli bir hareket değildir Bu nedenle ayeti bizim anladığımız isyan olarak değil şöyle anlamak mümkündür:
Bunun üzerine ikisi de o ağaçtan yediler Hemen ayıp yerleri kendilerine açılıp görünüverdi Ve üzerlerine cennet yaprağından örtüp yamamaya başladılar Âdem Rabbinin emrinden çıktı da şaşırdı(Taha Suresi, 1)
Peygamberler günah işlemez
Günahlar, büyük ve küçük olmak üzere iki kısımdır Büyük günahların başlıcaları şunlardır: Adam öldürme, zina, içki içme, ana babaya karşı gelme, kumar, yalancı şahitlik, dine zarar verecek bid'atlara taraftar olmak1
Bütün peygamberler gerek peygamberliklerinden önce, gerekse peygamberliklerinden sonra hiçbir şekilde büyük günah işlememişlerdir
Ancak, bazı peygamberler hata yoluyla, unutmak veya daha iyiyi terk etmek suretiyle bizim bildiğimiz şeklin dışında zelledenen bazı hatalar işlemişlerdir2 Hz Adem (as)'in Cennette iken yasak ağacın meyvelerinden yemesi zelleye misal olarak verilebilir Hz Âdem (as), yasak meyvelerden yemekle bizim bildiğimiz mânâda bir günah işlememiş, daha iyi olanı terk etmiştir Neticede de, bu hatalarından dolayı Cennet nimetlerinden mahrum kaldılar Cennette günah ve sevap mefhumunun olmaması bu günahın, bilinenden başka bir şeklinin olduğu da anlaşılır
Cennet nimetlerinden birisi de, orada tuvalete gitmegibi bir ihtiyacın mevcut olmadığıdır3 Cennette yenip içilen şeylerin artıkları olmadığından Hz Âdem (as) ve Havva, Cennette büyük ve küçük abdest yapmıyorlardı Avret mahalleri elbise veya bir nurla kendilerinden gizlenmişti4 Yasak ağacın meyvelerinden yemeleri avret yerlerinin açılmasına, küçük ve büyük abdest gibi eza verecek şeylere sebep olacağı için Cenabı Hak o ağaçtan yemelerini men etmişti5 Nitekim, yasak ağacın meyvelerini yedikleri anda, daha önce hiç görmedikleri avret yerleri açılıverdi O yerlerin açılması uygun olmadığı için yaprakla örtünmeye başladılar6
Hz Âdem (as)'in yasak ağacın meyvesinden yiyerek Cennetten çıkarılmasında kaderin hissesini unutmamak gerekir Çünkü, Cenabı Hakk'ın insanı yaratmasındaki hikmet ve maksadın gerçekleşmesi, ancak Hz Âdem (as) ve Havva'nın Cennetten yeryüzüne inmesiyle mümkün olmuştur Ebu'lHaseni Şâzelî, Hz Âdem (as)'in zellesi hakkında şöyle der:
Ne hikmetli bir günah ki, kıyamete kadar gelecek insanlara tövbenin meşru kılınmasına sebep olmuştur7
Dipnot:
1 Barla Lahikası, s 179
2 Muvazzah ilmi Kelâm, s184; Fıkhı Ekber Şerhi, s154; Risalei Hamidiye, s 491
3 Müslim, Cennet: 15
4 Tefsîri Kebir , 14:49; Hak Dini Kur'ân Dili, 3:2140
5 HülasatülBeyan ,2:4748
6 A'raf Sûresi, 22
7 Risalei Hamidiye ,s 611
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet
Nitekim bundan önceki ayetlerde olay anlatılırken Hz Adem (as)'in bu sözü unuttuğu belirtilir:
Doğrusu bundan önce Âdem'e (bu ağaçtan yeme diye) emrettik, fakat unuttu ve biz onda bir azim (bir kararlılık) bulmadık(Taha Suresi, 20115)
Demek Hz Adem (as)'in bu davranışı Allah'ın emrine karşı gelmek gibi bilinçli bir hareket değildir Bu nedenle ayeti bizim anladığımız isyan olarak değil şöyle anlamak mümkündür:
Bunun üzerine ikisi de o ağaçtan yediler Hemen ayıp yerleri kendilerine açılıp görünüverdi Ve üzerlerine cennet yaprağından örtüp yamamaya başladılar Âdem Rabbinin emrinden çıktı da şaşırdı(Taha Suresi, 1)
Peygamberler günah işlemez
Günahlar, büyük ve küçük olmak üzere iki kısımdır Büyük günahların başlıcaları şunlardır: Adam öldürme, zina, içki içme, ana babaya karşı gelme, kumar, yalancı şahitlik, dine zarar verecek bid'atlara taraftar olmak1
Bütün peygamberler gerek peygamberliklerinden önce, gerekse peygamberliklerinden sonra hiçbir şekilde büyük günah işlememişlerdir
Ancak, bazı peygamberler hata yoluyla, unutmak veya daha iyiyi terk etmek suretiyle bizim bildiğimiz şeklin dışında zelledenen bazı hatalar işlemişlerdir2 Hz Adem (as)'in Cennette iken yasak ağacın meyvelerinden yemesi zelleye misal olarak verilebilir Hz Âdem (as), yasak meyvelerden yemekle bizim bildiğimiz mânâda bir günah işlememiş, daha iyi olanı terk etmiştir Neticede de, bu hatalarından dolayı Cennet nimetlerinden mahrum kaldılar Cennette günah ve sevap mefhumunun olmaması bu günahın, bilinenden başka bir şeklinin olduğu da anlaşılır
Cennet nimetlerinden birisi de, orada tuvalete gitmegibi bir ihtiyacın mevcut olmadığıdır3 Cennette yenip içilen şeylerin artıkları olmadığından Hz Âdem (as) ve Havva, Cennette büyük ve küçük abdest yapmıyorlardı Avret mahalleri elbise veya bir nurla kendilerinden gizlenmişti4 Yasak ağacın meyvelerinden yemeleri avret yerlerinin açılmasına, küçük ve büyük abdest gibi eza verecek şeylere sebep olacağı için Cenabı Hak o ağaçtan yemelerini men etmişti5 Nitekim, yasak ağacın meyvelerini yedikleri anda, daha önce hiç görmedikleri avret yerleri açılıverdi O yerlerin açılması uygun olmadığı için yaprakla örtünmeye başladılar6
Hz Âdem (as)'in yasak ağacın meyvesinden yiyerek Cennetten çıkarılmasında kaderin hissesini unutmamak gerekir Çünkü, Cenabı Hakk'ın insanı yaratmasındaki hikmet ve maksadın gerçekleşmesi, ancak Hz Âdem (as) ve Havva'nın Cennetten yeryüzüne inmesiyle mümkün olmuştur Ebu'lHaseni Şâzelî, Hz Âdem (as)'in zellesi hakkında şöyle der:
Ne hikmetli bir günah ki, kıyamete kadar gelecek insanlara tövbenin meşru kılınmasına sebep olmuştur7
Dipnot:
1 Barla Lahikası, s 179
2 Muvazzah ilmi Kelâm, s184; Fıkhı Ekber Şerhi, s154; Risalei Hamidiye, s 491
3 Müslim, Cennet: 15
4 Tefsîri Kebir , 14:49; Hak Dini Kur'ân Dili, 3:2140
5 HülasatülBeyan ,2:4748
6 A'raf Sûresi, 22
7 Risalei Hamidiye ,s 611
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet