iltasyazilim
FD Üye
EBÂN B SAİD B elAS
İsmi; Ebân, Nesebi; Ebân b Said b elÂs b Ümeyye b Abdişems b Abdimenâf b Kusay b Kilâb b Mürre b Ka'b b Lüeyy elKuraşî
İslâm'dan önce Ebân'ın ailesi iki zümreye ayrılmış ve bu iki zümre arasında ihtilâf çıkmıştı Ailesi İslâm'a karşı aşırı muhalif olanlardandı Kardeşleri Halid ile Amr İslâm ile müşerref olmuşlardı Ebân ise bunların müslüman olmalarından dolayı çok hiddetlendi (Üsdü'lĞâbe, I, 35) Keşke Zaribe'de ölmüş olsa idim de, Amr ile Halid'in dine iftira ettiklerini görmeseydimmeâlinde bir şiir de söylemiş ve bu konudaki üzüntü ve kızgınlığını dile getirmişti
Ebân, Bedir gazvesinde müslümanlara karşı savaşan müşriklerle beraberdi Kardeşleri Ubeyde ve Âs müslümanlarla savaşırken muhârebede ölmüşlerdi; fakat Ebân ölmemişti (elİsâbe, I, 10)
Hudeybiye sulhu sırasında Rasûlullah (sas), Hz Osman'ı Kureyş ileri gelenleriyle görüşmek üzere Mekke'ye elçi olarak göndermişti Hz Osman, müzâkere için Mekke'ye gittiği zaman Ebân'ın misâfiri oldu Ebân Osman'ın muhâfazasını üzerine aldı Gerçekten o, Hz Osman'ı çok severdi (elİstilâb, I, s35)
Ebân, müslüman olmadan önce Rasûlullah (sas)'a muhâlif olanların başındaydı Bununla beraber bu yeni din ve Rasûlullah (sas)'ın peygamberliği hakkında da araştırma yapıyordu Ebân, Kureyş'in ileri gelen tüccarlarından biri idi Sık sık o sıralar ticaret ve ilim merkezi olan Şam'a giderdi Yine bir seferinde Ebân, Şam'da bir rahiple karşılaştı Onun Kureyş'ten olduğunu anlayan rahip, bu kabileden Cenâbı Hak tarafından görevlendirilen şahsın çıkacağını ve Allah yolunda İsa ve Musa'nın yolunu takip edeceğini ona bildirdi Bunun üzerine Ebân, bu zâtın isminin ne olacağını sordu Rahip; Muhammeddedi Ayrıca eski eserlerde ve semâvi kitaplarda gönderilecek olan peygamberin bazı özelliklerini okuduğunu ona anlattı
Ebân bu sözleri dinledikten sonra rahibe; Saydığın bu hususların hepsi o zatta mevcutturdedi Rahip bu zâtın bütün Arap ülkelerinde iktidarı elde ettikten sonra iktidarının bütün dünyayı saracağını söyledi Şunu da ilâve etti: Sen memleketine geri döndüğün zaman bana İslâm hakkında malumat ver Ona git, benden selam söyle ve hürmetlerimi bildir
Ebân, Mekke'ye geri döndüğü zaman artık değişmişti İslâm'a, müslümanlara karşı eski hali kalmamış, muhâlefeti tamamen kalkmıştı (Üsdü'lĞâbe, 1, 36)
Bir müddet böyle devam ettiği halde, Ebân hâlâ Atalar dininin hürmetini, rakiplerinin tavrını düşünerek konuştuğu rahibin söylediklerini de bir tarafa bırakmıştı Fakat bütün bunlara rağmen Ebân, Hakk'ın câzibesine daha fazla dayanamayarak Hayber'den önce İslâmiyet'le müşerref oldu (elİstiâb, 1, 35) Müslüman olduktan kısa bir müddet sonra da hicret etti
Rasûlullah (sas) Ebân'ı müslüman olduktan sonra bir seriyye'nin emirliğine getirerek, Necid tarafına gönderdi Hz Ebân bu seriyyeden zaferle döndü, fakat Hayber fethine katılamadı Hz Ebû Hureyre bu sırada Habeş muhâcirleriyle Medine'ye varmıştı Hz Ebân ve Hz Ebû Hureyre Hayber ganimetlerinden istifade edememişti Bunun üzerine her ikisi de bu ganimetlerden faydalanmak için Rasûlullah (sas)'e maruzatta bulundular Fakat o sırada orada bulunanlardan bazıları bunların Hayber gazasında bulunmadığını söylediler Ebân üzüldü Fakat Rasûli Ekrem her ikisine de iltifatta bulundu (Buhârî Kitâbü'lMeğazî, Cazvetu Hayber) Ebân Necid seriyyesinde muvaffak olduğundan dolayı başka seriyyelerin de emirliğine tâyin edildi
Hz Eban, bundan sonra Rasûlullah (sas)'ın emriyle deniz ve kara işlerinin idaresine ve vergilerinin tahsiline tâyin edildi Rasûlullah (sas)'ın vefâtına kadar da bu görevde kaldı Vefâtıyla birlikte de geri döndü (elİstiâb, 1, 36)
Rasûlullah (sas)'ın vefâtından sonra Hz Ebû Bekir'e genel bir bey'at yapılmıştı Fakat sayıları sınırlı bazı kimseler bey'at etmedi Bunların arasında Ebân da vardı Fakat bütün Hâşimoğulları bey'at edince artık onun bey'at etmesine mazeret kalmamış, o da bey'at etmişti Hz Ebû Bekir, hilâfette iken Rasûlullah'ın tâyin ettiği emir ve görevlileri azletmedi Hz Ebân'ın da vazifesinin başına dönmesini rica etti Fakat Hz Ebân kabul etmeyip şöyle dedi: Rasûlullah (sas)'den sonra başka herhangi bir kimsenin teklifini kabul etmemBunun yanında ise bazı rivâyetlerde Hz Ebû Bekir'in ısrarı üzerine Yemen valiliğini kabul ettiği rivâyet edilmektedir (Üsdü'lĞabe, I, 37)
Hz Ebân'ın vefâtı ihtilâflı olmasına rağmen kuvvetli bir rivâyette Hz Ebû Bekir'in hilâfeti zamanında Ecnâdin muhâberesinde şehid olduğu söylenmektedir
Şamil İSLAM ANSİKLOPEDİSİ
ALINTIDIR
İsmi; Ebân, Nesebi; Ebân b Said b elÂs b Ümeyye b Abdişems b Abdimenâf b Kusay b Kilâb b Mürre b Ka'b b Lüeyy elKuraşî
İslâm'dan önce Ebân'ın ailesi iki zümreye ayrılmış ve bu iki zümre arasında ihtilâf çıkmıştı Ailesi İslâm'a karşı aşırı muhalif olanlardandı Kardeşleri Halid ile Amr İslâm ile müşerref olmuşlardı Ebân ise bunların müslüman olmalarından dolayı çok hiddetlendi (Üsdü'lĞâbe, I, 35) Keşke Zaribe'de ölmüş olsa idim de, Amr ile Halid'in dine iftira ettiklerini görmeseydimmeâlinde bir şiir de söylemiş ve bu konudaki üzüntü ve kızgınlığını dile getirmişti
Ebân, Bedir gazvesinde müslümanlara karşı savaşan müşriklerle beraberdi Kardeşleri Ubeyde ve Âs müslümanlarla savaşırken muhârebede ölmüşlerdi; fakat Ebân ölmemişti (elİsâbe, I, 10)
Hudeybiye sulhu sırasında Rasûlullah (sas), Hz Osman'ı Kureyş ileri gelenleriyle görüşmek üzere Mekke'ye elçi olarak göndermişti Hz Osman, müzâkere için Mekke'ye gittiği zaman Ebân'ın misâfiri oldu Ebân Osman'ın muhâfazasını üzerine aldı Gerçekten o, Hz Osman'ı çok severdi (elİstilâb, I, s35)
Ebân, müslüman olmadan önce Rasûlullah (sas)'a muhâlif olanların başındaydı Bununla beraber bu yeni din ve Rasûlullah (sas)'ın peygamberliği hakkında da araştırma yapıyordu Ebân, Kureyş'in ileri gelen tüccarlarından biri idi Sık sık o sıralar ticaret ve ilim merkezi olan Şam'a giderdi Yine bir seferinde Ebân, Şam'da bir rahiple karşılaştı Onun Kureyş'ten olduğunu anlayan rahip, bu kabileden Cenâbı Hak tarafından görevlendirilen şahsın çıkacağını ve Allah yolunda İsa ve Musa'nın yolunu takip edeceğini ona bildirdi Bunun üzerine Ebân, bu zâtın isminin ne olacağını sordu Rahip; Muhammeddedi Ayrıca eski eserlerde ve semâvi kitaplarda gönderilecek olan peygamberin bazı özelliklerini okuduğunu ona anlattı
Ebân bu sözleri dinledikten sonra rahibe; Saydığın bu hususların hepsi o zatta mevcutturdedi Rahip bu zâtın bütün Arap ülkelerinde iktidarı elde ettikten sonra iktidarının bütün dünyayı saracağını söyledi Şunu da ilâve etti: Sen memleketine geri döndüğün zaman bana İslâm hakkında malumat ver Ona git, benden selam söyle ve hürmetlerimi bildir
Ebân, Mekke'ye geri döndüğü zaman artık değişmişti İslâm'a, müslümanlara karşı eski hali kalmamış, muhâlefeti tamamen kalkmıştı (Üsdü'lĞâbe, 1, 36)
Bir müddet böyle devam ettiği halde, Ebân hâlâ Atalar dininin hürmetini, rakiplerinin tavrını düşünerek konuştuğu rahibin söylediklerini de bir tarafa bırakmıştı Fakat bütün bunlara rağmen Ebân, Hakk'ın câzibesine daha fazla dayanamayarak Hayber'den önce İslâmiyet'le müşerref oldu (elİstiâb, 1, 35) Müslüman olduktan kısa bir müddet sonra da hicret etti
Rasûlullah (sas) Ebân'ı müslüman olduktan sonra bir seriyye'nin emirliğine getirerek, Necid tarafına gönderdi Hz Ebân bu seriyyeden zaferle döndü, fakat Hayber fethine katılamadı Hz Ebû Hureyre bu sırada Habeş muhâcirleriyle Medine'ye varmıştı Hz Ebân ve Hz Ebû Hureyre Hayber ganimetlerinden istifade edememişti Bunun üzerine her ikisi de bu ganimetlerden faydalanmak için Rasûlullah (sas)'e maruzatta bulundular Fakat o sırada orada bulunanlardan bazıları bunların Hayber gazasında bulunmadığını söylediler Ebân üzüldü Fakat Rasûli Ekrem her ikisine de iltifatta bulundu (Buhârî Kitâbü'lMeğazî, Cazvetu Hayber) Ebân Necid seriyyesinde muvaffak olduğundan dolayı başka seriyyelerin de emirliğine tâyin edildi
Hz Eban, bundan sonra Rasûlullah (sas)'ın emriyle deniz ve kara işlerinin idaresine ve vergilerinin tahsiline tâyin edildi Rasûlullah (sas)'ın vefâtına kadar da bu görevde kaldı Vefâtıyla birlikte de geri döndü (elİstiâb, 1, 36)
Rasûlullah (sas)'ın vefâtından sonra Hz Ebû Bekir'e genel bir bey'at yapılmıştı Fakat sayıları sınırlı bazı kimseler bey'at etmedi Bunların arasında Ebân da vardı Fakat bütün Hâşimoğulları bey'at edince artık onun bey'at etmesine mazeret kalmamış, o da bey'at etmişti Hz Ebû Bekir, hilâfette iken Rasûlullah'ın tâyin ettiği emir ve görevlileri azletmedi Hz Ebân'ın da vazifesinin başına dönmesini rica etti Fakat Hz Ebân kabul etmeyip şöyle dedi: Rasûlullah (sas)'den sonra başka herhangi bir kimsenin teklifini kabul etmemBunun yanında ise bazı rivâyetlerde Hz Ebû Bekir'in ısrarı üzerine Yemen valiliğini kabul ettiği rivâyet edilmektedir (Üsdü'lĞabe, I, 37)
Hz Ebân'ın vefâtı ihtilâflı olmasına rağmen kuvvetli bir rivâyette Hz Ebû Bekir'in hilâfeti zamanında Ecnâdin muhâberesinde şehid olduğu söylenmektedir
Şamil İSLAM ANSİKLOPEDİSİ
ALINTIDIR