iltasyazilim
FD Üye
İnsanların doğru yolu bulabilmeleri ve yaratılış gayelerine göre hayatlarını tanzim edebilmeleri için, Peygamberler gönderilmektedir Hadislerde yaklaşık 124000 peygamberin geldiğinden bahsedilmektedir Cenabı Hak (cc) insanların sahipsiz ve kılavuzsuz kalmamaları için, her zaman ve mekana peygamberler göndermiş, insanları irşad eden bu kutlu kişilere mucizeler, dillerine hikmetli sözler, yüzlerinde nuraniyet ve ellerine de kitaplar veya suhuflar vermiştir
Bu kutlu peygamberlerin hepsi aynı makamda değildir Peygamberlerin başında, Ulul azm dediğimiz en büyük peygamberler gelmektedir Bunlardan birisi de Kur’anda İbni Meryem ve Mesih olarak anılan Hz İsa (as)’dır
Hz İsa (as) Peygamberimiz (asm) gibi, ömrünün sonlarına kadar, hak dini, Allah’ın birliğini ve imanın esaslarını insanlara anlatmış ve bütün sıkıntılara rağmen tebliğ vazifesinden bir an bile durmamıştır Davasındaki sebat, sadakat ve samimiyeti düşmanları olan Yahudilerin kinlerini ve düşmanlıklarını daima artırıyordu Bu nedenle Yahudiler, O’nun (as) vücudunu ortadan kaldırmaya karar verip, bu uğurda yapılması gereken her türlü planı yapmaya ant içtiler
Hz İsa’nın ( as ) ve havarilerin yerini bulması için Tatyanos ( Yuda ) ismindeki bir münafığı görevlendirdiler Mekanları tespit edildikten sonra, orayı dört bin kişiye yakın bir toplulukla kuşatıp, dost olarak bilinen fakat hakiki iman etmemiş olan Yuda’yı da içeriye gönderdiler Yuda içeride kimseyi bulamadı Bunu haber vermek için dışarı çıktığında, Cenabı Hak (cc) onun yüzünü Hz İsa ( as )’a benzetti Yahudiler onu gördüklerinde, Hz İsa ( as )’ı bulmanın verdiği sarhoşlukla onun feryatlarını dinlemeden alıp götürdüler
Yuda’nın “ben İsa değilim demesine kimse aldırış etmeden, onu çarmıha gerip öldürdüler Bu durumu Kur’anı Kerim şu şekilde haber vermektedir: “Biz, Allah'ın Resulü Meryem oğlu Mesih İsa'yı gerçekten öldürdükdemeleri nedeniyle de (onlara böyle bir ceza verdik) Oysa onu öldürmediler ve onu asmadılar Ama onlara (onun) benzeri gösterildi Gerçekten onun hakkında anlaşmazlığa düşenler, kesin bir şüphe içindedirler Onların bir zanna uymaktan başka buna ilişkin hiçbir bilgileri yoktur Onu kesin olarak öldürmediler (Nisa Suresi, 157)
Çalışmamızın ileriki kısımlarında, Hz İsa ( as )’ın tekrar geleceği ile ilgili delilleri vermeye çalışacağız Burada İsa ( as )’ın niçin geleceği ile ilgili meseleyi tahlil etmeye gayret edeceğiz Bilindiği gibi, şu anda dünya üzerinde bulunan Hıristiyanların sayısı ve maddi kuvvetleri epey fazladır Dünya nüfusunun büyük bir bölümü Hıristiyan olmakla beraber, maddi bakımdan dünyanın en zengin ve varlıklı insanları yine onlardır
Madem Allah’ın (cc) imtihan için gönderdiği insanlara daima yol gösterecek peygamberleri göndermesi değişmez bir ilahi kanundur Hem madem en az sayıdaki toplumlara da zamanında peygamberler gönderilmiştir Hem madem İsa ( as )’ın ümmeti olup, yanlış bir itikat taşıyan ciddi bir potansiyel toplum var
Hem madem ahirzamanda Müslümanların deccal ve süfyan denilen din düşmanlarına karşı koymaları zorlaşmış ve onlara yardımcı olacak ciddi bir kuvvet lazım olmuştur Hem madem Hz İsa (as)’ın ahirzaman peygamberi Hz Muhammed (asm)’ın ümmeti olmak istemesi ve bunun için ısrarla dua etmesi meşhurdur (Ruhul Beyan)
Elbette Hakim, Rahim ve Adil olan Allah (cc), hem Hıristiyanların hak dine kavuşmaları hem Müslümanların ciddi bir kuvvete sahip olup şer kuvvetlere galip gelmeleri ve hem de Hz İsa (as)’ın duasının kabulü için, O kutlu zatı (as) yine dünyaya göndermesi hikmet, rahmet ve adaletinin gereğidir
Hz İsa (as)’ın Dünyaya tekrar teşrif edeceğinin delilleri: Hz İsa (as)’ın dünyaya tekrar döneceği ile ilgili olarak ilim dünyasında, çok farklı yorumlar yapılmaktadır Bazıları, Cenabı Hakkın (cc) böyle bir adetinin daha önce cereyan etmediği ve Peygamberimiz (asm)’ın son peygamber olduğunu ilan eden Ayeti kerimeyi delil getirerek hiç gelmeyecek demektedirler
Bazıları da “ Evet Hz İsa (as) gelecek, fakat şahsı itibariyle değil feyiz ve bereketinin dünyaya gelmesi ve bunun neticesinde Hıristiyanlığın tahrifattan sıyrılıp safileşmesi olarak gelecek diyorlar Bazıları ise hem ayetlere, hem hadislere ve hem de muhakkik alimlere dayanarak, Hz İsa (as)’ın hem beşer ve hem de şahsı manevi olarak dünyaya teşrif edeceğini ifade etmektedirler Bu makamda şu konuyu açıklığa kavuşturmakta fayda vardır O da Hz İsa (as)’ın gelişi bir peygamber olarak değil, bir veli ve ümmeti Muhammed (asm)’dan bir ferd olarak gerçekleşecektir
1Kur’an ayetlerinden deliller:
•“Hani Allah, İsa'ya demişti ki: Ey İsa, doğrusu seni ben vefat ettireceğim ve seni kendime yükselteceğim, seni inkar edenlerden temizleyeceğim ve sana uyanları kıyamete kadar inkara sapanların üstüne geçireceğim Sonra dönüşünüz yalnızca banadır, hakkında anlaşmazlığa düştüğünüz şeyde aranızda Ben hükmedeceğim (Ali İmran Suresi, 55) Müfessirlerimiz bu ayetten Hz İsa (as)’ın dünyaya tekrar teşrif edeceğinin sonucunu çıkarmaktadırlar
Şöyle ki: bu ayette kıyamet vaktinde Hz İsa (as)’a tabi olan ve inkarcılara galip gelecek bir topluluktan bahsedilmektedir Kendi zamanında bulunan havarilerin az ve mağlup olması, kendisinden sonra gelenlerin yaklaşık 300 sene yine sefalet ve mağlubiyet içerisinde olması ve ondan sonra gelenlerinde itikadi olarak ciddi bozulması gösteriyor ki, burada kast edilen topluluk kıyamete yakın zuhur edecek bir topluluktur
Bu topluluğun safileşmesi ve hak dine girmesi de kendi kendine olmayacağına göre, bu işi yapacak zatın Hıristiyanların reddedemeyeceği harika bir zat olabilir ki, O da Hz İsa (as)’ dır Çünkü ayetin sana uyanları kıyamete kadar inkara sapanların üstüne geçireceğimkısmı, Hz İsa (as)'a inanan ve kıyamete kadar yaşayacak olan bir topluluğu haber vermektedir Şüphesiz ki bu topluluk, Hz İsa (as)’ın yeryüzüne tekrar gelişiyle ortaya çıkacaktır Ve tekrar dünyaya gelişi sırasında bu kutlu insana tabi olanlar, kıyamete kadar inkar edenlere üstün kılınacaktır
•“Andolsun, Kitap Ehlinden, ölmeden önce ona inanmayacak kimse yoktur Kıyamet günü, o da onların aleyhine şahit olacaktır (Nisa Suresi, 159) Müfessirlerimizin bir kısmı, yukarıdaki ayette yer alan ölmeden önce ona inanmayacak kimse yokturifadesinde geçen “ona zamiri için, Hz İsa (as)’dan bahsedildiğini savunuyorlar Çünkü bu ayeti kerimeden evvelki, Nisa suresi 157 ve 158 ayetler doğrudan doğruya Hz İsa (as)’dan bahsetmektedirler
Bu ayetlerin devamı olarak gelen 159 ayette de hem devamlılıktan ve hem de manadan yola çıkarak “o zamirinin, Hz İsa (as)’a işaret ettiğini ifade ederler Çünkü, Hz İsa (as) zamanında yaşayan ehli kitab insanlar, sadece Yahudilerdi Yahudilerin de Hz İsa (as)’a inanmadıkları ve düşman oldukları da aşikardı Öyleyse bütün ehli kitab olanların kendisine iman edecekleri bir zamanı ayet bize haber veriyor
Madem şimdiye kadar böyle bir hadiseye rastlayamıyoruz Öyleyse kıyamete yakın Hz İsa (as)’ın tekrar geleceği ve insanları irşad edeceği kesinlik kazanmaktadır Bu ayet hakkında alim sahabelerden Abdullah bin Abbas (ra) Bu ayet, Meryem oğlu İsa'nın ortaya çıkışına delildir Bütün Ehli Kitap Hz İsa'nın ölümünden önce ona iman edecektirDemiştir (Sami Baybal, İbrahimi Dinlerde Mesih'in Dönüşü, Yeeren Kitap, Temmuz 2002, s 238240) Katade (ra), bu ayeti yorumlarken: Hz İsa indiği zaman bütün insanlar ona iman edecek ve o kıyamet gününde de onlara şahit olacaktır( Sami Baybal, s 238240)
•“Allah şöyle diyecek: Ey Meryem oğlu İsa, sana ve annene olan nimetimi hatırla Ben seni Ruhu'lKudüs ile destekledim, beşikte iken de, yetişkin iken de insanlarla konuşuyordun Sana Kitab'ı, hikmeti, Tevrat'ı ve İncil'i öğrettim(Maide Suresi, 110 aynı mealde ifadeler Ali İmran Suresi, 4548) Müfessirlerimiz, bu Ayeti kerimeler de geçen “kitab kelimesinin doğrudan kur’ana işaret ettiğini, bundan da Hz İsa (as)’ın Kur’anı talim edeceği ve okuyacağı belirtilmektedir
Çünkü, başka ayetlerde Kur’an için “kitab tabiri kullanılmaktadır Mesela, “Allah O'ndan başka İlah yoktur Diridir, kaimdir O, sana Kitab'ı Hak ve kendinden öncekileri doğrulayıcı olarak indirdi O, Tevrat ve İncil'i de indirmişti (Ali İmran Suresi, 23) Ayrıca Bakara suresi, 89 ve 151 ayetleri de aynı manaya kuvvet vermektedir Demek, Hz İsa (as)’a öğretilecek 3 kitabın Kur’an olduğu ve bu durumun ancak İslam dininden sonra vuku bulacağı gerçeği güneş gibi ortaya çıkmış olur
•“Şüphesiz O, kıyamet saati için bir ilimdir Öyleyse ondan yana hiçbir kuşkuya kapılmayın ve bana uyun Dosdoğru yol budur (Zuhruf Suresi, 61) Bu ayeti kerimeden evvelki ayetler doğrudan Hz İsa (as)’dan bahsettiklerinden dolayı, bu ayette geçen Şüphesiz o, kıyamet saati için bir ilimdir ifadesini, O’nun geldiği zamanına kayıtlamak mümkün değildir
Çünkü, Kur’an kıyamet alametleri olarak bilgi verecekse, istikbaldeki hadiselerden bilgi vermesi gerekir Demek bu Ayeti kerime, Hz İsa (as)’ın kıyamete yakın bir zamanda tekrar dünyaya geleceği ve bu dönüşün bir kıyamet alameti olacağını haber vermektedir Katade (ra), Zuhruf Suresi'nin 61 ayetini ise, Hz İsa'nın nüzulu, kıyamet için bir işarettirsözleriyle açıklamaktadır (Baybal, age, s 238240)
•Allah şöyle diyecek: Ey Meryem oğlu İsa, sana ve annene olan nimetimi hatırla Ben seni Ruhu'lKudüs ile destekledim, beşikte iken de, yetişkin iken de insanlarla konuşuyordun…(Maide Suresi, 110, aynı ifadeler: Ali İmran Suresi, 46 ) Müfessirlerimiz, bu ayeti kerimelerde geçen yetişkin iken ifadesinden Hz İsa (as)’ın tekrar geleceğini istihraç etmişlerdir Şöyle ki; bu ayetlerde geçen yetişkin ifadesinin Arapça karşılığı “kehlen dir Ve bu ifade, Kur’anda iki yerde ve Hz İsa (as) için kullanılmaktadır
“Kehlen kelimesi ise otuz elli yaşları arasında bulunan, gençlik devresini bitirip ihtiyarlığa ayak basan ve yaşı kemale ermiş kimseanlamına gelmektedir Alimlerimiz ise, “kehlen kelimesi için, 35 yaş sonrası döneme işaret ediyordiye ittifak etmişlerdir Madem bu kelime Kur’anda iki yerde geçmektedir ve Hz İsa (as)’dan bahsetmektedir Hem madem Hz İsa (as) bu kelimenin ifade ettiği yaştan evvel insanların arasından ayrılmıştır Hem madem 35 yaştan büyük olduğunda da insanlarla konuşmaya devam edecektir Hem madem böyle bir tabir başka hiçbir peygamber için kullanılmamıştır Öyleyse bu “kehlen tabiri, Hz İsa (as)’ın dünyaya tekrar gelişini müjdeliyor denilebilir Sahebelerden İbn Zeyd (ra) da bu kanaattedir (Baybal, age, s 238240)
2 Hadislerden Deliller: Peygamber efendimiz (asm), Hz İsa (as)’ın tekrar dönüşü ve yapacağı hizmetlerle alakalı bilgileri, Kur’ana göre daha açık ve net ifadelerle bize haber vermektedir Bu haberler, başta altı sahih ve değerli hadis kitaplarımız olan Kütübü sitede ve diğer sahih hadis kitaplarında geniş bir şekilde belirtilmiştir Peygamberimizin Hz İsa (as)’la ilgili verdiği haberleri ve bunların kısa yorumlarını aktarmaya çalışalım:
•Sizler on alameti görmedikçe hiçbir zaman Kıyamet kopmaz Biri de İsa (as)'ın inmesi (Müslim, Kitabül Fiten: 39) Bu hadiste Hz İsa (as)’ın tekrar geleceği çok açık ifadelerle belirtilmektedir
•Vallahi Meryem oğlu (Hz İsa Aleyhisselam), …hacc yapmak veya umre yapmak yahut da her ikisini de yapmak için icabet edecektir (Müslim, Hacc: 216, 1252) Bu hadiste hem Hz İsa (as)’ın tekrar geleceği ve hem de İslam dininin emirlerini yerine getireceği gayet net bir şekilde ortaya konulmuştur
•Kıyamet on alamet görülmedikçe kopmaz: Duman, Deccal, Dabbetu'l arz, Güneş'in batıdan doğması, İsa'nın yeryüzüne inmesi (Rudani, Büyük Hadis Külliyatı, 5 cilt, s 362) Kıyametin binlerce alametinin en büyüklerinden olan on tanesi içerisine Hz İsa (as)’ın tekrar geleceğinin yer aldığı, Hz Peygamber (asm) bu hadisiyle haber veriyor
•Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, Meryem oğlu İsa'nın adalet sahibi olarak inmesi yakındır Buhari, Kitabü'lBüyu': 102) Hz İsa (as)’ın yapacağı bir çok hizmetten birisi de adaleti tesis etmek olduğu, yukarıdaki hadisten anlaşılmaktadır
•İsa inecek; emirleri: 'Haydi gel, bize namaz kıldır!' diyecek Buna karşılık: 'Kiminiz kiminizin emiridir Bu, Allah'ın bu ümmete bir lütfu ve keremidir' diyecek (Rudani, age s 380) Bu hadiste de Hz İsa (as)’ın ineceği ve Müslümanların emirine namazda tabi olacağı müjdelenmektedir Buna işaret eden başka bir hadisi şerif meali de şöyledir: “Hazreti İsa (AS) gelir, Hazreti Mehdi'ye namazda iktida eder, tabi' olur (Said Nursi, Şualar sh: 587; Buhari 1 83 hadis no: 1406 ve 5208)
•Vallahi muhakkak ve muhakkak Meryem oğlu İsa inecek, hem adil bir hakem, adaletli bir hükümdar olarak inecek (Nevevi Şerhi, Sahihi Müslim; cilt 2, s192) Burada Hz İsa (as)’ın, dünyaya teşrif ettiğinde adil bir hakem ve hükümdar olacağı bildirilmektedir
•İmamınız kendinizden olduğu halde, Meryem oğlu sizin içinize indiği zaman sizler nasıl olursunuz?(Buhari, Enbiya 31272) Hz İsa (as)’ın Müslümanların içerisine ineceği, bu ifadelerle açık beyan haber verilmektedir
3İslam Alimlerinden Deliller: İslam alimleri ayet ve hadislere dayanarak Hz İsa (as)’ın tekrar dünyaya teşrif edeceğini haber vermişlerdir Bu alimlerin başında sahabe efendilerimiz gelmektedir Onların bazılarının görüşlerini ayeti kerimeleri açıklarken vermeye çalıştık
O’nun (as) bir insan olarak dünyaya geleceğini çoğu alimler kabul etmekle beraber, bazı azınlıkta kalan alimlerimiz Hz İsa (as)’ın manevi olarak dünyaya teşrif edeceğini iddia etmektedirler Yani bu alimlere göre; hem Hıristiyanlık ve hem de İslam dininin kuvvet bulması ve birbirlerine yaklaşıp din düşmanlarını mağlup etmeleri, O’nun manevi gelişi ve bereketiyle temin edilecektir Yoksa O’nun insan olarak tekrar gelişi olmayacaktır Şimdi Hz İsa (as)’ın geleceği ile ilgili ilim adamlarımızın verdikleri beyanattan bazılarını aktarmaya çalışalım:
• Hz İsa'nın tekrar geleceğini nakleden alimlerin başında İmamı Azam Ebu Hanife gelmektedir Ebu Hanife; Deccal'in, Ye'cüc ve Me'cücün çıkması, Güneş'in batıdan doğması, İsa (as)'ın gökten inmesi ve diğer kıyamet alametleri, sahih haberlerde varid olduğu vech ile haktır ve olacaktır (Ebu Hanife, Fıkhı Ekber, Çeviren: H Basri Çantay, Ankara, 1982)
•Es Seffarini, “Levami adlı eserinde, İslam alimlerinin bu konuda ittifak halinde olduklarını şöyle ifade eder: Bütün ümmet, Meryem oğlu İsa'nın ineceği hususunda ittifak etmiştir Şeriat ehlinden hiç kimse bu hususta muhalif olmamıştır (Ahmet Mahmut Ünlü, Nüzuli Mesih Risalesi, Ekmel Yayıncılık, İstanbul, 1998, s169)
•Büyük İslam alimi Seyyid Alusi de, “Ruhu'l Meani tefsirinde, Hz İsa'nın inişi konusunda ehli sünnetin söz birliği yaptığını, bu konuda haberlerin manevi tevatür derecesine ulaşacak kadar meşhur olduğunu, Hz İsa'nın gelişine imanın vacip olduğunu açıklamıştır (Ahmet Mahmut Ünlü, age, s 168)
•İmam Kevseri de “Hz İsa'nın inişiyle ilgili hadisi şerfilerdeki tevatür, tevatüri manevidirSahih (sağlam) ve hasen (güzel) hadisi şerifin her biri, farklı manalara delalet etmekle birlikte hepsi de Hz İsa'nın ineceği hususunda söz birliği içindedirler ki, bu, hadis ilminin kokusunu koklayan bir kimse için inkarı mümkün olmayan bir gerçektir… (Ahmet Mahmut Ünlü, age, s 167168)
•Alim İbni Kesir ise, konuyla ilgili ayetlerin tefsirini yaptıktan ve ilgili hadisleri açıkladıktan sonra düşüncesini şöyle ifade etmektedir: İşte bunlar Resulullah (asm)'dan mütevatir olarak rivayet edilmiştir ve bu hadisi şeriflerde, Hz İsa'nın nasıl ve nereye ineceği hususu açıklanmıştır… Hz İsa'nın cesedi şerifiyle dünyaya ineceği hakkında zikredilen sahih ve mütevatir hadisi şerifler, tevile (başka şekilde yorumlanmaya) elverişli değildir (İbni Kesir, 1578582)
•Şevkani de İsa (as)'ın ineceğine dair hadislerin sayısının 29'a ulaştığını söyleyerek, bunları bir bir nakletmiş ve sonunda: Bizim naklettiğimiz hadisler görüldüğü gibi tevatür sınırına ulaştı Bu beyanımızla şu sonuca varılıyor ki, beklenen Mehdi hakkındaki hadisler, Deccal hakkında hadisler ve İsa (as)'ın inmesine dair hadisler mütevatirdirdemiştir (Süneni İbni Mace, 10338)
•Hadis alimi Kettani'nin de “Nazmü'lMütenasır isimli eserinde Hz İsa'nın inişinin kitap, sünnet ve icmaı ümmet ile sabit olduğunu, bu husustaki hadislerin, ayrıca Deccal ve Mehdi hakkındaki hadislerin de mütevatir olduğunusavunduğu görülür (Zeki Sarıtoprak, İslam İnancı Açısından Nüzuli İsa Meselesi, , Çağlayan Yayınları, İzmir, 1997, s108)
•İmamı Rabbani (ra) aşağıdaki hadisi şerif gibi bazı rivayetlerden Hz İsa (as)’ın geleceğini açık bir şekilde beyan etmektedir Ashabı Kehf, Hz İsa'nın yardımcıları olacaklardırHz İsa (as), Hz Mehdi zamanında yere inecektir Hz Mehdi, Deccal'in yok edilişinde Hz İsa'ya (as) muvafakat eder Onun saltanatı zamanında, Ramazan ayının on dördünde Güneş tutulacaktır; o ayın ilkinde ise Ay kararacak Bunların oluşu, adetin ve müneccimlerin hesabı hilafına (ihtilafına sebep) olacaktır(Mektubat, c2, 381 Mektup, s11691171)
4Asrımız alimlerinden Bediüzzaman Said Nursi’nin Hz İsa (as) ile ilgili getirdiği delil ve yorumları: Bediüzzaman Said Nursi’nin Hz İsa (as)’ın dünyaya tekrar teşrifleri, nasıl geleceği ve yapacağı faaliyetlerle ile ilgili çok çarpıcı ve net ifadeleri mevcuttur Bediüzzaman hazretlerine göre:
•Hz İsa (as) kesinlikle dünyaya teşrif edecektir Fakat Hz İsa (as)’ın semavattan gelişi iki aşamada olacağını; bunlardan birisinin manevi olarak gerçekleşeceği ve Hıristiyanlığın yanlış fikirlerden arınması ve manen İslamiyet’e inkılap etmesi şeklinde olacaktır
“İşte böyle bir sırada, o cereyan pek kuvvetli göründüğü bir zamanda, Hazreti İsa Aleyhisselam'ın şahsiyeti maneviyesinden ibaret olan hakiki İsevilik dini zuhur edecek, yani rahmeti İlahiyenin semasından nüzul edecek; hali hazır Hristiyanlık dini o hakikata karşı tasaffi edecek, hurafattan ve tahrifattan sıyrılacak, hakaiki İslamiye ile birleşecek; manen Hristiyanlık bir nevi İslamiyete inkılab edecektir Ve Kur'ana iktida ederek, o İsevilik şahsı manevisi tabi' ve İslamiyet metbu' makamında kalacak; dini hak bu iltihak neticesinde azim bir kuvvet bulacaktır İkinci inişinin ise maddi ve cesedi bir iniş olacağını haber veriyor:
“Dinsizlik cereyanına karşı ayrı ayrı iken mağlub olan İsevilik ve İslamiyet ittihad neticesinde, dinsizlik cereyanına galebe edip dağıtacak istidadında iken; alemi semavatta cismi beşerisiyle bulunan şahsı İsa Aleyhisselam, o dini hak cereyanının başına geçeceğini, bir Muhbiri Sadık, bir Kadiri Külli Şey'in va'dine istinad ederek haber vermiştir Madem haber vermiş, haktır; madem Kadiri Külli Şey' va'detmiş, elbette yapacaktır ( Mektubat, 57 )
•Hz İsa (as)’ın dünyaya gelişinin İlahi kudret açısından bir zorluk teşkil etmeyeceği, aksine Allah’ın (cc)her zaman uyguladığı bir kanun olduğunu şu ifadelerle ortaya koymaktadır: Evet her vakit semavattan melaikeleri yere gönderen ve bazı vakitte insan suretine vaz'eden (Hazreti Cibril'in Dıhyesuretine girmesi gibi) ve ruhanileri alemi ervahtan gönderip beşer suretine temessül ettiren, hatta ölmüş evliyaların çoklarının ervahlarını cesedi misaliyle dünyaya gönderen bir Hakimi Zülcelal, Hazreti İsa Aleyhisselam'ı, İsa dinine ait en mühim bir hüsnü hatimesi için, değil semai dünyada cesediyle bulunan ve hayatta olan Hazreti İsa, belki alemi ahiretin en uzak köşesine gitseydi ve hakikaten ölseydi, yine şöyle bir neticei azime için ona yeniden cesed giydirip dünyaya göndermek, o Hakim'in hikmetinden uzak değil belki onun hikmeti öyle iktiza ettiği için va'detmiş ve va'dettiği için elbette gönderecek ( Mektubat, 57 )
•Hz İsa (as) Müslümanların emiri olan Hz Mehdi’ye tabi olacaktır Bu tabi olmanın neticesinde İslami kaide ve ahlakın tüm dünyaya yayılışı gerçekleşmiş olacaktır Hazreti İsa Aleyhisselam gelir, Hz Mehdi’ye namazda iktida eder, tabi olurdiye rivayeti bu ittifaka ve Hakikati Kur’aniye’nin metbuiyetine ve hakimiyetine işaret eder (şualar 587)
•Hz İsa (as)’ın en büyük işlerinden birisi de, Deccali öldürmektir: Bediüzzaman; İsa Aleyhisselam büyük Deccal'ı öldürür(Tirmizi, Fiten: 62) hadisi şerifine şöyle bir yorum getirir “Sihir ve manyetizma ve ispirtizma gibi istidraci harikalarıyla kendini muhafaza eden ve herkesi teshir eden o dehşetli Deccal'ı öldürebilecek, mesleğini değiştirecek; ancak harika ve mu'cizatlı ve umumun makbulü bir zat olabilir ki: O zat, en ziyade alakadar ve ekser insanların peygamberi olan Hazreti İsa Aleyhisselam'dır (Şualar; 588)
•Hz İsa (as), herkes tarafından tanınmayacaktır “Hazreti İsa Aleyhisselam geldiği vakit, herkes onun hakiki İsa olduğunu bilmek lazım değildir Onun mukarreb ve havassı, nuru iman ile onu tanır Yoksa bedahet derecesinde herkes onu tanımayacaktır ( Mektubat, 57 )
Cenabı Hak (cc) bizi O kutlu zata (as) hakiki dost ve yolunu gözleyip davasında çalışan, O’nu sevip arzulayan insanlardan eylesin Amin
Hz İsa (as) Nasıl Gelecek
Bu kutlu peygamberlerin hepsi aynı makamda değildir Peygamberlerin başında, Ulul azm dediğimiz en büyük peygamberler gelmektedir Bunlardan birisi de Kur’anda İbni Meryem ve Mesih olarak anılan Hz İsa (as)’dır
Hz İsa (as) Peygamberimiz (asm) gibi, ömrünün sonlarına kadar, hak dini, Allah’ın birliğini ve imanın esaslarını insanlara anlatmış ve bütün sıkıntılara rağmen tebliğ vazifesinden bir an bile durmamıştır Davasındaki sebat, sadakat ve samimiyeti düşmanları olan Yahudilerin kinlerini ve düşmanlıklarını daima artırıyordu Bu nedenle Yahudiler, O’nun (as) vücudunu ortadan kaldırmaya karar verip, bu uğurda yapılması gereken her türlü planı yapmaya ant içtiler
Hz İsa’nın ( as ) ve havarilerin yerini bulması için Tatyanos ( Yuda ) ismindeki bir münafığı görevlendirdiler Mekanları tespit edildikten sonra, orayı dört bin kişiye yakın bir toplulukla kuşatıp, dost olarak bilinen fakat hakiki iman etmemiş olan Yuda’yı da içeriye gönderdiler Yuda içeride kimseyi bulamadı Bunu haber vermek için dışarı çıktığında, Cenabı Hak (cc) onun yüzünü Hz İsa ( as )’a benzetti Yahudiler onu gördüklerinde, Hz İsa ( as )’ı bulmanın verdiği sarhoşlukla onun feryatlarını dinlemeden alıp götürdüler
Yuda’nın “ben İsa değilim demesine kimse aldırış etmeden, onu çarmıha gerip öldürdüler Bu durumu Kur’anı Kerim şu şekilde haber vermektedir: “Biz, Allah'ın Resulü Meryem oğlu Mesih İsa'yı gerçekten öldürdükdemeleri nedeniyle de (onlara böyle bir ceza verdik) Oysa onu öldürmediler ve onu asmadılar Ama onlara (onun) benzeri gösterildi Gerçekten onun hakkında anlaşmazlığa düşenler, kesin bir şüphe içindedirler Onların bir zanna uymaktan başka buna ilişkin hiçbir bilgileri yoktur Onu kesin olarak öldürmediler (Nisa Suresi, 157)
Çalışmamızın ileriki kısımlarında, Hz İsa ( as )’ın tekrar geleceği ile ilgili delilleri vermeye çalışacağız Burada İsa ( as )’ın niçin geleceği ile ilgili meseleyi tahlil etmeye gayret edeceğiz Bilindiği gibi, şu anda dünya üzerinde bulunan Hıristiyanların sayısı ve maddi kuvvetleri epey fazladır Dünya nüfusunun büyük bir bölümü Hıristiyan olmakla beraber, maddi bakımdan dünyanın en zengin ve varlıklı insanları yine onlardır
Madem Allah’ın (cc) imtihan için gönderdiği insanlara daima yol gösterecek peygamberleri göndermesi değişmez bir ilahi kanundur Hem madem en az sayıdaki toplumlara da zamanında peygamberler gönderilmiştir Hem madem İsa ( as )’ın ümmeti olup, yanlış bir itikat taşıyan ciddi bir potansiyel toplum var
Hem madem ahirzamanda Müslümanların deccal ve süfyan denilen din düşmanlarına karşı koymaları zorlaşmış ve onlara yardımcı olacak ciddi bir kuvvet lazım olmuştur Hem madem Hz İsa (as)’ın ahirzaman peygamberi Hz Muhammed (asm)’ın ümmeti olmak istemesi ve bunun için ısrarla dua etmesi meşhurdur (Ruhul Beyan)
Elbette Hakim, Rahim ve Adil olan Allah (cc), hem Hıristiyanların hak dine kavuşmaları hem Müslümanların ciddi bir kuvvete sahip olup şer kuvvetlere galip gelmeleri ve hem de Hz İsa (as)’ın duasının kabulü için, O kutlu zatı (as) yine dünyaya göndermesi hikmet, rahmet ve adaletinin gereğidir
Hz İsa (as)’ın Dünyaya tekrar teşrif edeceğinin delilleri: Hz İsa (as)’ın dünyaya tekrar döneceği ile ilgili olarak ilim dünyasında, çok farklı yorumlar yapılmaktadır Bazıları, Cenabı Hakkın (cc) böyle bir adetinin daha önce cereyan etmediği ve Peygamberimiz (asm)’ın son peygamber olduğunu ilan eden Ayeti kerimeyi delil getirerek hiç gelmeyecek demektedirler
Bazıları da “ Evet Hz İsa (as) gelecek, fakat şahsı itibariyle değil feyiz ve bereketinin dünyaya gelmesi ve bunun neticesinde Hıristiyanlığın tahrifattan sıyrılıp safileşmesi olarak gelecek diyorlar Bazıları ise hem ayetlere, hem hadislere ve hem de muhakkik alimlere dayanarak, Hz İsa (as)’ın hem beşer ve hem de şahsı manevi olarak dünyaya teşrif edeceğini ifade etmektedirler Bu makamda şu konuyu açıklığa kavuşturmakta fayda vardır O da Hz İsa (as)’ın gelişi bir peygamber olarak değil, bir veli ve ümmeti Muhammed (asm)’dan bir ferd olarak gerçekleşecektir
1Kur’an ayetlerinden deliller:
•“Hani Allah, İsa'ya demişti ki: Ey İsa, doğrusu seni ben vefat ettireceğim ve seni kendime yükselteceğim, seni inkar edenlerden temizleyeceğim ve sana uyanları kıyamete kadar inkara sapanların üstüne geçireceğim Sonra dönüşünüz yalnızca banadır, hakkında anlaşmazlığa düştüğünüz şeyde aranızda Ben hükmedeceğim (Ali İmran Suresi, 55) Müfessirlerimiz bu ayetten Hz İsa (as)’ın dünyaya tekrar teşrif edeceğinin sonucunu çıkarmaktadırlar
Şöyle ki: bu ayette kıyamet vaktinde Hz İsa (as)’a tabi olan ve inkarcılara galip gelecek bir topluluktan bahsedilmektedir Kendi zamanında bulunan havarilerin az ve mağlup olması, kendisinden sonra gelenlerin yaklaşık 300 sene yine sefalet ve mağlubiyet içerisinde olması ve ondan sonra gelenlerinde itikadi olarak ciddi bozulması gösteriyor ki, burada kast edilen topluluk kıyamete yakın zuhur edecek bir topluluktur
Bu topluluğun safileşmesi ve hak dine girmesi de kendi kendine olmayacağına göre, bu işi yapacak zatın Hıristiyanların reddedemeyeceği harika bir zat olabilir ki, O da Hz İsa (as)’ dır Çünkü ayetin sana uyanları kıyamete kadar inkara sapanların üstüne geçireceğimkısmı, Hz İsa (as)'a inanan ve kıyamete kadar yaşayacak olan bir topluluğu haber vermektedir Şüphesiz ki bu topluluk, Hz İsa (as)’ın yeryüzüne tekrar gelişiyle ortaya çıkacaktır Ve tekrar dünyaya gelişi sırasında bu kutlu insana tabi olanlar, kıyamete kadar inkar edenlere üstün kılınacaktır
•“Andolsun, Kitap Ehlinden, ölmeden önce ona inanmayacak kimse yoktur Kıyamet günü, o da onların aleyhine şahit olacaktır (Nisa Suresi, 159) Müfessirlerimizin bir kısmı, yukarıdaki ayette yer alan ölmeden önce ona inanmayacak kimse yokturifadesinde geçen “ona zamiri için, Hz İsa (as)’dan bahsedildiğini savunuyorlar Çünkü bu ayeti kerimeden evvelki, Nisa suresi 157 ve 158 ayetler doğrudan doğruya Hz İsa (as)’dan bahsetmektedirler
Bu ayetlerin devamı olarak gelen 159 ayette de hem devamlılıktan ve hem de manadan yola çıkarak “o zamirinin, Hz İsa (as)’a işaret ettiğini ifade ederler Çünkü, Hz İsa (as) zamanında yaşayan ehli kitab insanlar, sadece Yahudilerdi Yahudilerin de Hz İsa (as)’a inanmadıkları ve düşman oldukları da aşikardı Öyleyse bütün ehli kitab olanların kendisine iman edecekleri bir zamanı ayet bize haber veriyor
Madem şimdiye kadar böyle bir hadiseye rastlayamıyoruz Öyleyse kıyamete yakın Hz İsa (as)’ın tekrar geleceği ve insanları irşad edeceği kesinlik kazanmaktadır Bu ayet hakkında alim sahabelerden Abdullah bin Abbas (ra) Bu ayet, Meryem oğlu İsa'nın ortaya çıkışına delildir Bütün Ehli Kitap Hz İsa'nın ölümünden önce ona iman edecektirDemiştir (Sami Baybal, İbrahimi Dinlerde Mesih'in Dönüşü, Yeeren Kitap, Temmuz 2002, s 238240) Katade (ra), bu ayeti yorumlarken: Hz İsa indiği zaman bütün insanlar ona iman edecek ve o kıyamet gününde de onlara şahit olacaktır( Sami Baybal, s 238240)
•“Allah şöyle diyecek: Ey Meryem oğlu İsa, sana ve annene olan nimetimi hatırla Ben seni Ruhu'lKudüs ile destekledim, beşikte iken de, yetişkin iken de insanlarla konuşuyordun Sana Kitab'ı, hikmeti, Tevrat'ı ve İncil'i öğrettim(Maide Suresi, 110 aynı mealde ifadeler Ali İmran Suresi, 4548) Müfessirlerimiz, bu Ayeti kerimeler de geçen “kitab kelimesinin doğrudan kur’ana işaret ettiğini, bundan da Hz İsa (as)’ın Kur’anı talim edeceği ve okuyacağı belirtilmektedir
Çünkü, başka ayetlerde Kur’an için “kitab tabiri kullanılmaktadır Mesela, “Allah O'ndan başka İlah yoktur Diridir, kaimdir O, sana Kitab'ı Hak ve kendinden öncekileri doğrulayıcı olarak indirdi O, Tevrat ve İncil'i de indirmişti (Ali İmran Suresi, 23) Ayrıca Bakara suresi, 89 ve 151 ayetleri de aynı manaya kuvvet vermektedir Demek, Hz İsa (as)’a öğretilecek 3 kitabın Kur’an olduğu ve bu durumun ancak İslam dininden sonra vuku bulacağı gerçeği güneş gibi ortaya çıkmış olur
•“Şüphesiz O, kıyamet saati için bir ilimdir Öyleyse ondan yana hiçbir kuşkuya kapılmayın ve bana uyun Dosdoğru yol budur (Zuhruf Suresi, 61) Bu ayeti kerimeden evvelki ayetler doğrudan Hz İsa (as)’dan bahsettiklerinden dolayı, bu ayette geçen Şüphesiz o, kıyamet saati için bir ilimdir ifadesini, O’nun geldiği zamanına kayıtlamak mümkün değildir
Çünkü, Kur’an kıyamet alametleri olarak bilgi verecekse, istikbaldeki hadiselerden bilgi vermesi gerekir Demek bu Ayeti kerime, Hz İsa (as)’ın kıyamete yakın bir zamanda tekrar dünyaya geleceği ve bu dönüşün bir kıyamet alameti olacağını haber vermektedir Katade (ra), Zuhruf Suresi'nin 61 ayetini ise, Hz İsa'nın nüzulu, kıyamet için bir işarettirsözleriyle açıklamaktadır (Baybal, age, s 238240)
•Allah şöyle diyecek: Ey Meryem oğlu İsa, sana ve annene olan nimetimi hatırla Ben seni Ruhu'lKudüs ile destekledim, beşikte iken de, yetişkin iken de insanlarla konuşuyordun…(Maide Suresi, 110, aynı ifadeler: Ali İmran Suresi, 46 ) Müfessirlerimiz, bu ayeti kerimelerde geçen yetişkin iken ifadesinden Hz İsa (as)’ın tekrar geleceğini istihraç etmişlerdir Şöyle ki; bu ayetlerde geçen yetişkin ifadesinin Arapça karşılığı “kehlen dir Ve bu ifade, Kur’anda iki yerde ve Hz İsa (as) için kullanılmaktadır
“Kehlen kelimesi ise otuz elli yaşları arasında bulunan, gençlik devresini bitirip ihtiyarlığa ayak basan ve yaşı kemale ermiş kimseanlamına gelmektedir Alimlerimiz ise, “kehlen kelimesi için, 35 yaş sonrası döneme işaret ediyordiye ittifak etmişlerdir Madem bu kelime Kur’anda iki yerde geçmektedir ve Hz İsa (as)’dan bahsetmektedir Hem madem Hz İsa (as) bu kelimenin ifade ettiği yaştan evvel insanların arasından ayrılmıştır Hem madem 35 yaştan büyük olduğunda da insanlarla konuşmaya devam edecektir Hem madem böyle bir tabir başka hiçbir peygamber için kullanılmamıştır Öyleyse bu “kehlen tabiri, Hz İsa (as)’ın dünyaya tekrar gelişini müjdeliyor denilebilir Sahebelerden İbn Zeyd (ra) da bu kanaattedir (Baybal, age, s 238240)
2 Hadislerden Deliller: Peygamber efendimiz (asm), Hz İsa (as)’ın tekrar dönüşü ve yapacağı hizmetlerle alakalı bilgileri, Kur’ana göre daha açık ve net ifadelerle bize haber vermektedir Bu haberler, başta altı sahih ve değerli hadis kitaplarımız olan Kütübü sitede ve diğer sahih hadis kitaplarında geniş bir şekilde belirtilmiştir Peygamberimizin Hz İsa (as)’la ilgili verdiği haberleri ve bunların kısa yorumlarını aktarmaya çalışalım:
•Sizler on alameti görmedikçe hiçbir zaman Kıyamet kopmaz Biri de İsa (as)'ın inmesi (Müslim, Kitabül Fiten: 39) Bu hadiste Hz İsa (as)’ın tekrar geleceği çok açık ifadelerle belirtilmektedir
•Vallahi Meryem oğlu (Hz İsa Aleyhisselam), …hacc yapmak veya umre yapmak yahut da her ikisini de yapmak için icabet edecektir (Müslim, Hacc: 216, 1252) Bu hadiste hem Hz İsa (as)’ın tekrar geleceği ve hem de İslam dininin emirlerini yerine getireceği gayet net bir şekilde ortaya konulmuştur
•Kıyamet on alamet görülmedikçe kopmaz: Duman, Deccal, Dabbetu'l arz, Güneş'in batıdan doğması, İsa'nın yeryüzüne inmesi (Rudani, Büyük Hadis Külliyatı, 5 cilt, s 362) Kıyametin binlerce alametinin en büyüklerinden olan on tanesi içerisine Hz İsa (as)’ın tekrar geleceğinin yer aldığı, Hz Peygamber (asm) bu hadisiyle haber veriyor
•Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, Meryem oğlu İsa'nın adalet sahibi olarak inmesi yakındır Buhari, Kitabü'lBüyu': 102) Hz İsa (as)’ın yapacağı bir çok hizmetten birisi de adaleti tesis etmek olduğu, yukarıdaki hadisten anlaşılmaktadır
•İsa inecek; emirleri: 'Haydi gel, bize namaz kıldır!' diyecek Buna karşılık: 'Kiminiz kiminizin emiridir Bu, Allah'ın bu ümmete bir lütfu ve keremidir' diyecek (Rudani, age s 380) Bu hadiste de Hz İsa (as)’ın ineceği ve Müslümanların emirine namazda tabi olacağı müjdelenmektedir Buna işaret eden başka bir hadisi şerif meali de şöyledir: “Hazreti İsa (AS) gelir, Hazreti Mehdi'ye namazda iktida eder, tabi' olur (Said Nursi, Şualar sh: 587; Buhari 1 83 hadis no: 1406 ve 5208)
•Vallahi muhakkak ve muhakkak Meryem oğlu İsa inecek, hem adil bir hakem, adaletli bir hükümdar olarak inecek (Nevevi Şerhi, Sahihi Müslim; cilt 2, s192) Burada Hz İsa (as)’ın, dünyaya teşrif ettiğinde adil bir hakem ve hükümdar olacağı bildirilmektedir
•İmamınız kendinizden olduğu halde, Meryem oğlu sizin içinize indiği zaman sizler nasıl olursunuz?(Buhari, Enbiya 31272) Hz İsa (as)’ın Müslümanların içerisine ineceği, bu ifadelerle açık beyan haber verilmektedir
3İslam Alimlerinden Deliller: İslam alimleri ayet ve hadislere dayanarak Hz İsa (as)’ın tekrar dünyaya teşrif edeceğini haber vermişlerdir Bu alimlerin başında sahabe efendilerimiz gelmektedir Onların bazılarının görüşlerini ayeti kerimeleri açıklarken vermeye çalıştık
O’nun (as) bir insan olarak dünyaya geleceğini çoğu alimler kabul etmekle beraber, bazı azınlıkta kalan alimlerimiz Hz İsa (as)’ın manevi olarak dünyaya teşrif edeceğini iddia etmektedirler Yani bu alimlere göre; hem Hıristiyanlık ve hem de İslam dininin kuvvet bulması ve birbirlerine yaklaşıp din düşmanlarını mağlup etmeleri, O’nun manevi gelişi ve bereketiyle temin edilecektir Yoksa O’nun insan olarak tekrar gelişi olmayacaktır Şimdi Hz İsa (as)’ın geleceği ile ilgili ilim adamlarımızın verdikleri beyanattan bazılarını aktarmaya çalışalım:
• Hz İsa'nın tekrar geleceğini nakleden alimlerin başında İmamı Azam Ebu Hanife gelmektedir Ebu Hanife; Deccal'in, Ye'cüc ve Me'cücün çıkması, Güneş'in batıdan doğması, İsa (as)'ın gökten inmesi ve diğer kıyamet alametleri, sahih haberlerde varid olduğu vech ile haktır ve olacaktır (Ebu Hanife, Fıkhı Ekber, Çeviren: H Basri Çantay, Ankara, 1982)
•Es Seffarini, “Levami adlı eserinde, İslam alimlerinin bu konuda ittifak halinde olduklarını şöyle ifade eder: Bütün ümmet, Meryem oğlu İsa'nın ineceği hususunda ittifak etmiştir Şeriat ehlinden hiç kimse bu hususta muhalif olmamıştır (Ahmet Mahmut Ünlü, Nüzuli Mesih Risalesi, Ekmel Yayıncılık, İstanbul, 1998, s169)
•Büyük İslam alimi Seyyid Alusi de, “Ruhu'l Meani tefsirinde, Hz İsa'nın inişi konusunda ehli sünnetin söz birliği yaptığını, bu konuda haberlerin manevi tevatür derecesine ulaşacak kadar meşhur olduğunu, Hz İsa'nın gelişine imanın vacip olduğunu açıklamıştır (Ahmet Mahmut Ünlü, age, s 168)
•İmam Kevseri de “Hz İsa'nın inişiyle ilgili hadisi şerfilerdeki tevatür, tevatüri manevidirSahih (sağlam) ve hasen (güzel) hadisi şerifin her biri, farklı manalara delalet etmekle birlikte hepsi de Hz İsa'nın ineceği hususunda söz birliği içindedirler ki, bu, hadis ilminin kokusunu koklayan bir kimse için inkarı mümkün olmayan bir gerçektir… (Ahmet Mahmut Ünlü, age, s 167168)
•Alim İbni Kesir ise, konuyla ilgili ayetlerin tefsirini yaptıktan ve ilgili hadisleri açıkladıktan sonra düşüncesini şöyle ifade etmektedir: İşte bunlar Resulullah (asm)'dan mütevatir olarak rivayet edilmiştir ve bu hadisi şeriflerde, Hz İsa'nın nasıl ve nereye ineceği hususu açıklanmıştır… Hz İsa'nın cesedi şerifiyle dünyaya ineceği hakkında zikredilen sahih ve mütevatir hadisi şerifler, tevile (başka şekilde yorumlanmaya) elverişli değildir (İbni Kesir, 1578582)
•Şevkani de İsa (as)'ın ineceğine dair hadislerin sayısının 29'a ulaştığını söyleyerek, bunları bir bir nakletmiş ve sonunda: Bizim naklettiğimiz hadisler görüldüğü gibi tevatür sınırına ulaştı Bu beyanımızla şu sonuca varılıyor ki, beklenen Mehdi hakkındaki hadisler, Deccal hakkında hadisler ve İsa (as)'ın inmesine dair hadisler mütevatirdirdemiştir (Süneni İbni Mace, 10338)
•Hadis alimi Kettani'nin de “Nazmü'lMütenasır isimli eserinde Hz İsa'nın inişinin kitap, sünnet ve icmaı ümmet ile sabit olduğunu, bu husustaki hadislerin, ayrıca Deccal ve Mehdi hakkındaki hadislerin de mütevatir olduğunusavunduğu görülür (Zeki Sarıtoprak, İslam İnancı Açısından Nüzuli İsa Meselesi, , Çağlayan Yayınları, İzmir, 1997, s108)
•İmamı Rabbani (ra) aşağıdaki hadisi şerif gibi bazı rivayetlerden Hz İsa (as)’ın geleceğini açık bir şekilde beyan etmektedir Ashabı Kehf, Hz İsa'nın yardımcıları olacaklardırHz İsa (as), Hz Mehdi zamanında yere inecektir Hz Mehdi, Deccal'in yok edilişinde Hz İsa'ya (as) muvafakat eder Onun saltanatı zamanında, Ramazan ayının on dördünde Güneş tutulacaktır; o ayın ilkinde ise Ay kararacak Bunların oluşu, adetin ve müneccimlerin hesabı hilafına (ihtilafına sebep) olacaktır(Mektubat, c2, 381 Mektup, s11691171)
4Asrımız alimlerinden Bediüzzaman Said Nursi’nin Hz İsa (as) ile ilgili getirdiği delil ve yorumları: Bediüzzaman Said Nursi’nin Hz İsa (as)’ın dünyaya tekrar teşrifleri, nasıl geleceği ve yapacağı faaliyetlerle ile ilgili çok çarpıcı ve net ifadeleri mevcuttur Bediüzzaman hazretlerine göre:
•Hz İsa (as) kesinlikle dünyaya teşrif edecektir Fakat Hz İsa (as)’ın semavattan gelişi iki aşamada olacağını; bunlardan birisinin manevi olarak gerçekleşeceği ve Hıristiyanlığın yanlış fikirlerden arınması ve manen İslamiyet’e inkılap etmesi şeklinde olacaktır
“İşte böyle bir sırada, o cereyan pek kuvvetli göründüğü bir zamanda, Hazreti İsa Aleyhisselam'ın şahsiyeti maneviyesinden ibaret olan hakiki İsevilik dini zuhur edecek, yani rahmeti İlahiyenin semasından nüzul edecek; hali hazır Hristiyanlık dini o hakikata karşı tasaffi edecek, hurafattan ve tahrifattan sıyrılacak, hakaiki İslamiye ile birleşecek; manen Hristiyanlık bir nevi İslamiyete inkılab edecektir Ve Kur'ana iktida ederek, o İsevilik şahsı manevisi tabi' ve İslamiyet metbu' makamında kalacak; dini hak bu iltihak neticesinde azim bir kuvvet bulacaktır İkinci inişinin ise maddi ve cesedi bir iniş olacağını haber veriyor:
“Dinsizlik cereyanına karşı ayrı ayrı iken mağlub olan İsevilik ve İslamiyet ittihad neticesinde, dinsizlik cereyanına galebe edip dağıtacak istidadında iken; alemi semavatta cismi beşerisiyle bulunan şahsı İsa Aleyhisselam, o dini hak cereyanının başına geçeceğini, bir Muhbiri Sadık, bir Kadiri Külli Şey'in va'dine istinad ederek haber vermiştir Madem haber vermiş, haktır; madem Kadiri Külli Şey' va'detmiş, elbette yapacaktır ( Mektubat, 57 )
•Hz İsa (as)’ın dünyaya gelişinin İlahi kudret açısından bir zorluk teşkil etmeyeceği, aksine Allah’ın (cc)her zaman uyguladığı bir kanun olduğunu şu ifadelerle ortaya koymaktadır: Evet her vakit semavattan melaikeleri yere gönderen ve bazı vakitte insan suretine vaz'eden (Hazreti Cibril'in Dıhyesuretine girmesi gibi) ve ruhanileri alemi ervahtan gönderip beşer suretine temessül ettiren, hatta ölmüş evliyaların çoklarının ervahlarını cesedi misaliyle dünyaya gönderen bir Hakimi Zülcelal, Hazreti İsa Aleyhisselam'ı, İsa dinine ait en mühim bir hüsnü hatimesi için, değil semai dünyada cesediyle bulunan ve hayatta olan Hazreti İsa, belki alemi ahiretin en uzak köşesine gitseydi ve hakikaten ölseydi, yine şöyle bir neticei azime için ona yeniden cesed giydirip dünyaya göndermek, o Hakim'in hikmetinden uzak değil belki onun hikmeti öyle iktiza ettiği için va'detmiş ve va'dettiği için elbette gönderecek ( Mektubat, 57 )
•Hz İsa (as) Müslümanların emiri olan Hz Mehdi’ye tabi olacaktır Bu tabi olmanın neticesinde İslami kaide ve ahlakın tüm dünyaya yayılışı gerçekleşmiş olacaktır Hazreti İsa Aleyhisselam gelir, Hz Mehdi’ye namazda iktida eder, tabi olurdiye rivayeti bu ittifaka ve Hakikati Kur’aniye’nin metbuiyetine ve hakimiyetine işaret eder (şualar 587)
•Hz İsa (as)’ın en büyük işlerinden birisi de, Deccali öldürmektir: Bediüzzaman; İsa Aleyhisselam büyük Deccal'ı öldürür(Tirmizi, Fiten: 62) hadisi şerifine şöyle bir yorum getirir “Sihir ve manyetizma ve ispirtizma gibi istidraci harikalarıyla kendini muhafaza eden ve herkesi teshir eden o dehşetli Deccal'ı öldürebilecek, mesleğini değiştirecek; ancak harika ve mu'cizatlı ve umumun makbulü bir zat olabilir ki: O zat, en ziyade alakadar ve ekser insanların peygamberi olan Hazreti İsa Aleyhisselam'dır (Şualar; 588)
•Hz İsa (as), herkes tarafından tanınmayacaktır “Hazreti İsa Aleyhisselam geldiği vakit, herkes onun hakiki İsa olduğunu bilmek lazım değildir Onun mukarreb ve havassı, nuru iman ile onu tanır Yoksa bedahet derecesinde herkes onu tanımayacaktır ( Mektubat, 57 )
Cenabı Hak (cc) bizi O kutlu zata (as) hakiki dost ve yolunu gözleyip davasında çalışan, O’nu sevip arzulayan insanlardan eylesin Amin
Hz İsa (as) Nasıl Gelecek