iltasyazilim
FD Üye
Hz Isa, hz Mehdi (as), ve deccal'in çıkışı güvenilir hadislerle bildirilmiştir
Hz İsa'nın ikinci kez yeryüzüne gelişi, Hz Mehdi (as)'nin ve Deccal'in ortaya çıkışı, kıyametin en büyük alametlerindendir Birçok İslam alimi eserlerinde bu konuları detaylı olarak ele almışlardır Konuyla ilgili hadislerde bildirilen haberler, İslam alimleri tarafından tevatür(kuvvetli haber) derecesinde kabul edilmektedir Bu hadisler ise mütevatir hadisolarak adlandırılmaktadır Tevatür kelimesinin tanımı Büyük Lugat'ta şöyle yapılmaktadır:
Tevatür: Kuvvetli haber, içinde yalan ihtimali olmayan ve bir cemaate dayanan kuvvetli haber1
Mütevatir hadis ise, yalan üzerine birleşmeleri düşünülemeyecek kadar kalabalık olan bir cemaat tarafından rivayet edilen hadislere denir Hadis alimleri mütevatir kabul edilen hadislerin ravilerinin (hadisi nakleden kişiler) incelemeye dahi alınmayacağı, mütevatir hadise hiçbir sorgulama yapılmayacağı konusunda hemfikirdirler İslam alimi Seyyid Şerif Cürcani, mütevatir hadis kavramını şöyle açıklamaktadır:
Haberi mütevatir, ravileri çoklukta o dereceye ulaşan bir haberdir ki, adete göre, o kadar çok rivayetçinin yalan üzerine birleşmeleri imkansız olur Bu durumda rivayet edilen haber hakkında lafız (söz) ve mana tutuyorsa buna, mütevatiri lafzidenir Eğer hepsinin arasında müşterek manada ittifak olmakla beraber lafızlar (sözler) arasında ihtilaf bulunuyorsa buna, mütevatiri manevidenir2
Büyük hadis alimi İbni Mace ise, Hz İsa'nın yeniden dünyaya gelişi, Hz Mehdi (as)'nin ortaya çıkışı ve Deccal'in çıkışıyla ilgili hadislerin mütevatir olduğunu şöyle açıklar
Şevkani de Hz İsa'nın ineceğine dair hadislerin sayısının 29'a ulaştığını söyleyerek, bunları bir bir nakletmiş ve sonunda: Bizim naklettiğimiz hadisler görüldüğü gibi tevatür haddine ulaştı Bu beyanımızla şu sonuca varılıyor ki, beklenen Hz Mehdi (as) hakkındaki hadisler, Deccal hakkında hadisler ve Hz İsa'nın inmesine dair hadisler mütevatirdirdemiştir3
Hz İsa'nın tekrar geleceğini ve Deccal'in ortaya çıkacağını nakleden alimlerin başında mezhep imamımız İmamı Azam Ebu Hanife gelmektedir Ebu Hanife, Fıkhı Ekber adlı eserinin son bölümünde şunları bildirmektedir
Deccal'in, Ye'cüc ve Me'cüc'ün çıkması, Güneş'in batıdan doğması, Hz İsa'nın gökten inmesi ve diğer kıyamet alametleri, sahih haberlerde aktarıldığı üzere, haktır, olacaktır4
İmam Suyuti de, El Havi Lil Fetava adlı kitabı ve El İ'lam bi Hukmi İsa adlı risalesinde, konuyla ilgili tüm hadislere yer verdikten sonra, bu hadislerin mütevatir olduklarını bildirmiştir:
Hadis ilmine vakıf olanlara gizli kalmayacağı üzere, bu hususta zikrettiğimiz bütün hadisler mütevatir derecesine ulaşmıştır Dolayısıyla Mehdi Muntazar (beklenen Hz Mehdi (as)) hakkındaki hadisi şerifler mütevatir olduğu gibi, Deccal hakkındaki hadisi şerifler de tevatür derecesine ulaşmış olup, Hz İsa'nın inişiyle ilgili hadisi şerifler de mütevatirdir5
Konuyla ilgili hadisler güvenilir hadis kaynağı olan Kütübi Sitte'de ve İmam Malik'in Muvatta'sı, İbn Huzeyme ile İbn Hibban'ın Sahih'leri, İbn Hanbel ve Tayalisi'nin Müsned'leri gibi en muteber hadis kaynaklarında geniş bir şekilde yer almaktadır Hz İsa'nın yeryüzüne gelişiyle ilgili hadislerden bazıları şöyledir
Sizler on alameti görmedikçe hiçbir zaman kıyamet kopmaz Biri de İsa'nın inmesi6
Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, Meryem oğlu İsa'nın adalet sahibi olarak inmesi yakındır7
Vallahi muhakkak ve muhakkak Meryem oğlu İsa inecek, hem adil bir hakem, adaletli bir hükümdar olarak inecek8
İmamınız kendinizden olduğu halde, Meryem oğlu sizin içinize indiği zaman sizler nasıl olursunuz?9
14 asrın büyük müceddidi (Her asırda dini gerçekleri, dönemin ihtiyaçlarına göre öğretmek üzere gönderilen büyük alim ve Peygamberimiz (sav)'in varisi olan kişi) olan Hz Mehdi (as)'nin ortaya çıkışı ile ilgili olarak Peygamberimiz (sav)'den rivayet edilen hadislerden bazıları ise şu şekildedir:
Dünyanın ancak bir günlük ömrü kalmış olsa, onun (Hz Mehdi (as)'nin) başa geçmesi için Cenabı Allah o günü behemehal (nasıl olursa olsun, mutlaka) uzatır10
Kıyametin kopması için zamanda sadece bir günden başka vakit kalmamış da olsa, Allah benim Ehli Beytimden (soyumdan) bir zatı gönderecek11
Birçok değerli İslam alimi de fikir birliği ile Hz Mehdi (as)'nin gelişinin kesin olduğu yönündeki kanaatlerini bildirmişlerdir:
İmam Rabbani: Aradan bin sene geçtikten sonra, Hz Mehdi (as)'nin gelişi de bunun içindir Onun mübarek kudumünü (gelişini), Hatemü'r Rüsul (Peygamberlerin sonuncusu) Resulullah Efendimiz (sav) müjdelemiştir12
Muhyiddin Arabi: Bilin ki, Hz Mehdi (as)mutlaka çıkacaktır Ancak yeryüzü zulüm ve işkence ile dolmadıkça çıkmayacaktır İşte o da böyle bir zamanda çıkacak, dünyayı doğruluk ve adalet ile dolduracaktır Hatta dünyada tek bir gün kalsa, Allah o günü uzatacak, ta ki o halife gelsin Bu, mutlaka Allah'ın Resulü'nün soyundan olacak Hz Fatıma evladından gelecektir13
İmam Şarani: Ümmetim içinde Hz Mehdi (as)bulunacaktır Eğer kısa süre olursa yedi yıl, kısa olmazsa dokuz yıl hüküm sürecektir14
Bediüzzaman Said Nursi: Ta ahir zamanda, hayatın geniş dairesinde asıl sahipleri, yani Hz Mehdi (as)ve şakirdleri (öğrencileri), Cenabı Hakk'ın izniyle gelir, o daireyi genişletir ve o tohumlar sümbüllenir15
Tüm bu bilgiler bir kez daha göstermektedir ki büyük hadis alimleri, tefsir alimleri ve İslam düşünürleri, hadislerde yer alan bilgiler doğrultusunda, Hz İsa'nın ikinci kez yeryüzüne gelişi, Hz Mehdi (as)'nin ahir zamanda ortaya çıkışı ve Deccal'in mücadelesi konusunda hemfikirdirler
Dipnotlar:
1 Büyük LugatTürDav, 3003
2 Çantay, Kur'anı Hakim ve Meali Kerim, I, 180; Bilmen, Kur'anı Kerim'in Türkçe Meali Alisi ve Tefsiri, II, 850; Sabuni, Safvetü't Tefsir, I, s 375
3 Süneni İbni Mace, 10338
4 Ebu Hanife, Nu'man b Sabit (150767), Fıkhı Ekber, Çeviren: H Basri Çantay, Ankara, 1982
5 El Havi, 2277
6 Müslim, Kitabül Fiten: 39
7 Ebu Hureyre ra Buhari, Büyu 102, Mezalim 31, Enbiya 49; Müslim, İman 242 (155); Ebu Davud, Melahim 14 (4324); Tirmizi, Fiten 54 (2234)
8 Ebu Hureyre ra Buhari, Büyu 102, Mezalim 31, Enbiya 49; Müslim, İman 242 (155); Ebu Davud, Melahim 14 (4324); Tirmizi, Fiten 54 (2234)
9 Ebu Hureyre, ra Buhari, Enbiya 50, 3265, 31272; Müslim, İman 71,155,1136; Beyhaki, Esma ve Sıfat 3265, 2166
10 Süneni Tirmizi, 492
11 Süneni Ebu Davud, 592
12 İmam Rabbani, Mektubat, cilt 1, Mektup 209, s 440
13 Muhyiddin Arabi, Futuhatel mekkuye, bab 366, cilt 3, s 327328
14 İmam Şa'rani, Ölüm Kıyamet Ahiret ve Ahir zaman alametleri, Bedir Yayınevi, s 432448
15 Bediüzzaman Said Nursi, Sikkei Tasdiki Gaybi, s 138, Kastamonu Lahikası, s 72
Hz İsa'nın ikinci kez yeryüzüne gelişi, Hz Mehdi (as)'nin ve Deccal'in ortaya çıkışı, kıyametin en büyük alametlerindendir Birçok İslam alimi eserlerinde bu konuları detaylı olarak ele almışlardır Konuyla ilgili hadislerde bildirilen haberler, İslam alimleri tarafından tevatür(kuvvetli haber) derecesinde kabul edilmektedir Bu hadisler ise mütevatir hadisolarak adlandırılmaktadır Tevatür kelimesinin tanımı Büyük Lugat'ta şöyle yapılmaktadır:
Tevatür: Kuvvetli haber, içinde yalan ihtimali olmayan ve bir cemaate dayanan kuvvetli haber1
Mütevatir hadis ise, yalan üzerine birleşmeleri düşünülemeyecek kadar kalabalık olan bir cemaat tarafından rivayet edilen hadislere denir Hadis alimleri mütevatir kabul edilen hadislerin ravilerinin (hadisi nakleden kişiler) incelemeye dahi alınmayacağı, mütevatir hadise hiçbir sorgulama yapılmayacağı konusunda hemfikirdirler İslam alimi Seyyid Şerif Cürcani, mütevatir hadis kavramını şöyle açıklamaktadır:
Haberi mütevatir, ravileri çoklukta o dereceye ulaşan bir haberdir ki, adete göre, o kadar çok rivayetçinin yalan üzerine birleşmeleri imkansız olur Bu durumda rivayet edilen haber hakkında lafız (söz) ve mana tutuyorsa buna, mütevatiri lafzidenir Eğer hepsinin arasında müşterek manada ittifak olmakla beraber lafızlar (sözler) arasında ihtilaf bulunuyorsa buna, mütevatiri manevidenir2
Büyük hadis alimi İbni Mace ise, Hz İsa'nın yeniden dünyaya gelişi, Hz Mehdi (as)'nin ortaya çıkışı ve Deccal'in çıkışıyla ilgili hadislerin mütevatir olduğunu şöyle açıklar
Şevkani de Hz İsa'nın ineceğine dair hadislerin sayısının 29'a ulaştığını söyleyerek, bunları bir bir nakletmiş ve sonunda: Bizim naklettiğimiz hadisler görüldüğü gibi tevatür haddine ulaştı Bu beyanımızla şu sonuca varılıyor ki, beklenen Hz Mehdi (as) hakkındaki hadisler, Deccal hakkında hadisler ve Hz İsa'nın inmesine dair hadisler mütevatirdirdemiştir3
Hz İsa'nın tekrar geleceğini ve Deccal'in ortaya çıkacağını nakleden alimlerin başında mezhep imamımız İmamı Azam Ebu Hanife gelmektedir Ebu Hanife, Fıkhı Ekber adlı eserinin son bölümünde şunları bildirmektedir
Deccal'in, Ye'cüc ve Me'cüc'ün çıkması, Güneş'in batıdan doğması, Hz İsa'nın gökten inmesi ve diğer kıyamet alametleri, sahih haberlerde aktarıldığı üzere, haktır, olacaktır4
İmam Suyuti de, El Havi Lil Fetava adlı kitabı ve El İ'lam bi Hukmi İsa adlı risalesinde, konuyla ilgili tüm hadislere yer verdikten sonra, bu hadislerin mütevatir olduklarını bildirmiştir:
Hadis ilmine vakıf olanlara gizli kalmayacağı üzere, bu hususta zikrettiğimiz bütün hadisler mütevatir derecesine ulaşmıştır Dolayısıyla Mehdi Muntazar (beklenen Hz Mehdi (as)) hakkındaki hadisi şerifler mütevatir olduğu gibi, Deccal hakkındaki hadisi şerifler de tevatür derecesine ulaşmış olup, Hz İsa'nın inişiyle ilgili hadisi şerifler de mütevatirdir5
Konuyla ilgili hadisler güvenilir hadis kaynağı olan Kütübi Sitte'de ve İmam Malik'in Muvatta'sı, İbn Huzeyme ile İbn Hibban'ın Sahih'leri, İbn Hanbel ve Tayalisi'nin Müsned'leri gibi en muteber hadis kaynaklarında geniş bir şekilde yer almaktadır Hz İsa'nın yeryüzüne gelişiyle ilgili hadislerden bazıları şöyledir
Sizler on alameti görmedikçe hiçbir zaman kıyamet kopmaz Biri de İsa'nın inmesi6
Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin ederim ki, Meryem oğlu İsa'nın adalet sahibi olarak inmesi yakındır7
Vallahi muhakkak ve muhakkak Meryem oğlu İsa inecek, hem adil bir hakem, adaletli bir hükümdar olarak inecek8
İmamınız kendinizden olduğu halde, Meryem oğlu sizin içinize indiği zaman sizler nasıl olursunuz?9
14 asrın büyük müceddidi (Her asırda dini gerçekleri, dönemin ihtiyaçlarına göre öğretmek üzere gönderilen büyük alim ve Peygamberimiz (sav)'in varisi olan kişi) olan Hz Mehdi (as)'nin ortaya çıkışı ile ilgili olarak Peygamberimiz (sav)'den rivayet edilen hadislerden bazıları ise şu şekildedir:
Dünyanın ancak bir günlük ömrü kalmış olsa, onun (Hz Mehdi (as)'nin) başa geçmesi için Cenabı Allah o günü behemehal (nasıl olursa olsun, mutlaka) uzatır10
Kıyametin kopması için zamanda sadece bir günden başka vakit kalmamış da olsa, Allah benim Ehli Beytimden (soyumdan) bir zatı gönderecek11
Birçok değerli İslam alimi de fikir birliği ile Hz Mehdi (as)'nin gelişinin kesin olduğu yönündeki kanaatlerini bildirmişlerdir:
İmam Rabbani: Aradan bin sene geçtikten sonra, Hz Mehdi (as)'nin gelişi de bunun içindir Onun mübarek kudumünü (gelişini), Hatemü'r Rüsul (Peygamberlerin sonuncusu) Resulullah Efendimiz (sav) müjdelemiştir12
Muhyiddin Arabi: Bilin ki, Hz Mehdi (as)mutlaka çıkacaktır Ancak yeryüzü zulüm ve işkence ile dolmadıkça çıkmayacaktır İşte o da böyle bir zamanda çıkacak, dünyayı doğruluk ve adalet ile dolduracaktır Hatta dünyada tek bir gün kalsa, Allah o günü uzatacak, ta ki o halife gelsin Bu, mutlaka Allah'ın Resulü'nün soyundan olacak Hz Fatıma evladından gelecektir13
İmam Şarani: Ümmetim içinde Hz Mehdi (as)bulunacaktır Eğer kısa süre olursa yedi yıl, kısa olmazsa dokuz yıl hüküm sürecektir14
Bediüzzaman Said Nursi: Ta ahir zamanda, hayatın geniş dairesinde asıl sahipleri, yani Hz Mehdi (as)ve şakirdleri (öğrencileri), Cenabı Hakk'ın izniyle gelir, o daireyi genişletir ve o tohumlar sümbüllenir15
Tüm bu bilgiler bir kez daha göstermektedir ki büyük hadis alimleri, tefsir alimleri ve İslam düşünürleri, hadislerde yer alan bilgiler doğrultusunda, Hz İsa'nın ikinci kez yeryüzüne gelişi, Hz Mehdi (as)'nin ahir zamanda ortaya çıkışı ve Deccal'in mücadelesi konusunda hemfikirdirler
Dipnotlar:
1 Büyük LugatTürDav, 3003
2 Çantay, Kur'anı Hakim ve Meali Kerim, I, 180; Bilmen, Kur'anı Kerim'in Türkçe Meali Alisi ve Tefsiri, II, 850; Sabuni, Safvetü't Tefsir, I, s 375
3 Süneni İbni Mace, 10338
4 Ebu Hanife, Nu'man b Sabit (150767), Fıkhı Ekber, Çeviren: H Basri Çantay, Ankara, 1982
5 El Havi, 2277
6 Müslim, Kitabül Fiten: 39
7 Ebu Hureyre ra Buhari, Büyu 102, Mezalim 31, Enbiya 49; Müslim, İman 242 (155); Ebu Davud, Melahim 14 (4324); Tirmizi, Fiten 54 (2234)
8 Ebu Hureyre ra Buhari, Büyu 102, Mezalim 31, Enbiya 49; Müslim, İman 242 (155); Ebu Davud, Melahim 14 (4324); Tirmizi, Fiten 54 (2234)
9 Ebu Hureyre, ra Buhari, Enbiya 50, 3265, 31272; Müslim, İman 71,155,1136; Beyhaki, Esma ve Sıfat 3265, 2166
10 Süneni Tirmizi, 492
11 Süneni Ebu Davud, 592
12 İmam Rabbani, Mektubat, cilt 1, Mektup 209, s 440
13 Muhyiddin Arabi, Futuhatel mekkuye, bab 366, cilt 3, s 327328
14 İmam Şa'rani, Ölüm Kıyamet Ahiret ve Ahir zaman alametleri, Bedir Yayınevi, s 432448
15 Bediüzzaman Said Nursi, Sikkei Tasdiki Gaybi, s 138, Kastamonu Lahikası, s 72