iltasyazilim
FD Üye
Alıntı:
Alıntı:
Alıntı:
Maide Suresi 112 ayette havariler Hz İsa’yı “Ey Meryem oğlu İsa diye çağırıyorlar Fakat hristiyanlar bu ayete itiraz edip İncillerde Hz İsa’yı havariler “rab, efendi, öğretmen, lord gibi lakaplarla çağırmışlardır Çünkü bir peygambere ismiyle hitap edilmez Bu o çağda peygambere saygısızlık olur Tıpkı bir sahabe peygamberimizi “Ey Abdullah oğlu Muhammed şeklinde çağıramayacağı gibi Bilirsiniz ki sahabeler genellikle peygamberimizi Resulullah diye çağırırlardı Çünkü ismiyle hitap etmek bir saygısızlıktı İncillerin hiç bir yerinde havarilerin Hz İsa için Meryem oğlu diye çağırdıklarına dair bir ifade ne de diğer tarihi kitaplarda böyle bir ifade yok Bu teoriye karşı nasıl cevap verilebilir açıklayabilir misiniz?
Bu konuyu kısaca bir kaç madde halinde açıklamaya çalışacağız:
a) Kur’an’da başka kimselerden hikâye edilen sözlerin bir kısmı aynen tercüme edildiği gibi, bir kısmı da ilahi hikmetin uygun gördüğü bir üslupla ifade edilmiştir Bu sebeple, Kur’an’da, havarilerin “ya Rabb! şeklindeki sözlerini “ya İsa olarak tercüme edilerek kullanılması, takip edilen ilahî üsluba uygundur
b) Kur’an’da genellikle Hz İsa için “Meryem oğlu isaveya mesih ifadeleri kullanılır Bunun iki önemli hikmeti vardır:
Birincisi: Hz İsa’nın annesine nispet edilerek anılması, onun diğer insanlardan farklı bir yaratılışa sahip olduğu; babasız yaratıldığı gerçeğine işaret etmek içindir
İkincisi: Babasız dünyaya gelmesi sebebiyle ona ilahlık vasfını yakıştıranların yanlışlarını hatırlatmak, onun da diğer insanlar gibi bir annenin rahminde yaratılıp dünyaya gönderildiğine vurgu yapmak içindir
c) Şayet Havariler gerçekten Hz İsa’ya (terbiyeci manasında) Rab demişlerse, Kur’an’da bu ifadenin, “Meryem oğlu İsa olarak tercüme edilmesi de, Hz İsa’nın insanlık yönüne vurgu yapmak içindir Maksat, Hz İsa’nın en yakınları olan havarileri ona “Meryem oğlu demişlerse, artık başkalarının kalkıp ona “ilahlık nitelemesi yapmaları büyük bir yanlıştır
d) Hz İsa’nın hayatında, müminler, onun bir insan ve bir peygamber olduğunu biliyorlardı Ona “Rab demeleri, muallim manasına geliyordu Nitekim “Muallim unvanı da kullanılmıştır Ancak, zamanla, Hz İsa’nın “rab unvanı, cahiller tarafından gerçek bir ilah şeklinde algılanmıştır Bediüzzaman hazretlerinin güzel bir tespiti var: “Mecaz ilmin elinden cehlin eline geçerse zamanla hakikat telakki edilir
Hz İsa için mecaz olarak kullanılan “rab vasfı da bu şekilde dumura uğramıştır
İşte Allah, bu yanlışı düzeltme adına, havarilerin “rab ifadelerini, “Meryem oğlu olarak tercüme etmiş olabilir
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet
Alıntı:
Alıntı:
Maide Suresi 112 ayette havariler Hz İsa’yı “Ey Meryem oğlu İsa diye çağırıyorlar Fakat hristiyanlar bu ayete itiraz edip İncillerde Hz İsa’yı havariler “rab, efendi, öğretmen, lord gibi lakaplarla çağırmışlardır Çünkü bir peygambere ismiyle hitap edilmez Bu o çağda peygambere saygısızlık olur Tıpkı bir sahabe peygamberimizi “Ey Abdullah oğlu Muhammed şeklinde çağıramayacağı gibi Bilirsiniz ki sahabeler genellikle peygamberimizi Resulullah diye çağırırlardı Çünkü ismiyle hitap etmek bir saygısızlıktı İncillerin hiç bir yerinde havarilerin Hz İsa için Meryem oğlu diye çağırdıklarına dair bir ifade ne de diğer tarihi kitaplarda böyle bir ifade yok Bu teoriye karşı nasıl cevap verilebilir açıklayabilir misiniz?
Bu konuyu kısaca bir kaç madde halinde açıklamaya çalışacağız:
a) Kur’an’da başka kimselerden hikâye edilen sözlerin bir kısmı aynen tercüme edildiği gibi, bir kısmı da ilahi hikmetin uygun gördüğü bir üslupla ifade edilmiştir Bu sebeple, Kur’an’da, havarilerin “ya Rabb! şeklindeki sözlerini “ya İsa olarak tercüme edilerek kullanılması, takip edilen ilahî üsluba uygundur
b) Kur’an’da genellikle Hz İsa için “Meryem oğlu isaveya mesih ifadeleri kullanılır Bunun iki önemli hikmeti vardır:
Birincisi: Hz İsa’nın annesine nispet edilerek anılması, onun diğer insanlardan farklı bir yaratılışa sahip olduğu; babasız yaratıldığı gerçeğine işaret etmek içindir
İkincisi: Babasız dünyaya gelmesi sebebiyle ona ilahlık vasfını yakıştıranların yanlışlarını hatırlatmak, onun da diğer insanlar gibi bir annenin rahminde yaratılıp dünyaya gönderildiğine vurgu yapmak içindir
c) Şayet Havariler gerçekten Hz İsa’ya (terbiyeci manasında) Rab demişlerse, Kur’an’da bu ifadenin, “Meryem oğlu İsa olarak tercüme edilmesi de, Hz İsa’nın insanlık yönüne vurgu yapmak içindir Maksat, Hz İsa’nın en yakınları olan havarileri ona “Meryem oğlu demişlerse, artık başkalarının kalkıp ona “ilahlık nitelemesi yapmaları büyük bir yanlıştır
d) Hz İsa’nın hayatında, müminler, onun bir insan ve bir peygamber olduğunu biliyorlardı Ona “Rab demeleri, muallim manasına geliyordu Nitekim “Muallim unvanı da kullanılmıştır Ancak, zamanla, Hz İsa’nın “rab unvanı, cahiller tarafından gerçek bir ilah şeklinde algılanmıştır Bediüzzaman hazretlerinin güzel bir tespiti var: “Mecaz ilmin elinden cehlin eline geçerse zamanla hakikat telakki edilir
Hz İsa için mecaz olarak kullanılan “rab vasfı da bu şekilde dumura uğramıştır
İşte Allah, bu yanlışı düzeltme adına, havarilerin “rab ifadelerini, “Meryem oğlu olarak tercüme etmiş olabilir
Selam ve dua ile
Sorularla İslamiyet