iltasyazilim
FD Üye
Hz Peygamberin Risalet Yönü
Rasulullah risalet yönüyle bir takım gaybî sırlara mazhardır Bunun en büyük delili başta kurandır Kuranı Kerimde bunun çok örneklerine rastlamaktayız Mesela: Hudeybiye barışı dönüşünde nazil olan Fetih Suresinde, sefere katılmayan münafıkların ne gibi mazeret uyduracakları peygambere haber verilmişti:
Geride kalanlar sana mallarımız ve çocuklarımız bizi alıkoydu Bizim için istiğfar etdiyecekler Onlar dilleriyle kalblerinde olmayan şeyi söylüyorlar(Fetih, II)
Benzeri bir durum Tebük seferine katılmayanlarla ilgili: (Seferden geri kalan münafıklar) onlara döndüğünüzde size özür beyan edecekler De ki: Özür beyan etmeyin Size inanmayacağız Allah bize, durumlarınızı haber verdi(Tevbe, 94)
Keza, Hz Peygambere münafıkların bir takım halleri vahiyle bildirilmektedir:
Onlar başüstünederler Yanından ayrıldıktan sonra bir kısmı gece senin dediğinden başkasının kurar(Nisa, 81)
İnsanlardan bir kısmı vardır ki, dünya hayatı hakkında söyledikleri hoşuna gider Kalbindekine Allahı şahit tutar Halbuki o, hasımların en yamanıdır Dönüp gitti mi (senden ayrılıp bir iş başına geçti mi) yeryüzünde fesat çıkarmaya, harsı ve nesli helak etmeye çalışır(Bakara, 204205)
Şu olay da, HzPeygambere gelen gaybî bilgiyi teyid etmektedir:
Ebu Àmir, Hz Peygamber Medineye gelmeden önce Hristiyanlığı din olarak seçen ve ruhban olarak yaşayan birisidir Rasulullah Medineye geldiğinde kendisinin reislik ve saltanatı sona erdiğinden, peygambere düşman kesilir Müşriklerle beraber hareket eder Huneyn mağlubiyetinden sonra Şama kaçar Oradan Medine münafıklarına Elinizden geldiğince silahlanın Benim için de bir mabed yapın Ben Rum Kayserine gidiyorum Oradan büyük bir ordu ile gelip Muhammed ve arkadaşlarını sürüp çıkaracağımdiye haber gönderir Münafıklar da, böyle bir mescidi yapıp, açılışına Peygamberi davet ederler Rasulullah gelmeye hazırlanırken, gelen ayetler durumu Rasulullaha haber verir: (Vâhidî, Esbabunnüzul, s264)
Onlar o kimselerdir ki, zarar vermek, küfrü yaymak, müminler arasına ayrılık sokmak ve daha önceden Allah ve Rasulü aleyhinde savaşmış olana yataklık etmek için bir mescid edindiler iyilikten başka birşey murad etmedikdiye yemin de ederler Fakat Allah şahittir ki, bunlar gerçekten yalancıdırlar Orada asla namaz kılma !(Tevbe, 107108)
Şu ayet, Hz Peygamberin ilahî vahiyle bir kısım gaybî bilgiye mazhariyetinin en açık delillerindendir:
Peygamber, eşlerinden birine gizlice bir sır söylemişti Fakat eşi, bunu başkasına haber verdi Allah bunu, peygamberine bildirdi Peygamber, bir kısmını söyleyip bir kısmından vaz geçmişti Peygamber bunu haber verince eşi bunu sana kim haber verdidedi Peygamber, Alim ve Habîr olan Allah haber verdidedi(Tahrîm, 3)
Buharide zikredilen rivayetten Rasulullahın bu ik zevcesinin Hz Hafsa ve HzAişe, olduklarını öğrenmekteyiz (Buhârî, Tefsîr, 663)
Mümtekine suresinin iniş sebebi de Rasulullahın gaybdan talimat aldığının bir misalidir
Ey iman edenler! Benim ve sizin düşmanınızı dostlar edinmeyindiye başlayan sure, Hâtıb BEbi Beltea dolayısıyla inmiştir Şöyle ki:
Bedir gazilerinden olan Hâtıb, Medineden Mekkeye gelen Sâre ismindeki kadına bir mektub verir Mektubda, HzPeygamberin Mekkeyi fethe hazırlandığını haber vermektedir Kadın Mekkeye doğru yol alırken, HzCebrail durumu Rasulullaha bildirir Rasulullah, bir kısım ashabını çağırır Filan yerde Mekkeye giden bir kadın bulacaksınız Üzerinde Hâtıbın bir mektubu var Mektubu getirin kadını ise, bırakın yoluna devam etsinder Giderler, kadını bulurlar Kadın önce inkâr ederse de, sonunda saçında sakladığı mektubu vermek zorunda kalır
Rasulullah, Hâtıbı çağırtıp niye böyle yaptığınısorar Hâtıb der: Ya Rasulullah, İslama girdikten sonra küfre dönmüş değilim Yanlız mekkeli muhacirlerin herbirinin Mekkede aşiretini koruyacak kimsesi var Benimse yok Kimsesi olmayan birisiyim Ailem de onların arasında Onlara yardımcı olmak istedim Bildim ki Allah Mekkelilerin cezasını verecek Mektubum ise, onlardan bu cezayı gidermeyecek (Vâhidî, Esbabunnüzul, s441442; Buhârî, Tefsîr, 601)
Doç Dr Şadi EREN
Rasulullah risalet yönüyle bir takım gaybî sırlara mazhardır Bunun en büyük delili başta kurandır Kuranı Kerimde bunun çok örneklerine rastlamaktayız Mesela: Hudeybiye barışı dönüşünde nazil olan Fetih Suresinde, sefere katılmayan münafıkların ne gibi mazeret uyduracakları peygambere haber verilmişti:
Geride kalanlar sana mallarımız ve çocuklarımız bizi alıkoydu Bizim için istiğfar etdiyecekler Onlar dilleriyle kalblerinde olmayan şeyi söylüyorlar(Fetih, II)
Benzeri bir durum Tebük seferine katılmayanlarla ilgili: (Seferden geri kalan münafıklar) onlara döndüğünüzde size özür beyan edecekler De ki: Özür beyan etmeyin Size inanmayacağız Allah bize, durumlarınızı haber verdi(Tevbe, 94)
Keza, Hz Peygambere münafıkların bir takım halleri vahiyle bildirilmektedir:
Onlar başüstünederler Yanından ayrıldıktan sonra bir kısmı gece senin dediğinden başkasının kurar(Nisa, 81)
İnsanlardan bir kısmı vardır ki, dünya hayatı hakkında söyledikleri hoşuna gider Kalbindekine Allahı şahit tutar Halbuki o, hasımların en yamanıdır Dönüp gitti mi (senden ayrılıp bir iş başına geçti mi) yeryüzünde fesat çıkarmaya, harsı ve nesli helak etmeye çalışır(Bakara, 204205)
Şu olay da, HzPeygambere gelen gaybî bilgiyi teyid etmektedir:
Ebu Àmir, Hz Peygamber Medineye gelmeden önce Hristiyanlığı din olarak seçen ve ruhban olarak yaşayan birisidir Rasulullah Medineye geldiğinde kendisinin reislik ve saltanatı sona erdiğinden, peygambere düşman kesilir Müşriklerle beraber hareket eder Huneyn mağlubiyetinden sonra Şama kaçar Oradan Medine münafıklarına Elinizden geldiğince silahlanın Benim için de bir mabed yapın Ben Rum Kayserine gidiyorum Oradan büyük bir ordu ile gelip Muhammed ve arkadaşlarını sürüp çıkaracağımdiye haber gönderir Münafıklar da, böyle bir mescidi yapıp, açılışına Peygamberi davet ederler Rasulullah gelmeye hazırlanırken, gelen ayetler durumu Rasulullaha haber verir: (Vâhidî, Esbabunnüzul, s264)
Onlar o kimselerdir ki, zarar vermek, küfrü yaymak, müminler arasına ayrılık sokmak ve daha önceden Allah ve Rasulü aleyhinde savaşmış olana yataklık etmek için bir mescid edindiler iyilikten başka birşey murad etmedikdiye yemin de ederler Fakat Allah şahittir ki, bunlar gerçekten yalancıdırlar Orada asla namaz kılma !(Tevbe, 107108)
Şu ayet, Hz Peygamberin ilahî vahiyle bir kısım gaybî bilgiye mazhariyetinin en açık delillerindendir:
Peygamber, eşlerinden birine gizlice bir sır söylemişti Fakat eşi, bunu başkasına haber verdi Allah bunu, peygamberine bildirdi Peygamber, bir kısmını söyleyip bir kısmından vaz geçmişti Peygamber bunu haber verince eşi bunu sana kim haber verdidedi Peygamber, Alim ve Habîr olan Allah haber verdidedi(Tahrîm, 3)
Buharide zikredilen rivayetten Rasulullahın bu ik zevcesinin Hz Hafsa ve HzAişe, olduklarını öğrenmekteyiz (Buhârî, Tefsîr, 663)
Mümtekine suresinin iniş sebebi de Rasulullahın gaybdan talimat aldığının bir misalidir
Ey iman edenler! Benim ve sizin düşmanınızı dostlar edinmeyindiye başlayan sure, Hâtıb BEbi Beltea dolayısıyla inmiştir Şöyle ki:
Bedir gazilerinden olan Hâtıb, Medineden Mekkeye gelen Sâre ismindeki kadına bir mektub verir Mektubda, HzPeygamberin Mekkeyi fethe hazırlandığını haber vermektedir Kadın Mekkeye doğru yol alırken, HzCebrail durumu Rasulullaha bildirir Rasulullah, bir kısım ashabını çağırır Filan yerde Mekkeye giden bir kadın bulacaksınız Üzerinde Hâtıbın bir mektubu var Mektubu getirin kadını ise, bırakın yoluna devam etsinder Giderler, kadını bulurlar Kadın önce inkâr ederse de, sonunda saçında sakladığı mektubu vermek zorunda kalır
Rasulullah, Hâtıbı çağırtıp niye böyle yaptığınısorar Hâtıb der: Ya Rasulullah, İslama girdikten sonra küfre dönmüş değilim Yanlız mekkeli muhacirlerin herbirinin Mekkede aşiretini koruyacak kimsesi var Benimse yok Kimsesi olmayan birisiyim Ailem de onların arasında Onlara yardımcı olmak istedim Bildim ki Allah Mekkelilerin cezasını verecek Mektubum ise, onlardan bu cezayı gidermeyecek (Vâhidî, Esbabunnüzul, s441442; Buhârî, Tefsîr, 601)
Doç Dr Şadi EREN