iltasyazilim
FD Üye
İçerik ve Biçim Nedir?
Objektif gerçekliğin gelişmesini belirleyen ve birbirinden ayrılamaz iki yanı
İçerik, bir nesne ya da olguyu yaratıcı öğelerin ve süreçlerin tümüdür, biçim ’se nesne ya da olgunun dış görünüşünü karşılayan örgensel yapısıdır Şekilsiz içerik ve içeriksiz biçim olmaz Çelişkili bir birlik ’tirler Bilim, biçimden içeriğe içten ilerler Biçim ’le içerik, evrim sürecinde karşılıklı etkileşirler, birbirlerini etkilerler ve oluştururlar Ne var ki biçim içeriğin ürünüdür, bundan ötürü de temel belirleyici içeriktir Ama biçim de içeriği etkiler, gelişmesini hızlandırır ya da engeller Çelişkili bir birliktirler, çünkü biçim içeriğe göre daha yavaş devinir, bu yüzden de içeriksel gelişmenin hızına yetişemeyip eskir ve onun geliştiricisi olması gerekirken engelleyicisi olur Bu çelişki, içeriğe uygun yeni bir biçim değişikliğiyle aşılır Çağırmak oysa içerik daima kendisine uygun bir biçimi oluşturur Benzer biçimde dağıtılmış içerikler gelişebileceği gibi (mesela patatesle yer elması) aynı bir içerik çeşitli biçimlerde de gelişebilir (örneğin topatan kavunuyla Kırkağaç kavunu)
Metafizik ve idealist felsefe, eytişimsel özdekçi felsefenin bütün tersine, biçimi temel belirleyici sayar ve bu yüzden birçok yanılgılara düşer Bu anlayışın kurucusu Aristoteles ’tir Aristoteles biçimi bağımsız bir varlık saymış ve özdeği onun belirlediğini ileri sürmüştü Bu eğri ve hatalı anlama, özellikle Hıristiyan felsefesiyle yerleştirilip günümüz yenigerçekçiliğine ve yeni Tomacılığına değin gelmiş bulunmaktadır Fakat biçim, içeriğin dışarıya varolan bir şey yok, içeriğin bir ürünü ve parçasıdır
Metafizikçilerin ve idealistlerin yaptığı gibi biçim ’i temel belirleyici saymak, otomobilin hızı artığından ötürü o hıza uygun yeni bir biçim gereksediğini yadsıyarak, otomobil biçiminin otomobil hızını artırdığını ileri sürmek demektir fakat bu ileri sürüşün saçmalığı apaçıktır (otomobil biçimi de otomobilin hızını arttırır veya azaltır, biçim de içeriği etkiler, gelişmesini hızlandırır ya da engeller N) *
Objektif gerçekliğin gelişmesini belirleyen ve birbirinden ayrılamaz iki yanı
İçerik, bir nesne ya da olguyu yaratıcı öğelerin ve süreçlerin tümüdür, biçim ’se nesne ya da olgunun dış görünüşünü karşılayan örgensel yapısıdır Şekilsiz içerik ve içeriksiz biçim olmaz Çelişkili bir birlik ’tirler Bilim, biçimden içeriğe içten ilerler Biçim ’le içerik, evrim sürecinde karşılıklı etkileşirler, birbirlerini etkilerler ve oluştururlar Ne var ki biçim içeriğin ürünüdür, bundan ötürü de temel belirleyici içeriktir Ama biçim de içeriği etkiler, gelişmesini hızlandırır ya da engeller Çelişkili bir birliktirler, çünkü biçim içeriğe göre daha yavaş devinir, bu yüzden de içeriksel gelişmenin hızına yetişemeyip eskir ve onun geliştiricisi olması gerekirken engelleyicisi olur Bu çelişki, içeriğe uygun yeni bir biçim değişikliğiyle aşılır Çağırmak oysa içerik daima kendisine uygun bir biçimi oluşturur Benzer biçimde dağıtılmış içerikler gelişebileceği gibi (mesela patatesle yer elması) aynı bir içerik çeşitli biçimlerde de gelişebilir (örneğin topatan kavunuyla Kırkağaç kavunu)
Metafizik ve idealist felsefe, eytişimsel özdekçi felsefenin bütün tersine, biçimi temel belirleyici sayar ve bu yüzden birçok yanılgılara düşer Bu anlayışın kurucusu Aristoteles ’tir Aristoteles biçimi bağımsız bir varlık saymış ve özdeği onun belirlediğini ileri sürmüştü Bu eğri ve hatalı anlama, özellikle Hıristiyan felsefesiyle yerleştirilip günümüz yenigerçekçiliğine ve yeni Tomacılığına değin gelmiş bulunmaktadır Fakat biçim, içeriğin dışarıya varolan bir şey yok, içeriğin bir ürünü ve parçasıdır
Metafizikçilerin ve idealistlerin yaptığı gibi biçim ’i temel belirleyici saymak, otomobilin hızı artığından ötürü o hıza uygun yeni bir biçim gereksediğini yadsıyarak, otomobil biçiminin otomobil hızını artırdığını ileri sürmek demektir fakat bu ileri sürüşün saçmalığı apaçıktır (otomobil biçimi de otomobilin hızını arttırır veya azaltır, biçim de içeriği etkiler, gelişmesini hızlandırır ya da engeller N) *