iltasyazilim
FD Üye
İçrekçilik (Batınilik) Nedir?
İçrekçi öğretilerin genel adı
Batı içrekçiliği ile benzer düzeyde yer alan İslam içrekçiliği Bâtınîlik adını taşır Bu öğretilerde çoğunlukla tanrısal bilgilerin ve kimilerinde herkese duyurulması sakıncalı görünen bilgilerin emin bir kültür seviyesine erişenlerce anlaşılabileceği gerekçesi gizliliği gerekli kılmıştır Bu anlamda Aristoteles öğretisi de içrek sayılmaktadır; Aristoteles sabahları seçkin öğrencilerine ve akşamları da halka ders verirmiş, öğrettikleri de farklı bilgilermiş İçrekçilik, gerek öğretiye katılmayı ve lüzum öğrenme işlemini birtakım biçimlere, törenlere, simgelere bağlar Öğretilecek gerçeklerin derece derece ve alıştırarak verilmesini gerektirir Bu yüzden de çeşitli faz dereceleri koymak, bunların birinden öbürüne geçebilmek için değişik sınavlar tertiplemek zorundadır Hermesçiliğin, Yunan kaynakları öğrenilen şu sözlerinde içrekçiliğin şu sözleri açıklanmaktadır: Her fikir, büyük gerçekleri kavrayamaz Ekseriyet ya aptal ya da kötüdür Aptalsalar hakiki karşısında akıllarını büsbütün yitirirler Kötüyseler bu gerçeği kötüye kullanarak büsbütün kötülük ederler Gerçeği gizlemekten başka çıkar bir yol yoktur Çakmak, bulmak, susmak gerekBüyük Türk gizemcisi Şeyh Bedrettin (13371420) de bu konuda şunları söylemektedir: Her veri, kendi aşamasında haktır Gerçek halka daha işin başında söylenirse ya yollarını sapıtırlar (s 140), veya gerçeği söyleyeni suçlarlar Irk ve hak (hakiki), ortalama bir yolla ve ayrı ayrı gözetilerek birbirlerine alıştırılabilirler Lakin illaki millet, adalet ve hakikate alıştırılmalıdır *
İçrekçi öğretilerin genel adı
Batı içrekçiliği ile benzer düzeyde yer alan İslam içrekçiliği Bâtınîlik adını taşır Bu öğretilerde çoğunlukla tanrısal bilgilerin ve kimilerinde herkese duyurulması sakıncalı görünen bilgilerin emin bir kültür seviyesine erişenlerce anlaşılabileceği gerekçesi gizliliği gerekli kılmıştır Bu anlamda Aristoteles öğretisi de içrek sayılmaktadır; Aristoteles sabahları seçkin öğrencilerine ve akşamları da halka ders verirmiş, öğrettikleri de farklı bilgilermiş İçrekçilik, gerek öğretiye katılmayı ve lüzum öğrenme işlemini birtakım biçimlere, törenlere, simgelere bağlar Öğretilecek gerçeklerin derece derece ve alıştırarak verilmesini gerektirir Bu yüzden de çeşitli faz dereceleri koymak, bunların birinden öbürüne geçebilmek için değişik sınavlar tertiplemek zorundadır Hermesçiliğin, Yunan kaynakları öğrenilen şu sözlerinde içrekçiliğin şu sözleri açıklanmaktadır: Her fikir, büyük gerçekleri kavrayamaz Ekseriyet ya aptal ya da kötüdür Aptalsalar hakiki karşısında akıllarını büsbütün yitirirler Kötüyseler bu gerçeği kötüye kullanarak büsbütün kötülük ederler Gerçeği gizlemekten başka çıkar bir yol yoktur Çakmak, bulmak, susmak gerekBüyük Türk gizemcisi Şeyh Bedrettin (13371420) de bu konuda şunları söylemektedir: Her veri, kendi aşamasında haktır Gerçek halka daha işin başında söylenirse ya yollarını sapıtırlar (s 140), veya gerçeği söyleyeni suçlarlar Irk ve hak (hakiki), ortalama bir yolla ve ayrı ayrı gözetilerek birbirlerine alıştırılabilirler Lakin illaki millet, adalet ve hakikate alıştırılmalıdır *