İcrekcilik (Batınilik) Nedir?
İcrekci oğretilerin genel adı
Batı icrekciliği ile aynı duzeyde bulunan İslam icrekciliği Batınilik adını taşır Bu oğretilerde genellikle tanrısal bilgilerin ve kimilerinde herkese duyurulması sakıncalı gorunen bilgilerin belli bir kultur seviyesine erişenlerce anlaşılabileceği gerekcesi gizliliği zorunlu kılmıştır Bu anlamda Aristoteles oğretisi de icrek sayılmaktadır; Aristoteles sabahları seckin oğrencilerine ve akşamları da halka ders verirmiş, oğrettikleri de ayrı bilgilermiş İcrekcilik, gerek oğretiye katılmayı ve gerek oğrenme işlemini birtakım bicimlere, torenlere, simgelere bağlar Oğretilecek gerceklerin azar azar ve alıştırarak verilmesini gerektirir Bu yuzden de ceşitli aşama dereceleri kurmak, bunların birinden oburune gecebilmek icin ceşitli sınavlar tertiplemek zorundadır Hermesciliğin, Yunan kaynakları oğrenilen şu sozlerinde icrekciliğin şu sozleri acıklanmaktadır: Her akıl, buyuk gercekleri kavrayamaz Coğunluk ya aptal ya da kotudur Aptalsalar gercek karşısında akıllarını busbutun yitirirler Kotuyseler bu gerceği kotuye kullanarak busbutun kotuluk ederler Gerceği gizlemekten başka cıkar bir yol yoktur Bilmek, bulmak, susmak gerekBuyuk Turk gizemcisi Şeyh Bedrettin (13371420) de bu konuda şunları soylemektedir: Her bilgi, kendi aşamasında haktır Gercek halka daha işin başında soylenirse ya yollarını sapıtırlar (s 140), ya da gerceği soyleyeni suclarlar Halk ve hak (gercek), ortalama bir yolla ve ayrı ayrı gozetilerek birbirlerine alıştırılabilirler Ama herhalde halk, hak ve hakikate alıştırılmalıdır
İcrekci oğretilerin genel adı
Batı icrekciliği ile aynı duzeyde bulunan İslam icrekciliği Batınilik adını taşır Bu oğretilerde genellikle tanrısal bilgilerin ve kimilerinde herkese duyurulması sakıncalı gorunen bilgilerin belli bir kultur seviyesine erişenlerce anlaşılabileceği gerekcesi gizliliği zorunlu kılmıştır Bu anlamda Aristoteles oğretisi de icrek sayılmaktadır; Aristoteles sabahları seckin oğrencilerine ve akşamları da halka ders verirmiş, oğrettikleri de ayrı bilgilermiş İcrekcilik, gerek oğretiye katılmayı ve gerek oğrenme işlemini birtakım bicimlere, torenlere, simgelere bağlar Oğretilecek gerceklerin azar azar ve alıştırarak verilmesini gerektirir Bu yuzden de ceşitli aşama dereceleri kurmak, bunların birinden oburune gecebilmek icin ceşitli sınavlar tertiplemek zorundadır Hermesciliğin, Yunan kaynakları oğrenilen şu sozlerinde icrekciliğin şu sozleri acıklanmaktadır: Her akıl, buyuk gercekleri kavrayamaz Coğunluk ya aptal ya da kotudur Aptalsalar gercek karşısında akıllarını busbutun yitirirler Kotuyseler bu gerceği kotuye kullanarak busbutun kotuluk ederler Gerceği gizlemekten başka cıkar bir yol yoktur Bilmek, bulmak, susmak gerekBuyuk Turk gizemcisi Şeyh Bedrettin (13371420) de bu konuda şunları soylemektedir: Her bilgi, kendi aşamasında haktır Gercek halka daha işin başında soylenirse ya yollarını sapıtırlar (s 140), ya da gerceği soyleyeni suclarlar Halk ve hak (gercek), ortalama bir yolla ve ayrı ayrı gozetilerek birbirlerine alıştırılabilirler Ama herhalde halk, hak ve hakikate alıştırılmalıdır