iltasyazilim
FD Üye
İctihad etmenin önemi
Sual: İctihad nedir?
CEVAP
İctihadın ıstılah (terim) anlamı, müctehid bir âlimin âyet ve hadislerden, manaları açıkça anlaşılmayanları, açıkça bildiren diğer hükümlere kıyas ederek, benzeterek, bunlardan yeni hükümler çıkarmaya uğraşması demektir Mesela Kur’anı kerimde mealen, (Ana babaya, öf demeyin) buyuruldu Burada dövmeyin, sövmeyin denilmemiş, bunların en hafifi bildirilmiştir Müctehidler, dövmenin, sövmenin ve hakaret etmenin de haram olacağını ictihad etmişlerdir
Yine Kur’anı kerimde şarap içmek yasak edilmiş, başka içkiler bildirilmemiştir Şarabın haram olmasının sebebi, sarhoş edip aklı giderdiği içindir Bundan dolayı müctehidler, şarabın haram olmasındaki sebep, herhangi bir içkide bulunsa haramdır, diye ictihad etmişler Sarhoş eden her şeyin haram olduğunu bildirmişlerdir
Kur’anı kerimde, ictihad ediniz buyuruldu Fatebiru âyeti kerimesi, (Ey akıl sahipleri, akıl erdiremediğiniz meselelerde, onları bilen ve derinliklerine tam ermiş olanlara tâbi olunuz) demektir (Menar şerhi)
O halde, ilimde ihtisası tam olan müctehidlerin, manaları açıkça anlaşılmayan âyet ve hadislerin içlerinde saklı bulunan ahkâmı ve meseleleri, ictihad ederek açığa çıkarması farzdır İctihad makamına layık olabilmek için, birçok şartlar vardır Bu yüksek vasıfları taşıyan kimseler, ancak asrı saadette, Sahabei kiramın zamanında, Tâbiin ve Tebei tâbiin devrinde bulunabiliyor, sohbet bereketi ile yetişiyordu Zaman ilerleyip, fikirler bozulduktan, bid’atler çoğaldıktan sonra, böyle kıymetli kimselerin azaldığı, hicri dördüncü asırdan sonra, bu sıfatlara malik bir âlimin ortada kalmadığı, Mizanülkübra, Reddülmuhtar ve Hadika’da yazılıdır
İctihad makamına varmış bulunan yüksek kimseler, kendi ictihadlarına göre hareket etmek mecburiyetindedir Başka müctehidlerin ictihadlarına tâbi olamazlar Hatta Peygamberlerin zamanlarında da, sahabeden biri, kendi Peygamberinin ictihadına uymayan ictihadda bulunursa, kendi ictihadına göre hareket ederdi Peygamberler de ictihad ederlerdi Fakat ictihadlarında hata ederlerse, Allahü teâlâ, derhal Cebrail aleyhisselamı göndererek, hataları vahiy ile düzeltilirdi Yani Peygamberlerin ictihadları hatalı kalmazdı Mesela, Bedir gazasında alınan esirlere yapılacak şey için, Serveri âlem bazı Sahabei kiram ile birlikte bir türlü, Hazreti Ömer ise, başka türlü ictihad etmişlerdi Sonra, âyeti kerime gelerek, Allahü teâlâ, Hazreti Ömer’in ictihadının doğru olduğunu bildirdi Bunun gibi Abese suresi de, bir ictihad hatasını düzeltmek için nazil olmuştu Peygamber efendimizin vefatları sırasında, hokka ve kalem hakkındaki emirlerinin anlaşılmasında Hazreti Ömer’in ictihadı da öyledir
Eshabı kiramdan sonra meşhur dört imam ve bunların mezheplerine göre ictihad eden imamı Ebu Yusuf, imamı Nevevi, imamı Gazali hazretleri gibi yüksek âlimler yetişti Asrı saadet uzaklaştıkça, hadisi şerifleri nakil ve rivayet eden 12 silsilenin haber verme zincirinin halkaları arttı Hadisi şeriflerin hangi silsileden ve hangi kimselerden alınacağı, düşünülecek bir mesele oldu ve çok güç ve belki imkansız oldu Bundan dolayı, dördüncü asırdan sonra, ictihad edebilecek bir âlim yetişemez oldu Bütün Müslümanlar, bu dört imamdan birine tâbi olup, o imamın mezhebine uymaya mecbur oldu (Eshabı kiram kitabı)
İctihada ihtiyaç var mı?
Sual: Fen vasıtaları değişiyor Karşılaştığımız yeni olaylar için yeni ictihadlar gerekmez mi?
CEVAP
Bugün ibadette yeni bir olay olmadığı için ictihada ihtiyaç yoktur, çünkü Resulullah efendimiz, kıyamete kadar olacak her şeyin hükmünü bildirdi, mezhep imamları da bunları açıkladı
İbadetler ve diğer hükümler kıyamete kadar aynıdır Mesela namaz 1400 yıl önce nasıl kılınıyorsa, kıyamete kadar aynıdır Bunlarda değişiklik, ilave ve çıkarma olmaz Bu hükümlerin günlük olaylara tatbiklerini ise, müctehid olmayan âlimler yapar Her asırda gelecek olan müceddidler, bu işi yaparlar, ama ictihadla yeni hükümler çıkarmazlar, çünkü buna lüzum bırakılmamıştır Hepsi açıklanmıştır (Yeni olaylar için yeni ictihadlar yapılmalıdır) diyerek, dinde ilaveler, değişiklikler yapmak lazım olduğunu savunmak çok yanlış olur
Fâsık müctehid olamaz
Sual: Masondan veya fâsık Müslümandan müctehid olur mu? Mesela mason Abduh’a mutlak müctehid deniyor Müctehid olmak için ilim yeterli mi, doğru iman ve amel şartı yok mu?
CEVAP
İctihad için gerekli zahirî ilmi, bir gayrimüslim de, bir fâsık da öğrenebilir Müctehid olmak için, gerekli şartlardan ve ilimlerden başka, kuvvetli ve doğru iman sahibi olmak ve itminan ile dolu, nurlu ve saf bir kalbe ve vicdana sahip olmak da şarttır (Eshabı Kiram kitabı)
Dinimiz, fasığın doğru okuduğu ezana bile itibar etmiyor, yeniden okunması gerektiğini bildiriyor Okuduğu ezanı kabul olmayan birinin, dinle ilgili sözüne, itibar edilir mi hiç? Masondan, fâsıktan müctehid olamaz Müctehid olmak için, ilahi mevhibe sahibi de olması gerekir
İkinci husus ise, müctehid âlimler, asrı saadette, Sahabei kiramın zamanında, Tâbiin ve Tebei tâbiin devrinde bulunabiliyor, sohbet bereketiyle yetişiyordu Zaman ilerleyip, fikirler bozulduktan, bid’atler çoğaldıktan sonra, böyle kıymetli kimselerin azaldığı, hicri dördüncü asırdan sonra, bu sıfatlara malik bir âlimin ortada kalmadığı, Mizanülkübra, Reddülmuhtar ve Hadika’da yazılıdır
Şimdiki salih Müslümandan bile müctehid yetişemezken, fâsıktan, masondan müctehid olur mu?
İctihad ve kıyas
Sual: İctihad ve kıyasla dinin hükümleri artmış olmuyor mu?
CEVAP
Hayır İmamı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: Kıyas ve ictihad, nassların manasını açıklar Dinin hükümlerini arttırmaz (1186)
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız
Sual: İctihad nedir?
CEVAP
İctihadın ıstılah (terim) anlamı, müctehid bir âlimin âyet ve hadislerden, manaları açıkça anlaşılmayanları, açıkça bildiren diğer hükümlere kıyas ederek, benzeterek, bunlardan yeni hükümler çıkarmaya uğraşması demektir Mesela Kur’anı kerimde mealen, (Ana babaya, öf demeyin) buyuruldu Burada dövmeyin, sövmeyin denilmemiş, bunların en hafifi bildirilmiştir Müctehidler, dövmenin, sövmenin ve hakaret etmenin de haram olacağını ictihad etmişlerdir
Yine Kur’anı kerimde şarap içmek yasak edilmiş, başka içkiler bildirilmemiştir Şarabın haram olmasının sebebi, sarhoş edip aklı giderdiği içindir Bundan dolayı müctehidler, şarabın haram olmasındaki sebep, herhangi bir içkide bulunsa haramdır, diye ictihad etmişler Sarhoş eden her şeyin haram olduğunu bildirmişlerdir
Kur’anı kerimde, ictihad ediniz buyuruldu Fatebiru âyeti kerimesi, (Ey akıl sahipleri, akıl erdiremediğiniz meselelerde, onları bilen ve derinliklerine tam ermiş olanlara tâbi olunuz) demektir (Menar şerhi)
O halde, ilimde ihtisası tam olan müctehidlerin, manaları açıkça anlaşılmayan âyet ve hadislerin içlerinde saklı bulunan ahkâmı ve meseleleri, ictihad ederek açığa çıkarması farzdır İctihad makamına layık olabilmek için, birçok şartlar vardır Bu yüksek vasıfları taşıyan kimseler, ancak asrı saadette, Sahabei kiramın zamanında, Tâbiin ve Tebei tâbiin devrinde bulunabiliyor, sohbet bereketi ile yetişiyordu Zaman ilerleyip, fikirler bozulduktan, bid’atler çoğaldıktan sonra, böyle kıymetli kimselerin azaldığı, hicri dördüncü asırdan sonra, bu sıfatlara malik bir âlimin ortada kalmadığı, Mizanülkübra, Reddülmuhtar ve Hadika’da yazılıdır
İctihad makamına varmış bulunan yüksek kimseler, kendi ictihadlarına göre hareket etmek mecburiyetindedir Başka müctehidlerin ictihadlarına tâbi olamazlar Hatta Peygamberlerin zamanlarında da, sahabeden biri, kendi Peygamberinin ictihadına uymayan ictihadda bulunursa, kendi ictihadına göre hareket ederdi Peygamberler de ictihad ederlerdi Fakat ictihadlarında hata ederlerse, Allahü teâlâ, derhal Cebrail aleyhisselamı göndererek, hataları vahiy ile düzeltilirdi Yani Peygamberlerin ictihadları hatalı kalmazdı Mesela, Bedir gazasında alınan esirlere yapılacak şey için, Serveri âlem bazı Sahabei kiram ile birlikte bir türlü, Hazreti Ömer ise, başka türlü ictihad etmişlerdi Sonra, âyeti kerime gelerek, Allahü teâlâ, Hazreti Ömer’in ictihadının doğru olduğunu bildirdi Bunun gibi Abese suresi de, bir ictihad hatasını düzeltmek için nazil olmuştu Peygamber efendimizin vefatları sırasında, hokka ve kalem hakkındaki emirlerinin anlaşılmasında Hazreti Ömer’in ictihadı da öyledir
Eshabı kiramdan sonra meşhur dört imam ve bunların mezheplerine göre ictihad eden imamı Ebu Yusuf, imamı Nevevi, imamı Gazali hazretleri gibi yüksek âlimler yetişti Asrı saadet uzaklaştıkça, hadisi şerifleri nakil ve rivayet eden 12 silsilenin haber verme zincirinin halkaları arttı Hadisi şeriflerin hangi silsileden ve hangi kimselerden alınacağı, düşünülecek bir mesele oldu ve çok güç ve belki imkansız oldu Bundan dolayı, dördüncü asırdan sonra, ictihad edebilecek bir âlim yetişemez oldu Bütün Müslümanlar, bu dört imamdan birine tâbi olup, o imamın mezhebine uymaya mecbur oldu (Eshabı kiram kitabı)
İctihada ihtiyaç var mı?
Sual: Fen vasıtaları değişiyor Karşılaştığımız yeni olaylar için yeni ictihadlar gerekmez mi?
CEVAP
Bugün ibadette yeni bir olay olmadığı için ictihada ihtiyaç yoktur, çünkü Resulullah efendimiz, kıyamete kadar olacak her şeyin hükmünü bildirdi, mezhep imamları da bunları açıkladı
İbadetler ve diğer hükümler kıyamete kadar aynıdır Mesela namaz 1400 yıl önce nasıl kılınıyorsa, kıyamete kadar aynıdır Bunlarda değişiklik, ilave ve çıkarma olmaz Bu hükümlerin günlük olaylara tatbiklerini ise, müctehid olmayan âlimler yapar Her asırda gelecek olan müceddidler, bu işi yaparlar, ama ictihadla yeni hükümler çıkarmazlar, çünkü buna lüzum bırakılmamıştır Hepsi açıklanmıştır (Yeni olaylar için yeni ictihadlar yapılmalıdır) diyerek, dinde ilaveler, değişiklikler yapmak lazım olduğunu savunmak çok yanlış olur
Fâsık müctehid olamaz
Sual: Masondan veya fâsık Müslümandan müctehid olur mu? Mesela mason Abduh’a mutlak müctehid deniyor Müctehid olmak için ilim yeterli mi, doğru iman ve amel şartı yok mu?
CEVAP
İctihad için gerekli zahirî ilmi, bir gayrimüslim de, bir fâsık da öğrenebilir Müctehid olmak için, gerekli şartlardan ve ilimlerden başka, kuvvetli ve doğru iman sahibi olmak ve itminan ile dolu, nurlu ve saf bir kalbe ve vicdana sahip olmak da şarttır (Eshabı Kiram kitabı)
Dinimiz, fasığın doğru okuduğu ezana bile itibar etmiyor, yeniden okunması gerektiğini bildiriyor Okuduğu ezanı kabul olmayan birinin, dinle ilgili sözüne, itibar edilir mi hiç? Masondan, fâsıktan müctehid olamaz Müctehid olmak için, ilahi mevhibe sahibi de olması gerekir
İkinci husus ise, müctehid âlimler, asrı saadette, Sahabei kiramın zamanında, Tâbiin ve Tebei tâbiin devrinde bulunabiliyor, sohbet bereketiyle yetişiyordu Zaman ilerleyip, fikirler bozulduktan, bid’atler çoğaldıktan sonra, böyle kıymetli kimselerin azaldığı, hicri dördüncü asırdan sonra, bu sıfatlara malik bir âlimin ortada kalmadığı, Mizanülkübra, Reddülmuhtar ve Hadika’da yazılıdır
Şimdiki salih Müslümandan bile müctehid yetişemezken, fâsıktan, masondan müctehid olur mu?
İctihad ve kıyas
Sual: İctihad ve kıyasla dinin hükümleri artmış olmuyor mu?
CEVAP
Hayır İmamı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: Kıyas ve ictihad, nassların manasını açıklar Dinin hükümlerini arttırmaz (1186)
Linkleri sadece kayıtlı üyelerimiz görebilirForumTR üyesi olmak için tıklayınız